Askja schreef:'We moeten allemaal onze verantwoordelijkheid nemen'.
Dit lijkt een open deur, maar de praktijk is toch een beetje anders.
Want wat is eigen verantwoordelijkheid?
Een deel van de inmiddels gevaccineerden heeft zich alleen voor zichzelf laten vaccineren.
Die mensen moeten door opgelegde maatregelen aangezet worden tot het nemen van hun verantwoordelijkheid, omdat ze nog steeds besmettelijk kunnen zijn - al is de kans veel kleiner dan bij niet-gevaccineerden. Het vaccin is geen vrijbrief om de regels aan je laars te lappen.
Een deel van de gevaccineerden heeft zich laten vaccineren, niet alleen om zichzelf, maar vooral ook om anderen te beschermen. Die mensen houden zich om die reden dan ook doorgaans goed aan de maatregelen.
Een deel heeft zich niet laten vaccineren en dat is 100% uit eigenbelang.
Als het om medische redenen gaat, en dus op doktersadvies, dan is dat vanzelfsprekend, hoeven we het niet over te hebben. Ook omdat het om een heel kleine groep gaat.
Als het gaat om prikangst, dan is het begrijpelijk, al kun je er ook voor kiezen om je toch te laten prikken, met extra begeleiding daaromheen, verdoving etc.
Als het gaat om wantrouwen t.o.v. het vaccin, aan mijn lijf geen polonaise, geloofsovertuiging etc., dan stel je je eigen visie/emoties daarmee boven het belang anderen te beschermen, punt.
Ik vind het niet zo gek dat deze groep extra gewezen wordt op het nemen van verantwoordelijkheid door testen, afstand houden etc. En dat de maatschappij d.m.v. 2G beschermd wordt om grootschalige verspreiding van het virus door toedoen van deze groep zo veel mogelijk te voorkomen.
Dat dit vervolgens wordt gezien als discriminatie zegt naar mijn idee vooral veel over de onwil om verantwoordelijkheid te nemen.
En zo houdt deze laatste groep de rest van de maatschappij in gijzeling, ik kan er niet meer van maken.
Ik ben het volledig met je eens