Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:08

Mellow: Ik vind ook dat men best wel mag blijven beseffen dat een zeer voorzichtige ongevaccineerde waarschijnlijk een kleiner risico voor de samenleving zal zijn, dan een zeer onvoorzichtige gevaccineerde :(:)

Op individueel niveau kan je gewoon niet zeggen dat "de gevaccineerde" zijn verantwoordelijkheid neemt en "de ongevaccineerde" de bron van alle kwaad is. Het zou mensen sieren om als we dan toch groepen benoemen, de groep waarop gemopperd wordt de "onvoorzichtige ongevaccineerden" te noemen als dat de groep is waar ze het over hebben :j

Overigens ben ik wel benieuwd hoe het zit binnen de groep ongevaccineerden, welk percentage de prik niet wil maar ook heel goed mensenmassa's vermijd, afstand houdt en mondkapjes enzo gebruikt, zich laat testen / in thuisisolatie gaat bij klachten.

Hoeveel procent van die luidruchtige wappies zijn die overal hard tegenaan trappen en liefst de Corona-problematiek ontkennen.

En hoeveel procent er een beetje tussenin zit.

Ik denk dat die laatste groep verreweg het grootste is.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:26

Mellow schreef:
@Pien. Maar er word steeds over een hele groep gesproken die het probleem is. En ja dan voel ik mij aangesproken want ik behoor tot die groep. Dus ik ben zogenaamd ook het probleem. En dat doet mij als INDIVIDU nogal zeer. Dat is wat ik probeer te zeggen. Het mes snijd aan 2 kanten.
het ging mij om het stukje dat je zei dat we allemaal onze verantwoording moeten nemen echter wat kan ik als gevaccineerde, aan de regels houdend invidu nu nog meer doen om mijn verantwoording te nemen?
Denk dan toch dat het extra stukje bij de niet gevaccineerde ligt door zich toch wel te laten vaccineren.

En ook voor mij geld, wel of niet gevaccineerd, even goede vrienden want ik wil ook geen vinger wijzen of beschuldigen. Dat doe ik ook niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:27

idinn schreef:
Dat is geen paniek, dat is je verantwoording nemen en aan het advies houden. Toen vond ik dat ook heel normaal, want er was geen vaccin. Nu zou ik dat advies ook in de wind slaan. Iedereen die gevaccineerd en geen klachten heeft of getest is mag dan gewoon bij mij op bezoek. Dan heb je imo je verantwoording genomen. Toen was er geen alternatief, nu wel. Dus denk dat het draagvlak voor een lockdown veel kleiner zal zijn nu vergeleken toen.


Zo werkt het bij mij in elk geval niet. Het risico blijft te groot. Wij zijn zeer selectief in wie we eventueel nog ontmoeten en in een golf zoals nu is dat gewoon niemand.
Alleen de noodzakelijke dingen als boodschappen zijn niet helemaal te vermijden.
Als je je booster niet wil, wil ik m wel van je overnemen Vayo ;)

xHaithi

Berichten: 2081
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:27

Cer schreef:
Kinke schreef:
ik snap dat gezeik niet over dat vaccins minder goed werken naarmate de tijd verstrekt? Doet dat er iets toe? Die vaccins hebben er al voor gezorgd dat er weetikhoeveel minder mensen (ernstig) ziek zijn geworden.

het is ook geen Dikke Olifant... want het is al bekend..
Tenminste, een olifant in de kamer is toch iets waar niemand het over wil hebben? Maar dan ben je een maand of wat te laat denk... met je olifant?


Kinke schreef:
Maar wat is het probleem dan? Dan moeten we gewoon blijven vaccineren. Lijkt me logisch en geen probleem


Hier wordt anders enkel en alleen met vingers gewezen naar niet-gevaccineerden als de oorzaak van alle ellende, terwijl daar een groeiende groep gevaccineerden zit die eveneens niet meer of onvoldoende beschermd is. Die boostershots komen er niet omdat de vaccins nog zeker een jaar goed zijn. Die artsen trekken niet aan de alarmbel omdat ze denken dat ze volgend jaar een probleem gaan hebben. Die 6 maanden lijken mij ook niet arbitrair gekozen.
In het begin (ettelijke weken/maanden geleden) kon men nog argumenteren dat deze problematiek hier nog niet bestond, nu niet meer. Gaan we nu dan nog even onze kop in de grond steken en blijven roepen dat het de niet-gevaccineerden zijn tot iedereen wiens vaccin verlopen is zijn booster heeft kunnen gaan halen? Ik durf te gokken dat we die pandemie daarmee niet gaan indijken.

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:34

xHaithi schreef:
Cer schreef:
het is ook geen Dikke Olifant... want het is al bekend..
Tenminste, een olifant in de kamer is toch iets waar niemand het over wil hebben? Maar dan ben je een maand of wat te laat denk... met je olifant?


Kinke schreef:
Maar wat is het probleem dan? Dan moeten we gewoon blijven vaccineren. Lijkt me logisch en geen probleem


Hier wordt anders enkel en alleen met vingers gewezen naar niet-gevaccineerden als de oorzaak van alle ellende, terwijl daar een groeiende groep gevaccineerden zit die eveneens niet meer of onvoldoende beschermd is. Die boostershots komen er niet omdat de vaccins nog zeker een jaar goed zijn. Die artsen trekken niet aan de alarmbel omdat ze denken dat ze volgend jaar een probleem gaan hebben. Die 6 maanden lijken mij ook niet arbitrair gekozen.
In het begin (ettelijke weken/maanden geleden) kon men nog argumenteren dat deze problematiek hier nog niet bestond, nu niet meer. Gaan we nu dan nog even onze kop in de grond steken en blijven roepen dat het de niet-gevaccineerden zijn tot iedereen wiens vaccin verlopen is zijn booster heeft kunnen gaan halen? Ik durf te gokken dat we die pandemie daarmee niet gaan indijken.


En zodra de boosters goed ingezet worden, wordt die groep gevaccineerden weer kleiner want grote kans dat de meesten zich gewoon weer laten vaccineren (want de gevaccineerden die opgenomen moeten worden zijn voornamelijk ouderen, van wie de bescherming 'extra snel' verloopt... bij gezonde gevaccineerden mensen valt dat tot nu toe mee qua bescherming voor opname).

De ongevaccineerden daarentegen zullen niet massaal gaan vaccineren als de boosters beschikbaar komen, en blijven dus een probleem.

Je ziet het verschil wel hoop ik? Welke groep vindt jij zelf een groter probleem?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 16-11-21 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:35

xHaithi schreef:
Hier wordt anders enkel en alleen met vingers gewezen naar niet-gevaccineerden als de oorzaak van alle ellende, terwijl daar een groeiende groep gevaccineerden zit die eveneens niet meer of onvoldoende beschermd is.

"hier"?
dan ben je echt heel selectief aan het lezen, of je komt ineens ergens binnenvallen zonder dat je voorgaande berichten hebt gezien..

Citaat:
Gaan we nu dan nog even onze kop in de grond steken en blijven roepen dat het de niet-gevaccineerden zijn tot iedereen wiens vaccin verlopen is zijn booster heeft kunnen gaan halen? Ik durf te gokken dat we die pandemie daarmee niet gaan indijken.

We? Wie "we"?
Volgens mij zijn ze al bezig over boosters..? Er zijn nl al genoeg mensen die roepen die booster niet te willen, of verleningsprik of weet ik hoe dat ding gaat heten..
En vooralsnog liggen statistisch gezien nog steeds de meeste ongevaccineerden in het ZH...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:39

Askja schreef:
'We moeten allemaal onze verantwoordelijkheid nemen'.

Dit lijkt een open deur, maar de praktijk is toch een beetje anders.
Want wat is eigen verantwoordelijkheid?

Een deel van de inmiddels gevaccineerden heeft zich alleen voor zichzelf laten vaccineren.
Die mensen moeten door opgelegde maatregelen aangezet worden tot het nemen van hun verantwoordelijkheid, omdat ze nog steeds besmettelijk kunnen zijn - al is de kans veel kleiner dan bij niet-gevaccineerden. Het vaccin is geen vrijbrief om de regels aan je laars te lappen.

Een deel van de gevaccineerden heeft zich laten vaccineren, niet alleen om zichzelf, maar vooral ook om anderen te beschermen. Die mensen houden zich om die reden dan ook doorgaans goed aan de maatregelen.

Een deel heeft zich niet laten vaccineren en dat is 100% uit eigenbelang.
Als het om medische redenen gaat, en dus op doktersadvies, dan is dat vanzelfsprekend, hoeven we het niet over te hebben. Ook omdat het om een heel kleine groep gaat.

Als het gaat om prikangst, dan is het begrijpelijk, al kun je er ook voor kiezen om je toch te laten prikken, met extra begeleiding daaromheen, verdoving etc.

Als het gaat om wantrouwen t.o.v. het vaccin, aan mijn lijf geen polonaise, geloofsovertuiging etc., dan stel je je eigen visie/emoties daarmee boven het belang anderen te beschermen, punt.
Ik vind het niet zo gek dat deze groep extra gewezen wordt op het nemen van verantwoordelijkheid door testen, afstand houden etc. En dat de maatschappij d.m.v. 2G beschermd wordt om grootschalige verspreiding van het virus door toedoen van deze groep zo veel mogelijk te voorkomen.
Dat dit vervolgens wordt gezien als discriminatie zegt naar mijn idee vooral veel over de onwil om verantwoordelijkheid te nemen.

En zo houdt deze laatste groep de rest van de maatschappij in gijzeling, ik kan er niet meer van maken.


Ik ben het volledig met je eens _/-\o_

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:39

Mellow schreef:
En ik ben ongevaccineerd en doe precies hetzelfde als jij. Maar ik word er wel op aangekeken want ik ben zogenaamd het probleem. De reden waarom ik niet gevaccineerd dat doet er ineens niet meer toe... en dat doet mij zo zeer...

Er zijn gewoon gevaccineerden en ongevaccineerden die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Maar we maken er van dat het nu de schuld is van de ongevaccineerden. Dat is mijn punt.

Als ik mij niet goed voel, blijf ik thuis. Als het ergens druk is ga ik weg. Ik hou afstand enzovoort. Maar het is mijn schuld zogenaamd dat dit nog doorwoekert. Ik heb (nog) geen corona gehad en zoek het ook echt niet bewust op om dan een qr code te krijgen want dat is wat nu ook een boel gebeurd. Ik ben zo ontzettend voorzichtig op vele vlakken. En toch word ik als 1 of andere paria gezien. Een wappie enzovoort...

En iemand met een qr die kan gaan en staan waar die wil. En ja er zijn er zat met dat ding die dus met klachten gewoon hun ding doen en niet meer gaan testen.

Ik klaag niet hoor dat ik niet uit eten kan enzovoort. Dat boeit me niet. Wat me wel boeit is hoe we met elkaar omgaan. En we slaan nou echt een verkeerde weg in.

Wat ik vooral niet wil en wat ik ook ongetwijfeld wel doe is veroordelen. Dat is ook lastig als je een punt wil maken. Voor mij veranderd een persoon echt niet, wel of geen prik. Als je je verantwoordelijkheid neemt. In het geval dat je dat ongevaccineerd of gevaccineerd wel doet ja dan word ik daar wel sneu van. En dat is wat ik bedoel met mijn verhaal. Dat de prik niet zegt of je je wel of niet verantwoordelijk gedraagt maar het je eigen gedrag is.

Omdat het er volgens mij wel toe doet: waarom heb jij he niet laten vaccineren?

En waarom wordt er door sommige niet-gevaccineerden steeds gedaan alsof het er niet toe zou doen als je je als niet-gevaccineerden netjes aan de regels houdt? Omdat je toch wel in de hoek wordt gezet?
Want dat is niet zo. Er zijn heus wel genoeg mensen die daar genuanceerder mee omgaan. Als je dat niet wilt zien/lezen en constant in de slachtofferrol kruipt, dan is dat ook niet erg constructief.

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:47

Dit bericht heb ik in het algemene coronatopic geschreven een tijdje terug. Dit behandelt exact wat hier als olifant in de kamer benoemd wordt, namelijk de teruglopende vaccineffectiviteit.

Wat blijkt? Hij loopt wel wat terug inderdaad, zeker voor de ziekenhuisopnames van de 50-69 groep en de IC-opnames van de 70+ groep, maar zeker niet naar het niveau van onwerkzaam. De booster zou de effectiviteit weer terug naar zo'n 98% moeten brengen, dat betekent praktisch gezien zo'n 75-80% minder opnames van gevaccineerde mensen. Op dit moment wordt nog steeds 90% van de opnames voorkomen door de vaccinatie, en ja, dat valt te berekenen d.m.v. het aantal mensen door ongevaccineerd is en opgenomen wordt, waarbij er waarschijnlijk nog een vertekening is omdat gezonde mensen vaker volledig op hun eigen immuunsysteem vertrouwen dan ongezonde mensen (ergo: ongezonde mensen laten zich relatief vaak vaccineren), de opnamekans wordt dus ten gunstige van de ongevaccineerden beïnvloed.

QUOTE Mizora (bewust gesloopt i.v.m. het plaatje)
3 november is het nieuwe rivm-rapport uitgekomen over vaccin-effectiviteit omtrent ziekenhuisopnames. Hier worden alle ziekenhuisopnames gekeken naar of en zo ja, welk vaccin gegeven is, welke leeftijdscategorie de zieke in valt, hoe lang geleden het is geweest dat de laatste dosis gegeven is en bij Moderna ook of deze persoon in de hoog-risico groep valt.

Er staan verschillende tabellen in, het hele rapport is hier te lezen:
https://www.rivm.nl/documenten/vaccin-e ... huisopname

Maar ik licht deze tabel er even uit:
Afbeelding

Je ziet hier de ziekenhuisopnames in de verschillende leeftijdsgroepen en of/hoe lang geleden deze personen gevaccineerd zijn geweest. Bij de leeftijdsgroep 12-49 zie je dat de marges (die tussen haakjes) bij de langere tijdsintervallen vrij breed zijn. Dit komt doordat relatief weinig mensen in deze leeftijdscategorie al lang geleden gevaccineerd zijn (bij 25+ weken gaat het dan om mensen die uiterlijk 1 mei volledig gevaccineerd zijn geweest. Dit is minder dan 5% van die leeftijdsgroep).

Een VE van 90% betekent dat 9 van de 10 ziekenhuisopnames (in deze leeftijdsgroep en deze periode na de vaccinatie) zijn voorkomen door de vaccinatie. Een VE van 95% betekent dat 19 van de 20 ziekenhuisopnames voorkomen zijn (en 80%, die staat er niet tussen als verwachte waarde, zou 4 op de 5 betekenen).

[/quote]

---------

Ik ken een aantal ongevaccineerden, en vrijwel allemaal vonden ze dat ze heel voorzichtig deden en het risico niet opzochten. Een heel aantal heeft toch corona gekregen ondertussen. Dat vind ik niet raar, want, om één van deze personen als voorbeeld te nemen, als je in de horeca werkt en dans- en yogalessen geeft in de alternatieve hoek, dan maak je nu eenmaal onwijs veel menscontacten. En die lessen zijn dan ook nog eens aan een groep mensen die veel vaker ongevaccineerd zijn dan de gemiddelde bevolking. Ook vindt ze zichzelf zeer zorgvuldig met het mondkapje, maar zie ik haar heel ander gedrag vertonen. Overigens is ze gewoon netjes wezen testen bij klachten en in quarantaine gegaan.

Ik zou dat niet als zeer voorzichtig gedrag omschrijven, zij wel. Ze lijkt goed hersteld te zijn overigens, voor long covid blijft het afwachten. Daarvoor is het nog niet lang genoeg terug.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:48

Citaat:
“Het profiel van de intensieve patiënten bij ons?”, aldus Deckers. “Het zijn nu allemaal gevaccineerden met doorbraakinfecties. Relatief jonge mensen van 55 tot 60 jaar, redelijk wat met immuunproblemen. Maar we zien toch ook verschillende zwaar zieke jongere mensen, van 30 tot 35 jaar. De vraag is dus of de vaccins nog zo goed werken.”


Als ik dit lees denk ik: volgens mij klopt z'n conclusie niet. De relatief jonge groep van 55-60 is er één met 'redelijk wat immuunproblemen', en de jongere groep (30-35) is korter dan 6-9 maanden geleden gevaccineerd.

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:50

Mellow ik begrijp je heel erg goed. Je bent niet de enige die dat zo voelt.

xHaithi schreef:
Ik denk dat er hier een dikke olifant in de kamer zit waar bewust of onbewust grandioos overheen gekeken wordt.
https://www.cnbc.com/2021/10/14/covid-i ... sters.html
https://www.news.com.au/lifestyle/healt ... 39598b1cb9

In deze landen vervalt je vaccin na 6 maanden want dan werkt het niet (voldoende) meer. In België trok men vorige week aan de alarmbel in Antwerpen omdat men veel meer gevaccineerden op de IC ziet. In een artikel over dit probleem werd gezegd: "er is nood aan een 3de vaccin want het vaccin verliest aan kracht".
Dit allemaal in het achterhoofd gehouden, wij hebben hier een behoorlijk aantal mensen rondlopen in BE en NL die tussen 10 maand en 6 maand geleden gevaccineerd zijn en denken dat ze beschermd zijn. Daar ziet niemand een gigantisch probleem in? Plus al een aantal bij wie het vaccin niet aansloeg? Plus al die vaccins die sowieso al niet ontzettend sterk beschermden (zoals Janssen)? Je kan met vingertjes naar ongevaccineerden wijzen wat je wil, maar als een deel van je bevolking die wel alles mag eigenlijk onder niet-gevaccineerd geschaard zou moeten worden, tsja, wat verwacht je dan?

Bronnen:
4 november 2021: https://rtv.be/artikels/50-covid-patien ... en-a105721
5 november 2021: https://atv.be/nieuws/gza-ziekenhuizen- ... ten-128526
5 november 2021: https://www.gva.be/cnt/dmf20211105_97146276
11 november 2021: https://www.hln.be/sint-niklaas/overgro ... ~a9a97f7e/

Interessante stukken uit artikel:
“Het profiel van de intensieve patiënten bij ons?”, aldus Deckers. “Het zijn nu allemaal gevaccineerden met doorbraakinfecties. Relatief jonge mensen van 55 tot 60 jaar, redelijk wat met immuunproblemen. Maar we zien toch ook verschillende zwaar zieke jongere mensen, van 30 tot 35 jaar. De vraag is dus of de vaccins nog zo goed werken.”

“De alarmbellen gaan af. De bezorgdheid is heel groot door de sterke stijging in patiënten”, treedt Jan Flament, CEO van Ziekenhuis Geel, hem bij. “Dankzij het vaccin zitten de gangen niet vol coronapatiënten, maar de vaccins lijken wel aan kracht te verliezen. Een derde vaccin is absoluut logisch.”

Dit fenomeen is trouwens niet lokaal. Paar weken eerder had onze minister van volksgezondheid al cijfers opgelezen van ziekenhuisopnamen waaruit bleek dat er sowieso al veel gevaccineerden in het ziekenhuis en op de IC lagen.


Dit is hier in Frankrijk zeer goed gecommuniceerd en tijdens de laatste uitzending van Macron twee weken geleden is zeer hard en duidelijk meegedeeld dat mensen langer als 7 maanden geleden ingeënt als de wiedeweerga een 3de prikje moeten halen, want dat anders de qr code verloopt. Dit omdat de werkzaamheid van het vaccin wel degelijk nog werkt maar terug aan het lopen is vooral bij ouderen. Dus manlief is al geweest (78 jaar) en de 50++ mogen vanaf 1 december en mijn afspraak staat op 2 december. Streng, klip en klaar wwerd er verteld dat de QR code voor de groep mensen die de 3de keer kunnen gaan nog maar een paar weken groen geeft en dus geldig is maar zeer zeker ongeldig wordt. Er wordt massaal en met vliegende vaart geprikt hier.
Tevens zijn de mensen met AZ opgeroepen om pfizer te gaan halen als 3de prikje.

Aanvulling→ de tabel hier boven laat dus zien hoe effectief vaccineren is daar in vele male grotere groep gevaccineerden relatief een kleiner aantal opnames laat zien als je dat afzet tegen de aantallen van gevaccineerden, waarbij wel die opnames op aan het lopen zijn.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:53

Mizora, had jij die Olifant al eerder benoemd???

Ik hoop dat je je berichten blijft plaatsen, ook al lijkt het dat een aantal mensen (voor wie het wel handig zou zijn) ze niet leest...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:57

Mellow, wij hebben geen periode geen mondkapjes meer gedragen of geen afstand gehouden. Dat gaat hier gewoon door. Als je leven er vanaf hangt, is dat maar een kleine opgave. Ook gevaccineerde mensen zijn hier op dit moment niet welkom. En ja, ik erger me ook aan gevaccineerde mensen die van mening zijn dat de maatregelen niet meer voor hun gelden.
Ik begrijp wel heel goed dat mensen die zich hebben laten vaccineren het zat zijn dat er steeds weer maatregelen nodig zijn, omdat een deel van de bevolking zich niet laat vaccineren. De draagkracht voor het houden aan de maatregelen wordt dan wel kleiner.
En ja, dáár hebben niet gevaccineerden hun verantwoordelijkheid niet genomen. Kijk naar landen met een zeer hoge vaccinatie graad, daar zijn nauwelijks nog maatregelen nodig.
En doordat het virus hier teveel kans blijft krijgen om rond te waren, zullen mijn vriend en ik, en meerdere mensen met ons, in een zelf verkozen lockdown móeten blijven.

Pien: het probleem is hier dat ik álles doe voor zo'n derde prik, maar dat die nog niet te verkrijgen is voor kwetsbare mensen.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 18-11-21 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privé gegevens verwijderd

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:00

Cer schreef:
Mizora, had jij die Olifant al eerder benoemd???

Ik hoop dat je je berichten blijft plaatsen, ook al lijkt het dat een aantal mensen (voor wie het wel handig zou zijn) ze niet leest...


Ik had het geen olifant genoemd, maar ja, dit stuk heb ik eerder geschreven: Mizora @ [CV] Algemeen Coronatopic #7

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:31

Nikass schreef:
Pien: het probleem is hier dat ik álles doe voor zo'n derde prik, maar dat die nog niet te verkrijgen is voor kwetsbare mensen.
Ja k zag het op TV. Ik denk dat in Nederland vanaf december het 3de prikje gehaald kan worden. Ik begrijp Nikass dat het frustreert als je zo graag wil dat je moet wachten. Ik begrijp ook je frustratie van je verhaal dat je beschrijft.

(sorry hoor voor het "prikje" gebruik, maar de kleinkinderen hebben dit bij ons in de familie geïntroduceerd en iedereen gebruikt dit nu gewoon altijd en dat is niet omdat we het onbelangrijk vinden of niet serieus nemen want het tegenovergestelde is waar).

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:32

Whaha, ik had ooit eens schouderklachten, ging daarvoor naar een bevriende orthopeed en die stelde ook voor 'een prikje' in mijn schouder te geven. Toen riep ik ook: "hou op met je 'prikje' je gaat een naald in m'n gewricht jassen" }> :+

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:40

Ibbel schreef:
Whaha, ik had ooit eens schouderklachten, ging daarvoor naar een bevriende orthopeed en die stelde ook voor 'een prikje' in mijn schouder te geven. Toen riep ik ook: "hou op met je 'prikje' je gaat een naald in m'n gewricht jassen" }> :+


_O- _O- gewricht doet pijn
Ik had 's ochtends op de familie app (croissants heet die := ) gezet dat opa gevaccineerd was die dag, waarop de kleinkinderen 's avonds belde met de vraag of het goed ging met opa want hij had zijn prikje gehad _O- Dus sindsdien is het overal in de familie dat we een prikje krijgen→ het klinkt in ieder geval veel gezelliger. }>

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:44

Pijn viel me reuze mee eigenlijk. Dus of vriendje orthopeed kan goed mikken/prikken of ik heb een hoge pijngrens :D

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:49

pien_2010 schreef:
Nikass schreef:
Pien: het probleem is hier dat ik álles doe voor zo'n derde prik, maar dat die nog niet te verkrijgen is voor kwetsbare mensen.
Ja k zag het op TV. Ik denk dat in Nederland vanaf december het 3de prikje gehaald kan worden. Ik begrijp Nikass dat het frustreert als je zo graag wil dat je moet wachten. Ik begrijp ook je frustratie van je verhaal dat je beschrijft.

(sorry hoor voor het "prikje" gebruik, maar de kleinkinderen hebben dit bij ons in de familie geïntroduceerd en iedereen gebruikt dit nu gewoon altijd en dat is niet omdat we het onbelangrijk vinden of niet serieus nemen want het tegenovergestelde is waar).


Ja, dan begint men met de 80+, en vanaf januari 60+. Maar 60- met onderliggend lijden is dan nog niet aan de beurt :(

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:53

Maar Nikass, is die booster al wel nodig in de zin van heeft de persoon waar jij op doelt niet gewoon nog voldoende antistoffen? Is dat al eens getest? En zouden jullie met een booster wel weer visite durven ontvangen en dingen durven te ondernemen?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:08

De zes maanden na 2e enting zijn bijna om. Nee er is niet getest op antistoffen. Ik weet niet of je dit zo kunt laten doen? En wat als blijkt dat je niet genoeg antistoffen hebt, dan neemt de onrust alleen maar toe vrees ik.
Of we weer mensen zouden ontvangen hmmm, zolang er nog zo'n golf is misschien, mondjesmaat wat geënte familie.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:18

Oh 6 maanden toch ook alweer. Ja je kunt dit laten testen, maar dit is wel bij een commercieel bedrijf. Ik snap je inderdaad wel, want als je dit test en de antistoffen blijken te laag dan wil je direct een booster. En dat kan helaas nog niet. Ik hoop gewoon zo dat ze op gaan schieten met die boosters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:20

Vayo schreef:
Oh 6 maanden toch ook alweer. Ja je kunt dit laten testen, maar dit is wel bij een commercieel bedrijf. Ik snap je inderdaad wel, want als je dit test en de antistoffen blijken te laag dan wil je direct een booster. En dat kan helaas nog niet. Ik hoop gewoon zo dat ze op gaan schieten met die boosters.


Je kunt testen hoeveel antistoffen je hebt, maar er kan nog niet gezegd worden of dat te weinig is of voldoende. Het is nog niet duidelijk waar de grens ligt.

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:39

Cer schreef:
Mizora, had jij die Olifant al eerder benoemd???

Ik hoop dat je je berichten blijft plaatsen, ook al lijkt het dat een aantal mensen (voor wie het wel handig zou zijn) ze niet leest...



Hier sluit ik mij bij aan.

Ik vind de berichten van Mizora heel goed onderbouwd en zij legt het goed uit. Zeer leerzaam +:)+

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:12

Karl66 schreef:
Solistar schreef:
Die 17x is ook een gemiddelde, ook dat verschilt wel wat per groep :+

Ik vergelijk geen appels met peren, ik reageer alleen op iemand die zegt dat misschien niet elke ongevaccineerde met covid in het ziekenhuis beland, door te benoemen dat dat inderdaad niet zo is maar het heel erg wisselt per leeftijdsgroep.Daarna zegt iemand dat mijn opmerking niet klopt van risicogroepen vs tieners, en toon ik dat met een bron aan van wel (geen reactie). Mijn doel was helemaal niet om aan te tonen dat het vaccin niet werkt, zoals ik al heb aangegeven. Ik zei alleen dat er verschil tussen groepen zit kwa risico's.


En toch blijven het appels en peren. Voor een tiener is het namelijk helemaal niet relevant wat de kans van die senior is. Wat voor die tiener wel relevant is, is het verschil tussen het risico van een gevaccineerde en ongevaccineerde tiener. De kans dat iemand met een hartaanval in het ziekenhuis terecht komt is ook veel groter dan dat die tiener met corona in het ziekenhuis terecht komt, en net zo irrelevant.


Beetje late reactie, maar dat is niet zo. Jij bekijkt het vanuit het individu, de tiener. Ik vanuit de invloed die het heeft op de samenleving en het risico op ziekenhuisopname in het algemeen.

Voor elk individu, ook voor de tiener, is de kans dat deze wordt opgenomen na vaccinatie kleiner. Klopt.

In het algemeen geldt dat de kans op ziekenhuisopname van een gevaccineerde senior groter is dan van een ongevaccineerde tiener. Dat klopt ook.

En ja, tussen verschillende leeftijdsgroepen mag je ook vergelijken hoor. Dat wordt constant gedaan. De verschillende risico's per leeftijdsgroep worden juist meegenomen in het beleid en daarom moet je die vergelijkingen juist maken omdat het zoveel invloed heeft op de ziekenhuisbezetting. Er is een reden dat de senioren als eerste worden opgeroepen voor een booster. En ook dat kleine kinderen nog niet gevaccineerd worden.