Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:09

Huertecilla schreef:
996981 schreef:
De communicatie rond de maatregelen is onvolledig, onvoorspelbaar en in sommige gevallen ronduit onjuist. Dan is het niet gek dat het draagvlak afneemt en mensen maatregelen op hun eigen manier gaan interpreteren

Jee, níet gek??!!
Ik vind dat wel gek. Het is geen raketwetenschap zeg.
Het is gewoon bewust onwillig zijn, bewust onwetend doen; kortom tegendraads asociaal egoïsme -:(-

Ik geloof dat het in Spanje anders ligt maar veel regels in Nederland geven ook ruimte voor interpretatie.
Ik geloof echt niet dat een groot deel van een land moedwillig egoïstisch is.

Cer

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:12

Nou ja...
Je mag niet op een terras zitten, maar 1meter verder wel met zn allen op een stenen muurtje...

Ik snap wel dat een terrashouder dan denkt "ehhh..oke.."
maar goed, voor een aantal mensen is dat dus volkomen logisch :j Nee, helder :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:12

Ja als ik ze strikt op zou volgen zou ik mijn vriend niet mogen zien binnen 1,5 meter. Dus ja helemaal letterlijk moet je ze niet nemen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:13

Cer schreef:
Nou ja...
Je mag niet op een terras zitten, maar 1meter verder wel met zn allen op een stenen muurtje...

Ook dit mag alleen met 2 personen (of in gezin met kinderen met meer) dus mogen is een groot woord als je de plaatjes van de volle parken met meerdere huishoudens ziet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:14

Er blijft altijd een grijs gebied natuurlijk. Dat houd je. Bij iedere maatregel wel.
Maar met z'n allen hutjemutje in het vondelpark op een hoopje zitten is gewoon pikzwart en niet grijs.
En de redenatie "als dat mag kan de horeca ook" slaat dan ook nergens op, want dat mag ook niet. Het gebeurt, dat is wat anders.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:15

lenaa_tje schreef:
Cer schreef:
Nou ja...

Ook dit mag alleen met 2 personen (of in gezin met kinderen met meer) dus mogen is een groot woord als je de plaatjes van de volle parken met meerdere huishoudens ziet.

10 keer 2 personen is ook al 20 mensen. Plus wat gezinnen en de groepen worden snel groot.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:15

Maar het mag gewoon niet. Inderdaad wat secrible zegt dat het wel gebeurd is iets anders dan dat het mag. Een groep is wat mij betreft een groep als er geen afstand is, al is dat lopend. Je bent dan gewoon met te veel en te dicht bij elkaar.

Maar zo zie ik op dagelijkse basis heel veel verschillende huishoudens. Mag ook niet als dat thuis is. Nu het werk is mag het wel tja.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:19

Maar als het druk is, zou je het verstand moeten hebben om je er niet ook naast te zetten...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:21

En dat is dus een risico lenaatje. Maar omdat mensen situatie zo leefbaar mogelijk wil houden een risico dat dan dus mag.
Alles uitbannen lukt niet, bepaalde besmettingsrisicos blijven gewoon. En jou werk is blijkbaar een ingecalculeerd risico daarin.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:21

Schemerdier schreef:
Maar als het druk is, zou je het verstand moeten hebben om je er niet ook naast te zetten...

Tja dat ontbreekt blijkbaar dus moet er gestuurd worden door de overheid. Gebeurd dat niet snap ik dat horeca ondernemers etc. Er klaar mee zijn

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:23

Het is toch gestuurd door de overheid? Je mag niet samenscholen. Mensen houden er zich gewoon niet aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:24

Aerosolen en direct contact besmetten. De rest is gezond verstand. Beperk sociaal contact.

Bijvoorbeeld goed werkend masker op, 1,.5 meter of meer afstand, handen desinfecteren en binnen eigen bubbel etc.

Vertaal maar naar wat verder wel/niet mag/kan.
´Ja maar´ = ´nee, want ik wil egoïstisch...´

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:25

secricible schreef:
En dat is dus een risico lenaatje. Maar omdat mensen situatie zo leefbaar mogelijk wil houden een risico dat dan dus mag.
Alles uitbannen lukt niet, bepaalde besmettingsrisicos blijven gewoon. En jou werk is blijkbaar een ingecalculeerd risico daarin.

Maar ook iets wat blijkbaar door de overheid niet begrepen werd. Wij waren met te veel mensen op school, hier waren richtlijnen voor gegeven.
De overheid was wel even vergeten dat als jij een eindexamen klas lesgeeft je in een lesrooster niet daarna ‘even’ naar huis kan. Je kan niet online lesgeven en reizen tegelijkertijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:25

Mensen zijn gewoon egoistische wezens meest met een totaal gebrek aan zelfdenkend en zelfsturend vermogen heb ik soms het idee. Ik zag gister een interview van een paar "beetje niet zo nadenkende mensen" die nog teleurgesteld en verontwaardigd waren ook nog.

Die zijn bij het vondelpark tegengehouden met een bult vol etenwaar en drank. Want het was "zooooooo gezellig geweest de dag ervoor" dat ze het weer wilden doen. Om meerdere redenen ben ik hier niet eens meer verbijsterd over, je hebt al eerder bewust de drukte opgezocht. Bent al weggeveegd door de politie en hebt je zooi al achtergelaten. Je weet mag ik hopen dat de boel is dichtgezet voor een groot deel
En wat ga je doen, precies hetzelfde als de dag ervoor.

Iets met ezel en tweede keer en een steen en zo. Ik noem dat hersenloos dom gedrag.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:26

Schemerdier schreef:
Het is toch gestuurd door de overheid? Je mag niet samenscholen. Mensen houden er zich gewoon niet aan.

Dus hoor je te handhaven als mensen zich er niet aan houden of als je niet wil handhaven meer afsluiten maar of dat het effect heeft.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:27

lenaa_tje schreef:
Schemerdier schreef:

Tja dat ontbreekt blijkbaar dus moet er gestuurd worden door de overheid. Gebeurd dat niet snap ik dat horeca ondernemers etc. Er klaar mee zijn

Ik denk eerder dat het een kwestie van onwil is dan van een gebrek aan verstand of zelf logisch nadenken. En hoe helder de communicatie vanuit de overheid ook zou zijn, onwil gaat het niet tegen. En verder blijf ik erbij dat veel mensen de 'onlogische' maatregelen gebruiken als stok om mee te slaan omdat ze veel maatregelen sowieso overbodig vinden of er zelf teveel hinder van hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:28

Het lijkt mij toch dat niemand ziek wil worden. Tenminste dat lijkt mij een normale nuchtere gedachte.
Het is toch eigenlijk zot dat het rijk ons maar constant op regels moet wijzen!? Kunnen mensen zelf niet meer denken? Op de radio word je onderhand doodgegooid met in mijn ogen kinderlijke spotjes van het rijk over wat je beter niet kunt doen.

Het lijkt mij dat als er versoepeld is veel mensen echt wel voorzichtig en vooral verstandig blijven doen in de zin van afstand houden en hygiene na een jaar op de huid gezeten te zijn met hoe je een besmetting kunt voorkomen. Ik hoor immers veel om mij heen dat het niet meer elkaar zoenen en handjes schudden bij weerzien wel bevalt. Evenals enige afstand houden.

Zal al dat gepamper gewoon niet de oorzaak zijn mensen hun kont tegen de krib gaan gooien?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:29

De avondklok was terecht ingesteld is net bekend geworden. Goddank

https://nos.nl/artikel/2370364-hof-geef ... staan.html

Popstra nee mensen doen niet voorzichtig doen niet aan afstand (zie de fotos en filmpjes maar van Baudet in Urk , vondelpark enz. Mensen denken niet na over ziek worden. Ver van hun bedshow. De meesten hebben kennelijk gewoon niet de capaciteit om verder te denken dan een uur vooruit of zo.

Het nederlandse volk heeft de kans gehad zijn gezonde verstand te gebruiken. En het bewezen niet gebruikt te hebben. Het feit dat 25% van de bekend besmette mens gewoon boodschappen gaat doen. -:(- :r

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:32

Ik zie net een foto in de krant van een restauranthouder die afgelopen weekend zij terras open. had. En dan staat er onder: "het gaat me niet eens om dat beetje extra omzet, maar meer om het weer gezellig met klanten helpen". 8)7 8)7 8)7
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 26-02-21 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:33

De méésten stonden NIET in het vondelpark denk ik? De méésten zitten gewoon thuis te zitten..

Dat generaliseren en misgunnen... "we doen het samen".. nou ook niet.
De mensen die zich aan de regels houden wijzen lekker naar de mensen die dat in hun ogen niet doen, zelfs naar niet bestaande regels.. En andersom..
Gezellig :j

Citaat:
Het nederlandse volk heeft de kans gehad zijn gezonde verstand te gebruiken. En het bewezen niet gebruikt te hebben. Het feit dat 25% van de bekend besmette mens gewoon boodschappen gaat doen.

25% van de besmette mensen... dat is dus níet HET Nederlandse volk... met je generalisatie ...
Laatst bijgewerkt door Cer op 26-02-21 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:33

Dat bedoel ik dus, gezond nadenken is er gewoon niet bij. :n

Vondelpark, nijmegen, tilburg enz. Best veel mensen doen gewoon maar wat. Vertrouwen op de voorzichtigheid van de mens. Is gewoon dom. De heel voorzichtigen zul je niet op het terras zien, die gaan niet in een parkzitten. Maar die dat wel doen die zijn verantwoordelijk voor de verspreiding van deze hele sjit. Hoe meer kans je ze daarvoor geeft hoe sneller het zal toenemen weer.
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-02-21 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:35

Popstra schreef:
Het lijkt mij toch dat niemand ziek wil worden. Tenminste dat lijkt mij een normale nuchtere gedachte.
Het is toch eigenlijk zot dat het rijk ons maar constant op regels moet wijzen!? Kunnen mensen zelf niet meer denken? Op de radio word je onderhand doodgegooid met in mijn ogen kinderlijke spotjes van het rijk over wat je beter niet kunt doen.

Het lijkt mij dat als er versoepeld is veel mensen echt wel voorzichtig en vooral verstandig blijven doen in de zin van afstand houden en hygiene na een jaar op de huid gezeten te zijn met hoe je een besmetting kunt voorkomen. Ik hoor immers veel om mij heen dat het niet meer elkaar zoenen en handjes schudden bij weerzien wel bevalt. Evenals enige afstand houden.

Zal al dat gepamper gewoon niet de oorzaak zijn mensen hun kont tegen de krib gaan gooien?

Ik denk dat dit in het voorjaar vorig jaar werkte. Waarin mensen zonder al te veel regels dit deden. Nu pakken mensen alle mogelijkheden die ze mogen pakken want het kan toch? De overheid zegt dat we dat mogen doen.
Dat is het gevaar van regels maken. Even heel simpel gezegd pubers als voorbeeld tot januari hoefden zij onderling geen 1,5 meter afstand te houden natuurlijk grijp je die mogelijkheid. Ook al weten ze best dat ze niet onschendbaar zijn voor het virus. Het mag toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:36

Nee mensen denken niet na, denken alleen aan hun eigen ikke ikke, de rest kan stikke.

Mensen lijken niet te beseffen dat we nog steeds geen reguliere zorg hebben op het moment.
En dat er niet alleen maar dikke oude mannen op de ic liggen.
Of moet je tegen het kindje van 9 vorige week op de ic zeggen, jou pappa heeft covid en verdient geen zorg, want de ic moet weer open voor reguliere zorg?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:39

Nou, aangezien 'jullie' ook mensen zijn, denken jullie ook alleen maar aan jezelf :j

Citaat:
En dat er niet alleen maar dikke oude mannen op de ic liggen.

Maar ongeveer 75% is dat wel... :j Dus ja, dan is het een soort risicocalculatie..
als je onder de 30 bent, dan valt het wel mee denk.. en tussen de 30 en de 40 misschien ook wel...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:41

Ik denk juist niet aan mezelf, want voor mij hebben de maatregelen echt weinig invloed (behalve de 1-persoonsbezoekregeling). Ik denk vooral aan de vele ondernemers die op omvallen staan.