Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:02

SusanH schreef:
Wat ik in deze periode het meest bijzonder blijf vinden is dat kritiek op de maatregelen gelijk gezien wordt als: zich niet houden aan de maatregelen. Maar dat is niet 1 op 1 hetzelfde.

Ook dit :O

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:05

SusanH schreef:
Het zijn wel die 2 mensen die als spreekbuis fungeren, dus zij zijn ook degenen die open en eerlijk toe zouden kunnen geven dat er wellicht een belofte is gedaan die niet zo is uitgekomen. Niet om het goed te praten, maar het zijn juist dit soort dingen waardoor mensen denken, ik bepaal zelf wel wat ik doe.

Maar hoe moet ik jouw bericht dan lezen, SusanH? Je geeft zelf aan dat de mensen die kritisch zijn op het beleid, gaan denken "Ik bepaal zelf wel wat ik doe" ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:06

Ann schreef:
Bloodymary schreef:
Jammer dat mensen het altijd op zichzelf betrekken. Dat als ze zelf nooit na 22.00 buiten komen het blijkbaar een regel is waar niemand last van heeft. Er zijn hordes mensen die wel nog leven rond en na die tijd hoor.

Natuurlijk hebben deze mensen er last van, maar tegelijkertijd zijn ze waarschijnlijk ook de reden dat een avondklok nodig is?

Is er bewezen dat een avondklok echt effect heeft?
Zijn door de invoering van de avondklok alleen de besmettingen echt naar beneden gegaan?

secricible

Re: Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:07

Er is berekend dat door de inperking van de bezoekregeling en de avondklok samen de besmettingrn 10% lager werden ja.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:13

secricible schreef:
Er is berekend dat door de inperking van de bezoekregeling en de avondklok samen de besmettingrn 10% lager werden ja.

Als de avondklok tussen 20.00 en 21.00 zou beginnen. :P

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:19

Ann schreef:
Bloodymary schreef:
Jammer dat mensen het altijd op zichzelf betrekken. Dat als ze zelf nooit na 22.00 buiten komen het blijkbaar een regel is waar niemand last van heeft. Er zijn hordes mensen die wel nog leven rond en na die tijd hoor.

Natuurlijk hebben deze mensen er last van, maar tegelijkertijd zijn ze waarschijnlijk ook de reden dat een avondklok nodig is?

Is er bewezen dat een avondklok echt effect heeft?
Zijn door de invoering van de avondklok alleen de besmettingen echt naar beneden gegaan?[/quote]

Dat dus dus echt iets wat ik mij afvraag.
Misschien hangt het er ook echt vanaf in welke regio van Nederland je woont?
Ik kan je in iedergeval vertellen dat ik na de avonddienst niemand onderweg tegen kom
Lege wegen, lege snelwegen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:21

sureido schreef:
secricible schreef:

True that :D :D

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:21

In FR avondklok om 18u, soms zelf hele weekenden, 10 km van huis max en alleen essentiele verplaatsing buiten. Ook daar helpt het niet echt, maar dat is mijn idee o.b.v. uitingen in de vriendenkring in FR (zelf gewoond). -O-

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:26

Zo eens met Sureido, Bloodymary, Purny en Susan. Enerzijds wordt er gezegd ... hoe vaak ben je nu buiten dan na 22:00? Anderzijds kun je je ook afvragen wat voor nut een avondklok van 22:00 dan heeft als mensen toch al thuis blijven?

Het is een maatregel die echt als heel zwaar werd aangekondigd met de opmerking dat hij er als eerste weer af zou gaan. Toen is het wisselgeld geworden. Nu is het onderhand wel tijd dat hij er af gaat.

Voor mijn gevoel zitten we met een zware maatregel die maar amper effect heeft door het nieuwe tijdstip. Ik ga niet vaak weg na 22:00, maar heb soms wel echt die behoefte. Al kan ik 1x in de maand even een avondje weg zonder naar de tijd te kijken. Dat zou voor mij mentaal zoveel verschil maken.

Nu verzet ik mijn bezoekjes naar overdag of vroeg van de avond. Vader van de kinderen werkt altijd tot laat. Dus moeten ze nu mee of ik regel oppas. En ik spreek echt niet enorm veel af, maar ik heb gewoon behoefte aan sociale contacten en heb een vast clubje waar ik soms mee afspreek. Corona technisch kan ik beter alleen gaan en dan laat in de avond ipv in het vroeg met kinderen. Mijn bezoek beperkte ik al. Dat ben ik niet minder gaan doen door de avondklok.

Ik twijfel ook enorm aan die 10% minder besmettingen die de avondklok icm 1 persoon zou moeten geven. Iedereen die ik ken houdt zich inmiddels niet meer aan die 1 persoon, maar gewoon een vast aantal huishoudens. En bij de mensen die ik ken zou geen avondklok niet voor meer bezoek zorgen. Het wordt gewoon verplaatst. En er wordt meer gelogeerd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:31

Wat mensen vroeger in de avond deden doen ze nu overdag. Je gaat het probleem verschuiven naar overdag. Er zijn volgens mij nu meer bewegingen overdag dan vroeger in de avond was.
Ik heb echt wel respect voor Hugo en Mark maar de manier hoe dingen worden verteld en beloofd daar word ik een beetje moe van.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:34

secricible schreef:
sureido schreef:

True that :D :D

En daar bovenop, hoeveel kan op het conto van de bezoekregeling geschreven worden en hoeveel op de avondklok? Dat zal niet 50-50 zijn. Persoonlijk verwacht ik dat de bezoekregeling daar veel meer invloed op heeft, al helemaal nu de avondklok verlaat is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:40

Enerzijds niet per se last van de avondklok met dagelijkse dingen, maar anderzijds beperkt het natuurlijk wel.
Voornaamste zijn de avondjes met vrienden, maargoed daar is hij ook voor bedoelt natuurlijk.
Anders waren het de avonden op terras of in het restaurant, maar die zijn toch niet open.
Heel zelden was ik zo laat nog op stal als ik met zonsondergang ging rijden of foto's maken, maar dat is zeldzaam. Alsnog vind ik het een naar gevoel van beperking.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:43

Bloodymary schreef:

Dan lijkt het me dus een uiterst effectieve maatregel :7 als al die hordes mensen iig in de nacht niet meer samenkomen.

Zeg vind ik het de minst beperkende maatregel.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:46

verootjoo schreef:
Bloodymary schreef:

Dan lijkt het me dus een uiterst effectieve maatregel :7 als al die hordes mensen iig in de nacht niet meer samenkomen.

Maar wie zegt dan dat die mensen die er last van hebben samen willen komen? En ik denk dat je wel oogkleppen op hebt :o, wanneer je niet doorhebt dat mensen alsnog gewoon samen komen maar dan gewoon wat eerder of ze gaan door, of er wordt doorheen gefietst want ik ken werkelijk nog niemand die een boete gehad heeft.
Dus, de mensen die zich toch al aan de regels hielden hebben er last van, de rest doet gewoon wat ze willen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:47

Ann schreef:
SusanH schreef:
Het zijn wel die 2 mensen die als spreekbuis fungeren, dus zij zijn ook degenen die open en eerlijk toe zouden kunnen geven dat er wellicht een belofte is gedaan die niet zo is uitgekomen. Niet om het goed te praten, maar het zijn juist dit soort dingen waardoor mensen denken, ik bepaal zelf wel wat ik doe.

Maar hoe moet ik jouw bericht dan lezen, SusanH? Je geeft zelf aan dat de mensen die kritisch zijn op het beleid, gaan denken "Ik bepaal zelf wel wat ik doe" ?

Maar dit kan toch ook gewoon binnen verantwoorde lijnen? Pak die 1 persoon regeling. Ik mag 1 persoon bezoek per dag ontvangen of daar bij op bezoek gaan. Dit geldt ook voor mijn oudste dochter van 13. Zij zou elke dag naar telkens een ander vriendinnetje mogen. Of op de dag dat ik ergens op bezoek ga mag zij 1 vriendin thuis ontvangen. Voor mijn jongste gelden geen beperkingen.
Maar het bezoek mag gewoon telkens van een ander huishouden zijn.
Dit houdt dus in dat ik en mijn twee dochters bij elkaar opgeteld met minimaal(!!!) 21 personen per week als bezoek in aanraking mogen komen. Ieder uit een ander huishouden. Wij zouden dus binnen de regels met 21 verschillende huishoudens in aanraking mogen komen.

En ik zeg niet dat je het moet doen, maar het zou mogen binnen de gestelde regels en dat vind ik belachelijk.
Als mijn dochter in aanraking komt met een besmet persoon, is de kans echt wel groot dat zij het in ons eigen huishouden doorgeeft mocht zij ook positief zijn. Van je eigen kinderen houd je sowieso geen afstand.

Ik zie veel minder gevaar in met mijn kinderen samen 1 keer per week ergens op bezoek te gaan. En één keer per week bezoek te ontvangen. Dan beperken we ons tot 2 huishoudens die we zien. Ik vind een bubbel veilig. Wij doen het al die tijd al zo. Op deze manier is nog niemand besmet geraakt (dat ging juist vaak via werk). En ook weinig hoeven testen ed. Dus een teken dat we het best goed doen. Terwijl hier in Brabant echt wel veel besmettingen zijn en zijn geweest.

En net als de avondklok... tot 22:00 heeft in mijn ogen geen nut. Pas geleden met mijn kinderen op bezoek gegaan bij mijn vriendin. Haar kinderen liepen ook rond. Normaal gesproken zouden we juist afgesproken hebben als de kinderen op bed lagen. Corona technisch zou dat ook verstandiger zijn.

En zo zijn er nog tal van voorbeelden. Ik heb kritiek ja op sommige maatregels. Maar dat betekent niet dat ik me niet aan maatregels houd. Dat betekent dat ik een enkele maatregel overboord gooi zoals die 1 persoon. Maar het gedrag wat ik vervolgens laat zien is in mijn ogen echt wel aardig verantwoord. Ik beperk gewoon mijn bezoek. Ik kijk naar kleine huishoudens ipv 1 persoon.

Ik vind dat de huidige regels de mensen amper meer mogelijkheid geeft tot zelf na te denken en zelf verantwoorde beslissingen te maken. En daar zal wel op gereageerd worden dat mensen dat blijkbaar niet kunnen. Maar ook met de huidige maatregels doen sommige mensen dit niet. Er is nu eenmaal een groep die zich nergens aan houdt. Maar de mensen die zich in de basis wel goed aan de maatregelen houden, krijgen steeds zwaardere maatregels opgelegd. Met als effect dat de draagkracht langzaam minder wordt en ook mensen uit deze groep regels gaan versoepelen omdat het anders niet meer vol te houden is.

De beslissing van de avondklok steeds in stand te houden, maar wel andere zaken te versoepelen zorgt er bij mij wel voor dat ik steeds minder de motivatie voel om me strak aan een regel te houden, omdat ik er niet meer in geloof dat zo’n regel vlot of redelijk volgens afspraak verdwijnt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:08

verootjoo schreef:
Bloodymary schreef:

Maar die hordes doen dat nu nog steeds wel hoor. Of ze weten de avondklok te omzeilen, of ze blijven slapen of gaan na 04.30 naar huis in het weekend. Hier in ieder geval wel.

Heel goed omschreven Vayo.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 07-04-21 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:09

Ann schreef:
SusanH schreef:

Ik vind het vooral jammer dat het meteen persoonlijk wordt. Alsof ik me niet aan de maatregelen zou houden omdat ik kritisch ben tav de maatregelen. Dat is wat ik uit reacties hier opmaak in diverse corona topics. Er wordt meteen bovenop gedoken. Terwijl ik alleen een voorbeeld stel om aan te geven dat ik wel snap waarom er steeds meer mensen zijn die bij dit zwabberende beleid denken, ik bepaal zelf wel wat ik.doe. Daarbij doel ik dus niet op mezelf of iemand anders hier, maar op een steeds groter wordend deel van de bevolking die er dus steeds minder van snapt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:11

Bloodymary schreef:
verootjoo schreef:

Maar die hordes doen dat nu nog steeds wel hoor. Of ze weten de avondklok te omzeilen, of ze blijven slapen of gaan na 04.30 naar huis in het weekend. Hier in ieder geval wel.

Ja, we gaan toch niet regels niet opstellen omdat er toch niet aan gehouden wordt :? Dan kan je alle regels wel afschaffen en het hele burgerlijk wetboek ook, want er zijn toch wel mensen die zich er niet aan houden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:16

@SusanH
Misschien mis ik iets, maar mijn bericht was in zijn algemeenheid bedoeld en ik meende dat van jou ook, waar ik op reageerde?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:19

Ann schreef:
@SusanH
Misschien mis ik iets, maar mijn bericht was in zijn algemeenheid bedoeld en ik meende dat van jou ook, waar ik op reageerde?

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Excuses.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:29

verootjoo schreef:
Bloodymary schreef:

Ja, we gaan toch niet regels niet opstellen omdat er toch niet aan gehouden wordt :? Dan kan je alle regels wel afschaffen en het hele burgerlijk wetboek ook, want er zijn toch wel mensen die zich er niet aan houden.

Nee. Deze regel is specifiek in het leven geroepen omdat men illegale feestjes en dergelijke wilde stoppen. Daarin slaagt 'ie echter niet, al niet toen de avondklok om 21:00 begon en nu al helemaal niet meer. Men verzamelt eerder en blijft doorfeesten tot na 4:30 of ze blijven slapen, maar ze laten zich hierdoor echt niet tegenhouden. En anderen verplaatsen hun avondactiviteiten waar mogelijk naar de middag. Het is dus een maatregel met een behoorlijk beperkt effect, zeker sinds vorige week.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:32

Exitium schreef:
verootjoo schreef:

Nee. Deze regel is specifiek in het leven geroepen omdat men illegale feestjes en dergelijke wilde stoppen. Daarin slaagt 'ie echter niet, al niet toen de avondklok om 21:00 begon en nu al helemaal niet meer. Men verzamelt eerder en blijft doorfeesten tot na 4:30 of ze blijven slapen, maar ze laten zich hierdoor echt niet tegenhouden. En anderen verplaatsen hun avondactiviteiten waar mogelijk naar de middag. Het is dus een maatregel met een behoorlijk beperkt effect, zeker sinds vorige week.

Uit welk onderzoek blijkt dat?
Want volgens het RIVM hebben de avondklok en bezoekregeling juist wel goed effect.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:36

purny schreef:
Hij zei het nog zo.... de avondklok is een van de dingen die er als eerste afgaat.... yeah right

Hij is het vast vergeten

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:38

Ik zit in de leeftijdscategorie waarin veel feestjes worden gehouden en ik zie hier echt wel een effect op. Tuurlijk zijn er feestjes tot na de avondklok of wordt het verplaatst naar de middag, maar ook heel veel wat niet doorgaat. Het is niet altijd mogelijk om het naar de middag te verplaatsen en elke keer doorgaan tot half 5 blijkt hier ook niet zo geliefd. Met echt een feestfeest (verjaardag oid) dan wel weer wat eerder, maar ik ken genoeg mensen die elk weekend aan het zuipen waren met een groep en die zoeken dat echt niet om elke keer van half 10 tot half 5 te doen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:40

De avondklok zou, nogmaals, alleen effect hebben wanneer hij om 20.00 of 21.00 ingaat. Er is nog niks over dit tijdstip bekend. Dus je kan niet stellen dat het effect heeft, daarvoor is de regel er te kort.

Echter is het onzin om heel het strafboek er bij te halen. Wanneer er namelijk een wet is die totaal niet werkt of waar geen draagvlak voor is, wordt deze ook opgeheven wanneer nodig.

Grappig Vera96 dat dat zo verschilt. ik zie nu zelfs dat mensen op Insta weer durven te plaatsen met hoeveel man ze aan het zuipen zijn. Eerst werkte het inderdaad maar nu doet iedereen eigenlijk wel weer waar ze zin in hadden.