Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:18

En hoe het maar weer per halve dag kan verschillen. Zwager heeft een terugval. Jongens, de onvoorspelbaarheid van deze zieke is toch gek-makend?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:20

rien10 schreef:
En hoe het maar weer per halve dag kan verschillen. Zwager heeft een terugval. Jongens, de onvoorspelbaarheid van deze zieke is toch gek-makend?

Bah gatver, dat is niet de bedoeling.
Ja ik geloof meteen dat dat verschrikkelijk is, sterkte!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:22

rien10 schreef:

Rien corona is een grillig monster en poep link. Sterkte meid!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:25

Ja weet er alles van. Sterkte Rien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:25

Hè bah! Sterkte weer, wat een ellende :(:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:32

Miserie Rien. Sterkte met deze opdoffer :(:)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:43

Rien, sterkte!

Fijn dat we nu weer inhoudelijk verder kunnen gaan. Ik heb even bijgelezen, de berichten van vandaag. Maar oh oh....dat was echt popcorn en cola waardig .... := ..... helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:51

Ik ben erg benieuwd naar de persconferentie morgen. Ze proberen wel erg de verwachtingen te managen zag ik, dus ik verwacht niets groots. Maar er zullen toch wel wat babystapjes genomen worden denk ik? Maar ik heb geen idee wat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:52

Sterkte Rien! Mijn vader heeft meer als 5 jaar geleden een beroerte gehad. Hem werd op de spoedeisende hulp ook de vraag gesteld of hij gereanimeerd wilde worden. Hij was toen onder de 60

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:53

Marie_Anne schreef:
Ik ben erg benieuwd naar de persconferentie morgen. Ze proberen wel erg de verwachtingen te managen zag ik, dus ik verwacht niets groots. Maar er zullen toch wel wat babystapjes genomen worden denk ik? Maar ik heb geen idee wat.

Ik ook. Ik hoop op z'n minst dat we weer aan de slag mogen. Nu wel lang genoeg thuis gezeten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:54

Ik denk als eerste de lagere scholen weer (deels) open.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:55

_Penotti schreef:

Ik denk dat dat pas na de meivakantie zal zijn

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:56

pien_2010 schreef:
secricible schreef:
maar dan zou je een onderzoek willen om te zien of de cultuur in NL terecht is? Daar lijkt dit me niet de juiste tijd, nocht het juiste moment voor.
Prima met je eens om zoiets een keer te onderzoeken, maar daar is geen corona voor nodig. Sterker nog, ik denk dat je dat niet rondom 1 ziektebeeld moet centreren.

Het gaat niet om de cultuur maar om de resultaten als gevolg van die cultuur. Als in anderen landen de aantallen gezonde overlevenden significant hoger zijn als in Nederland of juist het aantal mensen in de andere landen die eruit gekomen zijn met weinig kwaliteit aan leven, dan zegt dat iets voor mij hoe we bezig zijn.
Hoeft niet nu maar later en kijken nav deze crisis daarna Ben ik heel nieuwsgierig naar.

Stichting nice
https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp
publiceert elke dag cijfers mbt de Nederlandse IC's. Waaronder de sterfecijfers. |( Voor mijn leeftijdscategorie (55-59) geldt dat ongeveer de helft overleeft, bij ouder dan 59 sterven er meer op de IC dan dat er overleven.

Ik sta als Hollandse (nuja, import Drentse) achter het beleid van terughoudendheid (= alleen een medisch zinvolle behandeling aanbieden), afgaan op 1 enkel grafiekje is wat tricky, maar zo te lezen is men niet karig met mensen boven de 55 'een kans bieden'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:58

purny schreef:
Ik ook. Ik hoop op z'n minst dat we weer aan de slag mogen. Nu wel lang genoeg thuis gezeten

Dat klinkt niet echt als een babystapje, dus daar zou ik niet teveel op rekenen. In welke sector werk je?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:59

purny schreef:
_Penotti schreef:

Ik denk dat dat pas na de meivakantie zal zijn

Dat ingeval. Ik denk ook dat tandartsen en zo misschien weer open gaan. Dus de medische contact beroepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:06

Er is een grote groep wintersporters die een gezamenlijke claim gaan indienen tegen Tirol wegens achterhouden van besmettingen. Vreemde aan het verhaal is dat er een groep IJslanders eind februari al ziek terugkeerde en de IJslandse regering meteen Tirol als risicogebied heeft bestempeld EN alle landen hier van op de hoogte heeft gesteld. Nederlanders die nog moesten afreizen hebben blijkbaar in Nederland en in Tirol navraag gedaan en antwoord : Alles veilig. Een persoon die ziek terugkwam heeft zijn moeder aangestoken en die is overleden . Ik zou echt de onderste steen boven willen hebben, ook de Nederlandse .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-04-20 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:07

Janneke2 schreef:
pien_2010 schreef:

Het gaat niet om de cultuur maar om de resultaten als gevolg van die cultuur. Als in anderen landen de aantallen gezonde overlevenden significant hoger zijn als in Nederland of juist het aantal mensen in de andere landen die eruit gekomen zijn met weinig kwaliteit aan leven, dan zegt dat iets voor mij hoe we bezig zijn.
Hoeft niet nu maar later en kijken nav deze crisis daarna Ben ik heel nieuwsgierig naar.

Stichting nice
https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp
publiceert elke dag cijfers mbt de Nederlandse IC's. Waaronder de sterfecijfers. |( Voor mijn leeftijdscategorie (55-59) geldt dat ongeveer de helft overleeft, bij ouder dan 59 sterven er meer op de IC dan dat er overleven.

Ik sta als Hollandse (nuja, import Drentse) achter het beleid van terughoudendheid (= alleen een medisch zinvolle behandeling aanbieden), afgaan op 1 enkel grafiekje is wat tricky, maar zo te lezen is men niet karig met mensen boven de 55 'een kans bieden'.

Maar houd er rekening mee dat het gaat om mensen in die leeftijdscategorie (val ik ook in) die op de ic terecht komen. We weten niet hoeveel van die groep minder ernstig ziek is en dus op een gewone afdeling terecht zijn gekomen. Of die überhaupt niet naar een ziekenhuis hoefden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:09

Marie_Anne schreef:
purny schreef:

Dat klinkt niet echt als een babystapje, dus daar zou ik niet teveel op rekenen. In welke sector werk je?

Facilitair ondersteuner bij een instelling die subsidies verstrekt voor wetenschappelijke onderzoeken

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:23

Nu ik toch wat berichten lees over wel of niet reanimeren, wel of niet IC, stel ik toch mijn vraag hier, misschien weet iemand hier er iets over.

Ik ben 33, val in de risico groep, al ben ik de laatste jaren lichamelijk erg gezond, en doe mijn uiterste best om corona te ontlopen. Mocht ik het wel krijgen, en het de verkeerde kant op gaat, dan wil ik niet geintubeerd worden. Slechte ervaring mee, waar ik maar niet over uit ga wijden.

Vriendin van me zit in de zorg, en raadde me aan om dat officieel bij de huisarts vast te laten leggen. Maar goed, die is alleen bereikbaar voor spoedgevallen en het voelt niet heel toegankelijk om nu met dit soort dingen ze te gaan lastig vallen.

Toch is het voor mij belangrijk. Komt bij dat mijn vriend en ouders op hun achterste poten gaan staan als dit ter sprake komt, zij vinden dat ik dan gewoon op alle mogelijke manier geholpen moet worden. Voor mij echter niet aan de orde. Mijn zus begrijpt me daarin wel heel goed.

Ik hoop en doe mijn best om te zorgen dat het gewoon niet zover komt. Maar als dat wel zo is, hoe kan ik dan aangeven dat ik het niet wil? Moet ik dat op papier zetten, toch via de huisarts, of zal daar gewoon vooraf naar gevraagd worden?

Ik kan moeilijk van mijn zus verlangen dat die op zo'n moment probeert op de boksen tegen mijn ouders en vriend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:25

Oh Rien ik durfde gisteren al niet te zeggen dat ik hoopte dat het niet zo'n opleving zou zijn voordat het weer slechter zou gaan....want dat hoor je toch wel heel vaak.... hopelijk is dat hier niet het geval en heeft hij de kracht om er doorheen te knokken :j

Lubach....daar ga ik geeneens naar kijken, dat is vaak een sterk staaltje populistische gebral nakwaken.... was 'ie maar half zo gewiekst kritisch als hij denk dat hij is :n

Penotti wat fijn!! Dat moet echt een enorme opluchting zijn voor jullie +:)+

Tandarts heb ik vanochtend aan de telefoon gehad, die hadden van de week bericht gekregen dat ze weer aan de slag mochten begreep ik, maar in de middag kregen ze toch weer een ander bericht met allerlei restricties. Ze moesten nu echt even de persconferentie morgen afwachten.

De indruk die ik er van kreeg was wel dat ze er toch serieus rekening mee houden dat ze weer goed aan het werk mogen gaan van de week en afspraken na morgen niet af hoeven te zeggen :)

Wij hebben onze afspraak van donderdag in ieder geval zelf wel afgezegd, voor een halfjaarlijkse controle geloven we het wel.

Het wel of niet op de IC / reanimeren / beademen gesprek vind ik eigenlijk ook alleen maar goed als dat gedaan wordt bij binnenkomst, ze kunnen het maar weten :j Maar het is natuurlijk wel zo handig om dat een beetje leuk te brengen, wel even zeggen dat het risico klein is / het een standaard vraag is die ze bij wijzen van spreken zelfs stellen bij een ingegroeide teennagel ;) zodat mensen zich niet de vellen schrikken inderdaad :(:)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:27

zorro schreef:
Nu ik toch wat berichten lees over wel of niet reanimeren, wel of niet IC, stel ik toch mijn vraag hier, misschien weet iemand hier er iets over.

Ik ben 33, val in de risico groep, al ben ik de laatste jaren lichamelijk erg gezond, en doe mijn uiterste best om corona te ontlopen. Mocht ik het wel krijgen, en het de verkeerde kant op gaat, dan wil ik niet geintubeerd worden. Slechte ervaring mee, waar ik maar niet over uit ga wijden.

Vriendin van me zit in de zorg, en raadde me aan om dat officieel bij de huisarts vast te laten leggen. Maar goed, die is alleen bereikbaar voor spoedgevallen en het voelt niet heel toegankelijk om nu met dit soort dingen ze te gaan lastig vallen.

Toch is het voor mij belangrijk. Komt bij dat mijn vriend en ouders op hun achterste poten gaan staan als dit ter sprake komt, zij vinden dat ik dan gewoon op alle mogelijke manier geholpen moet worden. Voor mij echter niet aan de orde. Mijn zus begrijpt me daarin wel heel goed.

Ik hoop en doe mijn best om te zorgen dat het gewoon niet zover komt. Maar als dat wel zo is, hoe kan ik dan aangeven dat ik het niet wil? Moet ik dat op papier zetten, toch via de huisarts, of zal daar gewoon vooraf naar gevraagd worden?

Ik kan moeilijk van mijn zus verlangen dat die op zo'n moment probeert op de boksen tegen mijn ouders en vriend.

Niet alleen bij je huisarts, maar ook bij je ziekenhuis!
Ik heb ook een verklaring (dateert al van voor corona), maar in het ziekenhuis kunnen ze daar niet aan, ondanks dat ik mijn medische info open heb staan voor al mijn behandelaars. Ik heb het ook bij het ziekenhuis zelf moeten laten vastleggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:28

Marie_Anne schreef:

Ik ben heel benieuwd en vind het stiekem best spannend.
Maar ik verwacht niet dat ik volgende week open mag :n -O-

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:29

Maar hoe regel ik dat in deze bizarre tijden?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:31

LadyMadonna schreef:
Ik ben heel benieuwd en vind het stiekem best spannend.
Maar ik verwacht niet dat ik volgende week open mag :n -O-

Ik verwacht ook niet, al hoop ik anders voor je natuurlijk.
Om eerlijk te zijn vind ik een nagelstyliste of kapper ook niet perse nodig.
Pedicure ook alleen voor medische behandeling wel open.
Net als tandarts ook weer.
Ik verwacht dat het zo zal gaan?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:31

Ik las dit op de NOS liveblog van vorige week zonder, 12 april.

'Volgens Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, moet het aantal coronapatiënten op de intensive care zijn gedaald tot ongeveer 700, voordat er versoepelende maatregelen genomen kunnen worden'

Toe lagen er 1358, vandaag liggen er 1158... Dat betekend in in 8 dagen 200 minder.
Er moeten dus nog 458 mensen van de IC, zou dat betekenen dat met een beetje positief denken we met een goede 2,5/3 weken zouden kunnen versoepelen?