Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:00

pmarena schreef:
Ik vraag me eigenlijk ook best wel af of mensen die hun kind weer naar school laten gaan, daar wel andere stapjes terug aan koppelen om toch nog even voorzichtig te doen?

Bijvoorbeeld nu (weer?) even geen contact meer met opa / oma / andere risicogroepen?
Of worden jullie in zijn geheel wat makkelijker?

Die kleine van ons mag opa & oma's weer knuffelen maar als we zouden besluiten hem weer naar school te doen, dan stoppen we daar echt weer even mee!

wij zijn juist voorzichtiger met opa en oma, geen sportclub buiten het dorp( op de voetbal zitten al haar klasgenoten).niet mee naar winkels!

juval

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:08

speelafspraken doen we ook nog even niet, tot grote teleurstelling van de kinders. t is even niet anders... eerst maar eens een week of 3 afwachten of er gevolgen zijn van het weer naar school gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:27

Ik vind het naar school gaan ook totaal niet spannend eigenlijk. Wij hebben mijn ouders ook steeds gezien en nu nog.

Je kan toch niet zonder contacten tot Sint juttemis of tot er een vaccin is?
We moesten in lockdown omdat de ziekenhuizen overspoeld raakten, nu is er capaciteit zat dus mogen we weer wat meer. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:42

Hier gaan ze ook weer naar school. 2 hele dagen per week en dan idd de halve groep. Mijn ouders zien we gewoon nog. Ik denk gemiddeld 1x per week. Houden wel wat afstand, maar 1,5 mtr eerlijk gezegd niet. Ook sporten onze kinderen weer met de nodige voorzorgsmaatregelen.

En daarnaast heb ik één vriend en één vriendin die ik vaak zie, ook zonder 1,5 mtr. Wij passen op elkaars kinderen (zijn allemaal alleen met kinderen momenteel) en eten ook bij elkaar e.d. Verder heb ik mijn sociaal leven echt beperkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:52

Zo'n beperkt kringetje is onze keuze ook :j Daarmee kan je het op de langere termijn ook volhouden.

Verootje: nog even 3 weken de boel aankijken is toch niet bepaald tot Sint Juttemis?
En in een vaccin hebben wij ook geen interesse. Opa en oma's eventueel wel :)

Juist de mogelijkheid dat er nu een nieuwe piek zou kunnen komen doordat er ineens weer veel meer contacten zijn, zou ervoor kunnen zorgen dat de ziekenhuizen snel weer overspoeld raken. Ik weet eigenlijk ook niet zeker of je het wel zo kan stellen dat er "capaciteit zat" is....

Zo gek veel is er volgens mij niet veranderd in de capaciteit t.o.v. het hoogtepunt?

Behalve dan dat het personeel dat op de IC's gewerkt heeft denk ik nog maar amper de mogelijkheid heeft gekregen om een beetje bij te komen :(:) Dus die mensen hebben een dunnere spoeling, ziekenhuizen willen nu ook weer andere zorg opstarten want dat kan je ook niet weg blijven schuiven, en we gaan weer meer risico's nemen met zijn allen.

Zo'n hallelujah verhaal vind ik het allemaal nog niet daarom. Als het ondanks alles toch goed blijkt te gaan dan kunnen we best even juichen. Maar als er toch een tweede piek komt is dat nou niet bepaald iets waar je heel erg verbaasd over hoeft te zijn volgens mij. Het is gewoon realistisch om er rekening mee te houden dat niemand zeker weet wat er de komende weken gaat gebeuren maar dat een nieuwe piek zeker 1 van de mogelijkheden is.

Hopelijk hebben we gewoon geluk met zijn allen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:00

Ik woon in Brabant en volgens mij is hier geen capaciteit zat. Wel licht dalende cijfers. Een vaccin zou ik ook aan me voorbij laten gaan en ook de kinderen niet mee in laten enten. Maar voor de risicogroepen zou dit fijn zijn natuurlijk.

pmarena schreef:
Zo'n beperkt kringetje is onze keuze ook :j Daarmee kan je het op de langere termijn ook volhouden.

Inderdaad, geestelijke gesteldheid is ook belangrijk. Mijn man zit al weken in Spanje voor werk en zal daar de komende 2 maanden nog zitten. Dan zijn een paar vrienden die je vaak kunt zien echt heel fijn. Voor de kinderen onderling ook fijn. Ze maken ook samen huiswerk.

Mijn kinderen gaan nooit mee naar de winkel. Ze zijn op een leeftijd waarop ze even alleen thuis kunnen blijven. Zelf ga ik niet onnodig winkelen. Ik ontsmet mijn winkelwagentje en was mijn handen goed. Veel sociale contacten heb ik wel beperkt tot contact op 1,5 meter afstand of alleen via de telefoon.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:25

Een tweede golf ben ik niet bang voor. Alle evenementen met groot risico zijn tot 1 september verboden. En mogelijk nog langer ook. En als die golf wel komt, we houden het niet tegen. We kunnen moeilijk allemaal binnen blijven tot er een medicijn of vaccin is. Misschien wel simpel gedacht vanuit mijn kant, maar dat is hoe ik er tegenaan kijk. Betekent trouwens niet dat ik de regels aan mijn laars lap. Ik houd me keurig aan de maatregelen van het RIVM.

Kind niet mee naar de winkel lijkt me logisch nu. Gelukkig is die van ons 10 en kan ook prima een tijdje alleen thuis zijn. Ze vindt het niet leuk, maar het kan nu soms even niet anders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:29

"We kunnen moeilijk allemaal" en dan iets dat nog heel lang duurt opnoemen: een gulden middenweg van nog even niet met alle versoepelingen mee doen is er ook gewoon :)

Ik kan die eventuele golf van zieken inderdaad niet tegenhouden - maar ik kan wel mijn best doen om het risico te verkleinen om er bij te horen. En in ons geval wegen de mogelijke voordelen van voorop lopen in de versoepelingen, niet op tegen de mogelijke nadelen.

Maar dat houdt toch niet meteen in dat we tot St. Juttemis bibberend vanachter de garaniums wachten op een vaccin :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:57

Maar wanneer is het dan wel veilig? Puur uit interesse en nieuwsgierigheid van mijn kant.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 05:59

Wat is dan het verschil met nu en over drie weken?
Over drie weken is het virus ook niet weg en het risico ook niet als je risicopersoon bent.

Een nieuwe piek in het najaar lijkt me ook onvermijdelijk.

Maar ik volg gewoon de richtlijnen van t rivm

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 06:45

Voor mij persoonlijk hoop ik dat er begin september vooral veel meer bekend is over het virus en dat er een medicijn gevonden is.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:28

lizy29 schreef:
Voor mij persoonlijk hoop ik dat er begin september vooral veel meer bekend is over het virus en dat er een medicijn gevonden is.

Nou, dat laatste kun je wel uit je hoofd zetten. Zo ver zijn ze nog lang niet.
Ik snap je angst hoor! Ik hoop vooral dat de besmettingsgraad in juli onder de 1 blijft nadat bijna alles weer geopend is. Dan kunnen we daarna weer meer normaal doen en kunnen alle kinderen ook weer tegelijk naar school. Want dat gun ik ze allemaal!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:44

Idd ik verwacht zeker niet dat er voor 2021 een vaccin of medicijn is. Ook al zouden ze dat wel gevonden hebben, en het werkt (wat al zeer uitzonderlijk zou zijn, vaccin tegen HIV is er nog steeds niet bijvoorbeeld) dan nog heb je te maken met productie, distributie etc. Daar gaan jaren overheen voor zoiets voor de grote massa beschikbaar is. Ik vind het niet eerlijk hoe er nu over gecommuniceerd wordt. Het virus gaat hoe dan ook nog een tijd onder ons blijven, we zullen er dus mee moeten leren leven.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:01

Ben ik met je eens SusanH. Familie van ons werkt in die industrie met het onderzoek naar dit medicijn, dit is helaas binnenkort nog niet beschikbaar en waarschijnlijk zal het eerst maar beschikbaar zijn voor een beperkte groep. Dus ik ben er bang voor dat er over een aantal weken nog niet veel nieuws onder de zon is en dat we nog een hele tijd met corona om ons heen zullen moeten leven. Ik houd mijn kinderen dan ook niet thuis op dit moment, maar zeker houden we ons aan alle voorzorgsmaatregelen en beperken we ons tot school, winkel, wat vriendjes die spelen en opa en oma. We gaan nu ook niet naar andere winkels dan nodig, dus met name alleen supermarkt 1 keer per week. Spannend blijft het, maar ben bang dat we niet veel meer kunnen doen. Ik vind sociale contacten voor de kinderen ook gezond en school is natuurlijk belangrijk. Thuis onderwijs leek niet op echt onderwijs, ondanks dat de leerkracht hier zijn best heeft gedaan, veel stof is ongetwijfeld thuis niet aan de orde gekomen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:05

De kinderen blijven hier dan ook nog 3,5 maand thuis. Scheelt toch weer flink. En zelfs als er nog geen medicijn is zal er hopelijk wel alweer een stuk meer bekend zijn over hoe het virus zich gedraagt. Er zijn momenteel nog zo veel onduidelijkheden dat ik dat gewoon even rustig afwacht. Wij hebben geen haast en zien het tegen die tijd wel weer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:25

Precies wat Lizy zegt :j

Wij kijken dan alleen in juni weer verder hoe het er voor staat met het aantal nieuwe besmettingen na de huidige versoepelingen. Hoe het uitgepakt heeft hier op school. En hoe de situatie dan is qua schooldagen, leerplicht, enz. Laat ze eerst de "kinderziektes" er maar uithalen met deze nieuwe situatie :)

Wij zitten niet om school verlegen hoor....zeker niet voor die 2 ochtendjes in de week groep 1 met op beide ochtendjes ook nog een andere juf.... er zijn meerdere klasgenootjes die nog lekker thuis blijven en daar spreken we af en toe buiten mee af als iedereen gezond & fit is, dat is ònze eerste geleidelijke versoepeling :j

Inderdaad hopen wij ook op wat meer kennis over de ziekte en behandel- / ondersteuningsmethodes :j De afgelopen tijd hoorde je van allerlei leads waar men zich mee bezig hield in de aanpak van de ziekte. Hoe verder we komen, hoe meer kennis ze als het goed is kunnen toepassen om complicaties te voorkomen :)

Gewoon de zomervakantie er bij trekken gaan wij wellicht ook doen. Maar in juni gaan we de overweging opnieuw maken met de kennis die we dan hebben :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:38

Als je een jonger kind hebt is die keus misschien sowieso makkelijker. Gelukkig leven we in een vrij land en kan ieder die keus voor zichzelf maken. Ik heb iig aan mijn dochter gemerkt dat school zoveel meer is als een leeromgeving. Het is ook een sociale omgeving, die ze zo gemist heeft dat ze in een gigantische dip zat. Ze is zo opgefleurd van deze week weer naar school. Heb een ander kind thuis.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:43

Hier zou de jongste weer naar school gaan afgelopen week, maar op zondag kregen we bericht dat de school het niet ging redden om aan alle maatregelen te voldoen om alle leerlingen te verwelkomen.
Doen dus nu enkel noodopvang feitelijk, ik heb meteen aangegeven dat wij flexibel zijn (ik ben 24/7 thuis). Maar hij mist wel enorm zijn vriendjes en het spelen op school.
Oudste (15) zou pas vanaf 2 juni weer naar school gaan, hoop voor haar dat ze nog wel wat meekrijgt van het schoolleven, maar de kans is groot dat dit ook niets wordt.

Inmiddels zijn ze al ruim 2 maanden thuis en ik vermoed dat de zomervakantie daar bij komt, komen we uit op bijna een half jaar. Enerzijds gaat dat best, anderzijds loop ik regelmatig op mijn tandvlees (mede vanwege zwangerschap), maar soit, als de dagen langer worden, de temperaturen (nog) beter, het zwembad weer op orde is en we veel meer buiten leven, komt het ook wel goed.
En wellicht kijk ik straks ook mijn vrienden lief aan, dat die 1 dagje in de week de jongste willen hebben, puur om 1 dag in de week even heel erg mijn handen vrij te hebben. Manlief werkt zich slag in de rondte, dus die kan me daarin niet veel ondersteunen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:05

Waar ik me dan ook zorgen over maak is die zomervakantie. Mensen maken plannen om op vakantie te gaan, hetzij in Nederland, hetzij naar het buitenland. Dat komt mijn inziens echt niet ten goede aan de verspreiding. Hier in de Noordkop hebben we zeer weinig besmettingen, maar als vakantiegangers deze kant op komen, kan dat wel eens enorm veranderen.
Ik vind de zomervakantie veel enger dan mijn kinderen nu naar de opvang laten gaan. Onze oudste gaat na de zomervakantie naar school, dus dat maakt t extra spannend allemaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:16

Wij zitten midden in het bos in de vakantie. Op een plek waar afstand houden makkelijk is. Dus hier geen angst voor de vakantie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:23

nou, de eerste 'schoolweek' zit er weer op. Kinderen waren blij om weer te mogen gaan. De oudste klaagde wel dat de juf geen les ging geven... volgens haar gingen ze alleen maar spelen en eten (groep 3) .. ze overdrijft vast wel wat, maar ik snap dat de juf ook weer terug in haar ritme moet komen met de halve klas steeds.
De motivatie om thuis te werken is bij mij wat minder, ook doordat de stok achter de deur met het videobellen nu weg is gevallen. Ik ben wat te makkelijk, heb zoiets van: laat de juf het maar weer oplossen als kindlief geen zin heeft.

ik ben ook wel benieuwd wat de vakantietijd zal doen. Ik maak me voor onszelf daar geen zorgen om, we gaan nooit op vakantie, dus missen het ook niet. Maar de verspreiding zal misschien toch weer meer worden als mensen weer meer gaan reizen, logisch.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:36

Heftig dat het echt zo gaat Lizy!
Moet lastig zijn om uit te leggen aan jonge kinderen.

Morgen gaat mijn dochter voor het eerst naar de basisschool. Ze wordt de 28e 4 jaar en zou 2 juni starten. Paar weken geleden kregen we bericht dat de school geen nieuwe leerlingen meer liet starten tussen de meivakantie en zomervakantie.
Blijkbaar is daar zoveel ophef/gedoe over geweest dat we vorige week een bericht kregen dat ze het beleid hebben herzien.
Alle kinderen die in mei 4 worden starten 18 mei en alle kinderen die in juni 4 worden starten 2 juni (ongeacht of ze dan al 4 zijn of niet).
Ze werken met 2 groepen per dag, iedere groep gaat 2.5uur per dag.

Spannend nu het ineens zo snel gaat!

Spannend omtrent corona vinden wij het niet, onze kinderen gaan al die tijd al naar KDV gezien wij beiden een cruciaal beroep in de zorg hebben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:29

Dat heeft volgens mij niet perse met corona te maken, maar met het feit dat de periode tussen meivakantie en grote vakantie erg kort is.

Ik ken meerdere scholen (zit zelf in het onderwijs) waar kinderen die na de meivakantie (Soms later bv 1 juni) 4 worden niet meer naar school komen voor de zomervakantie.

Ik vind dat heel begrijpelijk, maar dat moet dan wel bij aanmelden gemeld worden en niet last minute.

Persoonlijk zou ik er sowieso niet voor kiezen om op dit moment een kind wat nog nooit naar school is geweest nog naar deze bijzondere manier van onderwijs te laten gaan voor de paar weken.

Het heeft veel impact op de kleintjes en ze worden nogal in het diepe gegooid in een nieuwe situatie met vreemden die je niet kunnen troosten of een aai over de bol mogen geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:34

Karin_deB schreef:
Alle kinderen die in mei 4 worden starten 18 mei en alle kinderen die in juni 4 worden starten 2 juni (ongeacht of ze dan al 4 zijn of niet).

Nouja....of die kinderen dan daadwerkelijk starten dat bepalen de ouders zelf wel, dat is natuurlijk geen vast gegeven :)
Er zullen vast ouders zijn die hun kind lekker nog een poosje thuis willen houden.

Maar 2 juni is dan wellicht de laatste instapmogelijkheid van het jaar...? :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:36

PSvanLot schreef:
Dat heeft volgens mij niet perse met corona te maken, maar met het feit dat de periode tussen meivakantie en grote vakantie erg kort is.

Ik ken meerdere scholen (zit zelf in het onderwijs) waar kinderen die na de meivakantie (Soms later bv 1 juni) 4 worden niet meer naar school komen voor de zomervakantie.

Ik vind dat heel begrijpelijk, maar dat moet dan wel bij aanmelden gemeld worden en niet last minute.

Persoonlijk zou ik er sowieso niet voor kiezen om op dit moment een kind wat nog nooit naar school is geweest nog naar deze bijzondere manier van onderwijs te laten gaan voor de paar weken.

Het heeft veel impact op de kleintjes en ze worden nogal in het diepe gegooid in een nieuwe situatie met vreemden die je niet kunnen troosten of een aai over de bol mogen geven.

Dat zou voor die van mij inderdaad niks geweest zijn. En die had ik zeker thuisgehouden. Die heeft het eerste half jaar heel veel moeite gehad met afscheid nemen. Ik moest helemaal mee in de klas en op haar stoeltje gaan zitten en zij op schoot. Dat had nu niks geweest.