Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:07

bigone schreef:
[ Kinke , uit Staphorst ?

Nee

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:31

Sizzle schreef:
Maar het is toch bizar dat er binnen 1 EU verschillende maatregelen zijn?
Hoe kun je nou als EU toestaan dat in NL bejaarden verpleegt worden zonder mondkapje door een hoestende medewerker die geen test krijgt terwijl in een ander land waar de cijfers vele malen lager zijn gewoon iedere gezonde bewoner kapjes bij het huisvuil gooit na het kopen van een zak aardappelen?

Een internationale aanpak vind ik prima, maar het is niet zo dat wij die mondkapjes niet hebben omdat er te weinig international samenwerking is. Er zijn te weinig mondkapjes (en falende regels) omdat *wij* een kabinet / ministerie hebben dat dit niet echt op wil lossen.

Nog steeds is het mij niet duidelijk of het doel is om Corona daadwerkelijk te stoppen: in eerste instantie was dat namelijk niet zo. Er is later flink overheen gemompeld, maar in eerste instantie was het idee (van Nederland, zoalss in de UK) om mensen besmet te laten raken op het maximale van wat de zorg nog aan zou kunnen. Daar zegt men niets meer over, maar het is absoluut niet duidelijk dat er afstand genomen is van dat beleid, en dat er ingezet wordt om stukje bij beetje het land coronavrij te krijgen.

Citaat:
Hoe kan het zijn dat als een land aangeeft dat ze hun hoge testcapaciteit bij lange na niet gebruiken omdat het aantal infecties sterk gedaald is dat deze ongebruikte tests dan niet naar een buurland gaan :?

Omdat het buurland van dat aanbod geen gebruik wil maken / er geen geld aan uit wil geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:35

Ik las net dit en dacht alleen maar: fiets hell, we zijn nu echt aan het doordraaien.
Veiligheid is onbelangrijk Geworden , huppatee tempo ermee -O- 8)7

De anti dierproeven stichtingen zullen in iedergeval wel hun champange opentrekken.

Citaat:
Moderna, een van de twee Amerikaanse bedrijven, kreeg vorige week toestemming om direct op mensen te testen en dierenproeven over te slaan. Het bedrijf heeft overigens nog nooit een product op de markt gebracht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:07

Sizzle schreef:
Ik las net dit en dacht alleen maar: fiets hell, we zijn nu echt aan het doordraaien.
Veiligheid is onbelangrijk Geworden , huppatee tempo ermee -O- 8)7

De anti dierproeven stichtingen zullen in iedergeval wel hun champange opentrekken.

Citaat:
Moderna, een van de twee Amerikaanse bedrijven, kreeg vorige week toestemming om direct op mensen te testen en dierenproeven over te slaan. Het bedrijf heeft overigens nog nooit een product op de markt gebracht.

Bord of directors , eentje van Merx , een van Novartis, lijkt me dat ze bij oprichting een aantal knappe koppen bij elkaar hebben gezocht. Even de site bekeken en ze richten zich op één specifiek iets , al langer , iets met antistoffen maar kon er verder geen wijs uit worden. Geeft voor mij de wanhoop en drang van Trump aan. Laat er nog maar een paar doodgaan aan verkeerde vaccinaties zolang wij maar een werkend vaccin krijgen en als eerste graag anders word ik niet herkozen .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:14

Het ergste vind ik nog dat het ook nog nieuwe technologie is, niet eens me-too.
Als het nou zo‘n copy-paste vector is van J&J die allang getest zijn en ook al bewezen hebben infectie en contaminatie vrij te produceren dan denk nog....nou vooruit dan maar.

Maar dit...echt ik ben gewoon oprecht boos. Dit is onbewezen technologie „in man“ waarbij de cel zelf deeltjes moet gaan produceren. Net zo goed worden de testpersonen levende virus mutatiebommen.

Ja ze hebben al een paar veiligheidsstudies in dieren en ja er loopt een phase 1 trial voor een influenza vaccin. Maar onder deze druk deze techniek te pushen met veel geld via faster than fast-track ruikt naar aandeelhouders in te invloedrijke posities.

miramii

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:28

@shadow in welke zin zou geen mondkapjes voor de zorg daarin bijdragen dan? Als je op de tax van de zorg wilt zitten en de ziekte juist wilt verspreiden, is het toch juist onhandig om zorgmedewerkers te laten besmetten? Dan verlaag je de tax, waarmee je juist een strengere lockdown nodig hebt voor hetzelfde effect toch?
De intelligente lockdown zou daarmee wel uit te leggen zijn; onderlinge contacten blijven, kans op besmetting is nu vermoedelijk hoger dan bij een totale lockdown.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:20

Sizzle schreef:
Maar het is toch bizar dat er binnen 1 EU verschillende maatregelen zijn?
Hoe kun je nou als EU toestaan dat in NL bejaarden verpleegt worden zonder mondkapje door een hoestende medewerker die geen test krijgt terwijl in een ander land waar de cijfers vele malen lager zijn gewoon iedere gezonde bewoner kapjes bij het huisvuil gooit na het kopen van een zak aardappelen?

Hoe kan het zijn dat als een land aangeeft dat ze hun hoge testcapaciteit bij lange na niet gebruiken omdat het aantal infecties sterk gedaald is dat deze ongebruikte tests dan niet naar een buurland gaan :?

De testcapaciteit in Nederland is flink uitgebreid, maar wordt momenteek nog niet eens ten volle benut, omdat er nog allerlei knelpunten zijn. Bijvoorbeeld een tekort aan geschoold zorgpersoneel. Dus extra tests vanuit het buitenland naar Nederland heeft nu geen zin. Personeel sturen, dat zou wel zin hebben.
https://www.trouw.nl/a-b432b5a6

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:32

Weet je hoeveel niet praktiserende artsen en verpleegkundigen er zijn?
Officieel is mijn man en zijn onderzoeks team ook niet (meer) praktiserend, maar ze zitten wel op de corona track als er een tekort is. Er zijn heel veel andere afdelingen dicht namelijk.
Maar het is mij duidelijk dat jij heilig geloofd dat alle landen hun best doen. Ik vind het een zooitje waar ieder land maar wat willekeurigs doet.
Waarom vraagt niemand naar opgeleide moleculair biologen als daar een tekort aan is? Of immunologen?
Ik ken er genoeg die prima zouden willen inspringen hoor (myself included).

Zeker de helft van mijn collega‘s zijn ofwel arts, ofwel verpleegkundige, ofwel gepromoveerde onderzoekers en wij zijn maar een klein team. Er zitten op dit moment heel veel artsen thuis die niet mogen werken.
Echter zijn ze niet bij ziekhuizen aangesteld. Kleine moeite om daar wat mensen om een gunst te vragen toch?

Ik neem aan dat er weer een goede reden komt dat dit allemaal onmogelijk is. Dat is het ook want binnen de EU doet ieder gebiedje aan micro-mangement dat is duidelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:51

Iemand met een medische of paramedische achtergrond kan ook prima die testen afnemen. En laten er nu idd net heel veel van thuiszitten.
Fysiotherapeuten, logopedisten e.d. eerste lijn. Artsen werkzaam in cosmetische praktijken etc. Zitten allemaal thuis. Kunnen. Allemaal prima opgeleid worden als tester.

Het is best bizar hoe het in NL gaat. Er dreigt ook een tekort aan medicatie te komen, bv fentanyl, midazolam etc. Nederland gaat die medicijnen bestellen en keurt de offerte eerst een aantal keer af op de prijs en is daarna verbaasd dat de leverancier dan zegt: ‘Laat maar, we verkopen het wel aan andere landen’.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:54

Sizzle schreef:
Officieel is mijn man en zijn onderzoeks team ook niet (meer) praktiserend, maar ze zitten wel op de corona track als er een tekort is. Er zijn heel veel andere afdelingen dicht namelijk.
Maar het is mij duidelijk dat jij heilig geloofd dat alle landen hun best doen. Ik vind het een zooitje waar ieder land maar wat willekeurigs doet.
Waarom vraagt niemand naar opgeleide moleculair biologen als daar een tekort aan is? Of immunologen?

Niet praktiserende artsen en verpleegkundigen zijn in Nederland ook flink aan het bijspringen, tot en met gepensioneerden aan toe zelfs volgens mij. Maar er is al jaren een groot tekort aan zorgpersoneel in Nederland, was dat je ontgaan? Zonder corona was dat ook al een drama.

Ik geloof heilig dat het kabinet in Nederland op dit moment zijn uiterste best doet ja. Maar er waren al allerlei issues met de gezondheidszorg voor corona, dus dat helpt niet mee op dit moment. Of andere landen hun best doen: geen idee. Ik verdiep me daar niet zo in, dus daar kan ik niet over oordelen.

Er zal gerust van alle fout gaan hoor, het is mensenwerk tenslotte. Maar ik denk ook zeker dat het allemaal niet zo simpel is als veel mensen denken. Het is altijd makkelijk roepen vanaf de zijlijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:58

Marie_Anne schreef:
Sizzle schreef:

Niet praktiserende artsen en verpleegkundigen zijn in Nederland ook flink aan het bijspringen, tot en met gepensioneerden aan toe zelfs volgens mij. Maar er is al jaren een groot tekort aan zorgpersoneel in Nederland, was dat je ontgaan? Zonder corona was dat ook al een drama.

Ik geloof heilig dat het kabinet in Nederland op dit moment zijn uiterste best doet ja. Maar er waren al allerlei issues met de gezondheidszorg voor corona, dus dat helpt niet mee op dit moment. Of andere landen hun best doen: geen idee. Ik verdiep me daar niet zo in, dus daar kan ik niet over oordelen.

Er zal gerust van alle fout gaan hoor, het is mensenwerk tenslotte. Maar ik denk ook zeker dat het allemaal niet zo simpel is als veel mensen denken. Het is altijd makkelijk roepen vanaf de zijlijn.

Er is nog steeds een heel groot tekort aan zorgpersoneel. Alleen nu zit ook nog eens de helft thuis niks te doen omdat hun praktijk gesloten is.
Ga die dan scholen in het testen, zo ingewikkeld is het afnemen niet.
Probleem is dat ze momenteel alleen vrijwillig zich daarvoor kunnen aanmelden. Maar hee... wie gaat zich vrijwillig aan de frontlinie melden :?
Het is altijd zo zunig in Nederland.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:59

Iedereen wiens Big-registratie niet langer dan, ik geloof twee jaar (weet termijn niet zeker) , is verlopen kan ingezet worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:59

Ik zou zeggen: als ze eens beginnen met samenwerken. En daar kan echt meer dan enkel wat bedden beschikbaar stellen.
Daarmee doel ik niet specifiek op 1 land, maar minimaal de EU, liever gewoon Europa.
Maar inderdaad ik ben geen politicus dus waarschijnlijk is het hopeloos bureaucratisch ingewikkeld wat het blokkeerd en laat ik daar net niets van begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:16

verootjoo schreef:
Iemand met een medische of paramedische achtergrond kan ook prima die testen afnemen. En laten er nu idd net heel veel van thuiszitten.
Fysiotherapeuten, logopedisten e.d. eerste lijn. Artsen werkzaam in cosmetische praktijken etc. Zitten allemaal thuis. Kunnen. Allemaal prima opgeleid worden als tester.

Het is best bizar hoe het in NL gaat. Er dreigt ook een tekort aan medicatie te komen, bv fentanyl, midazolam etc. Nederland gaat die medicijnen bestellen en keurt de offerte eerst een aantal keer af op de prijs en is daarna verbaasd dat de leverancier dan zegt: ‘Laat maar, we verkopen het wel aan andere landen’.

Gelukkig melden veel mensen zich vrijwillig aan de frontlinie.
Ik las laatst nog een verhaal van zo'n cosmetisch arts die nu heel ergens anders aan het helpen was. Ik kan dat alleen nu even niet meer terugvinden helaas. Hieronder een ander verhaal van een cosmetisch arts die nu ander kleine ingrepen doet om te helpen. Dus die zitten echt niet allemaal thuis...
https://www.npo3.nl/brandpuntplus/cosme ... sende-hulp

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:39

Mijn punt is: het is toch armoe dat dit vrijwillig moet :? Of ben ik de enige die dat vindt? Je gaat in het momenteel belangrijkste werk in het land toch geen mensen vragen om gratis en voor niks in de frontlinie te gaan werken? Kom op, we zijn een eerste wereldland. Waarom zelfs bezuinigen op de belangrijkste zorg momenteel.
Iedereen werkt zich drie slagen in de rondte, dubbele diensten zijn geen eens een uitzondering meer. En dan ga je mensen voor geen salaris laten werken?? Tok tok, voel even aan je voorhoofd in Den Haag...
dat er zelfs nu geen geld voor vrijgemaakt kan worden.

Ik zit dan niet thuis, maar heb wel tijd over. Ik zou geschoold kunnen worden in het testen. Maar ik ga toch niet vrijwillig werken onder hoge druk, die testen afnemen met het risico me te laten besmetten met alle gevolgen van dien? Of zouden jullie dat wel doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:45

Terecht Verootje.
Ook iets idioots, een arts was gevraagt om in te springen bij een bepaalde screening. Echter staat hij officieel op ‚vakantie‘. Hij gaf aan beschikbaar te zijn en dat de vakantie verplaatst kon worden. Dat kon niet want de administratie werkt nu niet dus hij mocht niet komen helpen :')

Het Duitse rode kruis schijnt trouwens een methode ontwikkeld te hebben waarbij 5 patienten in 1 test getest kunnen worden. Daarmee hoeven dus geen extra apparaten en mensen voor te komen en het is in feite 5 voor de prijs van 1.
Ben benieuwd of dat opgepakt gaat worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:32

verootjoo schreef:
Mijn punt is: het is toch armoe dat dit vrijwillig moet :?

Het blijft ten diepste een neoliberaal bewind dat geen geld uit wil geven aan mensen. Bedrijven, soit, vliegvelden en luchtvaarmaatschappijen: graag, maar mensen, liever niet.

Het is absurd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:37

Net even door de stad gewandeld. Verschillende zaken zijn weer aangepast open. Ben wel blij dat de economie weer een beetje op gang komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:27

Het IMF verwacht voor de economie in Nederland een krimp van 7,5%. De verwachtingen zijn nog wel extreem onzeker, zegt men. Laten we hopen dat ze ernaast zitten en dat het niet zo erg wordt...

https://nos.nl/l/2330453

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:52

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Het blijft ten diepste een neoliberaal bewind dat geen geld uit wil geven aan mensen. Bedrijven, soit, vliegvelden en luchtvaarmaatschappijen: graag, maar mensen, liever niet.

Het is absurd.

Wat een negativiteit altijd in jouw berichten.

Er zijn nog niet genoeg mondkapjes en andere bescherming.
Wij hebben er miljoenen per week nodig, om iedereen die werkzaam in de zorg is optimaal te beschermen. Je kan wel willen dat deze er gelijk zijn, maar dat is niet realistisch.
Daarbij zou de regering natuurlijk niet overal voor hoeven op te draaien.
De werkgever moet zorgen voor genoeg bescherming voor de werknemers.
Dat is er normaal gesproken ook, maar met deze pandemie wereldwijd is er overal een tekort. Zeker als deze mondkapjes nog aan verschillende strenge eisen moeten voldoen.

Een stalgenootje is normaal OK-assistente, zij werkt nu op de IC.
Daar hoeft de regering geen (extra) geld aan uit te geven.
Zij is immers in dienst van het ziekenhuis en wordt daarvoor betaald.

Met name de ziekenhuizen werken fantastisch samen in Nederland, maar toch ook wordt er veel kennis en zelfs patiënten gedeeld in Europa.

Je kan wel blijven hangen, wat er allemaal fout is gegaan, maar je kan ook kijken wat er wel goed gaat en wat er voor initiatieven er worden genomen door burgers, overheid, werkgevers, enz.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:32

Electra63 schreef:
Wat een negativiteit altijd in jouw berichten.

Ik vind de stand van de wereld dan ook minder dan ideaal zeg maar.

Citaat:
Er zijn nog niet genoeg mondkapjes en andere bescherming.
Wij hebben er miljoenen per week nodig, om iedereen die werkzaam in de zorg is optimaal te beschermen. Je kan wel willen dat deze er gelijk zijn, maar dat is niet realistisch.

Ik vind dat 'het kan nou eenmaal niet' erg snel klaarligt.

Zo'n tekort aan mondkapjes is er niet zomaar. Daar ligt een heel traject aan kleinere en grotere beslissingen aan ten grondslag. Daar verander je nu, op dit moment, in deze week, niet zoveel aan, maar dat betekent niet dat het al vanaf het begin niet anders kon.
Onderschatting door het RIVM, het onaantrekkelijk maken (in bedrijfseconomische zin) van stille voorraden, het niet inzetten op creatieve andere oplossingen, het is een hele keten die maakt dat we nu met een tekort moeten dealen. En dat nog steeds niet al te voortvarend doen, naar mijn mening.

Ik denk overigens dat een pandemie of zelfs een grootschalige epidemie bij uitstek iets is waar je samen als land een stuk beter bent. Alle werkgevers die zich goed voorbereid hebben: top! Maar samen als land vind ik het ook prima om dat soort dingen op peil te houden. Waarom zou dat iedere werkgever voor zich zijn?

Citaat:
Dat is er normaal gesproken ook, maar met deze pandemie wereldwijd is er overal een tekort.

En dan heb je eigenlijk feitelijk onze keuzemgelijkheden wel weggeredeneerd.

Overigens: het risico op een pandemie had bekend moeten zijn, en toch is het in de berichtgeving door het RIVM nogal onderschat. En dat de aanvoerketen van materiaal uit China kwetsbaar is wisten we ook al, bv bij medicijntekorten. En ook al bekend is dat op het scherpst van de schede onderhandelen maakt dat leveranciers (van zowel medicijnen als mondkapjes) anderen voorrang geven, waar minder gedoe mee is.

Citaat:
Je kan wel blijven hangen, wat er allemaal fout is gegaan, maar je kan ook kijken wat er wel goed gaat en wat er voor initiatieven er worden genomen door burgers, overheid, werkgevers, enz.

De ziekenhuizen en de meeste mensen in de zorg doen het fantastisch. Maar tegeljkertijd is dat geen reden om ook te doen alsof er geen probleem is. Het Nederlandse zorgbeleid is wel een probleem. Dat was het ook voor Corona al, en het kost mensenlevens, vooral aan de randen. (Mensen die oud zijn, chronisch ziek, een beperking hebben.)
Dat moet benoemd kunnen worden, want dan kunnen we het hopelijk ook weer veranderen en beter doen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:20

_San87_ schreef:
mirim schreef:
In principe kan dat wel denk ik.
Een bouwvakker mag niet op de bouwplaats komen als hij geen helm op heeft.
Als hij verplicht wordt te werken zonder helm, omdat er stomweg geen helm is , dan kan je je werkgever aansprakelijk stellen lijkt mij. Of werk weigeren
Maar voor de zorg lijkt nu alles anders te liggen ?

Dat klopt. Of zonder helm werken of werk weigeren.

En nee, voor de zorg ligt dat imo niet anders. Maar ik ging er eigenlijk van uit dat er voldoende beschermende maatregelen worden/zijn getroffen inmiddels. Als ik tenminste hoor welke routine de verpleegsters van mijn moeder doorlopen, en zij heeft niet eens corona, dan had ik eigenlijk het idee dat het wel goed zit qua maatregelen.

Op sommige plekken zijn de maatregelen goed.
Op sommige plekken wordt nog steeds zonder bescherming gewerkt, zelfs als er het sterke vermoeden op corona is.

Naast het risico wat je zelf loopt, loop je het risico iedereen aan te steken.

We weten nu toch allemaal wat er dan gebeurd in verpleeg, verzorginghuizen en instellingen met verstandelijk enof verstandelijk beperkte mensen.

Maar waar ik het over had, is leidinggevende die bewust mijn collega verplicht te gaan werken, terwijl zij voor 99,9999999999999999999999999999999999999999999 % zeker corona heeft. En ieder ogenblik de uitslag van de test binnen kan krijgen.

Vanuit die optiek, zeg ik dat ik een claim indien, als ik ziek wordt en mogelijk ernstig ziek.
En ook mijn familie heb aangeraden dit te doen, mocht ik corona krijgen en enorm ernstig ziek wordt en kom te overlijden.

Maar hoorde op de radio dat de claims al worden voorbereid door oa de FNV

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:32

Rakkie123 schreef:
_San87_ schreef:

Dat klopt. Of zonder helm werken of werk weigeren.

En nee, voor de zorg ligt dat imo niet anders. Maar ik ging er eigenlijk van uit dat er voldoende beschermende maatregelen worden/zijn getroffen inmiddels. Als ik tenminste hoor welke routine de verpleegsters van mijn moeder doorlopen, en zij heeft niet eens corona, dan had ik eigenlijk het idee dat het wel goed zit qua maatregelen.

Op sommige plekken zijn de maatregelen goed.
Op sommige plekken wordt nog steeds zonder bescherming gewerkt, zelfs als er het sterke vermoeden op corona is.

Naast het risico wat je zelf loopt, loop je het risico iedereen aan te steken.

We weten nu toch allemaal wat er dan gebeurd in verpleeg, verzorginghuizen en instellingen met verstandelijk enof verstandelijk beperkte mensen.

Maar waar ik het over had, is leidinggevende die bewust mijn collega verplicht te gaan werken, terwijl zij voor 99,9999999999999999999999999999999999999999999 % zeker corona heeft. En ieder ogenblik de uitslag van de test binnen kan krijgen.

Vanuit die optiek, zeg ik dat ik een claim indien, als ik ziek wordt en mogelijk ernstig ziek.
En ook mijn familie heb aangeraden dit te doen, mocht ik corona krijgen en enorm ernstig ziek wordt en kom te overlijden.

Maar hoorde op de radio dat de claims al worden voorbereid door oa de FNV

Maar we hebben genoeg mogelijkheden in Nederland om dat aan te pakken. Een leidinggevende kan niet iemand verplichten om te werken als deze zich ziek meldt. Als jij ziet dat je collega door een leidinggevende onder druk gezet wordt om te werken, terwijl ze volgens jou met 99,99% zekerheid ziek is, en dan jou dus ook in gevaar brengt. Waarom ondernemen mensen dan geen actie? Waarom bellen ze de vakbond niet (en waarom zijn zoveel mensen geen lid van een vakbond...), schakelen ze de OR niet in?

Ik kan zo slecht tegen dat slappe gedoe, kom dan eens voor jezelf op. Maar dan wel achteraf geld gaan claimen bij een rechtbank? Nee, daar begrijp ik niets van. Maar goed, Nederlandse rechters gaan daar gewoon niet in mee, hier is gelukkig geen claimcultuur.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:49

Een ander de schuld geven en dan geld claimen is makkelijker :roll:

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:51

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Het is absurd.

Sterker nog: het vraagt om een revolutie.....

Nu huilie huilie dat er een IC crisis is.... onder wiens bewind zijn deze plekken ook alweer wegbezuinigd/ uitgedund?!