Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:04

blackstar schreef:
Ik voelde me echt vreselijk toen ik de weg moest vragen aan passagiers.

Ik ook, maar heel soms wel handig voor een paar extra ogen. Zeker omdat wij, sinds de laatste concessie wissel navigatie in de bussen hebben, maar in het begin dingen niet klopte.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:46

Muiz schreef:
Kairos schreef:
Ik had 2 vragen eigenlijk:
- Waarom hebben alle vervoerders op andere momenten nieuwe dienstregelingen? Het zou toch veel handiger zijn als vervoerders die in elkaars omgeving zijn de gangbare lijnen en verbindingen een beetje op elkaar afstemmen?

Meeste gaan wel tegelijk toch? Meestal is dat deze tijd van het jaar. Alleen zit daarna vaak de kerstvakantie.
Oa alle bedrijven van Keolis (Syntus/RRReis/Twents/RNET Almere), de NS en Qbuzz (U-ov/stad streek en snelbuzz), Arriva en Connexxion/Transdev gaan in onze omgeving allemaal op 12 december over op een nieuwe regeling. Maar goed, dat is vooral midden Nerderland natuurlijk :)

Citaat:
- Rij je als buschauffeur binnen een bepaald gebied meestal dezelfde lijn? Of wisselt dat nog wel af? Moet je daar eerst wegbekendheid voor halen (ik weet dat dat als machinist wel het geval is), of zeggen ze gewoon van ''rij die bus maar zo laat vanaf daar, good luck.''

Verschilt per vervoersbedrijf en lijnen pakket. Van U-OV weet ik dat er vestigingen zijn die max 3 lijnen rijden, dus chauffeurs die puur en alleen die lijnen kennen en rijden.
Ik rij zelf veel meer, mijn vestiging is een beetje een tussen vestiging voor Utrecht en ik rij alle streek lijnen in de omgeving. Van Wageningen tot stadslijnen in Amersfoort en van Rotterdam tot Hilversum.
Nu met de nieuwe dienstregeling krijgen we minder variatie in ons pakket maar nog steeds van hot naar her.
In het begin heb ik 10 dagen 'lijnverkenning' met een mentor gehad. Vorig jaar in de zomer moesten nieuwe chauffeurs het met 3 dagen doen vanwege tekorten. Nu hebben wij in onze bussen routebegeleiding, andere vervoersbedrijven hebben dat vaak niet, en wij krijgen nu met nieuwe lijnen geen lijnverkenning meer en is het inderdaad van 'hier is een bus, succes er mee!'. Maar ik vind dat ergens juist wel leuk, het houdt je scherp :D

Ah interessant dankjewel! Hier heeft de ene vervoerder denk al ongeveer een maand een andere dienstregeling, de andere 2 komen op 12 december als het goed is. Dat vind ik best bijzonder :') Daarom vroeg ik het me ook af.

Interessant! Lijkt mij ook wel leuk maar ook wel spannend, het zelf ontdekken. Je kan nou eenmaal beter anticiperen als je de route kent, maar elke keer iets anders is wel leuker voor de afwisseling.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 20:17

Werkt er momenteel nog iemand als machinist? Ik zou graag een pb willen sturen om enkele dingen te vragen.

Vjestagirl

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:04

Ik werk niet als machinist, maar wel bij de NS en dagelijks met machinisten (en met veel machinisten in mijn netwerk). Dus PB gerust :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:15

Ik ben conducteur maar misschien kan ik ook wat vragen beantwoorden.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:29

Michelle_ schreef:
Werkt er momenteel nog iemand als machinist? Ik zou graag een pb willen sturen om enkele dingen te vragen.

Ik ben machinist, je mag mij PB'en als je wil

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:58

Michelle_ schreef:

Wat leuk machinisten hier!

Vjestagirl wat doe jij dan? Als ik brutaal mag zijn.

En voor de NS mensen, is de sollicitatie procedure altijd zo lang? En tijdrovend?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:36

Ik doe personele bijsturing. Dat komt erop neer dat ik personeelsplanning van machinisten en conducteurs doe, maar alleen in het nu-moment bij calamiteiten.

Ik spreek dus super veel 'rijdend personeel' op dagelijkse basis

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:17

Vjestagirl schreef:
Ik doe personele bijsturing. Dat komt erop neer dat ik personeelsplanning van machinisten en conducteurs doe, maar alleen in het nu-moment bij calamiteiten.

Ik spreek dus super veel 'rijdend personeel' op dagelijkse basis

Super gaaf!

Ook super interessant!!

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:06

x_Jeanine_x schreef:
Michelle_ schreef:

En voor de NS mensen, is de sollicitatie procedure altijd zo lang? En tijdrovend?

Materiële bijstuurder hier :wave:
Voor mij was het sollicitatieproces niet heel lang. Eerst een gesprek met de recruiter, dan een gesprek met de managers van het RBC en dan nog een test maken. Maar dat kan natuurlijk anders zijn voor machinisten of hc's. Waar heb je op gesolliciteerd?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:15

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:26

Het klinkt wel raar 'de treinmachinist reed door' - afhankelijk van hoe hard het ding gaat, stoppen duurt honderden meters.

En de auto is tegen de zijkant van de trein gebotst.
De meester kijkt vooruit en houdt de zijkanten niet in de gaten.

Blijft staan dat de automobilist ontzettend geluk heeft gehad - door zon verblind doorrijden : "huuuuuu....!"

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:33

Janneke2 schreef:
Blijft staan dat de automobilist ontzettend geluk heeft gehad - door zon verblind doorrijden : "huuuuuu....!"

Maar heeft de automobilist zijn appje uiteindelijk nog afgetypt of niet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 19:22

Ik weet ook niet wat voor mat het was, maar van één bepaald model intercity zit de cabine ook heel hoog, de machinist kan de voorkant van de trein niet eens zien.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 19:24

ICM. De Koploper..... althans wat vroeger de koploper heette omdat mensen van het ene treinstel naar het andere konden lopen via de kop :)

Ik kan me voorstellen met dat materieel dat je het idd niet voelt en merkt. De ICM is een vrij zware trein. Ik werk ook bij NS trouwens, wel geen rijdend personeel, ik werk bij asset management.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:14

Zijn hier ook mensen die bij de services werken? Ben wel benieuwd of ik stiekem wel eens contact met 1 van jullie heb gehad.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:13

zonnebloem18 schreef:
Zijn hier ook mensen die bij de services werken? Ben wel benieuwd of ik stiekem wel eens contact met 1 van jullie heb gehad.

Voor de NS of andere vervoerders?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:27

Bij NS. Ik werk indirect voor de NS, vanaf volgend jaar wel in dienst van de NS.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:24

Weet iemand waarom er tussen Den Haag en Zwolle geen rechtstreekse trein rijdt dit weekend? Ik weet dat ze pas vanaf zondag weer langs Lelystad kunnen, maar de rechtstreekse trein over de Veluwe ligt er blijkbaar ook uit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:31

Foaly schreef:
Weet iemand waarom er tussen Den Haag en Zwolle geen rechtstreekse trein rijdt dit weekend? Ik weet dat ze pas vanaf zondag weer langs Lelystad kunnen, maar de rechtstreekse trein over de Veluwe ligt er blijkbaar ook uit.

Geplande werkzaamheden misschien? Rondom Amersfoort?

https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 20:01

De bovenleiding daar geeft problemen, voor zover ik weet. ProRail gaat dat oplossen :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:29

Zaterdag zijn er werkzaamheden tussen Amersfoort en Amersfoort Schothorst waardoor de dienstregeling is aangepast.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:06

Heel Amersfoort gaat op de schop, dus komende tijd veel werkzaamheden. Heeft niet zo zeer wat met de bovenleiding te maken. Is toevallig het project van mijn man. Ook Schiphol krijgt binnenkort een grote onderhoudsbeurt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:20

fohadie schreef:
Heel Amersfoort gaat op de schop, dus komende tijd veel werkzaamheden. Heeft niet zo zeer wat met de bovenleiding te maken. Is toevallig het project van mijn man. Ook Schiphol krijgt binnenkort een grote onderhoudsbeurt.

Oh joepie -O-

Dan hoop ik niet dat ze Schiphol en Amersfoort tegelijk dichtgooien, maar dat zal vast wel gebeuren :+

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:52

Foaly schreef:
fohadie schreef:

Oh joepie -O-

Dan hoop ik niet dat ze Schiphol en Amersfoort tegelijk dichtgooien, maar dat zal vast wel gebeuren :+

Nee hoor, wees maar niet bang. :+ Niet vanwege de werkzaamheden die ik bedoel dan. Aan overmacht of storingen kan niemand wat doen.

Edit: hoor net dat het grote onderhoud van Amersfoort pas in 2024 is. Schiphol vanaf januari 2023.