[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:29

Ik heb helaas ook weinig binding met mijn broers. Ik weet ook niet of het echt gaat helpen dat we met z‘n 3en zijn als er iets met m‘n ouders is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:31

M_D_H schreef:
M.b.t 2 kinderen, die keuze snap ik dan weer wel.
Als je enigs kind bent zal je ook alles alleen moeten doen, zeker bij ouders die op den duur extra zorg nodig hebben of bij overlijden en daarna het huis opruimen en opleveren komt dus alles op jouw alleen neer.
Dat is echt heel heftig.
Hoe mooi is het als je dat soort zorgen kan delen?
Natuurlijk heeft niet iedereen een band met broer of zus, maar je bent niet alleen.

Ik ben alleen en heb mijn vader helaas al verloren, maar ik ben juist blij dat ik alleen ben (samen met m'n moeder). Als ik hoor in mijn omgeving hoeveel strijd dat geeft tussen broers en zussen, de zorg om zieke ouders, iedereen die wat anders wil of te weinig helpt. Dan kun je echt maar beter alleen zijn. Dat is een stuk makkelijker te handelen dan ook nog rekening houden met anderen. Je bent ook in de stress, hebt angst, bent verdrietig en dan kunnen de onderlinge spanningen hoog oplopen. En wat te denken van allerlei aanhang wat zich er ook nog tegen aan bemoeit of aanwezig wil zijn of die hun jengelende kleine kinderen meenemen die het bloed onder je vingers vandaan halen. Alleen heeft zoveel voordelen!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:38

ik heb een goede band met mn broer

maar ik weet zeker dat stel mijn ouders hebben zorg nodig hebben dat groote gedeelte op mij aan komt.. want tja mijn broer neemt de toko van mn pa over, en ze hebben kleine kinderen die overal naar toe moeten.. dus tja..

De zus van mijn vriend heeft 3 kids.. Wat ik hoor over hoe hun zaterdag eruit ziet... 2 kids moeten naar voetbal en 1 kind naar ballet.. En als het op zelfde tijd valt, dan is pa lief met bijv de 2 broers mee en moeders met dochter..

En dan werken ouders ook nog fultime.. dus tja.. waar blijft je eigen tijd?

Ik heb hekel aan als ik geleefd wordt.. En als je kinderen neemt wordt je geleefd... ik pas daar echt voor!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:42

Maar broers of zussen hebben wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk tot steun kunnen zijn als er iets met je ouders gebeurt. Dat heb ik wel gezien bij mijn moeder en haar familie, dat zijn héle nare scenes geweest := Ik weet ook vrij zeker dat als er nu iets met mijn ouders zou gebeuren ik 0,0 aan mijn broertje zou hebben. Dus om daarvoor maar meer kinderen te nemen.. Dat is imo hetzelfde als 'ik neem kinderen zodat ik niet alleen oud hoef te worden'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:58

Ik heb 1 jonger zusje, met de nodige hartafwijkingen en ass. Enorm sterke band, maar heb niet altijd een even makkelijke jeugd erdoor gehad.

En nog steeds veel zorgen om haar. Laatst is ze ook weer opgehaald met ambu met vermoeden hartinfarct.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:59

Berdien schreef:
Maar broers of zussen hebben wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk tot steun kunnen zijn als er iets met je ouders gebeurt. Dat heb ik wel gezien bij mijn moeder en haar familie, dat zijn héle nare scenes geweest := Ik weet ook vrij zeker dat als er nu iets met mijn ouders zou gebeuren ik 0,0 aan mijn broertje zou hebben. Dus om daarvoor maar meer kinderen te nemen.. Dat is imo hetzelfde als 'ik neem kinderen zodat ik niet alleen oud hoef te worden'...

Klopt idd. Hier vergelijkbare ervaringen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:48

Helaas heb ik wel de ervaring dat als er iets gebeurd met een van mn ouders dat we er beide zijn waar nodig. Maar mocht er echt zorg nodig zijn komt dat bij mij terecht. Ik woon net als mn ouders op Texel, mn zusje in Den Helder. Dus mocht er een opgenomen worden in het zh dan is mn zusje erbij, ik zorg voor thuis zeg maar. Helaas al vaker e4vating mee met 2 ouders die beide kwakkelen met gezondheid

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:54

Ayasha schreef:
Ik vind dat ergens wel een beetje jammer om te lezen... Geen band met je broers en zussen.
(hebben we in het nederlands ook een woord zoals "siblings" eigenlijk?)

Sja, soms klikt het gewoon absoluut niet of botst het ontzettend.
Hier een leeftijdsverschil van 6 jaar met mijn halfzusje en geen contact.
In onze jeugd was het vanaf dat ze een jaar of twee was constant bonje, iets wat wel verbeterde toen ik het huis uit ging maar ze heeft me meerdere keren zodanig benadeeld dat ik er op den duur helemaal klaar mee was.
Vaak zat aangegeven dat ik bepaalde dingen niet kon waarderen, 0,0 verbetering en telkens te horen gekregen dat het aan mij lag, dat ik ook niet heilig ben etcetc.
Na een pittig voorval besloot ik dat ik er klaar mee was, het grootste twijfelpunt was mijn oudste neefje maar rust werd voor mij belangrijker en ik heb het contact verbroken.
En ja, ik heb het contact met mijn neefje ervoor opgeofferd, net zoals de familieverjaardagen etc maar de rust die ik ervoor terug kreeg is het waard. :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:37

MarcoBorsato schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind brusje sowieso een sneu woord :o.

Valt voor mij in de categorie 'jongensmama' en 'meisjesmama'.

Wat wordt daarmee bedoeld?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:38

Siersma schreef:
Helaas heb ik wel de ervaring dat als er iets gebeurd met een van mn ouders dat we er beide zijn waar nodig. Maar mocht er echt zorg nodig zijn komt dat bij mij terecht. Ik woon net als mn ouders op Texel, mn zusje in Den Helder. Dus mocht er een opgenomen worden in het zh dan is mn zusje erbij, ik zorg voor thuis zeg maar. Helaas al vaker e4vating mee met 2 ouders die beide kwakkelen met gezondheid

Die ervaring ken ik ook.

Ik heb in de uitvaartzorg gewerkt en ik heb gezien hoe zwaar de last is als dit op 1 persoon terecht komt.
Dat zou ik niemand aan willen doen :n

Voor mij is dat wel heel wat anders als de reden: Ik wil niet alleen oud worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:38

oomens schreef:
MarcoBorsato schreef:

Valt voor mij in de categorie 'jongensmama' en 'meisjesmama'.

Wat wordt daarmee bedoeld?

Ik gok een mama die meer met meisjes dan wel jongens heeft :=.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:42

_San87_ schreef:

Dat is een optie, maar ik was even bang dat het een niet-rolbevestigende woke benaming was voor wat vroeger 'vader' en 'moeder' genoemd werd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:46

oomens schreef:
_San87_ schreef:

Dat is een optie, maar ik was even bang dat het een niet-rolbevestigende woke benaming was voor wat vroeger 'vader' en 'moeder' genoemd werd.

Oh god ja, dat is ook nog een optie :\.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:50

M_D_H, dan is toch alleen maar nog ellendiger als het dan alsnog op 1 persoon aankomt?
Of nog erger: als er ruzie onstaat en 1 z‘n zin doordramt?
Het leven is niet maakbaar wat dat betreft wat voor de een een zegen is, is voor een ander een vloek.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:02

Natuurlijk is het leven niet maakbaar, maar alleen is ook maar alleen en de statistieken wijzen uit dat zelf iemand die niet actief mee helpt daadwerkelijk steun kan bieden alleen maar door er te zijn.

En natuurlijk zijn er altijd gevallen voor wie dat niet zo is, maar uitzonderingen bevestigen de regel toch?

Ik zeg niet dat dat je enigste reden moet zijn om voor een tweede kind te gaan. Maar ik zou mij wel heel erg kunnen voorstellen dat dit een van de belangrijkere redenen zou zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:29

M_D_H schreef:
Natuurlijk is het leven niet maakbaar, maar alleen is ook maar alleen en de statistieken wijzen uit dat zelf iemand die niet actief mee helpt daadwerkelijk steun kan bieden alleen maar door er te zijn.

En natuurlijk zijn er altijd gevallen voor wie dat niet zo is, maar uitzonderingen bevestigen de regel toch?

Ik zeg niet dat dat je enigste reden moet zijn om voor een tweede kind te gaan. Maar ik zou mij wel heel erg kunnen voorstellen dat dit een van de belangrijkere redenen zou zijn.

Ik zou me daar alleen maar groen en geel aan ergeren. Ken iets teveel van dat soort verhalen omdat ik nogal wat kindvrijen ken van mijn leeftijd waarbij ouders ofwel al overleden zijn inmiddels of er nog zorg geboden moet worden. Die met een gezin hebben 't drukdrukdruk maar ondertussen hebben ze wél een mening en overal commentaar op en daar krijgt degene die wél tijd heeft om daadwerkelijk bij pa en ma te zijn ook nog mee te dealen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:05

Vroeger vlogen mijn broertje en ik elkaar om de haverklap in de haren, echt broertjes en zusjes gezeik zeg maar.
Inmiddels ben ik 27 en hij 23, momenteel wonen we beide nog/weer bij onze moeder. Broertje is vaak naar het buitenland, en hoewel ik hem wel mis als hij er niet is, moet ik ook altijd ontzettend wennen als hij weer terug is. We kunnen nog steeds stevig ruzie hebben wat bij ons beide ontstaat uit onbegrip (ik ben extreem snel overprikkeld en kan niet goed tegen geluiden, broertje is hoorgestoord en zet dus alles op geluidsniveau max. Gaat niet heel best samen kan ik je verzekeren)
We zijn nu op een leeftijd dat samen in 1 huis wonen steeds vervelender word voor ons beiden. Broertje gaat waarschijnlijk eind dit jaar verhuizen en op bepaalde vlakken vind ik dat helemaal niet erg.
echter ben ik wel blij dat hij mn broertje is. We kunnen echt lol hebben samen, fijne discussies houden, praten over vroeger, en hebben een hele rits aan inside jokes die echt niemand anders snapt.
ook had ik vroeger op vakantie áltijd iemand om mee te spelen, ik hoefde nooit iets alleen te ondernemen, dat was wel heel fijn altijd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:07

Maar, niet vervelend bedoeld... Aan de hand van jouw berichten heb ik het gevoel gekregen dat jij je nogal snel ergert :)

Laten we het dan anders zeggen.
Ik heb gezien en gehoord hoe het was voor mensen om er echt alleen voor te staan (hetzij met partner en eventuele eigen kinderen) en hoe het was voor de mensen die er samen voor stonden.
Die er samen voor stonden hadden het makkelijker ondanks dat zij soms ook dingen alleen regelden :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:09

Nogal wiedes dat dingen makkelijker zijn wanneer je ze samen kunt doen. Aan de andere kant kan het omdat het samen moet ook een heeeel stuk moeizamer gaan.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:49

Ik ben nu 27 en mijn broertje 23, en net zoals bij Laurora vlogen wij elkaar om de haverklap in de haren. Niet omdat ik snel overprikkeld ben en hij hoorgestoord, maar omdat mijn ouders hem de hand boven het hoofd hielden bjj alles. Zo moest ik van paardrijles af op zaterdag (ik was 14) omdat mijn broertje zo nodig bij de Eendracht (NEC) moest voetballen en mijn ouders beiden met hem mee wilden om te kijken naar een wedstrijd. Dat was denk ik wel de ergste. Ik mocht niet met het OV naar de ponyclub omdat ze me daar te jong voor vonden (terwijl ik wel gewoon met het OV naar school ging :? ) Naja goed, de relatie met mijn ouders was toen ook niet bijster goed tot ongeveer het moment waarop ik uit huis ben gegaan (21). Sinds die tijd zien mijn ouders hun eigen fouten in en is de relatie met zowel mijn ouders als mijn broertje flink verbeterd. Mijn broertje is nog steeds mijn lil'bro en we ondernemen soms samen wat. Drankje doen of snowboarden ofzo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:39

Jeetje minimus, wat oneerlijk.. Mijn zusje kreeg echt wel regelmatig iets extra's omdat mijn moeder altijd mij en paard op pad was. Waren ze zich heel bewust van.
Mijn zusje en ik boterden vooral niet door verschillende karakters. We konden gewoon niks van elkaar hebben. Nu gaat dat wel goed, maar een weekendje weg is ook wel het maximale wat kan zonder irritaties :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:48

Wij zijn ook alle vier compleet anders qua karakter, maar sinds we allemaal de puberteit achter ons hebben gelaten kunnen we allemaal goed met elkaar. Tuurlijk zijn er wel eens irritaties, rollende ogen en noem maar op, maar de badisrelatie met iedereen is goed en ik zou ze niet willen missen. Nu lopen we elkaar de deur absoluut niet plat (wonen allemaal minimaal een halfuur bij elkaar vandaan) en dat hoeft ook niet. :) Ik zou het niet anders willen dan hoe mijn relatie met m'n broer en zussen is. Die is gewoon fijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:30

Ik zou willen dat mijn moeder nooit getrouwd was met die zakkenwasser die mijn jeugd verpest heeft en daar een kind mee had gekregen.
Ook zou ik willen dat ze ons gelijk behandeld hadden ipv de een voortrekken/als een prinsesje behandelen en de ander overal voor laten opdraaien (en de één erin stimuleren dat nog ff in te wrijven/uit te lokken) en het zelf uit laten zoeken.
Helaas kan dat allemaal niet meer ongedaan gemaakt worden en heb ik gedaan wat het beste was voor mij:
Verder weg gaan wonen en (later) banden doorsnijden.
Het contact met mijn moeder en haar huidige partner is goed, maar daar zijn wat gesprekken aan vooraf gegaan.
Vooral het feit dat ze heeft erkend dat ze dingen verkloot heeft en haar excuses ervoor gemaakt heeft maakte dat we onze band weer konden herstellen.
En naarmate ik ouder werd begon ik ook beter te begrijpen waar bepaalde dingen vandaan komen, niet dat ik het goedkeur ofzo maar het geeft iets meer inzicht.
En ja, ik heb ook dingen niet handig aangepakt en ik was (en ben) ook niet altijd even makkelijk en soms zelfs zeer onmogelijk, iets wat voortkwam uit onmacht en eigenlijk één grote schreeuw om hulp was.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:20

Ik zie mijn broer nooit. Mis ik niks aan. Ouders ook amper, hoewel ik (nu) goed met mijn vader kan krijg ik mijn moeder daar gratis bij en dat is dan weer minder :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:09

Ik zie mijn ouders soms maar 5x per jaar. En mijn broer vaak nog minder. We hebben allemaal gewoon een druk leven. Zij wonen in de randstad, ik in Gelderland. Dan ga ik niet even in de avond langs voor koffie. Maar we hebben verder een prima band. We hebben een app groep, blijven we prima van elkaar op de hoogte :')