Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maura schreef:Een voorbeeld: koeien hebben van nature hoorns. Voor de veiligheid van de dieren en de boer worden die er sinds de jaren '70 afgehaald (voor die tijd stonden ze de hele winter aangebonden in de grupstal en konden ze niet vechten). Maar die hoorns zitten er niet voor niets, die hebben een functie in het lichaam van de koe en het wel of niet onthoornd zijn heeft zelfs invloed op de melk. Los van de ingreep zelf, onthoornen geeft stress en pijn maar die paar dagen of weken vind ik wel te overzien, staat het mij tegen dat een dier zo ingrijpend wordt gewijzigd om het maar in het productiesysteem te laten passen. Ik vind dat het productiesysteem moet worden aangepast aan het dier, niet andersom. En dan zijn we weer terug bij het geld, want een systeem waarin genoeg ruimte is om hevige gevechten te voorkomen is duurder. Koeien met hoorns eisen meer ruimte voor zichzelf op dan koeien zonder hoorns, dus er passen meer onthoornde koeien in een vrijloopstal dan gehoornde.
maura schreef:Wel vind ik het belangrijk om te blijven kijken naar wat je van een dier vraagt en hoe je ermee omgaat. Een voorbeeld: koeien hebben van nature hoorns. Voor de veiligheid van de dieren en de boer worden die er sinds de jaren '70 afgehaald (voor die tijd stonden ze de hele winter aangebonden in de grupstal en konden ze niet vechten). Maar die hoorns zitten er niet voor niets, die hebben een functie in het lichaam van de koe en het wel of niet onthoornd zijn heeft zelfs invloed op de melk. Los van de ingreep zelf, onthoornen geeft stress en pijn maar die paar dagen of weken vind ik wel te overzien, staat het mij tegen dat een dier zo ingrijpend wordt gewijzigd om het maar in het productiesysteem te laten passen. Ik vind dat het productiesysteem moet worden aangepast aan het dier, niet andersom. En dan zijn we weer terug bij het geld, want een systeem waarin genoeg ruimte is om hevige gevechten te voorkomen is duurder. Koeien met hoorns eisen meer ruimte voor zichzelf op dan koeien zonder hoorns, dus er passen meer onthoornde koeien in een vrijloopstal dan gehoornde.
Askja schreef:Ieder zijn keuze, ik respecteer de keuze om vegetarisch/veganistisch te leven/eten absoluut (ben zelf ook een tijdje vegetarisch geweest). De vergelijking met een baby vind ik onsmakelijk en goedkoop, want volkomen hypothetisch.
Jildau schreef:Kan iemand mij vertellen waarom een koe in gevangenschap zijn hoorns nodig heeft?
WillBokkers schreef:Ik heb wel een serieuze vraag aan de veganisten onder ons.
Voor jullie is vaak een grote factor om geen vlees te eten het milieu.
Maar gebruiken jullie dan wel gewoon plastic?
Plastic is namelijk een enorme vervuiler. Gaan ook heel veel dieren aan dood (jaarlijks een miljoen zeevogels, en dan houd je nog voldoende andere diersoorten over).
Ik eet bv vlees, maar ik probeer veel zero waste toe te passen. Dat is dat je probeert zo min mogelijk plastic te gebruiken. Zo heb ik bv veel spullen van hout, rvs en andere natuurlijke materialen. Wegwerpprocuten zoals make-up reiniger doekjes, plastic zakjes ed gebruik ik (in principe) niet.
Naar mijn idee zou het gebruik van plastic dan ook tegen je idealen ingaan (dierenleed bij de vogels die doodgaan door plastic in de maag en milieubelasting door het plastic). Hoe gaan jullie hier mee om?
En is het niet beter om iedereen vrijer te laten in hoe diegene dit probleem aan pakt? De een zal liever zero waste leven, de ander veganistisch.
Brand los
Tiepfoudt schreef:Ik ben aan het zoeken naar een wetenschappelijk onderzoek dat ons kan vertellen dat de hoorns van een koe een functie vervullen bij de stofwisseling. Als iemand mij voor is ben ik zeer benieuwd
Wendy schreef:PlantsTho schreef:@Kinke en @Jildau Dierenleed is voor jullie duidelijk geen reden om te stoppen, maar wat denken jullie dan van de milieubelasting die het houden van vee veroorzaakt?
Even zomaar een vraag aan jou: wil of heb jij kinderen?
Magrathea schreef:Tja, als een koe niet reageert op het feit dat haar kalf weggehaald wordt denk ik eerder dat dat door het gebrek aan moederliefde komt toen zij zelf een kalfje was![]()
(Moet het eerste andere zoogdier nog vinden dat geen krimp geeft als je haar kindje steelt, zeker dieren die normaal maar 1 of 2 jongen krijgen per keer)
Jildau schreef:Maar als nou de helft van de mensen op de wereld die kinderen wil, ze niet krijgt.. Hoeven we ons niet druk meer te maken over vlees want dan lossen alle problemen vanzelf op.
PlantsTho schreef:Haha ja was het maar zo makkelijk. Plus dat je nog steeds voorbij gaat aan het ethische aspect van het eten van vlees
Bonna schreef:Zou iemands mij uit kunnen leggen wat de beoogde welzijns en duurzaamheidsverbeteringen zijn tussen biologische en reguliere veehouderij? En wat dan de redenen zijn voor sommige veehouders om toch regulier boven biologisch te kiezen. Is dat vanwege financiële redenen, of zijn er ook andere redenen om te geloven dat regulier soms de voorkeur heeft over biologisch?
Dit is uit oprechte interesse. Voor mijn gevoel hebben pro-bio organisaties alleen maar redenen om zich af te zetten tegen reguliere veeteelt en wordt dat vaak zwart genaakt. Ik ben benieuwd waarom sommigen dat dan toch kiezen. Makkelijk moet het niet zijn.
PlantsTho schreef:@Jildau Ik merk dat veel vleeseters het als argument gebruiken: 'Ja maar ik heb geen kinderen, dus ik kan best dat stukje vlees eten'. Dat lijkt mij een te gemakkelijke weergave van de oplossing van het milieuprobleem
Jildau schreef:Kan iemand mij vertellen waarom een koe in gevangenschap zijn hoorns nodig heeft?
Bonna schreef:Bonna schreef:Zou iemands mij uit kunnen leggen wat de beoogde welzijns en duurzaamheidsverbeteringen zijn tussen biologische en reguliere veehouderij? En wat dan de redenen zijn voor sommige veehouders om toch regulier boven biologisch te kiezen. Is dat vanwege financiële redenen, of zijn er ook andere redenen om te geloven dat regulier soms de voorkeur heeft over biologisch?
Dit is uit oprechte interesse. Voor mijn gevoel hebben pro-bio organisaties alleen maar redenen om zich af te zetten tegen reguliere veeteelt en wordt dat vaak zwart genaakt. Ik ben benieuwd waarom sommigen dat dan toch kiezen. Makkelijk moet het niet zijn.
Ik quote mijzelf even, uit oprechte interesse zou ik hier graag antwoord op krijgen
PlantsTho schreef:@Jildau Ik merk dat veel vleeseters het als argument gebruiken: 'Ja maar ik heb geen kinderen, dus ik kan best dat stukje vlees eten'. Dat lijkt mij een te gemakkelijke weergave van de oplossing van het milieuprobleem