Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:41

@ jentecats.

Dat is een harde bewering, die niet altijd juist is.
Er zijn boeren die genoodzaakt zijn om hun vee binnen te houden.
Dankjewel lieve wetten en regels.

Dan móét de boer wel, anders krijgt hij 10.000 euros boetes op zijn kont gezet...!
Nee, daar wordt het leven van de boer beter van.....

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:52

IrishCold schreef:
Ik als medewerker op mijn schoonvaders melkvee bedrijf kan zeggen dat wij onze koeien goed behandelen en een fijn leven bieden. Staan zo lang mogelijk buiten, in zomer blijven de stal deuren open en er word een draadje gespannen zodat ze zelf kunnen uitzoeken wat ze willen. Er hangt een koeien borstel die over de koeien ruggen schuurt als ze er tegen aan lopen. Krijgen kuil, snijmais en gras. Pas nieuwe ligboxen gemonteerd en elke dag mest geschoven. 3x per dag voer voor gereden gekregen. Klaven blijven vaak een dag of 2 bij mama koe. Koeien liggen op dikke bed van zaagsel en jongvee op stro.

Mijn schoonvader, vriend en ik kijk met zorg naar onze koeien. Melken rustig met een ''nieuwe'' koe in de melkstal. Extra rubberen maten tegen het uitgleiden (oude melkstal)

Laatst was er toch een pink onderuit gegaan, 1 teen was half af, veearts erbij en teen geamputeerd. Verband erom en in en groot stro hok gedaan. Mijn schoonvader had ook kunnen zeggen:, weg ermee naar de slacht. Maar dat doet hij niet. Hij kan nachten wakker liggen als 1 van zijn koeien weg moet of slecht er aan toe is( melkziekte). Ook als er een koe moet worden ingeslapen vind hij dat moeilijk. Regelmatig aait mijn schoonpa zijn koeien als hij langs loopt en praat tegen ze. Op dit melkvee bedrijf gaan wij met respect om met de dieren.

Zelf heb ik afgelopen zomer bij een varkenshouder gewerkt. Ik moet zeggen dat ze het echt niet slecht hebben. Oke er word ongedooft gecastreerd en gecoupeerd. Wat ik beide zelf heb gedaan. Maar ik zie de biggen gewoon spelen met elkaar. Mijn beeld is er erg door veranderd. Deze dieren hebben het goed. Ook het in de vrachtwagen leiden gaat normaal. Geen geweld.

Qua slachten weet ik zelf niet. Ik heb het alleen bij een paardenslachter gezien en dat ging keurig, netjes en snel. Kippen dacht ik nog steeds op harthandige manier in de vrachtwagen en op nare manier worden geslacht. Zo ook met varkens dacht ik? die worden met iets omgebracht wat de zuurstof uit de longen haalt en dus aan pijnlijke stressvolle dood stikken. Maar ik weet niet of dat klopt. Koe word met pin in de kop geslacht, vrij netjes en snel maar schapen en geiten enz weet ik niet.

Weet er iemand in mijn omgeving ( Apeldoorn) waar je ''goed vlees'' kan halen bij een boer die eerlijk is? kip, varken en rund?

Onverdoofd castreren is ook al lang "uit de tijd". Gelukkig :-)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:27

Jentecats schreef:
nog even een ding over de aflevering van zembla.
Sorry hoor maar wat een vreselijke man die van dorp, bah. Sommige boeren hebben inderdaad hart voor hun dieren maar hij, nee ik denk 99% van niet. ''Het is geen kinderboerderij'' dus?! moeten de koeien maar binnen staan...In de winter begrijp ik echt wel dat koeien naar binnen gaan, paarden lopen vaak dan ook niet meer op de weilanden omdat ze die anders zo vertrappen dat ze er van de zomer ook niet op kunnen maar in de zomer alleen maar binnen in zo'n stal vind ik eigenlijk niet kunnen. Wij mensen blijven toch ook niet hun hele leven dag en nacht binnen? nee want dat willen wij niet, of we nou heel de dag eten hebben of niet. Maar koeien zijn hard gezegd gewoon een product geworden door/voor de mensheid. Erg jammer dat het zo is gelopen, waar gaat het ook heen met de wereld, jeetje.

Meneer van Dorp is een extreem geval. Ik kan zo 10 zo niet 20 boeren aanwijzen die meer en minder koeien hebben en allemaal zijn ze beter voor de koeien. Ik vind het erg jammer dat er door zo een boer gelijk een negatief beeld gevormd word. Met een beetje verstand hoop ik dat de meeste mensen snappen dat het er niet zo op elk bedrijf aan toe gaat.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:44

maralyn schreef:
@ jentecats.

Dat is een harde bewering, die niet altijd juist is.
Er zijn boeren die genoodzaakt zijn om hun vee binnen te houden.
Dankjewel lieve wetten en regels.

Dan móét de boer wel, anders krijgt hij 10.000 euros boetes op zijn kont gezet...!
Nee, daar wordt het leven van de boer beter van.....

tja belachelijk is dat, als ze daar nou wat aan gaan doen.. :(:)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:08

Motie van Marianne Thieme om kalveren langer bij de koe te laten door kamermeerderheid aangenomen.
Voor mij toont dit aan dat, zonder dat ze het zelf in de gaten heeft, mevrouw Thieme zelf enorm ver van de natuur verwijderd is geraakt!
Voor runderen is het bijvoorbeeld juist natuurlijk dat een kalf, nadat het zich heeft volgedronken, zich afzonderd van de kudde. De kudde komt op die manier minder snel onder de aandacht van roofdieren. Ik heb dit meermalen meegemaakt bij een groep hoogdrachtige koeien op ons bedrijf. Zomers kalven deze koeien in de wei welke grenst aan een bosperceel. Als ik dan bijvoorbeeld 's morgens zag dat een koe gekalfd had, was het kalf nergens te bekennen. Onvoorstelbaar hoe goed die zich kunnen verstoppen! In het begin ging ik nog wel eens op zoek en een enkele keer vindt je dan het kalf op soms wel 100 tot 200 meter van de kudde verscholen onder struiken of lang gras. Tegenwoordig ga ik niet meer op zoek en is het kalf altijd na 12 tot 24 uur (!) weer terug. Mijn ervaring is dat de moederkoe hierdoor juist minder stress heeft omdat het kalf in de kudde veel meer gevaar loopt door ranghogere dieren die het kalf niet accepteren. Als de moederkoe een lagere rangorde in de kudde heeft zal ze het kalf aan haar lot overlaten.
Door de zichzelf benoemde 'dierenvrienden' van de PvdD en andere onbenullen die dit steunen moeten deze moederkoeien straks na hun bevalling meteen de strijd aan met andere koeien in de kudde om hun kalveren te beschermen.
Waarom geen overleg met de sector hierover? De meeste melkveehouders gaan al van kinds af aan, dag in dag uit, met koeien en kalveren om. We zijn er mee opgegroeid. Wie zal beter weten wat goed is voor deze dieren?

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:09

Bovenstaande stuk gekopiert van een andere site en is geschreven door Marcel Veurink

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:22

Er staat toch echt 'kalven langer bij koe' en niet 'kalven in een veel te drukke binnenstal tussen alle andere koeien'.
Dat een koe met kalf, of kalf zelf, liever de rust op zoekt is logisch. Geef ze dan gewoon die ruimte. Wat is dan nog het probleem? Alleen maar goed als boeren zo 'gedwongen' worden om de koeien meer ruimte te geven en meer op wei te zetten, lijkt me.
Ik ben eens bij een melkbedrijf geweest, dat lag midden in de weilanden, helemaal omringd door grasland.. maar de koeien stonden binnen want het gras was bedoeld om te hooien 8)7

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:52

Iedereen die weleens buiten in de koppel een kalf geboren heeft zien worden bij zowel paarden als koeien als schapen weet dat deze dieren allemaal op een verschillende manieren omgaan met hun kroost. Kalfjes gedragen zich net als herten. De meeste tijd niet in de buurt van hun moeder. Hooguit 1 oppaskoe. Lammetjes in de koppel herkennen eerst hun moeder niet eens. Dat is veel gemekker en die krijgen weleens een oplawaai als ze onder het verkeerde schaap duiken. Paarden hoef ik op een paardenforum niet uit te leggen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:39

hengstveulen schreef:
Motie van Marianne Thieme om kalveren langer bij de koe te laten door kamermeerderheid aangenomen.
Voor mij toont dit aan dat, zonder dat ze het zelf in de gaten heeft, mevrouw Thieme zelf enorm ver van de natuur verwijderd is geraakt!
Voor runderen is het bijvoorbeeld juist natuurlijk dat een kalf, nadat het zich heeft volgedronken, zich afzonderd van de kudde. De kudde komt op die manier minder snel onder de aandacht van roofdieren. Ik heb dit meermalen meegemaakt bij een groep hoogdrachtige koeien op ons bedrijf. Zomers kalven deze koeien in de wei welke grenst aan een bosperceel. Als ik dan bijvoorbeeld 's morgens zag dat een koe gekalfd had, was het kalf nergens te bekennen. Onvoorstelbaar hoe goed die zich kunnen verstoppen! In het begin ging ik nog wel eens op zoek en een enkele keer vindt je dan het kalf op soms wel 100 tot 200 meter van de kudde verscholen onder struiken of lang gras. Tegenwoordig ga ik niet meer op zoek en is het kalf altijd na 12 tot 24 uur (!) weer terug. Mijn ervaring is dat de moederkoe hierdoor juist minder stress heeft omdat het kalf in de kudde veel meer gevaar loopt door ranghogere dieren die het kalf niet accepteren. Als de moederkoe een lagere rangorde in de kudde heeft zal ze het kalf aan haar lot overlaten.
Door de zichzelf benoemde 'dierenvrienden' van de PvdD en andere onbenullen die dit steunen moeten deze moederkoeien straks na hun bevalling meteen de strijd aan met andere koeien in de kudde om hun kalveren te beschermen.
Waarom geen overleg met de sector hierover? De meeste melkveehouders gaan al van kinds af aan, dag in dag uit, met koeien en kalveren om. We zijn er mee opgegroeid. Wie zal beter weten wat goed is voor deze dieren?

Wat een onzinstuk, net alsof ze nu wel de koeien laten kalveren midden tussen de kudde in binnen. Die gaan gewoon apart. Kunnen ze na een paar dagen weer bij de kudde.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:57

hengstveulen schreef:

volgens mij gaat de motie niet over het afkalveren, maar over tot hoelang de kalveren na de geboorte bij de mogen blijven moeder blijven? ook al zonderen ze zich af, ze hebben wel toegang tot de moeder. kalf en koe gaan dan zelf van elkaar af en trekken weer naar elkaar toe.

dat is wat anders dan een kalf weghalen bij de moeder en niet meer terug laten keren natuurlijk ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:40

...waaruit ik concludeer, dat Marcel Veurink er vooral op uit in om Marianne Thieme door de modder te halen.
Die mensen heb je helaas en lui met een pittige mening willen nog wel eens hun mikpunt worden.

Terug naar de eigenlijke vragen, lijkt me.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:41

De Partij voor de Dieren is sowieso geheel tegen melkveehouderijen, omdat het volgens dierenrechtenactivisten niet natuurlijk is om als mens koemelk te drinken. Dus ook al staan kalfjes wel bij koeien, dan komt de Partij voor de Dieren wel weer met iets anders.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:48

Het is ook totaal niet natuurlijk. Wij zijn de enige diersoort die moedermelk van een ander dier drinken. Best raar toch, als je er over nadenkt?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:17

Er zit idd totaal geen logica in :).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:33

Ik moest lachen om je onderschrift na die zin :')

Maar inderdaad, de melk van een andere diersoort drinken, onnatuurlijker kan niet. De meeste dieren waaronder ook veel mensen worden er zelfs goed ziek van :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:39

och, als je er tegen kunt is het best lekker hoor :')

maar de stelregel is:

Melk is goed voor elk. Jazeker, vooral als u een kalfje bent.

komt uit het boekje: En nu afvallen van Allen Carr.
(staan best wat bruikbare dingen in :') maar vind melk gewoon lekker)

maar zo hoorde ik ooit, we zijn niet het enige melk stelende dier ter wereld.

De Red Billed Oxpecker kan letterlijk op de uier van een impala neerstrijken en daar melk stelen.
En de zeeolifanten van quadelope schijnen met regelmaat bestolen te worden door meerdere vogelsoorten en wilde katten, rechtstreeks van de bron.

ok, hier wordt het zelfs van de baby afgejat :')

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:58

Nou heb ik veel familieleden die goed ziek worden als ze graan eten, dus tja dat kan ook. Ik vind niet dat de heer Veurink mevrouw Thieme door het slijk haalt. Vind dat mevrouw Thieme vaak of eigenlijk altijd de boeren door het slijk haalt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:15

Eh - zelfs al zou het core business van mw Thieme zijn om "de" boeren *) te beledigen
.....deze dame heeft idd pittige kritiek op het gehele kapitalisme, dat is waar.....
dan nog blijf ik vinden dat dhr. Veurink mw. Thieme door het slijk haalt.

En voor alle duidelijkheid: ik vind het een beslist geen excuus voor het goedpraten van het ander.

*) Er zijn boeren waar mw. Thieme met veel waardering over spreekt.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:31

DutchRiders schreef:
IrishCold schreef:
Ik als medewerker op mijn schoonvaders melkvee bedrijf kan zeggen dat wij onze koeien goed behandelen en een fijn leven bieden. Staan zo lang mogelijk buiten, in zomer blijven de stal deuren open en er word een draadje gespannen zodat ze zelf kunnen uitzoeken wat ze willen. Er hangt een koeien borstel die over de koeien ruggen schuurt als ze er tegen aan lopen. Krijgen kuil, snijmais en gras. Pas nieuwe ligboxen gemonteerd en elke dag mest geschoven. 3x per dag voer voor gereden gekregen. Klaven blijven vaak een dag of 2 bij mama koe. Koeien liggen op dikke bed van zaagsel en jongvee op stro.

Mijn schoonvader, vriend en ik kijk met zorg naar onze koeien. Melken rustig met een ''nieuwe'' koe in de melkstal. Extra rubberen maten tegen het uitgleiden (oude melkstal)

Laatst was er toch een pink onderuit gegaan, 1 teen was half af, veearts erbij en teen geamputeerd. Verband erom en in en groot stro hok gedaan. Mijn schoonvader had ook kunnen zeggen:, weg ermee naar de slacht. Maar dat doet hij niet. Hij kan nachten wakker liggen als 1 van zijn koeien weg moet of slecht er aan toe is( melkziekte). Ook als er een koe moet worden ingeslapen vind hij dat moeilijk. Regelmatig aait mijn schoonpa zijn koeien als hij langs loopt en praat tegen ze. Op dit melkvee bedrijf gaan wij met respect om met de dieren.

Zelf heb ik afgelopen zomer bij een varkenshouder gewerkt. Ik moet zeggen dat ze het echt niet slecht hebben. Oke er word ongedooft gecastreerd en gecoupeerd. Wat ik beide zelf heb gedaan. Maar ik zie de biggen gewoon spelen met elkaar. Mijn beeld is er erg door veranderd. Deze dieren hebben het goed. Ook het in de vrachtwagen leiden gaat normaal. Geen geweld.

Qua slachten weet ik zelf niet. Ik heb het alleen bij een paardenslachter gezien en dat ging keurig, netjes en snel. Kippen dacht ik nog steeds op harthandige manier in de vrachtwagen en op nare manier worden geslacht. Zo ook met varkens dacht ik? die worden met iets omgebracht wat de zuurstof uit de longen haalt en dus aan pijnlijke stressvolle dood stikken. Maar ik weet niet of dat klopt. Koe word met pin in de kop geslacht, vrij netjes en snel maar schapen en geiten enz weet ik niet.

Weet er iemand in mijn omgeving ( Apeldoorn) waar je ''goed vlees'' kan halen bij een boer die eerlijk is? kip, varken en rund?

Onverdoofd castreren is ook al lang "uit de tijd". Gelukkig :-)

Gelukkig wel :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:36

Er zijn kortgeleden beelden opgedoken uit een slachterij. Dit geeft misschien antwoord op de vraag van TS. (LET OP: schokkende beelden)

http://www.metronieuws.nl/xl/raar/2016/ ... slachthuis

Frapant dat dit blijkbaar een 'biologisch' abbatoir is. Altijd gedacht dat daar de beesten zonder stress werden geslacht en dat ze het praktisch niet door hebben dat hun einde nabij is?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:43

Ik kan het filmpje nu niet afspelen. Maar dat is niet de standaart dan voor alle slachterijen hoor. Ben zelf vaak zat bij de slager geweest (we hadden nl zelf slachtvee) en dat ging er echt niet Slecht aan toe

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:47

Wat is het toch toevallig dat jij altijd op de plekken komt waar het 'er echt niet zo slecht aan toe gaat'. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:50

Ik weet niet waar je het over hebt??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:53

Zou niet goed zijn als het er op elke slachterij zo extreem aan toe zou gaan, maar ik ben er van overtuigd dat die slachterij niet de enige is die gerund wordt door zo'n stel randdebielen.

En 'niet zo slecht', dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je slecht vindt :Y)
Het doden van dieren zou ik sowieso al slecht noemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:55

Ik zei "niet slecht" en verder verschillen we daarin van mening. Maar lijkt me nog logisch gezien ik wel vlees eet en jij niet we dan anders over het doden van dieren denken :)