Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:39

Hoe zit dat dan eigenlijk met vermogens belasting?
Want de rente op de bank is poep dus daar verdien je niks aan. Maar je betaald wel belasting omdat je "te veel" geld hebt.
Wordt het dan (heel) langzaam steeds minder? Of zeg ik nu echt iets heel doms :o

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:50

Tyrcanol schreef:
Want de rente op de bank is poep dus daar verdien je niks aan. Maar je betaald wel belasting omdat je "te veel" geld hebt.
Wordt het dan (heel) langzaam steeds minder? Of zeg ik nu echt iets heel doms :o

Zwart wit gesteld betaal je belasting over bezit.
Daar valt geld op je spaarrekening ook onder, mits je boven de grens komt.
Sparen via de bank is inderdaad steeds minder gunstig gezien de lage rentestanden overal, je kunt beter investeren.
Doe je dit in de juiste ''middelen'' dan betaal je er geen belasting over, doe je dit bijvoorbeeld in vastgoed dan is het wel weer belastbaar.

Kwestie van slim nadenken dus.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:51

Sorry ik ben echt een leek op dat gebied. Welke andere middelen dan vastgoed zijn er dan?

En maw klopt het dus dat je geld minder waard wordt?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:55

Tyrcanol schreef:
Sorry ik ben echt een leek op dat gebied. Welke andere middelen dan vastgoed zijn er dan?

En maw klopt het dus dat je geld minder waard wordt?

Niet per se, dat hangt o.a weer af van de inflatie en deflatie binnen de economie. Echter, de tijd dat je geld meer waard werd door het op de bank te zetten tegen 6% rente is voorbij.

Je kunt overal in investeren. Auto's, paarden, kippen, kartonnen dozen....you'll name it. Echter is de waarde van belang; vastgoed geeft een stabiel cq. groeiend rendement gezien die markt redelijk goed te voorspellen is en er altijd vraag naar is.
Bij auto's is dat alweer heel anders. Als jij een nieuwe auto koopt ben je de eerste 10.000 euro al kwijt als je de drempel van de garage over gaat. Koop je daarentegen een oldtimer, knap je die op en verkoop je die aan een liefhebber dan kun je prima 10k winst maken.
Het is dus handig om je van te voren te verdiepen in het vraag en aanbod spelletje en daar handig op in te spelen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:16

Ah ok op die manier. Dank je voor de uitleg.
Maar koop je een auto knap je deze op en verkoop je m voor meer. Daar moet ook belasting over betaald worden.

Verdien je hier te veel aan staan ze vanzelf op de stoep.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:16

Hallo allemaal, ik heb net even de laatste paar pagina's terug gelezen en wil me ook graag melden :)
Sinds vorige maand woon ik op mezelf dus ik wil ook wat bewuster bezig zijn met sparen etc. Ik spaar nu automatisch 100 euro per maand, dit word afgeschreven nadat ik salaris heb ontvangen en de vaste lasten zijn afgeschreven. Als ik een keer contant geld heb (niet zo vaak) doe ik dit in een spaarpot zodat ik hier ook nog een beetje spaar. Heb pas sinds deze maand een energieleverancier (daarvoor woonde ik nog bij m'n ouders) en ik geloof dat mijn termijnbedrag best hoog is ingeschaald, 85 euro per maand, dus ik hoop hiermee nog een beetje blind te sparen en wat terug te krijgen bij de jaarrekening.

Hebben jullie nog meer van dit soort spaartips, het sparen gaat misschien niet zo snel maar ik wil wel een vast bedrag per maand blijven sparen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:17

Wildgirl schreef:
badeendje schreef:

Ik ben zelf student en zie het zo;
Dat wat ik aan school moet betalen, is met een normaal bijbaantje niet zo even terug te verdienen. School kost 2000 euro, dit is met mijn uurloon (10 euro, zeer ruim voor een 19-jarige) nog minstens 200 uur werken. Dan komt de laptop, voor een beetje laptop ben je ook laten we zeggen 750 euro kwijt (en dan valt het nog mee), 75 uur werken. Daarnaast heb je nog boeken, die ook nog op zo'n 500 euro uitkomen, weer 50 uur werken. Dan heb je enkel je school en je boeken betaalt. Komt er nog zorgverzekering bij, waar ik per maand zo'n 20 euro voor bijbetaal (laag eigen risico), en telefoon, kan je zo duur maken als je zelf wilt, maar een telefoon + bereik zijn eigenlijk wel noodzakelijk. Voor mezelf opgeteld kom ik dan op 350 uur werken op jaarbasis uit, dan heb je enkel de noodzakelijke kosten bij elkaar.

Als je het hele jaar keihard aan het werken bent om je schoolgeld te betalen heb je aan het eind van het jaar dus geen studieschuld, maar je hebt geen cent uitgegeven aan leuke dingen of dingen als kleding, uitjes, benzine, eten/drinken. Het lijkt mij zeer ongezond om dit allemaal te skippen. Bovendien is werken naast je studie niet altijd mogelijk.

Je moet dus een afweging maken wat je wilt. Je kunt bv. zorgen dat je de helft van de kosten werkt en de andere helft mag lenen, zodat je de rest van je geld ook aan leuke dingen kan spenderen.

Maar bedenk je ook, later ga je als het goed is meer verdienen dan je baantje nu (daar ga je immers voor studeren) dus de schuld die je opbouwt betaalt dan ook een stuk makkelijker terug. Men laat het een stuk erger lijken dan het werkelijk is. Je moet gewoon durven investeren in je toekomst, daar hoort een studieschuld gewoon bij als je alles zelf moet bekostigen. Gelukkig zit je met >100.000 anderen in hetzelfde schuitje!

Pardon?
Puur om je vaste kosten te verdienen moet je dus omgerekend 6,7 uur per week werken.
Dat is nog geen 2 shifts in een callcenter.
Ik sta echt te kijken van de mentaliteit van sommige studenten....toen ik 10 jaar geleden nog studeerde had ik een inkomen van een dikke 15k per jaar.

Kwestie van prioriteiten stellen, vrije weken goed veel uren maken,slim studeren, ieder jaar een weekje op vakantie en niet 3 avonden per week in de kroeg.
Overigens, als je naast je studie structureel niet kunt werken dan studeer je boven je niveau, niet erg slim want daar zul je dan in je latere arbeidsleven ook tegenaan gaan lopen.

Terug ontopic: Ik spaar ook maandelijks, het varieert van 250 tot 500 per maand; net hoeveel onverwachte kosten er tussendoor komen( DA/auto/teveel etentjes).
Het geeft mij als dierenbezitter en met een eigen huis een fijn gevoel dat ik een mooi bedrag op de bank heb staan mocht het noodzakelijk zijn.

Je trekt zo wel heel eenvoudig conclusies. Ik geef een paar voorbeeldberekeningen en daar maak jij direct op dat de studenten geen prioriteiten kunnen stellen, dat vind ik een beetje flauw. Heel veel studenten werken keihard voor een paar rooie centen naast hun studie. Als je 15k per jaar verdient als student vind ik dat echt mega veel, daarvoor zou ik 1500 uur moeten werken, dat is 37,5 week, naast de studie? Tenzij je een fiks uurloon krijgt natuurlijk, maar dat is voor de meesten gewoon niet weggelegd. Veel studies zijn ook gewoon fulltime, dus boven je niveau studeren lijkt me ook een rare conclusie, een studie is niet ingericht om 'erbij te doen in het dagelijks leven' maar om het dagelijks leven zelf te zijn. Je studie moet je focus zijn, alles daarnaast is mooi meegenomen als je er tijd voor kunt vrij maken.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:20

Tyrcanol schreef:

Tot 25.000 mag gewoon op je rekening staan, maar over het bedrag daarboven betaal je inderdaad belasting. Hier staat een voorbeeldberekening hoe dat werkt:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... spaargeld/

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:44

Bedankt Lollie! Al snap ik daar nog steeds geen snars van.
Het is dus maar goed dat ik niet rijk ben :D

(gezakt op boekhouden :P )

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:04

Ik vind die berekening ook niet duidelijk hoor. Wat houd dat voordeel dan in? En wat betaald die persoon die die 125.000 euro spaargeld heeft dan uiteindelijk aan belasting over die 100.000?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:08

ah gelukkig! Haha dat vroeg ik mij dus ook af :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:13

Volgens mij is het bedrag wat daaronder staat je rente min de belasting die je betaalt. Dus wat je overhoudt :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:18

Dus als ik het dan goed begrijp in jip en janneke taal wordt het eind bedrag niet minder omdat je een "te" groot bedrag hebt?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:36

badeendje schreef:
Wildgirl schreef:

Pardon?
Puur om je vaste kosten te verdienen moet je dus omgerekend 6,7 uur per week werken.
Dat is nog geen 2 shifts in een callcenter.
Ik sta echt te kijken van de mentaliteit van sommige studenten....toen ik 10 jaar geleden nog studeerde had ik een inkomen van een dikke 15k per jaar.

Kwestie van prioriteiten stellen, vrije weken goed veel uren maken,slim studeren, ieder jaar een weekje op vakantie en niet 3 avonden per week in de kroeg.
Overigens, als je naast je studie structureel niet kunt werken dan studeer je boven je niveau, niet erg slim want daar zul je dan in je latere arbeidsleven ook tegenaan gaan lopen.

Terug ontopic: Ik spaar ook maandelijks, het varieert van 250 tot 500 per maand; net hoeveel onverwachte kosten er tussendoor komen( DA/auto/teveel etentjes).
Het geeft mij als dierenbezitter en met een eigen huis een fijn gevoel dat ik een mooi bedrag op de bank heb staan mocht het noodzakelijk zijn.

Je trekt zo wel heel eenvoudig conclusies. Ik geef een paar voorbeeldberekeningen en daar maak jij direct op dat de studenten geen prioriteiten kunnen stellen, dat vind ik een beetje flauw. Heel veel studenten werken keihard voor een paar rooie centen naast hun studie. Als je 15k per jaar verdient als student vind ik dat echt mega veel, daarvoor zou ik 1500 uur moeten werken, dat is 37,5 week, naast de studie? Tenzij je een fiks uurloon krijgt natuurlijk, maar dat is voor de meesten gewoon niet weggelegd. Veel studies zijn ook gewoon fulltime, dus boven je niveau studeren lijkt me ook een rare conclusie, een studie is niet ingericht om 'erbij te doen in het dagelijks leven' maar om het dagelijks leven zelf te zijn. Je studie moet je focus zijn, alles daarnaast is mooi meegenomen als je er tijd voor kunt vrij maken.

Je ziet het inderdaad wel heel erg zwart/wit Wildgirl. Het ligt een heel stuk genuanceerder dan jij het schetst.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:49

Tyrcanol schreef:
Dus als ik het dan goed begrijp in jip en janneke taal wordt het eind bedrag niet minder omdat je een "te" groot bedrag hebt?

Stel: je hebt 35.000 euro
25.000 euro is vrijgesteld, dus je hebt 10.000 'te veel'

Je moet over 30% van dat bedrag 4% belasting betalen. 30% van 10.000 is 3000 euro, en daar wordt 4% belasting over betaalt, dus 120 euro.

Je moet dus bij 35000 euro 120 euro afdragen aan de belastingdienst.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:51

Jeetje dat is best veel... dus als je niks doet met je geld ben je binnen 5 jaar 600 euro armer .. :\
(plus minus dan, want je bedrag wordt lager dus de belasting ook, maar zwart wit gezien)
Laatst bijgewerkt door Saul op 19-04-17 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:52

De overheid heeft het niet zo op spaarders, dat is slecht voor de economie :P.

Je kunt het natuurlijk wel investeren in goud ofzo.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:53

Ja maar zo krijg ik mijn droomhuis nooit bij elkaar gespaard -O-
Eikels :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:57

Je kan beter alles boven de 25k in een oude sok stoppen ;)
De rente is inmiddels zo laag, nog even en je moet betalen voor je spaargeld. Je houd nog net een paar tientjes over als je de vermogensbelasting van de rente aftrekt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:01

Maar met het geld uit je oude sok kun je weer geen huis kopen..

* Daaag dromen ...*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:03

Tyrcanol schreef:

* Daaag dromen ...*

:D
Ik ben er inmiddels ook achter hoe moeilijk het is als starter om wat te kopen. Als ik in mijn eentje een huis moest kopen werd het een caravan :')

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:12

Tyrcanol schreef:

* Daaag dromen ...*

Maar wel meubels. :')

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:18

Die heb ik al ... meubels..

en ja Especial wij zijn dus ook starters ....

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:36

Ik vind dat nog steeds 1 van de meest belachelijke regels ever. Geld betalen voor je zuurverdiende geld waar al dik belasting over betaald is. 4 procent rente krijg je momenteel nergens in nederland op een veilige spaarrekening dus je kan hoe dan ook betalen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:42

Urona447 schreef:
Ik vind dat nog steeds 1 van de meest belachelijke regels ever. Geld betalen voor je zuurverdiende geld waar al dik belasting over betaald is. 4 procent rente krijg je momenteel nergens in nederland op een veilige spaarrekening dus je kan hoe dan ook betalen.

Behalve dan dat je over de eerste 25k wél rente krijgt en niet hoeft te betalen.

In het voorbeeld van Lollieloes daarnet: bij 1% spaarrente en 4% vermogensafdracht krijg je 350 euro rente en betaal je 120 euro vermogensbelasting. Netto hou je daar dus 230 van over. Valt heus mee.

Nu zijn de spaarrentes niet zo hoog momenteel, maar dat is ook geen normale situatie :)

Wat investeren betreft, 'gelukkig' heb ik straks een mega studieschuld af te lossen dus ik heb een goede bestemming voor alles boven de 25k, haha :=