Want de rente op de bank is poep dus daar verdien je niks aan. Maar je betaald wel belasting omdat je "te veel" geld hebt.
Wordt het dan (heel) langzaam steeds minder? Of zeg ik nu echt iets heel doms

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tyrcanol schreef:Hoe zit dat dan eigenlijk met vermogens belasting?
Want de rente op de bank is poep dus daar verdien je niks aan. Maar je betaald wel belasting omdat je "te veel" geld hebt.
Tyrcanol schreef:Sorry ik ben echt een leek op dat gebied. Welke andere middelen dan vastgoed zijn er dan?
En maw klopt het dus dat je geld minder waard wordt?
Wildgirl schreef:badeendje schreef:
Ik ben zelf student en zie het zo;
Dat wat ik aan school moet betalen, is met een normaal bijbaantje niet zo even terug te verdienen. School kost 2000 euro, dit is met mijn uurloon (10 euro, zeer ruim voor een 19-jarige) nog minstens 200 uur werken. Dan komt de laptop, voor een beetje laptop ben je ook laten we zeggen 750 euro kwijt (en dan valt het nog mee), 75 uur werken. Daarnaast heb je nog boeken, die ook nog op zo'n 500 euro uitkomen, weer 50 uur werken. Dan heb je enkel je school en je boeken betaalt. Komt er nog zorgverzekering bij, waar ik per maand zo'n 20 euro voor bijbetaal (laag eigen risico), en telefoon, kan je zo duur maken als je zelf wilt, maar een telefoon + bereik zijn eigenlijk wel noodzakelijk. Voor mezelf opgeteld kom ik dan op 350 uur werken op jaarbasis uit, dan heb je enkel de noodzakelijke kosten bij elkaar.
Als je het hele jaar keihard aan het werken bent om je schoolgeld te betalen heb je aan het eind van het jaar dus geen studieschuld, maar je hebt geen cent uitgegeven aan leuke dingen of dingen als kleding, uitjes, benzine, eten/drinken. Het lijkt mij zeer ongezond om dit allemaal te skippen. Bovendien is werken naast je studie niet altijd mogelijk.
Je moet dus een afweging maken wat je wilt. Je kunt bv. zorgen dat je de helft van de kosten werkt en de andere helft mag lenen, zodat je de rest van je geld ook aan leuke dingen kan spenderen.
Maar bedenk je ook, later ga je als het goed is meer verdienen dan je baantje nu (daar ga je immers voor studeren) dus de schuld die je opbouwt betaalt dan ook een stuk makkelijker terug. Men laat het een stuk erger lijken dan het werkelijk is. Je moet gewoon durven investeren in je toekomst, daar hoort een studieschuld gewoon bij als je alles zelf moet bekostigen. Gelukkig zit je met >100.000 anderen in hetzelfde schuitje!
Pardon?
Puur om je vaste kosten te verdienen moet je dus omgerekend 6,7 uur per week werken.
Dat is nog geen 2 shifts in een callcenter.
Ik sta echt te kijken van de mentaliteit van sommige studenten....toen ik 10 jaar geleden nog studeerde had ik een inkomen van een dikke 15k per jaar.
Kwestie van prioriteiten stellen, vrije weken goed veel uren maken,slim studeren, ieder jaar een weekje op vakantie en niet 3 avonden per week in de kroeg.
Overigens, als je naast je studie structureel niet kunt werken dan studeer je boven je niveau, niet erg slim want daar zul je dan in je latere arbeidsleven ook tegenaan gaan lopen.
Terug ontopic: Ik spaar ook maandelijks, het varieert van 250 tot 500 per maand; net hoeveel onverwachte kosten er tussendoor komen( DA/auto/teveel etentjes).
Het geeft mij als dierenbezitter en met een eigen huis een fijn gevoel dat ik een mooi bedrag op de bank heb staan mocht het noodzakelijk zijn.
Tyrcanol schreef:Hoe zit dat dan eigenlijk met vermogens belasting?
badeendje schreef:Wildgirl schreef:
Pardon?
Puur om je vaste kosten te verdienen moet je dus omgerekend 6,7 uur per week werken.
Dat is nog geen 2 shifts in een callcenter.
Ik sta echt te kijken van de mentaliteit van sommige studenten....toen ik 10 jaar geleden nog studeerde had ik een inkomen van een dikke 15k per jaar.
Kwestie van prioriteiten stellen, vrije weken goed veel uren maken,slim studeren, ieder jaar een weekje op vakantie en niet 3 avonden per week in de kroeg.
Overigens, als je naast je studie structureel niet kunt werken dan studeer je boven je niveau, niet erg slim want daar zul je dan in je latere arbeidsleven ook tegenaan gaan lopen.
Terug ontopic: Ik spaar ook maandelijks, het varieert van 250 tot 500 per maand; net hoeveel onverwachte kosten er tussendoor komen( DA/auto/teveel etentjes).
Het geeft mij als dierenbezitter en met een eigen huis een fijn gevoel dat ik een mooi bedrag op de bank heb staan mocht het noodzakelijk zijn.
Je trekt zo wel heel eenvoudig conclusies. Ik geef een paar voorbeeldberekeningen en daar maak jij direct op dat de studenten geen prioriteiten kunnen stellen, dat vind ik een beetje flauw. Heel veel studenten werken keihard voor een paar rooie centen naast hun studie. Als je 15k per jaar verdient als student vind ik dat echt mega veel, daarvoor zou ik 1500 uur moeten werken, dat is 37,5 week, naast de studie? Tenzij je een fiks uurloon krijgt natuurlijk, maar dat is voor de meesten gewoon niet weggelegd. Veel studies zijn ook gewoon fulltime, dus boven je niveau studeren lijkt me ook een rare conclusie, een studie is niet ingericht om 'erbij te doen in het dagelijks leven' maar om het dagelijks leven zelf te zijn. Je studie moet je focus zijn, alles daarnaast is mooi meegenomen als je er tijd voor kunt vrij maken.
Tyrcanol schreef:Dus als ik het dan goed begrijp in jip en janneke taal wordt het eind bedrag niet minder omdat je een "te" groot bedrag hebt?
Urona447 schreef:Ik vind dat nog steeds 1 van de meest belachelijke regels ever. Geld betalen voor je zuurverdiende geld waar al dik belasting over betaald is. 4 procent rente krijg je momenteel nergens in nederland op een veilige spaarrekening dus je kan hoe dan ook betalen.