Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 22:09

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 13:31

Even een heel blij berichtje, ik heb vandaag 270 pakken rijst geleverd gekregen om te doneren aan de voedselbank! Nu nog even een mooi overhandigingsmomentje organiseren!

De bon:
Afbeelding

Over week #8

Best wel een rustige week, werken, vriezer en vooraadkast leeg eten... Een heleboel kleding en paardenspullen te koop gezet op internet. En weinig uitgegeven.

Oh wacht... dat is niet helemaal waar... vorige week vrijdag ben ik mee op stap geweest, en daar 20 euro weggetikt voor een paar drankjes :o. Ik moet zeggen dat het voor mij een welkom uitje was, en door de rest van de week extra sober te leven kon het ook.

Zaterdagmorgen ben ik appels gaan plukken bij de boer, leuk om te doen en goedkoop, voor een paar euro een shopper vol appels!

Wat nog een voordeel heeft: Je valt er van af! Ik ben inmiddels 3 kilo kwijt met al dat fietsen en met name het minder snoepen. Simpelweg omdat ik dat niet in huis heb.....

Een van mijn jurken niet verkocht met geld, maar in ruil een fotoshoot van vakantieveilingen. Wat een luxe! Echt een uitje, en dat voor niks eigenlijk!

Komende week ben ik precies op de helft, ik heb mijn ritme aardig te pakken. En kijk inmiddels ook heel anders naar mijn uitgaven. Ik ben benieuwd wat de komende periode gaat brengen :j

DaniellaF

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:19

Nou meid, dat is een opsteker zeg!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:38

Gat lekker volgens mij.
Zijn er al dingen die je zeker weten vol gaat houden als je stopt met dit project?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:01

Kelly als ik je eetlijstje zo lees van 3 dagen, daar kan je toch niet gezond op blijven? Zo weinig en zo eigenlijk helemaal niet voedzaam?

Hoe voel je je trouwens nu? Ben je niet vermoeider, slechter slapen, geestelijk minder weerbaar ? Ben wel benieuwd hoe je er zelf onder gaat, buiten het feit dat het super gaaf is hoe alles mee werkt en dat dar ook energie geeft.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:50

Ik verbaas me er ook over... maar met een kauwgompje en de hele dag goed drinken kom ik blijkbaar de dag best door. Wat mij wel ontbrak in die week was fruit, gebarsten lippen en brekende nagels lijken daar de erfenis van. Maar verder gaat het eigenlijk goed, ook nog niet verkouden geweest. Ik ben nu wel enorm blij met mijn mand vol appels en heb een paar kiwi´s gekocht.

Een beter staatje staat in mijn onderzoeksverslag voor de voedselbank:
Afbeelding

Qua calorieën nog ruim onder de ADH trouwens, rond de 1500 Kcal per dag. Plus 150 á 200 kcal voor de drankjes. Meer kan ik er echt niet van maken... :o

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:19

Dat zou dus eigenlijk te weinig voedsel zijn dan begrijp ik?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 09:10

Zo'n pakket bevat niet precies wat je in een week nodig hebt, maar komt een heel eind. Ik had ook meer kunnen eten natuurlijk. Het niet in huis hebben van snoep/koek of andere tussendoortjes, speelt bij mij vooral een rol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:20

Eet je normaal gesproken wel meer en voedzamer? Ook zelf bereide maaltijden?

Zullen de mensen die van de voedselbank moeten eten, dus echt nauwelijks wat bij kunnen kopen, ook zo eten?

Ben eigenlijk wel benieuwd of daar ooit ook naar onderzoek is gedaan. Want een goed initiatief, maar dan gaat er echt iets niet goed.

Ik weet nog toen ik bij de Albert Cuijp woonde hoeveel eten daar werd weggegooid, alles is daar vers he? Wordt dat inmiddels ook opgehaald?

Jeetje, ik ben dan weer iemand die daar over gaat nadenken... :+ ben altijd met gezondheid en gezond eten bezig.

Zelf koken is nl veel goedkoper dan voorverpakt eten, maar volgens mij denken veel mensen dat dat juist niet zo is...

Nu ik geen brood met kaas meer eet, geef ik al een flinke slok minder uit, maar een bordje biologische havermout met amandelmelk en zelfgemaakte overheerlijke pompoensoep als ontbijt en lunch, kost dat amper wat, veel voedzamer en vult meer...bv.....

Wel heel leuk je topic te volgen zo....prachtig initiatief.

Maar dit een jaar zo doen is enorme roofbouw op je gezondheid en lichaamsopbouw.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:48

ik volg.... wat ontzettend gaaf zeg dat je dit doet!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:55

Een tijd geleden heb ik me er wat meer in verdiept en volgens mij is het zo dat het doel van de voedselbank is om voor ongeveer 3 dagen te kunnen voorzien, het is dus niet zo dat 1 pakket volledig toereikend zou moeten zijn.
Ik weet echter niet of dit per regio/voedselbank verschillend is.

Maar als je voor 3 dagen volledig voorzien bent kom je al een heel eind natuurlijk.

Ik vroeg me ook af of er bij 'jouw' voedselbank verschillende pakketten zijn? Jij hebt een eenpersoonshuishouden, een gezin wat (deels) op de voedselbank leunt verbruikt natuurlijk ook veel meer.

Verder wil ik iedereen oproepen eens te informeren bij je eigen regionale voedselbank.
Hier in de buurt kun je nl ook kleine donaties doen, dus spit je voorraadkast eens uit, heb je blikjes/pakjes/zakjes staan waarvan je dacht ze te gebruiken maar inmiddels al een tijd ongebruikt staan en de houdbaarheidsdatum is goed? Informeer of je deze kunt langsbrengen.
Informeer eens naar wat bij jouw specifieke voedselbank nodig is en stel een pakketje zelf samen.
Op deze manier werk je op kleinschalige manier toch mee aan een super en lokaal initiatief.
(tip van de lokale voedselbank is denk hierbij aan de materialen om een complete maaltijd te maken, dingen die en goedkoop zijn en waar je veel mee kunt zijn die goedkope blikken tomaten in sap of tomatenblokjes (en zitten verder geen toevoegingen in dus nog redelijk gezond), sterk/sterker smakende kruiden/sauzen om dingen op smaak te brengen (sambal, chilisaus, chilipoeder), en denk aan budgetmaaltijden, kruiden/sausmixen voor nasi/bami, chili con carne, macaroni zullen meer gebruikt worden dan terriyaki >.<)

Kerstpakketten kunnen bij 'onze' voedselbank ook afgeleverd worden, ook als je zelf al wat dingetjes eruit hebt gehaald.

Sommige mensen (niet hier hoor maar elders op internet) hebben ook nog wel eens commentaar op de luxere dingen die er in een pakket zitten als snoepjes/koekjes/sapjes ed. Tuurlijk is het het beste om puur voedsel aan te bieden maar de bank moet het doen met wat ze krijgen. Tegelijkertijd zullen mensen die er deels afhankelijk van zijn ook blij zijn met dat soort extra's want dat zijn de eerste dingen die je niet meer aanschaft als je moet bezuinigen maar een lekker tussendoortje of sapje op zijn tijd kan echt genieten zijn.

Toen ik zelf (extreem) ging bezuinigen merkte ik ook dat ik automatisch inderdaad gezonder at, je kookt van scratch dus minder toevoegingen, en minder kcal door gezondere tussendoortjes, geen sapjes maar thee (of limo) etc.

zal later nog aanvullen, moet nu de deur uit

Kelly! nog steeds een pluim voor het onder aandacht brengen van dit onderwerp bij een grote(re) groep mensen!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:46

Ik weet dat de voedselbank hier in Zwolle niet zo zit te wachten op donaties in levensmiddelen, zij hebben liever geld. Maar mochten er mensen zijn die juist graag in levensmiddelen willen doneren die uit de omgeving van Zwolle komen, stuur mij dan even een pb alsjeblieft. Ik heb contact met een groepje mensen die mensen helpen die om wat voor reden dan ook niet bij de voedselbank terecht kunnen maar wel tijdelijk (!!) voedselhulp nodig hebben. Zij zijn juist dolblij met donaties in de vorm van levensmiddelen!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:43

Alwiene schreef:
Ik weet dat de voedselbank hier in Zwolle niet zo zit te wachten op donaties in levensmiddelen, zij hebben liever geld. Maar mochten er mensen zijn die juist graag in levensmiddelen willen doneren die uit de omgeving van Zwolle komen, stuur mij dan even een pb alsjeblieft. Ik heb contact met een groepje mensen die mensen helpen die om wat voor reden dan ook niet bij de voedselbank terecht kunnen maar wel tijdelijk (!!) voedselhulp nodig hebben. Zij zijn juist dolblij met donaties in de vorm van levensmiddelen!

Klinkt als waar wij een paar weken geleden tegenaan liepen: vrijwilligers die juist liever levensmiddelen inzamelen. Of wij wat extra's wilden kopen. Ja hoor, dan doen we steevast als we ze weer zien. :j

Bij ons gaat nu ook de knop weer om en de knip dicht.
Alweer dus eigenlijk, want wij hebben 4,5 jaar dubbele hypotheeklasten gehad en moesten we wel.
Hebben net weer wat lucht en dan wordt je schrikbarend snel weer gemakzuchtig...
Je koopt/pint meer, gooit eten weg en dat terwijl er mensen zijn die deze luxe niet hebben. :o

Vanaf NU per week 1 vast bedrag pinnen, voor 3 volwassenen en het dierenspul.
Wat er overblijft gaat in een spaarpotje voor 'nood'.
Folders doorspitten, boodschappenlijstjes maken, menu's bedenken zodat alles wel weer op komt.
Ik ben benieuwd of het aanpassen weer gaat lukken hier.
We moeten niet meer, zeg maar.
Dus of we voorbij die zak chips kunnen lopen of pak koekjes of de impulsaankopen...

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:21

Leuk om dit te lezen, ik heb laatst mijn financiën op een rijtje gezet en tot de conclusie gekomen dat ik heeeel veel kan besparen. Die pinpas maakt het geld uitgeven zoooo gemakkelijk. Nu dus voor de komende week geld gepind, 50 euro. Daar ga ik ALLES van doen (excl vaste lasten zoals huur en telefoon/internet ed) Doel is goed want in april gaan we samenwonen, dus geld sparen voor een leuke inrichting! Ben benieuwd hoe ik het vol ga houden!

Christel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:21

Ik ga hetzelfde doen Benthe! Ik geef ook veel te veel uit, met name aan eten op het station. Zo zonde! Ik ga nu elke week 20 euro pinnen waar ik eten van mag kopen. Of dit nou op het station een broodje is of een hele maaltijd maken voor thuis. Ik woon overigens nog thuis dus 20 euro lijkt me wel haalbaar.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:49

Onze eerste week is redelijk gegaan: 10 Euro over, maar ik heb best veel uit de voorraad gebruikt, die nu weer aangevuld moet worden, dus dat wordt deze week extra opletten.
Kruidvat heeft gelukkig een mooie aanbieding voor wasmiddel, wasverzachter en kattenbrokjes, maar dat slaat een flink gat in de weekbesteding.

En ik kwam niet echt lekker uit met de verse groente, die niet meer helemaal vers was...
Halen jullie 1 x per week boodschappen of toch ook meerdere keren?
Lidl heeft verschillende aanbiedingen door de week heen bijvoorbeeld en C1000 ook.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:04

Ik volg dit topic ook al een tijdje... Ben hier heel erg door geinspireerd geraakt, niet dat we nu op bijstandsniveau leven absoluut niet maar ben toch wat kritischer geworden qua uitgaven. Ik ben sowieso bezig met alle vaste lasten na te kijken, verzekeringen heb ik een tijdje terug al geregeld dat het een stuk goedkoper werd per maand. Verder doen we qua boodschappen altijd al goed opletten, koop zoveel mogelijk in de aanbieding en anders de goedkoopste versie van een product.

Waar bij ons het meeste geld naar uitgaat zijn uitjes, en dan vooral de etensuitgaven tijdens die uitjes. Bijvoorbeeld laatst wezen zwemmen, entree voor 2 personen was 20 euro, niet goedkoop maargoed wel een hele dag lekker actief bezig maar als je van vervolgens ook nog eens voor 20 euro aan eten koopt wordt het wel heel erg duur. Ook hadden we gratis kaartjes voor Artis, heel leuk maarja, parkeren kost ook weer 10 euro en voor eten waren we ook nog eens 20 euro kwijt. Heb dus besloten dat de eerstvolgende keer als we ergens heen gaan we zelf gewoon lekkere broodjes meenemen, en vooral drinken, je betaald overal 2,50 voor een flesje drinken, dat is echt bizar, als je van een b merk een paar flesjes koopt en ze bewaard en later nog eens hervult vanuit een grote fles bespaar je echt gigantisch veel.

Heb wel respect voor mensen die echt op bijstandsniveau leven, lijkt me erg zwaar om dingen nodig te hebben maar het gewoon met geen mogenlijkheid te kunnen betalen. Toch denk ik wel dat er gevallen tussen zitten in de bijstand die het financieel bijna beter hebben dan iemand die wel werkt door alle extra toeslagen en vrijstellingen van belastingen enzo.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:49

Mij valt het nu al zwaar haha!! Ernstig. Morgen komt een vriend van mij eten en dan wil je toch wat lekkers op tafel zetten. Zaterdag een verjaardag van een goede vriendin, dus daar even op Pinterest kijken voor een leuk, goedkoop, creatief cadeau. Ik maak vandaag een hele pan kippensoep met pasta erdoor, daar kan ik iig vanavond en nog minstens 2 andere avonden van eten.
Je wordt er wel creatief van :D
Pinpas zit nog veilig opgeborgen, die ga ik écht niet gebruiken!

Inderdaad respect voor mensen die op bijstandsniveau leven... Hoe rot is het om constant op je geld te moeten letten en inderdaad sommige dingen gewoon niet kunt.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:10

Benthe schreef:
Mij valt het nu al zwaar haha!! Ernstig. Morgen komt een vriend van mij eten en dan wil je toch wat lekkers op tafel zetten. Zaterdag een verjaardag van een goede vriendin, dus daar even op Pinterest kijken voor een leuk, goedkoop, creatief cadeau. Ik maak vandaag een hele pan kippensoep met pasta erdoor, daar kan ik iig vanavond en nog minstens 2 andere avonden van eten.
Je wordt er wel creatief van :D
Pinpas zit nog veilig opgeborgen, die ga ik écht niet gebruiken!

Inderdaad respect voor mensen die op bijstandsniveau leven... Hoe rot is het om constant op je geld te moeten letten en inderdaad sommige dingen gewoon niet kunt.

Wat ik wel is doe met verjaardagskado's als ik echt krap bij kas zit, is een nieuwe fles badschuim (of 2) uit m'n badkamer plukken, die ik zelf ooit eens voor m'n verjaardag gekregen heb.
Uiteraard afhankelijk van hoe goed je iemand kent :o

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:20

Benthe schreef:
Leuk om dit te lezen, ik heb laatst mijn financiën op een rijtje gezet en tot de conclusie gekomen dat ik heeeel veel kan besparen. Die pinpas maakt het geld uitgeven zoooo gemakkelijk. Nu dus voor de komende week geld gepind, 50 euro. Daar ga ik ALLES van doen (excl vaste lasten zoals huur en telefoon/internet ed) Doel is goed want in april gaan we samenwonen, dus geld sparen voor een leuke inrichting! Ben benieuwd hoe ik het vol ga houden!

Hier is dat dus ook zo! Vorige week alle uitgaven eens bekeken en tot de ontdekking gekomen dat geld bij ons wel heel makkelijk rolt :o
Daarvan kunnen we zeker de helft nog van sparen (bovenop wat we nog sparen) en dan houden we nog iedere maand een leuk bedrag over om dingen van te doen. Daar zijn we dus ook vorige week (was begin van nieuwe maand) mee begonnen en ow, wat valt het zwaar zeg! Het is zo verleidelijk om naar de Action te gaan, die ene leuke trui te houden die ik maand geleden had besteld en gisteren binnen kwam of om een lekker broodje te gaan eten bij een lunchzaak.
Ik heb niets nodig bij de Action, die trui is geen noodzaak (maar wel erg mooi <3 ) en thuis hebben we ook brood. Wat ontzettend lastig zeg! Respect voor de mensen die het wel kunnen!

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:29

Ik ga je even volgen, wat een top initiatief !! +:)+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:36

Dispar_Vulgo schreef:
Wat ik wel is doe met verjaardagskado's als ik echt krap bij kas zit, is een nieuwe fles badschuim (of 2) uit m'n badkamer plukken, die ik zelf ooit eens voor m'n verjaardag gekregen heb.
Uiteraard afhankelijk van hoe goed je iemand kent :o

Hihi, dan is het wel handig om als je het krijgt er even een postit op te doen van wie je het hebt gekregen :) dan kan je het niet terug cadeau doen aan diegene :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 22:26

Ik zal komend weekend weer eens een verslagje plaatsen hoor, ik kan in ieder geval wel zeggen dat het steeds meer een way of life wordt :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:35

Wat goed zeg al die pakken rijst! :)

Ik ben zelf deels afgehaakt, zit met de aankoop van een nieuw huis dus ik moest echt nieuwe spullen kopen zoals verf (maar, heb braaf op de aanbiedingen gelet! Dus er staat nu thuis een ingepakte bank, die was in de aanbieding haha dus nog even wachten tot wij het huis hebben :') ).
Ik ga niet naar de kringloop ivm allergie (dus als de vorige bezitters van een bank een hond hadden dan ben ik het bokje) dus alles wel nieuw maar wel in de aanbieding!
Qua eten heb ik niets buiten de deur gegeten: braaf boterhammen gesmeerd en de kortingsbonnen van de mac weggedaan :D
Zelfs mijn vriend *kuch verloofde* is om! Hij zorgt ook uit zichzelf voor de lunch als wij ergens heen gaan. Dus ook hij let erg goed, ook met boodschappen doen :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 01:17

Omdat ik de laatste tijd wat gezonder wil eten, haal ik tegenwoordig bijna wekelijks een fruittas.
Die van deze week bevat:
bananen, appels, kiwi's, peren en ik geloof sinaasappels/mandarijnen.
Die van vorige week bevatte:
appels, mandarijnen, sinaasappels, bananen, kiwi's.
Kosten: €5,- voor een paar kg fruit.
Pak yoghurt erbij en een blendertje van de Action (meen €10,- maar heb hem al een tijdje) en ik maak er heerlijke smoothies mee. :))

Verder ga ik vrijdag verhuizen en kom dan dichterbij de goedkopere supermarkten te wonen, ook wel prettig voor m'n portemonnee.
Ook krijg ik €4,- boodschappengeld extra omdat ik dan niet meer deel met mijn huisgenoten, die €4,- gaat standaard in een potje voor huishoudboodschappen, idem voor al het kleingeld en wat er eind vd week over is.
Altijd handig voor als je eens veel tegelijk nodig hebt of wanneer je eens wat uitgebreider wilt eten. :)

Mijn huishoudartikelen en toiletartikelen shop ik standaard bij Action, daar hebben ze oa 3l wasmiddel voor ong €3,50 en mijn was wordt daar ook goed schoon mee, half dopje gebruik ik op een was en evt een hele als het vuile(re) was is.
Ik schenk wel over in kleinere flessen trouwens, dat bergt iets makkelijker op.
Ik weet dat ik ook kan bezuinigen door geen wasverzachter te gebruiken, maar vind dat mijn was er zo lekker van gaat ruiken. <3
Ook hier gebruik ik een half dopje van op een volle was en op 3l wasmiddel verbruik ik ong 2,5-3 flessen wasverzachter, kan nog minder als de woonbegeleiding mijn was niet meer voor me in de wasmachine propt (begeleidster is nogal royaal met wasmiddel/verzachter :+).

Ik drink trouwens spa van Dalphin, is €0,70 per 6 flesjes en daarmee een stuk goedkoper dan de eigen merk 1,5liter flessen die minimaal €0,65 per stuk kosten inc statiegeld. ;)
Voor 3 pakken Dalphin ben ik €2,10 kwijt en voor 7 flessen eigen merk spa ben ik minimaal €4,55 kwijt (inc €1,75 statiegeld), wat een winst van minimaal €0,70 oplevert per week. 8-)
En als het budget even niet voldoende is om spa te drinken pak ik ranja, dat heb ik bijna altijd wel in huis, idem voor thee.

Koken doe ik altijd voor meerdere dagen tegelijk, dan schep ik 1 portie op en de rest verpak ik per portie en gooi het in de vriezer.
Verder ga ik per november 2x in de week mee eten op het DAC, kost €1,50 per maaltijd en je moet een taakje doen (afwassen/groenten snijden/tafel dekken/etc), maar je bent er wel even uit en eet dan met ong 15 man.