Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:49

OsMo schreef:
Moeder Theresa kennen de meesten denk ik wel? en er zijn een heleboel mensen als haar die door een roeping van God naar een arm land gaan om daar te helpen.

Moeder Theresa, je bedoelt die vrouw die wel miljoenen euro's aan giften in haar stichtingen liet stoppen maar na rampen zelf nooit giften gaf maar alleen gebeden rondstrooide? Diezelfde vrouw die de armen die aan pijn en ziekte leden bemoedigend toesprak maar ze geen cent gaf? En dat terwijl haar stichtingen wel dik betaalden om haar te laten behandelen door de beste artsen toen ze ze zelf ziek was? Díe moeder Theresa? Volgens mij was dat gewoon een goede marketeer maar zeker geen heilige.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:52

Blue_ Eyes, jammer maar ik heb in het begin van dit topic al eens gezegd dat ik ieder mens, welke kleur of geloof dan ook respecteer. Vervolgens komen er steeds meer mensen die de bijbel gaan citeren en daar staan teksten bij waar je in het NU niets mee kunt. Ik lees zeker verder dan mijn neus lang is maar ik krijg juist het gevoel dat sommige gelovigen niet verder lezen dan hun neus lang is, hoe simpel is het om je achter teksten van anderen te verschuilen. En met teksten van anderen bedoel ik diegenen die de bijbel hebben geschreven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:06

Het probleem is niet eens zozeer dat de Bijbel door meerdere mensen is geschreven en dat het in die tijd heel normaal om door middel van een (verzonnen) verhaal een moraal duidelijk te willen maken.

Het probleem is de interpretatie. Zodra een reeks verhalen die ooit bedoeld zijn om figuurlijk te worden opgevat letterlijk worden genomen gaat het mis. Ook gaan bepaalde stromingen met andermans boeken aan de haal, zo interpreteren Christenen het oud etestament heel anders dan de Joden, en dat terwijl de Joden het per slot van rekening hebben geschréven.

iig kijken vanaf 3.40 min.

De God uit het oude testament is een heel ander type dan de God uit het nieuwe testament; God in het oude testament is nogal een ehm kwaadaardig type. Dat is omdat het oude testament bedoeld is als boek met regels om de mensen beter te laten luisteren naar gezag. De schrijvers van het boek zien het niet als letterlijke waarheid, alleen de Christelijke interpreteurs doen dat en in bepaalde streken (bible belt in de VS bijvoobeeld) inclusief het letterlijk nemen van verhalen zoals een boot met alle levende wezens erop (om en nabij de 5 miljoen soorten verzamel je niet even in een mensenleven, ook niet met een groep, laat staan dat je ze op een ark krijgt) en dat een mens drie dagen en nachten kan overleven in de buik van een (wal)vis.

Overigens is ook het hele Satan verhaal een interpretatie van Christenen. Satan wordt door Christenen gezien als een soort anti-God. Maar voor de Joden is het gewoon een engel die door omstandigheden een nogal vervelende taak toebedeeld heeft gekregen.

Net als dat de Koran zegt dat Jezus gewoon een profeet was, en niet de zoon van God. Mohammed was ook een profeet (volgens Islam de laatste profeet) en die was naast profeet ook nog eens een krijgsheld en getrouwd met 22 vrouwen. Dat de Koran een strategisch boek is vind ik dus ook eerder logisch dan heiligschennis.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:37

Wel een heel interessant topic. Ik geloof in God. Misschien niet zoals het in de bijbel beschreven staat. Maar dat is iets tussen mij en God zeg ik altijd. :D

Ik vergelijk het altijd met liefde. Niet tastbaar, maar toch is het er. :)

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:00

bigone schreef:
Blue_ Eyes, jammer maar ik heb in het begin van dit topic al eens gezegd dat ik ieder mens, welke kleur of geloof dan ook respecteer.

:j helemaal mee eens!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:11

bigone schreef:
Blue_ Eyes, jammer maar ik heb in het begin van dit topic al eens gezegd dat ik ieder mens, welke kleur of geloof dan ook respecteer. Vervolgens komen er steeds meer mensen die de bijbel gaan citeren en daar staan teksten bij waar je in het NU niets mee kunt. Ik lees zeker verder dan mijn neus lang is maar ik krijg juist het gevoel dat sommige gelovigen niet verder lezen dan hun neus lang is, hoe simpel is het om je achter teksten van anderen te verschuilen. En met teksten van anderen bedoel ik diegenen die de bijbel hebben geschreven.

Dit is al geen respectvolle post. En verder - ben jij de enige persoon in dit topic op wie ik zou kunnen doelen dan? :roll:

En nu ga ik dit topic ontstippen - ik heb nog een schrijfwedstrijd te jureren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:36

Blue_Eyes schreef:
Ik vraag me toch af hoeveel Bokkers ik over me heen zou krijgen, als ik zou zeggen dat niet geloven in mijn ogen een ernstige ontkenning van de Waarheid is...

Dan was dit zeker bij wijze van spreken Blue Eyes? Hier spreekt nl. in mijn ogen ook echt niet uit dat jij ook niet wil proberen 'te begrijpen'?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:58

Blue_Eyes schreef:
bigone schreef:

Dit is al geen respectvolle post. En verder - ben jij de enige persoon in dit topic op wie ik zou kunnen doelen dan? :roll:

En nu ga ik dit topic ontstippen - ik heb nog een schrijfwedstrijd te jureren.

|o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:58

Blue_Eyes schreef:
Ik vraag me toch af hoeveel Bokkers ik over me heen zou krijgen, als ik zou zeggen dat niet geloven in mijn ogen een ernstige ontkenning van de Waarheid is...

:') :')

Wat denk jij nu dat een atheist denkt als hij/zij dit leest?

LisavanLisa

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:02

ik vind dat iedereen mag geloven waar hij/zij in wil geloven :)
iedereen heeft zijn eigen gedachten eigen meningen en eigen geloven die respecteer ik allemaal!
maar in discussie hier over gaan is gewoon onmogelijk,
thuis ook al zoveel discussies gehad daarover dat we uiteindelijk gewoon ermee zijn gestopt omdat het geen zin heeft!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:06

dat denk ik ook lisaah. Volgens mij kunnen we elkaars meningen en opvattingen respecteren, maar elkaar volledig begrijpen gaat nooit lukken denk ik.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:28

nee precies, ik vind het heel fijn van de mensen dat ze respecteren dat wij gelovig zijn,
want wij (ik tenminste) respecteer het andersom ook :)
maar er is gewoon niet over te discusseren en dat is eigenlijk ook wel begrijpelijk.
iedereen zijn eigen geloof toch? :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:35

Alleen een beetje jammer dat de 'ongelovige' als niet willen begrijpen worden bestempeld,puur omdat het ook niet begrijpbaar is.. het heet niet voor niets geloof..

Mij is altijd geleerd dat als je gelooft,respect moet hebben voor iedereen. Ook de ongelovige,en mocht je in een wellus-niettus discussie zitten,je respect te behouden en niet rond te strooien met ' ze willen het niet begrijpen etc'..
Nee,mij is juist geleerd dat je de eer bij jezelf moest houden en denken dat de ongelovige dan dingen mist,en als hij of zij zich ooit wil verdiepen in het geloof,komt dat van hem of haar zelf uit,en niet omdat het opgedrongen is uit een discussie..

Beetje hetzelfde idee met de Jehova getuigen,fijn dat zij geloven en daar hun kracht uithalen. Maar opdringen werkt gewoon niet,als iemand wil geloven dan komt dat uit die persoon zelf... vroeg of laat.. God heeft geduld wordt er hier vele malen gezegd,dus waarom niet afwachten dan?

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:42

Saskia9 schreef:
Alleen een beetje jammer dat de 'ongelovige' als niet willen begrijpen worden bestempeld,puur omdat het ook niet begrijpbaar is.. het heet niet voor niets geloof..

Mij is altijd geleerd dat als je gelooft,respect moet hebben voor iedereen. Ook de ongelovige,en mocht je in een wellus-niettus discussie zitten,je respect te behouden en niet rond te strooien met ' ze willen het niet begrijpen etc'..
Nee,mij is juist geleerd dat je de eer bij jezelf moest houden en denken dat de ongelovige dan dingen mist,en als hij of zij zich ooit wil verdiepen in het geloof,komt dat van hem of haar zelf uit,en niet omdat het opgedrongen is uit een discussie..

Beetje hetzelfde idee met de Jehova getuigen,fijn dat zij geloven en daar hun kracht uithalen. Maar opdringen werkt gewoon niet,als iemand wil geloven dan komt dat uit die persoon zelf... vroeg of laat.. God heeft geduld wordt er hier vele malen gezegd,dus waarom niet afwachten dan?

maar wie zegt dan:'je begrijpt het niet!' ?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:45

Kinke schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dan was dit zeker bij wijze van spreken Blue Eyes? Hier spreekt nl. in mijn ogen ook echt niet uit dat jij ook niet wil proberen 'te begrijpen'?

Dat was inderdaad bij wijze van spreken en wel om aan te geven dat er blijkbaar wel gezegd mag worden dat de Bijbel een sprookjesboek is - dat kan zomaar - maar als er iemand aangeeft de Bijbel als de enige Waarheid te zien, die arrogant en respectloos is. Ik snap dat niet.

@Baileymix, waarom |o ? Een mens kan maar een baan hebben toch? :P Ben blij dat ik werk heb in deze tijd!

@Saskia9: mij is altijd geleerd dat je sowieso respect moet hebben voor iedereen, of je nou gelooft of niet. Dus waarom alleen 'als je gelooft'?

Ik kan het ook niet laten he.... :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:49

Iets begrijpen of accepteren dat iets zo werkt is wel wat anders dan het zelf geloven, laat staan dat het zou moeten naleven. Die opmerking over opgedrongen worden past imo dan ook totaal niet in deze context. Het punt in deze discussie is echter wel dat tig keer is uitgelegd hoe het gaat en het enige dat gezegd wordt is de herhaling van God bestaat niet, want.... Of ik kan dat gewoon niet accepteren. Zo kom je niet verder in een discussie. Je hoeft het dan ook niet te accepteren als zijnde het IS zo ( de waarheid), maar dat is wat anders dan begrijpen alsof je zelf ook moet geloven dus dat het zus en zo werkt. Begrijp de uitleg en dan kun je verder met: Oké, maar hoe zit dit en dat dan. Dat ontbreekt erbij een aantal. Ook deels omdat er weer newbies komen die de moeite niet nemen om het e.e.a. door te lezen. Dat werkt op een gegeven moment erg vermoeiend.. En als t dan nog niet werkt agree to disagree.

(T is niet alleen in dit topic, in topics over de evolutie e.d. komt het ook voor.) misschien gebrek aan kennis over het onderwerp, maar misschien nog meer het niet willen begrijpen.

Discussie moeheid komt in elk topic voor.

Imo moet iedereen respect hebben voor iedereen, maar eerlijk gezegd vind ik dat soort opmerkingen een beetje een dooddoener worden.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 02-09-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:50

ik geloof niet in dingen die ik niet kan zien of aanraken. God? Is mij te vaag, nee, daar geloof ik niet in. Iedereen die dit wel doet? Prima, maar val mij er niet mee lastig!

(dit is mijn mening)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:52

Sammie schreef:
Iets begrijpen of accepteren dat iets zo werkt is wel wat anders dan het zelf geloven, laat staan dat het zou moeten naleven. Die opmerking over opgedrongen worden past imo dan ook totaal niet in deze context. Het punt in deze discussie is echter wel dat tig keer is uitgelegd hoe het gaat en het enige dat gezegd wordt is de herhaling van God bestaat niet, want.... Of ik kan dat gewoon niet accepteren. Zo kom je niet verder in een discussie. Je hoeft het dan ook niet te accepteren als zijnde het IS zo ( de waarheid), maar dat is wat anders dan begrijpen alsof je zelf ook moet geloven dus dat het zus en zo werkt. Begrijp de uitleg en dan kun je verder met: Oké, maar hoe zit dit en dat dan. Dat ontbreekt erbij een aantal. Ook deels omdat er weer newbies komen die de moeite niet nemen om het e.e.a. door te lezen. Dat werkt op een gegeven moment erg vermoeiend.. En als t dan nog niet werkt agree to disagree.

(T is niet alleen in dit topic, in topics over de evolutie e.d. komt het ook voor.) misschien gebrek aan kennis over het onderwerp, maar misschien nog meer het niet willen begrijpen.

Discussie moeheid komt in elk topic voor.

Imo moet iedereen respect hebben voor iedereen, maar eerlijk gezegd vind ik dat soort opmerkingen een beetje een dooddoener worden.

Dat is precies wat ik bedoel :j

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:15

Ik doelde daarop dat 'gelovige' hier aanhaalden dat ze discussie moe worden omdat de 'ongelovige' het toch niet willen begrijpen. Dat werd ook zo gezegd.

Maar natuurlijk moet iedereen respect hebben,gelovig of niet gelovig!

Sterker nog,ik heb een huis gekregen in een streng gereformeerd dorp. Daar wonen dus nog mensen die niet eens een tv hebben. Op zondag 3 keer lopend naar de kerk gaan,met een rok en een hoedje op.
De Zondag is voor hen een rustdag,en uit fatsoen doen de ongelovige niet op die dag buiten werkzaamheden. Puur uit respect.
Mooi natuurlijk,maar aan de andere kant denk ik,dat de ongelovige hen respecteren,maar als de gelovige de ongelovigen respecteren,dan respecteren zij ook dat zij op Zondag wel doen wat ze normaal doen.
Maar dat gebeurt dus niet. Nu is het iets minder,maar voorheen werd je op je vingers getikt als je op zondag toch iets durfde te doen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:27

Bon, die gelovigen hebben geen respect voor jouw manier van leven, okee, kan ik inkomen dat je dat vindt.
Maar zeggen dat dus gelovigen geen respect hebben voor ongelovigen, is net zoiets als zeggen dat homo's allemaal overdreven lui zijn, omdat je Gordon op tv gezien hebt. Als je dat zegt, valt ook de halve wereld over je heen... Dus waarom is dat nu andersom?

Overigens: de gelovige die dat aanhaalde was ik, ja, en dat gevoel heb ik echt. Verschillende gelovigen hier hebben echt hun best gedaan, er tijd en moeite in gestopt om dingen uit te leggen, en steeds komen weer dezelfde opmerkingen en 'vragen'. Overigens ook dezelfde vragen die je IRL ook krijgt. Op een gegeven moment word je dat wel een beetje zat, ja.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 01:09

Saskia9 schreef:

De reden waarom jehova's de boodschap van god aan de deuren verkondigen is omdat ze de boodschap van god willen uitdragen en dat volgens Jehova god horen te doen. Zij willen de ongelovigen helpen door kennis te delen zodat zij ook gaan geloven en straks een fijn leven in het hiernamaals krijgen. En daarbij willen zij graag hun naasten terug zien in het hiernamaals (en daarom proberen ze hun kennis te delen).

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:28

Ik snap wat het doel is van de huisbezoeken.
Vraag me alleen af waarom er geen belletje gaat rinkelen als niemand aan de hand van die huisbezoeken zich bekeerd.

Ik heb ooit een collega gehad die jehova was,en die zat in twijfel modus zegmaar. Zij vertelde dat er weinig mensen serieus iets deden met die huisbezoeken,en dan denk ik ; waarom dan doorgaan?
Maargoed,inderdaad ik snap dat niet waarom.er.dan hardnekkig doorgegaan wordt.

Sowieso denk ik,als dezelfde vragen steeds gesteld worden,is het dan niet duidelijk.dat er iets ontastbaar en dus moeilijk te volgen is voor mensen..

Ongelovige word septischheid in de schoenen gegooit,en dat is puur omdat het zo ontzettend moeilijke materie is..

Ik geloof

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:29

Ik krijg het laatste zinnetje niet gewist via telefoon,excuses.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:49

'Ongelovigen wordt scepsis in de schoenen geschoven', ja, dat is zo, misschien. Maar gelovigen wordt over het algemeen naiveteit en domheid verweten. Kun je je niet voorstellen dat mensen dat ook weleens een beetje gehad hebben?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:16

Dat bedoel ik... het wordt aan beide kanten verweten dat de een de ander niet begrijpt.
En dat is prima! Dat kan ook niet anders in die materie.. maar eigenlijk is het verwijten op zich al niet eerlijk...
Snap dat ongelovige willen weten waarom een gelovige gelooft wat hij gelooft,en dat een gelovige totaal niet begrijpt waarom een ongelovige niet gelooft want dan mist deze heel wat.. Ja dat lijkt me heel frustrerend voor een gelovige!

Ik vind het alleen vreemd om te lezen,dat God geduld beloont met een wereld zonder ongelukkigheden,maar dat kan pas als alle mensen geloven... en dat vind ik niet realistisch,want dat betekend dus dat het nooit gaat gebeuren.. er zullen namelijk altijd ergens mensen zijn die niet willen geloven en van jezus willen horen...