Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:29

Nou als je er vanuit gaat dat al het leven op aarde uit dezelfde ‘soep’ ofwel hetzelfde eencellige organisme komt zijn we dat strikgenomen allemaal :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:35

Kijk, zo moeilijk is het dan toch niet om te geloven dat miniscule genetische mutaties voor een andere soort kunnen zorgen? :)

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:31

Alleen het probleem is dat nog nooit is aangetoond dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:58

Clausch schreef:
Alleen het probleem is dat nog nooit is aangetoond dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

Ik vind dat geen probleem. Aantonen zou betekenen dat een wetenschapper (hoeveel zijn dat er op dat gebied? hooguit enkele duizenden) tijdens de loop van zijn onderzoek zou waarnemen dat het gebeurt. Die wetenschapper moet dan ook nog alle variabelen in de hand houden om een reproduceerbaar (en dus valide) onderzoek te hebben. Zelfs al zouden alle wetenschappers hun hele werkzame leven daar mee bezig zijn is dat nog maar een miniscule fractie van de tijd en een miniscule franctie van de variabelen die daadwerkelijk hebben bijgedragen. De natuur (of God) heeft er immers vele miljoenen jaren de 24u per dag en overal ter wereld de tijd voor gehad.

Sowieso zijn mij mensen er nog maar zo kort dat ik het eerder gek zou vinden als we met onze kennis wél iets zouden kunnen aantonen dat miljoenen jaren duurt en wellicht miljoenen variabelen kent. Zo knap zijn we nou ook weer niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:05

Ik blijf dit topic met stijgende verbazing bekijken... sorry hoor, maar als er in deze tijd nog mensen zijn die NIET in de evolutietheorie geloven? :?

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 20:09

Er is dus duidelijk geen wetenschappelijk bewijs voor evolutie.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:10

Is er dan wel een 'duidelijk' wetenschappelijk bewijs voor iets anders?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:20

Clausch schreef:

Er is ook geen duidelijk bewijs voor telefoneren, wetecshappelijk gezien kan dat niet :D

De wetenschap is niet heilig hoor dit vind ik zelfs wel een grappige opmerking in dit topic

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:35

sallandval schreef:
Clausch schreef:

Er is ook geen duidelijk bewijs voor telefoneren, wetecshappelijk gezien kan dat niet :D

De wetenschap is niet heilig hoor dit vind ik zelfs wel een grappige opmerking in dit topic

:D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:42

sallandval schreef:

Leg me dát eens nader uit, waarom kan telefoneren "wetenschappelijk gezien" niet...?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:49

Omdat Sallandval niet door enige kennis en kunde geremd wordt.

Zij heeft nog nooit iets gehoord of gelezen over hoog frequente energie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:00

Ik vermoedde iets in die richting, maar vraag me serieus af hoe Sallandsval denkt dat haar telefoon werkt, magie wellicht?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:06

Volgens mij vatten jullie de opmerking van Sallandval heel anders op dan bedoeld...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:08

Vandaar mijn vraag, ik vraag me af hoe ze die opmerking wél heeft bedoeld.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:09

Dus Sallandval, hoe werkt je mobieltje dan ??

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:12

Clausch schreef:

Sorry, maar WAT? Geen wetenschappelijk bewijs voor evolutie?

Het gebeurt elke dag, overal om ons heen, in de loop van enkele generaties al - daarvoor hoef je nog niet eens naar fossielen te kijken, of rudimentaire botten (wat overigens ook allemaal wel degelijk 'bewijs' is). Het gebeurt onder onze neus! Neem nou alleen al antibiotica-resistente bacterien, als dat geen evolutie is, wat is het dan? Magie?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:36

En waarom zijn al die honden en paarden stamboeken zo fanatiek bezig om de afwijkingen in het dier eruit te fokken ??

Is dat niet een stukje evolutie van afgelopen 50 jaar terug draaien ?

Waarom mag je volgens de bijbel geen kindjes maken met een direkte bloed verwant ??

Dus waarom is incest verboden ??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:42

Nu wordt hier wel zo hard geroepen: "niet door enige kennis en kunde geremd wordt", maar dat is blijkbaar geheel wederzijds! Als je ook maar een ieniminie beetje wist van wat er in de bijbel staat over de mensheid en de zondeval zou je die vragen niet hoeven stellen.

Geheel terzijde of je het er mee eens bent en of het antwoord je voldoening geeft, maar als je iets wil verwerpen (of aanvaarden) dien je wel enige kennis van zaken te hebben ja. Geldt voor beide kanten dus. :)

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:02

Helemaal mee eens!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:57

Sammie schreef:
Nu wordt hier wel zo hard geroepen: "niet door enige kennis en kunde geremd wordt", maar dat is blijkbaar geheel wederzijds! Als je ook maar een ieniminie beetje wist van wat er in de bijbel staat over de mensheid en de zondeval zou je die vragen niet hoeven stellen.

Geheel terzijde of je het er mee eens bent en of het antwoord je voldoening geeft, maar als je iets wil verwerpen (of aanvaarden) dien je wel enige kennis van zaken te hebben ja. Geldt voor beide kanten dus. :)

Oh? Wel ik heb aardig wat bijbelkennis, en ik wil best een boom opzetten over de absurde theologie van de zondeval en de drie eenheid, maar dit is volledig irrelevant voor dit topic. De evolutie theorie heeft niets te maken met de bijbel. De evolutie theorie is niet de tegenpool van het scheppingsverhaal in de bijbel.
Je zou mensen net zo goed kunnen verwijten "geen kennis van zaken" te hebben omdat ze geen gedetailleerde kennis hebben van de hindoestaanse (of welke willekeurige religie dan ook) cosmologie, omdat je die met het aanhangen van de evolutietheorie, en de wetenschappelijke visie op het ontstaan van dit heelal óók verwerpt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:04

Kuggur er werd een vraag gesteld (en nog niet eens door jou, dus waarom jij je aangesproken voelt is mij een raadsel) over hoe iets werkt of gebeurt als je niet in de evolutie theorie gelooft, maar in de tegenhanger bijbel. Dus is mijn opmerking wel degelijk relevant voor dit topic.

Wat idd irrelevant is is om uitgebreid te gaan bomen over de zondeval. Maar dat had ik zelf ook al veel eerder in dit topic opgemerkt. Dergelijke vragen daarover kunnen dus vermeden worden door die kennis tot je te nemen. En op die manier hoeven er dus ook geen zijpaadjes bewandeld te worden om de evolutietheorie ''logischer'' te maken dan of zo als jij het noemt ''de tegenpool" te maken van het scheppingsverhaal.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:37

Clausch schreef:

Waaruit concludeer je dat nu, alleen uit het feit dat we het niet kunnen namaken/nadoen?

We kunnen sommige door planten gemaakte stoffen ook nog steeds niet namaken. Is er dan ook geen bewijs dat die stoffen gesynthetiseerd worden en moeten we er maar vanuit gaan dat die daar zo "poef" ontstaan uit het niets???

Er zijn voor de evolutie theorie iig meer "bewijzen" (correctere term is imo aanwijzingen) dat het klopt dan voor welke andere theorie voor het ontstaan van leven dan ook :Y) .

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:04

Mijn opmerking sloeg op een vaak aangehaald feit dat Alexander Graham Bell door mede wetenschappers werd uitgelachen om zijn uitvinding; de telefoon, aangezien dat wetenschappelijk gezien volgens hen niet mogelijk was. Tot hij er daadwerkelijk één maakte, toen was men uitgepraat en maakten mensen er gewoon gebruik van.

Zo zie je maar, het is maar goed dat er ook mensen zijn die verder kijken dat de wetenschappelijke neus lang is. Het probleem met de wetenschap is dat het alleen kan onderzoeken wat er al is.

Maar er zijn nog veel meer dingen niet wetenschappelijk aantoonbaar hoor. Neem nou bijvoorbeeld het feit dat sommige liedjes een hit worden en andere niet; daar is geen wetenschappelijke formule voor. Er zijn wel notenschema's die het goed doen, maar dat is wat anders en het gaat ook niet altijd op. Voor de planeten en manen zijn ook nog geen wetenschappelijke verklaringen. En neem onverklaarbare ziektes. Of de zwaartekracht, die is ook niet aantoonbaar bewezen. Hoe tijd precies werkt, weten we ook niet. De wetenschap is een verzameling theorieën die we samen aannemen om wat we denken te zien. Maar als je in de kwantummechanica duikt leer je dat het observeren van een deeltje maakt dat het gedrag van het deeltje verandert: observatie beïnvloed de werkelijkheid (lees bijv. dit oude artikel http://www.sciencedaily.com/releases/1998/02/980227055013.htm)

Boeiend he? Ik ben blij dat ik niet gehinderd wordt door te veel kennis, want aan nieuwsgierigheid naar wat we allemaal nog niet weten heb ik volgens mij veel meer :) .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:16

Offtopic: vanwaar de advertentie onder dit topic voor 'De Grote Bijbelquiz' ? :')

Overigens neemt men in de wetenschap een hoop voor waar aan, terwijl je eigenlijk nooit 100% zeker kan zijn van iets. Er zal altijd wel een zwak diertje zijn dat zich toch voortplant... Dus ja :) Wat dat betreft moet je op een gegeven moment gewoon zeggen 'Ja hoor eens, in 99,9% van de gevallen gaat het zus en zo dus het is waar ' . En daarom is evolutie zo mooi, het is complete logica die altijd toepasbaar is :)