't Is jammer dat je hier geen hele columns mag plaatsen... Want het is geen onbekend fenomeen 
Sylvia Witteman, Terrasje (uit: Tot dusver niets aan de hand) schreef:De Nederlandse horeca, je went eraan. Zo ga ik bijvoorbeeld nooit met een lege maag naar een restaurant. Regelmatig hoor ik mezelf tegen mijn kinderen zeggen: "Jongens! We gaan zo uit eten! Neem even snel een boterham!"
[...]
Ga zitten, en wring vervolgens langdurig het bovenlichaam in ingewikkelde bochten bij het speuren naar een ober. Dan volgt het zwaaien met één arm. Zwaaien met béíde armen. Opstaan en achter de ober aan rennen, die in de spelonken van het betreffende etablissement een goed heenkomen zoekt. Druk ten slotte de spartelende ober tegen de grond [...]
Jan Kuijtenbrouwer, Lijfstijl schreef:De Nederlandse kelner(in), kortom, ziet zijn klant als een vijand. De vraag blijft waarom.
Zelf houd ik het op een ongelukkige chemische reactie tussen het calvinisme en de sociaal-democratie. [...] Waarschijnlijk zonder het te weten, is de Nederlandse ober op een missie van God. 'Nietsnut!' klinkt het in elke klap waarmee hij het glas te hard voor ons op tafel zet. 'Zondaar!'
Beide stukjes zijn aan te raden om in z'n geheel te lezen