Ooit een gevangene geschreven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Ooit een gevangenen geschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:51

Vandaag weer een nieuw blogje online gezet. :)

Voor de mensen die een account hebben aangemaakt; er is een linkje waar je op kunt klikken als je bij elk nieuw blogje een mailtje wilt ontvangen. Voor degenen die dat nog niet gezien hadden. ;)

Ik heb twee weken geleden via Facebook een berichtje aan Jamie's vrouw gestuurd (met toestemming van Jamie). Ik zou graag met haar in contact komen en ik zou haar willen helpen (ze heeft het financieel erg moeilijk). Ik heb alleen geen reactie gekregen. Ik hoop dat ze nog reageert...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:29

2 weken niet reageren is wel heel erg lang voor een facebookberichtje.. Meeste mensen kijken er toch iedere dag wel even op!

Ik had net eindelijk weer een enveloppe uit Amerika (was alweer een week of 7 geleden), dus was erg blij, is het 'alleen maar' een kaart met 'happy new year, thank you for your birthdaycard, sorry I forgot yours'. In iets uitgebreidere bewoordingen, maar nog steeds erg kort. Haar vorige brief was ook al niet zo lang, terwijl ze in het begin echt kantjesvol stuurde. Vraag me nu af of ik dan misschien te veel over mezelf praat ofzo dat ze zo kort doet. Maar ja, iedere keer dat ik vraag naar hoe haar leven eruit ziet krijg ik ook niet echt een antwoord. Iemand tips hierover?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:33

Twee weken is ook wel lang, maar ik kan me voorstellen dat ze erover na moet denken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 08:55

@ mavelle: ja lastig! misschien heeft ze gewoon een flinke dip. maar het is idd wel raar dat ze eerst heel veel schreef en nu bijna niks meer.
en als ze niks stuurt dan wordt het voor jou ook een one-man-show, je kan dan niet door praten over haar dingen.
ik zou het nog even afwachten hoe het verloopt, nog niet gelijk de handdoek in de ring gooien.

@isegrim: is dit de eerste keer dat je contact probeert te krijgen met zijn vrouw? ik hoop dat ze reageert, al is het maar om te zeggen dat ze je berichtje heeft gezien ofzo.

ik had gehoopt gisteren weer een brief te krijgen, maar helaas. ach, hij schrijft vanzelf wel weer.
wat ik wel apart vind op die website van write a prisoner, is dat er nergens wordt bijgehouden hoeveel mensen al naar die persoon schrijven.
ik heb een tijdje met amerikaanse soldaten geschreven en op die sites stond het adres niet openbaar, maar werd dus ook bijgehouden hoeveel keer dat adres was opgevraagd.
het kan juist een motivatie voor iemand zijn als je ziet dat iemand nog niet wordt geschreven om juist daar naartoe te schrijven.

bij de mijne stond er wel dat hij nog nooit post had gekregen, maar dat staat er nu nog steeds bij terwijl ik hem al een heel aantal brieven heb geschreven :o?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:57

Ja, dit is de eerste keer dat ik contact probeer te krijgen. Jamie heeft het eerder altijd afgehouden. Maar ik denk dat we elkaar tot steun zouden kunnen zijn.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:07

Maar zij heeft hem toch nooit bezocht ed? Denk je dan niet dat hij voor haar nu niet meer is dan een bekende of iemand aan wie ze liever niet meer denkt?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:03

@ isegrim: ik heb net heel je blog gelezen, daar had ik eerder eigenlijk niet meer aan gedacht om dat te doen :o

ja DR blijft een heel lastig vraagstuk, aan de ene kant hebben vele op DR een dusdanig verleden dat ze het ronduit "verdienen" gezien wat ze anderen hebben aangedaan. maar idd ook zaken waarbij het net een stap te ver gaat.

net als het vraagstuk: verdien je voor elke moord het om op DR terecht te komen?
vb: als je van jongs af aan mishandeld bent en met 21 jaar besluit dat het genoeg is, een pistool pakt en degene die jouw altijd mishandeld heeft schiet je dood. dat vind ik een heel ander persoon als iemand die een prostitiuee van straat plukt, martelt en vervolgens in kleine stukjes in de vriezer legt.
maar in allebei de gevallen zal de kans groot zijn dat de dader op DR terecht komt.

ik vind wel dat ons rechtssysteem ronduit om te lachen is, en de omstandigheden helemaal. ik zeg niet dat in een gevangenis in nederland geen straf is, maar het zou wel een stuk minder luxe mogen zijn. je zit daar niet omdat je een bosje bloemen hebt geplukt ten slotte.

de man waar ik mee schrijf zit ook in Texas, voor drugsdealen, hij kan max. 35 jaar zitten! dat is wel even wat anders als bij ons. maar ik kan me ook goed voorstellen dat het voor veel mensen juist het tegenover gestelde effect heeft, ze hebben dan al zoooo lang in de bak gezeten dat dat veel meer als thuis voelt dan in de vrije wereld, en dat ze juist min of meer niets meer te verliezen hebben.

Jamie heeft in ieder geval precies de juiste persoon gevonden, en het is heel bewonderingswaardig dat jullie zo'n sterke vriendschap hebben kunnen opbouwen in die tijd.
heel knap dat je het ziet zitten om zijn getuige te zijn, ik snap dat hij een hele grote vriend van je is, maar je moet het zelf mentaal ook aan kunnen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:32

Mavelle schreef:
Maar zij heeft hem toch nooit bezocht ed? Denk je dan niet dat hij voor haar nu niet meer is dan een bekende of iemand aan wie ze liever niet meer denkt?

Zij heeft hem jaren niet bezocht, maar ik denk dat dat eerder onmacht dan onwil is. Ze heeft geen inkomen en geen auto en ze woont meer dan anderhalf uur van de gevangenis af. Het OV is in Texas niet echt een optie buiten de stad.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:35

Mister01: de kans dat je voor een moord (wat voor moord dan ook) de doodstraf krijgt, is juist verschrikkelijk klein! De doodstraf wordt in minder dan 1% van de gevallen die ervoor in aanmerking komen, daadwerkelijk geëist en opgelegd. Daar komt bij dat iemand die een blanke vermoordt, vele malen meer kans heeft om de doodstraf te krijgen dan iemand die een zwarte vermoordt. En alle terdoodveroordeelden hebben één ding gemeen: ze waren straatarm en konden zich geen advocaat veroorloven toen ze werden gepakt.

De doodstraf wordt niet gereserveerd voor de ergste misdadigers; de doodstraf is er voor hen die zichzelf niet kunnen verdedigen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:44

Isegrim schreef:
Mister01: de kans dat je voor een moord (wat voor moord dan ook) de doodstraf krijgt, is juist verschrikkelijk klein! De doodstraf wordt in minder dan 1% van de gevallen die ervoor in aanmerking komen, daadwerkelijk geëist en opgelegd. Daar komt bij dat iemand die een blanke vermoordt, vele malen meer kans heeft om de doodstraf te krijgen dan iemand die een zwarte vermoordt. En alle terdoodveroordeelden hebben één ding gemeen: ze waren straatarm en konden zich geen advocaat veroorloven toen ze werden gepakt.

De doodstraf wordt niet gereserveerd voor de ergste misdadigers; de doodstraf is er voor hen die zichzelf niet kunnen verdedigen.

ohh ok dat wist ik niet.
ik weet wel dat er nog een flinke dosis blanke southern pride heerst in oa Texas en dat je dus als niet blanke dubbel zo zuur bent als je gepakt wordt.

ja, het klinkt op zich wel logisch, de gratis advocaten zijn niet de beste die er zijn, zo is dat altijd.

wat is het precentage verschil tussen blank en niet-blank op DR? weet je dat toevallig?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:57

Belangrijker dan te kijken naar het ras van de verdachte / dader, is te kijken naar het ras van het slachtoffer. Dat is van doorslaggevend belang. Een blanke die een blanke vermoordt, heeft meer kans de doodstraf te krijgen dan een blanke die een zwarte vermoordt. Een zwarte die een blanke vermoordt, heeft nóg meer kans de doodstraf te krijgen.

Ik kom zo ff bij je terug met de cijfertjes, even opzoeken. :P

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:05

Er zitten momenteel 290 terdoodveroordeelden in Texas. 205 daarvan zijn niet-blank. Dat is 70,7%.

Slechts zo'n 30% van de bevolking is niet-blank. Niet-blanken zijn dus zeer zwaar oververtegenwoordigd op Death Row en in de gevangenissen in het algemeen. Er zitten meer 17-jarige zwarte Amerikanen in de gevangenis dan op school (!).

Het zogenaamde "prison industrial complex" heeft de plaats ingenomen van de slavernij, zo simpel is het.

Dit filmpje vat het 'mooi' samen:

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:15

Morgen gaat mijn brief op de post, van de inmate die ik van Isegrim heb gehad.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:18

SteffiiY schreef:
Morgen gaat mijn brief op de post, van de inmate die ik van Isegrim heb gehad.

+:)+ Ben heel benieuwd naar de reactie die je gaat krijgen. :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:26

Isegrim schreef:
Belangrijker dan te kijken naar het ras van de verdachte / dader, is te kijken naar het ras van het slachtoffer. Dat is van doorslaggevend belang. Een blanke die een blanke vermoordt, heeft meer kans de doodstraf te krijgen dan een blanke die een zwarte vermoordt. Een zwarte die een blanke vermoordt, heeft nóg meer kans de doodstraf te krijgen.

Ik kom zo ff bij je terug met de cijfertjes, even opzoeken. :P

ja, even heel cru gezegd: vermoord je een blanke ben je goed de sigaar, vermoord je een zwarte is dat niet zo'n probleem.
een beetje het slavernij gebeuren wordt in stand gehouden.

dat er meer 17 jarigen zwarten in de bak zitten dan op school is wel schokkend!

hou jij je alleen bezig met Texas of ook met andere staten? er zijn toch nog meer staten die de doostraf hebben?
*gaat gelijk even zoeken*

edit: 34 van de 50 staten hanteren de doodstraf nog!
wel bizar dat er niet de meeste mensen in Texas op DR zitten, maar wel ver bovenaan staat qua executie aantal, dus er worden in andere staten wel degelijk de straf doodstraf gegeven, alleen in veel meer gevallen wordt de straf dus omgezet of wordt er gratie verleend.
ik denk dat in Texas het oude hillbilly redneck gevoel nog heel erg leeft, en dat heb ik ook wel irl gezien toen ik daar was een paar jaar geleden. dit jaar ga ik weer, ik vind het echt een geweldige staat!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:35

Ja, het merendeel van de staten heeft nog de doodstraf, hoewel een groot deel enkel op papier.

Ik houd me alleen bezig met Texas. Dat is nu eenmaal zo gegroeid. De problemen zijn daar qua omstandigheden ook wel het heftigst denk ik. Ik zat van de week onderstaande (overigens zeer boeiende) docu te kijken en ik zou er veel voor geven als de omstandigheden in Texas zo zouden kunnen worden!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:22

Isegrim schreef:
Mavelle schreef:

Zij heeft hem jaren niet bezocht, maar ik denk dat dat eerder onmacht dan onwil is. Ze heeft geen inkomen en geen auto en ze woont meer dan anderhalf uur van de gevangenis af. Het OV is in Texas niet echt een optie buiten de stad.

Triest..
Trouwens, ik keek net op de be-a-friend pagina van je website en daar stond de meneer die ik een kerstkaart heb gestuurd ook tussen (terwijl er maar 5 gevangenen op staan). Dat geeft me toch een goed gevoel dat ik dan die kaart heb gestuurd :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:22

Fijn Mavella :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:34

Mavelle schreef:
Triest..
Trouwens, ik keek net op de be-a-friend pagina van je website en daar stond de meneer die ik een kerstkaart heb gestuurd ook tussen (terwijl er maar 5 gevangenen op staan). Dat geeft me toch een goed gevoel dat ik dan die kaart heb gestuurd :)

+:)+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:41

Ik lees nog altijd mee.

isegrim: ik vind het zo mooi he, wat je voor Jamie en zijn familie doet +:)+

Ik wil het ook nog graag een keer gaan doen, alleen ik ben te jong (14) en moet dus nog 4 jaar wachten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:05

En het feit dat er zo weinig "zwarten" op school zitten is ook weer de reden dat er veel meer zwarten in de criminaliteit zitten (en dus ook meer dergelijke straffen krijgen) en dan is de cirkelredenering weer rond ;)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:08

Ik weet niet of je die oorzaak-gevolgrelatie zo hard en 1-op-1 kunt leggen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:12

Nee, maar opleiding is wel een enorm grote criminogene factor.
Het is een groep die in veel hogere mate in de criminaliteit beland! Blijkt uit criminologisch onderzoek.

Het is niet voor niets dat de "slechte" wijken in de VS met hoge criminaliteitscijfers de "zwarte" wijken zijn.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:53

Dat is zonder meer waar. Het is pas interessant om te weten wat dáár dan weer de oorzaak van is, en daar iets aan te doen. Gevangenisstraffen en executies zijn symptoombestrijding natuurlijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:07

Heb de docu gekeken. Heel interessant om te zien! Is de volgende al beschikbaar?

Wel apart dat ze daar katten mogen hebben. En wat is nou precies het verschil met degenen die op een zaal slapen en degenen die in een hokje zitten (per één of per twee?) Want die ene had drie mensen vermoord maar lag wel op zo'n grote zaal, die zou je juist eerder geïsoleerde cel zetten toch..?