OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:49

Als je in het weekend reist krijg je gewoon 40% korting. In de bus door in en uit te checken, wat je in de bus altijd moet, in de trein door een kaartje te kopen. In de trein hoef je voorlopig nergens in en uit te checken. Diegene die je meeneemt in de trein koop ook gewoon een kaartje met 40% korting. Kaartjes voor de trein blijven namelijk nog wel een hele tijd bestaan. Alleen wij studenten moeten overal verplicht met die chipkaart reizen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:49

RCHLLKE schreef:
Bij ons op het station kunnen we nog niet eens inchecken :P.

Nog leuker, vriend van mij checkt in Rotterdam in, komt in Zwolle en hier deden die palen het niet, dus hij KON niet eens uitchecken, ookal dacht ie er wel aan...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:50

Voor de trein hoef je ook nog niet in en uit te checken.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:52

_Tara_ schreef:
Als je in het weekend reist krijg je gewoon 40% korting. In de bus door in en uit te checken, wat je in de bus altijd moet, in de trein door een kaartje te kopen. In de trein hoef je voorlopig nergens in en uit te checken. Diegene die je meeneemt in de trein koop ook gewoon een kaartje met 40% korting. Kaartjes voor de trein blijven namelijk nog wel een hele tijd bestaan. Alleen wij studenten moeten overal verplicht met die chipkaart reizen.

Dus als ik het goed begrijp moet ik doordeweeks gewoon in en uit checken?
In het weekend koop ik gewoon een papieren kaartje, en log ik in met mijn chipkaart? Of hoef je dan niet in te loggen.
En als de conducteurs langskomen laat je gewoon je chipkaart zien. Maar wat ik me dan afvraag, hebben die ene apparaatje ofzo waarmee ze kunnen zien of je een weekend of week OV hebt?
Vind het maar omslachtig beetje :+

Edit: ik lees al, ik moet dus alleen in en uit checken met dus bus :Y)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:55

In en uitchecken in de bus inderdaad. Trein voorlopig niet in en uitchecken.
Conducteurs hebben een apparaat waarmee ze precies kunnen zien wat er op jouw ovchipkaart staat.

Edit: Het is helemaal niet omslachtig. Heel handig bedacht van Nederland die ov-chipkaart :')

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:57

Je bent wel mijn held nu Tara
Ik was helemaal in paniek :')
Nou ja is ook wat overdreven maar you know what I mean.
Ik ga gewoon braaf mijn kaart morgen activeren, en dan kijk ik gewoon wat de rest doet met in en uit checken. Dat word morgen een chaos op het station :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:59

weet iemand ook waar ik meer info kan vinden over hoe het met de bus gaat? (het gaat om bussen tussen Haren en Groningen en in Groningen-stad.)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:01

Er staan gewoon van die paaltje, waar je je kaart voor moet houden. En als je weggaat weer ervoor moet houden, zover ik weet overal in Nederland.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:01

@ Yonker: In Utrecht stond er ook een hele rij voor zo'n gele paal. Je weet wel dat je bij zo'n gele paal moet zijn he? Niet bij een "normale" ov-chipkaart automaat.
Maar nogmaals, als je hem morgen niet kunt activeren kun je gewoon met dat tijdelijke product reizen.
Tja een held. Alle informatie kun je, naar mijn mening, ook heel makkelijk van de studentenovchipkaart site halen. Maar goed ik vind 't niet erg om mensen te helpen.

@ Ilsemarie: In grote lijnen heb je 2 opties. Als die bus van die werkende in en uitcheckpalen heeft, gewoon in en uitchecken. Heeft 'ie die palen niet of werken ze niet, dan kun je in je vrij-reizenperiode gewoon je chipkaart laten zien, in je kortingsperiode moet je dan een roze strippenkaart of een ander buskaartje kopen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:02

K ben gisteren braaf met mijn kaart naar een oplaadpunt gegaan..Ik wilde mijn abbo ophalen, maar dat ding gaf aan dat er niets voor me klaar stond. Wel stond er al een abbo op geldig tot 2014?! De vrouw bij de servicebalie kon mij niet vertellen of het nu klopt of dat ik nog iets moest doen.. Heel duidelijk weer. Ik stap dinsdag maar gewoon in de trein en dan zien we wel. Eerst maar kijken of ik met de bus mee kan. Daar zou de chipkaart nog niet gelden..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:03

@tara & Yonker: hmm want ik vroeg laatst de buschauffeur en die was van mening dat ik met ovchipkaart niet in de bus kon reizen en dus maar gewoon moest gaan betalen en dat zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten :=
toen ik vroeg of hij een grapje maakte zei hij van niet en meende hij het echt serieus.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:04

@ Namiro: Ben je naar een oplaadpunt of naar een ophaalpunt geweest? Was het een geel paaltje?

@ Ilsemarie: Dat is wel erg rot. Je mag in je vrijreizenperiode gewoon gratis met de bus. Of die paaltjes nou werken of niet.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:06

Ja bij een gele dat wist ik!! Ik heb ook op de site gekeken, maar vind het niet erg duidelijk. Ik dacht namelijk dus dat ik een probleem had omdat ik hem nog niet had geactiveerd. Ik zie nu ook pas, dat er idd staat dat je niet in hoef te checken bij de trein. Ik moet gewoon beter lezen :=
Bedank voor je hulp iig!! :D

Nou dan is die buschauffeur niet erg wijs :+
Laatst bijgewerkt door Yonker op 03-01-10 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:06

Ik stond echt bij een ophaalapparaat. Nog nagevraagd bij de balie omdat ik dat ding niet kon vinden. Het leek op een gewone kaartenautomaat..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:08

@ Namiro: Dan sta je niet bij de goeie. Het is een kleine gele paal. Op www.studentenov-chipkaart.nl staat een demo waarop je precies kan zien hoe die paal eruit ziet.

@ Yonker: Niet inchecken bij de trein bedoel je hoop ik :P

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:10

Dat bedoel ik ook, excuze moi :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:10

Maakt niet uit, alleen dadelijk leest iemand dat en dan raken ze weer helemaal in de war :P

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:11

Potverdikkies! Wat een muts bij de balie dan.. Dan ga ik morgen maar op zoek naar een andere paal.
Toch raar. Op dat apparaat stond exact dezelfde instructie als in de brief die ik kreeg. Daarom dacht ik dat ik goed zat.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:11

daarom vond ik het ook zo raar dat ik ineens niet meer gratis zou kunnen reizen. Maar zouden die paaltjes dan ín de bus moeten zitten of bij de halte? in de bus zeker... heb hier bij nog geen halte zo'n ding gezien, alleen bij de treinen.

nou ben benieuwd, ga denk ik woensdag de stad in dus dan zullen we wel zien wat er gebeurd :=

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:13

Ik geloof dat ik wel redelijk doorheb hoe dat ding werkt, maar niet dankzij de IBG: heb die hele kaart niet gehad, heb nergens een brief over ontvangen, helemaal niks. Om elke scheet die je laat krijg je minstens drie brieven thuisgestuurd, moet je eens echt ergens een brief over krijgen, krijg je ze niet :( .
Ik hoorde op de radio dat je in de maand januari nog met je oude OVkaart mag reizen, maar kan dit verder nergens vinden op de site, weet iemand hier iets van? Anders ga ik morgen maar even bellen..

Die oplaadpaaltjes doen het trouwens bijna nergens, de mensen die de kaart wel hebben ontvangen (in mijn omgeving) hebben geprobeerd hun abonnement te activeren maar dat lukte niet, en niemand in de buurt die wel wist hoe het werkte.
Vriendin in de bus liet haar chipkaart zien, waarop de chauffeur antwoordde: ja, ga maar gewoon zitten, geen idee wat ik met dat ding aanmoet :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:15

Saar88 schreef:
Ik hoorde op de radio dat je in de maand januari nog met je oude OVkaart mag reizen, maar kan dit verder nergens vinden op de site, weet iemand hier iets van? Anders ga ik morgen maar even bellen..

(Geinspireerd door het goede voorbeeld van Tara:) als je helemaal nog geen chipkaart hebt, mag je met je oude OV reizen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:17

@ Namiro: Ik vertrouw ook niet op advies van conducteurs/buschauffeurs/mutsen bij balies :P Gewoon van die site :j

@ Ilsemarie: In de bus inderdaad. Heb je die nog nergens gezien dan? Van die witte dingen met zo'n roze logo erop en een zwart led-schermpje.

@ Saar88: Is hier in het topic ook al een paar keer gemeld dat je papieren OV nog geldig is mits je nog niet in bezit bent van een ov-chipkaart. Wat Shadow zegt dus :D Brief van de IB heb ik ook niet gehad geloof ik. Die kaart gelukkig wel. Wat betreft die brief, daar heb je niks aan gemist aangezien daar onjuiste informatie in stond :P

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:19

Vraagje :D
Ik lees zo snel hier dat trein nog niet in en uitchecken is?

Ik heb hem gister binnen gekregen (studenten ov-chip)..
Maar met een heel dubbele gebruiksaanwijzing
Bij het een staat dat ik mijn weekabbo moet gaan ophalen ergens
en bij het andere staat dat er iets tijdelijks op staat

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:21

Er staat nu iets tijdelijks op. Voor 31 januari moet je je echte product, voor jou dus een weekabbo, ophalen bij een gele paal. Demonstratie daarvan vind je op www.studentenov-chipkaart.nl

In de trein hoef je inderdaad niet in en uit te checken, bus, tram, metro wel.

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:23

_Tara_ schreef:
Er staat nu iets tijdelijks op. Voor 31 januari moet je je echte product, voor jou dus een weekabbo, ophalen bij een gele paal. Demonstratie daarvan vind je op http://www.studentenov-chipkaart.nl

In de trein hoef je inderdaad niet in en uit te checken, bus, tram, metro wel.

Dus het tonen van mijn OV chipkaart is dus voldoende :)?
Heb geen papieren versie (ben 27 december 18 geworden) vandaar..