Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rani007 schreef:Een studie over de C-14 methode:
De meeste wetenschappers denken dat de aarde een slordige 4,5 miljard jaar oud is. Enz. enz.
Perrokai schreef:Maar de oerknal staat tegenover het scheppingsverhaal.
Hermelientje schreef:HC ik bedenk net iets, in plaats van godsdienst verbieden zouden ze exacte wetenschap moeten verbieden, de praktijk wijst uit dat verbieden juist een ongekende groei en bloei oplevert. Kun je het je voorstellen, geheime wetenschapsbijeenkomsten en meer wetenschappers dan oit tevoren.
Rani007 schreef:Huertecilla schreef:Dat wat het probleem is van stromingen van bijvoorbeeld het creationisme binnen het christendom, ís al verboden, ís al tegen de rechten van de mens.
Ik dacht dat vrijheid van godsdienst is geregeld in de wet. Zou jij kunnen aangeven waar dat is verboden en wanneer?
Hermelientje schreef:Vrijheid van godsdienst is inderdaad al geregeld in de wet in ons land, nu vrijheid van wetenschap nog.
@HC ik kwam alleen maar terug op bepaalde dogmatische -ismes waar we het over hadden die dachten religies te kunnen uitbannen door ze te verbieden en hoe ironisch het is dat mensen juist dat willen wat verboden wordt. Ben zelf een groot gelover in godsdienstvrijheid, zolang inderdaad zoals jij al stelt de vrijheid van anderen daarmee niet wordt ingeperkt. Maar ik ben een even groot gelover in wetenschapsvrijheid.![]()
Ga eens zoeken naar een (betaalbare) kopie van "the secret history of the mongols" bedankt voor de tip, totaal onbekend terrein voor mij. Mijn dochter wist nog te melden dat op basis van dit boek recentelijk een film was gemaakt door Sergei Bodrov. Dankzij bokt gaan de gesprekken aan de keukentafel nu eens niet over paarden.
Lady_M schreef:Maar het is toch ook zo dat er niet van een zooi plastic *boem* een laptop was?
Van wat ik begrepen en onthouden heb, was er ná de oerknal meer dan alleen energie, maar nog steeds niet ineens een compleet universum, dat is ook geleidelijk gegaan...
Weliswaar heel snel, maar toch niet pats boem laptop...
@BlueEyes: Welterusten!![]()
En heb even in je profiel gespiekt, en nou wou ik zeggen, als het mag van jou:
Zus, leg eens uit
Misschien, morgen als je wakker bent?
Blue_Eyes schreef:Wat wil je weten?
Huertecilla schreef:Ik heb er geen overtuiging noch geloof over. Ik acepteer de stand van kennis van de wetenschap als dat wat we nu weten.
Lady_M schreef:Blue_Eyes schreef:Wat wil je weten?
Gewoon...Ik weet niet, waarin verschilt wat jij gelooft van het 'gewone' christendom, en waarom geloof je juist dat?
'Doe' je ook andere dingen? Andere rituelen for lack of a better term?
En wat geloof je precies?
Hoop dat het een beetje duidelijk isvolgens mij weet ik zelf niet eens wat ik wil weten, mijn eerste reactie was 'alles' maar dat gaat een beetje lastig denk ik
Citaat:Ik geloof in de God die de hemel en aarde wondermooi gemaakt heeft. De God die uit liefde voor de wereld en de mensen zijn enig kind heeft laten offeren, alleen om zijn maaksels weer de kans te geven om dicht bij hem te komen.
Ik geloof in Jezus die om wat wij verkeerd deden aan het kruis is gestorven, de meest vreselijke dood die je je maar voor kunt stellen, maar die op de derde dag de dood heeft overwonnen en zo een brug heeft gebouwd tussen God en ons.
Ik geloof dat hij toen hij naar de hemel is gegaan, ons de heilige Geest heeft gestuurd, die in onze harten woont en ons werkelijk kan veranderen.
Ik geloof dat er nog steeds een lichaam van Christus op aarde is: de kerk, waarmee ik bedoel: de mensen die in hem geloven.
Ik geloof dat ik als ik gestorven ben, niet maar gewoon dood zal zijn, maar bij God in de hemel zal wonen. Ik geloof ook dat Jezus op zijn tijd weer zal terugkomen naar de aarde, die dan weer een paradijs zal worden.
Huertecilla schreef:Ik ben tegen expansieve 'Gods'dienst.
Het is met goden net als met 'monsters'. Zo is het niet te bewijzen dat het monster van Loch Ness niet bestaat. Voor de mensen die daar leven is dit Het Monster.
Waarschijnlijk bestaat Het Monster niet omdat er veel onderzoek naar is gedaan en geen bewijs voor het bestaan is gevonden. Afwezigheid van bewijs is echter geen bewijs van afwezigheid.
Goede wetenschap is voor noch tegen, want onderzoekt wat is. Het resultaat is dan kennis daarover.
Omdat onderzoek geld kost is er vrijwel geen correct onderzoek. Bijna alles heeft een betaald doel. Dan krijg je onderzoek naar voor het doel onderbouwende bewijzen. Het is bijna zeker dat de kennis dan minimaal onvolledig is, dus per definitie niet betrouwbaar is.
Dit is hetzelfde als het proces van de bijbel wat ik eerder uitlegde. Het enige feitelijke daaraan is de kennis dat een man genaamd Jezus gekruisigd is.
hc
Huertecilla schreef:Jij vat het goed samen met:
'Ben zelf een groot gelover in godsdienstvrijheid, zolang inderdaad zoals jij al stelt de vrijheid van anderen daarmee niet wordt ingeperkt. Maar ik ben een even groot gelover in wetenschapsvrijheid.'
hc