Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:12

Vayo schreef:
Nou ja … je kunt er ook voor kiezen dat pistool niet op je hoofd te zetten.

Nou nee, die optie is er niet.

Citaat:
Ergens moet het ophouden hoor. Omikron is echt een behoorlijk stuk milder.

Omikron is voor zover ik weet niet milder dan het oorspronkelijke virus. Het verschil is, jawel, vaccinatie.

Citaat:
Ik vraag me oprecht af wat kwetsbaren in een lock down wél met een redelijk gerust hart kunnen, wat ze vervolgens niet meer kunnen als alles open gaat?

Er zijn natuurlijk meer opties dan lockdown of alles open (dat is wel mooi geillustreerd door alle verschillende interpretaties van 'lockdown'.)
Het in stand houden van afstand, minder drukte in de stad, voorzorgen waar mensen zich aan houden helpen erg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:00

Suzanne F. schreef:
Pandora2 schreef:
Wilde gok van onze opperviroloog... tegen eind februari veel versoepelingen want dan zou de coronabarometer op geel staan.
Alle cijfers gaan in vrije val naar beneden 8-)
Zuid-Afrika, Denemarken en de UK achterna.
Benieuwd hoe lang die coronapas nog standhoudt :P

Hopelijk is die onzin snel over. Zelfde als met de jeugd tussen 12-18. Die mogen niet geboosterd maar de coronapas verloopt na 9 maanden… eh wat? Dan hebben ze zich laten vaccineren en dan hebben ze na 9 maanden geen QR code meer?

Just. En die hebben ook 2 jaar hun best gedaan om de maatregelen te volgen.
De politiek heeft hier in BE recentelijk beslist om ze toch maar een booster te geven zodat ze in de krokusvakantie in elk geval op skivakantie kunnen. Dat werd stilaan kort dag.
Tegen het advies van het EMA en de Hoge Gezondheidsraad in, maar bon...who cares :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:04

Vayo schreef:
Nou ja … je kunt er ook voor kiezen dat pistool niet op je hoofd te zetten.

Ergens moet het ophouden hoor. Omikron is echt een behoorlijk stuk milder. Er belanden inderdaad sowieso veel minder mensen door omikron in het ziekenhuis. Daarnaast doorstaan ook kwetsbaren een besmetting zeer regelmatig op eigen kracht.

Er zijn vaccinaties en boosters om jezelf te beschermen, je kunt FFP2 maskers dragen en je kunt ervoor kiezen om niet naar drukke gelegenheden te gaan. Ik denk dat veel mensen die echt kwetsbaar zijn, dat sowieso al niet deden. Voor corona waren er namelijk ook al een hoop virussen.

We moeten er met zijn allen mee leren leven. Het kan niet zo zijn dat alle risico’s die voor kwetsbaren gelden een verboden iets wordt voor de hele maatschappij.

Ik vraag me oprecht af wat kwetsbaren in een lock down wél met een redelijk gerust hart kunnen, wat ze vervolgens niet meer kunnen als alles open gaat?
Kortom waarin sluiten we exact de kwetsbaren uit dan, als maatregelen komen te vervallen?
Hoe leefden zij normaal dan ten tijde van het griepseizoen?

Volgens mij hebben zij altijd al wat voorzichtig moeten doen. En volgens mij is dit ook niet de groep die normaal op zaterdag tot 2:00 naar het café gaat. Waarom zouden we kwetsbaren dan ineens gigantisch in gevaar brengen als nachtclubs en cafeetjes weer zoals vanouds open mogen?

En nogmaals we hebben nu een hoop mogelijkheden om jezelf te beschermen zoals vaccinaties, boosters en FFP2 maskers

Hoe wij normaal leven? Gewoon net als ieder ander. Ook in een griep seizoen. Wij werden toch al gevaccineerd tegen de griep. Zat kwetsbaren Die zelfs dat geeneens doen. Is vrijwillig namelijk.
Je denkt toch niet dat ,kwetsbare, als een paria leven!? Dat willen ze namelijk niet. Willen ook gewoon genieten en niet constant aan hun kwetsbaarheid herinnerd worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:34

996981 schreef:
Waar precies heb ik beweerd dat er onvoldoende data was? Dat is ongeveer het enige dat ik nooit beweerd heb :z

Je hebt gelijk, je het nooit gezegd dat er onvoldoende data was. Je hebt gezegd dat er onvoldoende betrouwbare data is. Wat net zulke grote onzin is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:10

Karl66 schreef:
996981 schreef:
Waar precies heb ik beweerd dat er onvoldoende data was? Dat is ongeveer het enige dat ik nooit beweerd heb :z

Je hebt gelijk, je het nooit gezegd dat er onvoldoende data was. Je hebt gezegd dat er onvoldoende betrouwbare data is. Wat net zulke grote onzin is.

Karl66; jij maakt een kéuze om de informatie van farma en overheid als betrouwbaar te zien.
Prima, maar dat maakt alle andere gezichtspunten geen onzin. Schrijven dat gezonde skepsis onzin is maakt van jou een gelovige die stelt dat ´God bestáát´ en alle andere moet bekeerd worden; een vax jihadist.
Dat is tegen beter weter in want jij weet donders goed dat:
1. ´wetenschap´ betaalt wordt door degegen die er het grootste belang bij hebben
2. de voorlichting op basis van data vanuit de overrheid een kader van manipulatie van de massa ivm ´grotere belangen´ heeft
Maak jouw eigen afwegingen voor jezelf doch met je hoofd in het zand ánderen een waardeoordeel opleggen is imo tegen jouw eigen beter weten in.

Ik ben bejaarde en gevaccineerd. Zie de baten van vaccinatie doch dat houdt voor míj niet automatisch in dat vaccins geen bijwerkingen hebben, dat idereen gevaccineerd/beperkt moet worden om míj te beschermen.
Sterker nog; de ENIGE reden dat ik een booster heb is dat ik geen alibi voor het vaccineren van kinderen wil zijn. In het licht van al beschermd/hersteld een keuze voor haast zekere bijwerkingen voor anderen :)*

Karl66

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:25

HC, daar gaat de hele discussie niet over. De discussie gaat over de vraag of er betrouwbare conclusies op basis van de bestaande data te trekken zijn. Niet over jouw angsten en dat je daarom data maar als onbetrouwbaar wegzet, zodat je die lekker kan negeren en er niet meer over na hoeft te denken.

Want dat is nou net het probleem met dat soort beweringen als jij hierboven maakt, die zijn exact het tegenovergestelde van kritisch. Je zet data niet weg als onbetrouwbaar omdat je dat onderzocht hebt, of omdat dit uit onderzoek van anderen blijkt. Je zet het weg als onbetrouwbaar door associatie.

En dat is het probleem met al die complotdenkers, ze beweren kritisch te zijn, komen met onvolledige datasets, slechte onderzoeken en complete leugens. En als je daar dan op basis van argumenten en feiten doorheen prikt, dan ben je niet kritisch en moet je wakker worden. Tegelijkertijd hebben diezelfde complotdenkers nooit inhoudelijke, op feiten en argumenten, gebaseerde kritiek op onderzoeken waar ze het niet mee eens zijn. Dan krijg je altijd dat soort inhoudsloze gewauwel als "Ja maar overheid". "Ja maar big pharma", "ja maar het grote geld". Dus als jij het niet met bepaalde uitkomsten van onderzoeken een bent, kom dan gewoon met een inhoudelijke onderbouwing waarom dat zo is. En als je niet verder komt met je kritiek dan "ja maar..." en verder geen argumenten hebt, vals ons er dan niet mee lastig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:25

Dat moment dat je er achter kom dat er maar 3 testlocaties zijn in ZHZ volgens de site. 8)7

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:28

Huertecilla schreef:
Maak jouw eigen afwegingen voor jezelf doch met je hoofd in het zand ánderen een waardeoordeel opleggen is imo tegen jouw eigen beter weten in.

Ja Karl! Maak je eigen afwegingen, en dan even precies zoals HC dat voorschrijft aub.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:18

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Ja Karl! Maak je eigen afwegingen, en dan even precies zoals HC dat voorschrijft aub.

Beng, naast de spijker.
Ik bén nota bene gevaccineerd met booster en al 8)7
Vind slechts dat dit niet opgelegd moet worden maar hoppa ik ben de intolerante tegenpartij.

Ik begrijp de intolerantie tegen je eígen risico-analyse maken niet. Dat gaat van wegen van de informatie tot de voor- en tegen van een vaccin voor joú.

Het opleggen van een generieke overheidsanalyse waarin grotere belangen meewegen is níet per definitie in een individueel belang.
Oh jee, wat doe in nú weer: nu ben ik een conspiracy theorist :oo

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:21

Maar HC dat is het punt niet. Het punt is dat jij data afwijst op basis van oneigenlijke redenen, "ja maar..." Je hebt verder geen enkele inhoudelijke onderbouwing waarom die data niet klopt en dat is het probleem in jouw redenaties.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:58

Huertecilla schreef:
Vind slechts dat dit niet opgelegd moet worden maar hoppa ik ben de intolerante tegenpartij.

Ja, hoppa! 1500 keer schreeuwen dat anderen het verkeerd hebben, en vooral specifiek iemand vertellen dat hij een andere opvatting moet hebben, en dan ben je ineens intolerant. Echt gek hoe dat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:15

Huertecilla schreef:
Ik begrijp de intolerantie tegen je eígen risico-analyse maken niet. Dat gaat van wegen van de informatie tot de voor- en tegen van een vaccin voor joú.

Inderdaad, het ligt aan jouw specifieke situatie.
Heb je weinig moeite in je gezondheid gestoken in het verleden (dik, veel alcohol, roken), dan maak je een volledig andere afweging dan mensen die wel gezond zijn. Net zoals of jouw specifieke locatie, werk, of sociale kring je mogelijk meer risico geeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:45

enzino schreef:
Huertecilla schreef:

Heb je weinig moeite in je gezondheid gestoken in het verleden (dik, veel alcohol, roken), dan maak je een volledig andere afweging dan mensen die wel gezond zijn. Net zoals of jouw specifieke locatie, werk, of sociale kring je mogelijk meer risico geeft.

Het is een illusie om te denken dat als je niet rookt en drinkt en slank bent, dat je dan gezond bent of andersom.
:D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:54

enzino schreef:
Huertecilla schreef:

Verder of je al besmet/hersteld bent en of je (zelf/partner) al last hebt gehad van vaccinatie etcetera.

Risico = kans op voorval x ernst van de (potentiële) gevolgen.

Zowel kans als gevolgen betreffen covid, vaccin bescherming, vaccin bijwerkingen.

We kunnen de kans op besmetting bij een normaal actief sociaal leven op naderend tot 100% zetten.
Als je als besmet geweest bent is de plus van vaccin imo nihil en blijven de mogelijke bijwerkingen over.
Die laatsten zijn in mijn persóónlijke ervaring niet nihil, voor een ander weer nihil.
Etcetera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:04

Natuurlijke weerstand lijkt nu ook ruim meer dan een jaar bescherming te geven, laat staan als je eenmaal je superimmuniteit hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:17

enzino schreef:
Natuurlijke weerstand lijkt nu ook ruim meer dan een jaar bescherming te geven, laat staan als je eenmaal je superimmuniteit hebt.

Heel toepasselijk voorbeeld trouwens: Dat vaccins langdurig zouden berschermen en ons uit de pandemie zouden redden was gelijk een algemeen geloofd/beloofd ´feit´, de natuurlijke weerstand/immuniteit wordt geen gevaccineerd en al een wintersluiting later nóg niet als feit geloofd.
De beleidsmatige overheidsonformatie daarover om de vaccinatiebereidheid te promoten heeft verschillende veelzeggende kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:30

De effectiviteit van de vaccins is alleen maar korter geworden terwijl de effectiviteit van natuurlijke immuniteit toe blijft nemen. Maar daar kan je helaas niets aan verdienen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:39

Er is alleen één klein probleempje met natuurlijke weerstand. Omicron is zoveel besmettelijker dan het minder virulent geworden is, dat je zonder vaccinatie nog steeds last hebt van een volledig instortende gezondheidszorg. Ik herhaal het maar weer eens, de besmettelijkheid neemt exponentieel toe en de virulentie neemt lineair af.

De enige reden dat we in Europa de maatregelen af kunnen schalen is omdat we d.m.v. vaccinatie de pandemie een halt hebben kunnen toeroepen en dat we nu tegen een endemie aanzitten. Zonder vaccinatie hadden we met z'n allen in volledige lockdown gemoeten om ervoor te zorgen dat de zorg nog enigzins overeind had kunnen blijven.

Het feestje dat jullie al aan het vieren zijn, is een vaccinatiefeestje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:44

enzino schreef:
De effectiviteit van de vaccins is alleen maar korter geworden terwijl de effectiviteit van natuurlijke immuniteit toe blijft nemen. Maar daar kan je helaas niets aan verdienen.

Idem wetenschappelijk onderzoek naar resistentie/afketsen; naar wie níet hoeven vaccineren. In plaats daarvan 5 -12 jarigen vaccineren en onderzoek naar <5 vaccineren :roll:

En ondertussen hangt de harde verplichting nog steeds boven ons hoofd want ´grotere belangen´ weet je.

Ok, ik ga ´brain tanning´ nalezen en daarna, als het wat koeler wordt, aan gezond leven werken ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:53

Karl66 schreef:

Nieuwsflits; dat heb ik mééééérdere keren geschreven Karl.
Mijn verguisde positiviteit eind november vergeten?
Dat met iedereen gevaccineerd de omicron besmettelijkheid/mildheid een redding zou zijn/is.
Onder persoonlijke beledigingen herhaald uitgelegd dat/ waarom ik max. beschermd de superresistentie opgezocht heb/ kon opzoeken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:56

Karl66 schreef:
Er is alleen één klein probleempje met natuurlijke weerstand. Omicron is zoveel besmettelijker dan het minder virulent geworden is, dat je zonder vaccinatie nog steeds last hebt van een volledig instortende gezondheidszorg. Ik herhaal het maar weer eens, de besmettelijkheid neemt exponentieel toe en de virulentie neemt lineair af.

De enige reden dat we in Europa de maatregelen af kunnen schalen is omdat we d.m.v. vaccinatie de pandemie een halt hebben kunnen toeroepen en dat we nu tegen een endemie aanzitten. Zonder vaccinatie hadden we met z'n allen in volledige lockdown gemoeten om ervoor te zorgen dat de zorg nog enigzins overeind had kunnen blijven.

Maar als de virulentie afneemt neemt de ernst van de infectie toch ook af? Minder virusdeeltjes is een veel minder ernstig ziekteverloop. Dat is ook wetenschappelijk bewezen. Je maakt mij niet wijs dat dan nog steeds de zorg over gaat lopen. Dat is in andere landen in Europa ook niet gebeurd en daar is de piek van de besmettingen voorbij. Qua bevolkingsopbouw zijn wij hier niet zo heel verschillend van bijvoorbeeld Engeland en Denemarken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:38

Huertecilla schreef:
En terwijl de markt voor normale autos worstelt met overleven heeft Ferrari in 2021 wéér meer verkocht; 10% meer dan voor covid.

Ik weet niet waarop jij baseert dat de normale autobranche worstelt: 38,5 % meer nieuwe auto's verkocht in het laatste kwartaal 2021. Die worstelt helemaal niet

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:21

SusanH schreef:
Karl66 schreef:

Maar als de virulentie afneemt neemt de ernst van de infectie toch ook af? Minder virusdeeltjes is een veel minder ernstig ziekteverloop. Dat is ook wetenschappelijk bewezen. Je maakt mij niet wijs dat dan nog steeds de zorg over gaat lopen. Dat is in andere landen in Europa ook niet gebeurd en daar is de piek van de besmettingen voorbij. Qua bevolkingsopbouw zijn wij hier niet zo heel verschillend van bijvoorbeeld Engeland en Denemarken.

Het probleem is dat de besmettelijkheid veel sneller toeneemt dan dat de virulentie afneemt. Stel je hebt 1000 patiënten en 1 op de 100 komt in het ziekenhuis terecht. Dan heb je dus 10 mensen in het ziekenhuis liggen. Gelukkig wordt de virulentie minder en komt er nog maar 1 op de 200 in het ziekenhuis terecht. Mooi, dat betekent dat er van die 1000 patiënten er nog maar 5 in het ziekenhuis terecht komen. Alleen is de ziekte veel besmettelijker geworden en zijn er geen 1000 maar opeens 5000 zieken. Met als gevolg dat er geen 5 maar 25 mensen in het ziekenhuis liggen. Dus ondanks dat de virulentie minder geworden is, zorgt de hogere besmettelijkheid, die veel sneller toeneemt (want exponentieel) dan de virulentie afneemt (want lineair) dat er meer mensen in het ziekenhuis komen te liggen.

En daar komt dan de vaccinatie in beeld. Want door de vaccinatie komt er niet meer 1 op de 100, maar 1 op de 1000 in het ziekenhuis terecht. Als de virulentie dan ook nog eens afneemt, dan komt er dus nog maar 1 op de 2000 in het ziekenhuis terecht. En dat betekent dat van dat gegroeide aantal besmettingen er nog maar 2,5 en laten we dat omhoog afronden naar 3 patiënten in het ziekenhuis terecht.

En dat is de reden waarom we zonder vaccinatie in de problemen gekomen zouden zijn en het de vaccinaties zijn die ons in dit geval redden. En dat is ook wat je in de rest van Europa ziet, daar is namelijk ook een goede vaccinatiegraad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:01

Ferrari heeft goed geboerd ja en hun personeel ook allen een flinke bonus gegeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:04

Benzz schreef:
Huertecilla schreef:
En terwijl de markt voor normale autos worstelt met overleven heeft Ferrari in 2021 wéér meer verkocht; 10% meer dan voor covid.

Ik weet niet waarop jij baseert dat de normale autobranche worstelt: 38,5 % meer nieuwe auto's verkocht in het laatste kwartaal 2021. Die worstelt helemaal niet

Ja, Nederland is de autobranche tenslotte :P