Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Deze ben ik even kwijt...
Ik vond wel een artikel van 11 oktober waarin de WHO waarschuwt voor (tegen?) een economische lockdown..
https://nypost.com/2020/10/11/who-warns ... ic-damage/
Korte samenvatting:
een (econmische) lockdown moet kort zijn en alleen om te regroeperen en bijv zorg even lucht te geven, maar daarnaast zorgt zo'n lockdown dat de armen nog armer worden, en dat moet voorkomen worden..
Blijft echt een lastig dilemma
hwn schreef:Blussem schreef:Groepsimmuniteit is trouwens de enige oplossing. Zoals dat stuk wat ik citeerde virm geeft zo vaccin maar half tot heel jaar immuniteit terwijl bij ziekte doormaken het 6 tot 8 jaar is .
Dat geldt toch duidelijk niet voor Covid hoor, er zijn al heel wat mensen (ook hier op Bokt, die de ziekte nu al voor de 2de keer doormaken. Meer nog: mijn buurvrouw, die in maart op IC lag, moet extra voorzichtig zijn omdat haar weerstand nog lager is dan van iemand die het niet gehad heeft.
Om die reden geloof ik ook niet erg in het vaccin: zal imo te kort werken. Belangrijkste is goede geneesmiddelen vinden die de ziekte snel kunnen kortsluiten, en tot die tijd moeten er strenge maatregelen genomen worden.
safina schreef:Cer schreef:Deze ben ik even kwijt...
Ik vond wel een artikel van 11 oktober waarin de WHO waarschuwt voor (tegen?) een economische lockdown..
Korte samenvatting:
een (econmische) lockdown moet kort zijn en alleen om te regroeperen en bijv zorg even lucht te geven, maar daarnaast zorgt zo'n lockdown dat de armen nog armer worden, en dat moet voorkomen worden..
Verschrikkelijk lastig. Vooral het idee dat als we van de zomer niet los waren gegaan, al die zware maatregelen van nu niet nodig waren geweest. En al die economische schade er dus ook niet was geweest. Maar toen vond men dat het allemaal wel weer kon, de feestjes, vakanties en lekker doen of er geen corona was. Of zelfs moest. Want dat zou allemaal zo goed zijn voor de economie.
Nu krijgen we de rekening. En ik zei het toen al: een zorginfarct is niet goed voor de economie. Nooit.
Cer schreef:Arabesk schreef:De WHO hijst de stormbal voor Europa.
Deze ben ik even kwijt...
safina schreef:aan de andere kant, de 2e golf die zou komen in de herfst was al voorspeld. Denk eerder dat men zoiets had van o.k nu kunnen we nog weer even. Plus er een aantal grote demo’s waren waarna geen extra besmettingen zijn geteld.Cer schreef:Deze ben ik even kwijt...
Korte samenvatting:
Verschrikkelijk lastig. Vooral het idee dat als we van de zomer niet los waren gegaan, al die zware maatregelen van nu niet nodig waren geweest. En al die economische schade er dus ook niet was geweest. Maar toen vond men dat het allemaal wel weer kon, de feestjes, vakanties en lekker doen of er geen corona was. Of zelfs moest. Want dat zou allemaal zo goed zijn voor de economie.
Nu krijgen we de rekening. En ik zei het toen al: een zorginfarct is niet goed voor de economie. Nooit.
besita schreef:safina schreef:
maar slechte economie geeft ook een slecht zorgsysteem !!
Popstra schreef:safina schreef:[aan de andere kant, de 2e golf die zou komen in de herfst was al voorspeld. Denk eerder dat men zoiets had van o.k nu kunnen we nog weer even. Plus er een aantal grote demo’s waren waarna geen extra besmettingen zijn geteld.
Het begon alles weer midden
Aug/ eind zomer op te lopen.
Geheel volgens de voorspellingen.
Relaxed schreef:Safina bron? Ik heb blijkbaar gemist dat er varianten uit andere landen zijn?
Citaat:Uit het onderzoek blijkt dat de nieuwe variant goed is voor 80 procent van alle nieuwe besmettingen in het VK en Spanje, 60 procent in Ierland en tot 40 procent in Zwitserland en Frankrijk. Strenge lockdowns eerder dit jaar hebben de eerste golf van het coronavirus onder controle gebracht. De voorbije weken is sprake van een nieuwe golf die zich razendsnel over Europa heeft verspreid.
veerledec schreef:Viavia gehoord dat de GGD tegen mensen had gezegd dat ze drie weken immuun waren na besmetting.
safina schreef:De variant die nu rondgaan is in de zomervakantie meegenomen uit de richting van Spanje. En verder verspreid door alle leuke, gezellige, sociale dingen die we met elkaar zo nodig moesten doen. Eerst onder jongere groepen omdat die elkaar veel opzochten, maar nu gaan de ouderen weer net zo hard mee omdat het virus overal is.
Huertecilla schreef:Kaja schreef:[
Bedankt voor de informatie. Gister zag ik inderdaad dat ook Catalonië z’n grenzen min of meer dicht gooit. Echter mag je volgens mij net als in Frankrijk wel door het land heen reizen.
Niet zonder meer. Het is aanzienlijk beperkter.
Je mag alleen als je het land binnenkomt in een open regio naar een aangrenzende open regio en dat zijn er niet zoveel.
Als je in Málaga landt bv mag je ... daar blijven.
Verder geldt ook de avondklok uiteraard. Die avndklok is in principe van 23.00 tot 06.00 doch regionaal kan dat raam een uur naar voren of achteren verschoven worden. Restaurants moetn een half uur eerder dicht opdat mensen op tijd van straat zijn.
Ja bínnen de gemeente grens mag je ´vrij´ rondlopen mits handen desinfecteren, masker, afstand, niet meer dan 6.
Voor werk, medische redenen mag je wél ´grenzen´ over en buiten de avondklok MÍTS met schriftelijk bewijs.
elnienjo schreef:tienus63 schreef:Dat hoop ik ook!
Vooral omdat er anders door mijn bezoek een afdeling in quarantaine zou moeten.
Wil er niet aan denken.
Droeg je geen mondkapje dan?
Kaja schreef:Maar dat is voor landgenoten. En waarschijnlijk vrachtwagen chauffeurs bijvoorbeeld. Maar stel dat ik met vertrekpunt vanuit NL door België en Frankrijk, langs de kustlijn van Spanje naar het zuiden van Spanje wil reizen. Over de tolwegen en met zo min mogelijk stops. Is er dan een reisbeperking? Want op vliegverkeer is er enigszins zicht en grip. Maar geldt dat ook voor de reizigers per auto of camper?