Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:45

Ik ben niet boos, whoopwhoop :)) :))

Ik wist het eerst ook niet. Vind de verhalen wel gaaf

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:56

Jolliegirl schreef:
Ik ben niet boos, whoopwhoop :)) :))

Ik wist het eerst ook niet. Vind de verhalen wel gaaf

Ik ook niet, gekkenhuis! ;)

Ik heb ooit een boek van mijn oma gekregen met verhalen in het Nederlands en Antiliaas geschreven. Ik lees de verhalen regelmatig voor aan mijn leerlingen en die vinden het machtig prachtig. (De Nederlandse versie O:) )

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:07

Ik heb nóg een Afrikaanse verhalenvraag O:)

Zo'n 10/15 jaar geleden draaide er in de bioscoop een tekenfilm die zich afspeelde in Afrika. Veel weet ik er niet meer van maar Het was bij een woestijn, en alle personages waren donker. Ook was er een heks die mensen in standbeelden kon veranderen.
Ik vond die film toen zo eng dat ik halverwege de zaal uit ben gegaan (vandaar ook mijn gok qua tijd) maar nu weet ik dus na al die jaren nog steeds niet hoe het afloopt. Iemand die een idee heeft welke film dit is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:10

Slanken ikea spiegels af? Ik heb het idee dat ik er in ikea spiegels beter/ slanker uit zie dan in werkelijkheid/ andere spiegels, en ik ben niet de enige die dat denkt. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 05:52

Anoniem schreef:
Je weet het, onvoorziene omstandigheden daargelaten, wel van tevoren hoor.
Het is niet dat je op de dag zelf de wijziging krijgt over het algemeen.
Dus je duik kun je wel uitkienen.

Ik zoek echt een avondvlucht na 6 pm. Dan kan ik tot 1 uur inderdaad nog een duikje maken. Als ze opeens vervroegen dan heb je die optie niet meer en mis je dus een vakantiedag. Zo ook met een vertrekvlucht, is die 12 uur later dan mis je ook een vakantiedag.
Men zegt dat het bij charters meevalt op lange afstanden. Kijk een uurtje verschuiven maakt niet zo veel uit. Lastig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 05:52

Shanna schreef:
Slanken ikea spiegels af? Ik heb het idee dat ik er in ikea spiegels beter/ slanker uit zie dan in werkelijkheid/ andere spiegels, en ik ben niet de enige die dat denkt. :+

Dat idee heb ik ook.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:33

germie schreef:
Anoniem schreef:
Je weet het, onvoorziene omstandigheden daargelaten, wel van tevoren hoor.
Het is niet dat je op de dag zelf de wijziging krijgt over het algemeen.
Dus je duik kun je wel uitkienen.

Ik zoek echt een avondvlucht na 6 pm. Dan kan ik tot 1 uur inderdaad nog een duikje maken. Als ze opeens vervroegen dan heb je die optie niet meer en mis je dus een vakantiedag. Zo ook met een vertrekvlucht, is die 12 uur later dan mis je ook een vakantiedag.
Men zegt dat het bij charters meevalt op lange afstanden. Kijk een uurtje verschuiven maakt niet zo veel uit. Lastig.

In principe hebben ze een vast vluchtschema en liggen de tijden dus al maanden van tevoren vast, anders kunnen ze ook geen slots regelen op luchthavens. Echter kan je vlucht wel vertragen als ze in het vluchtschema ergens eerder vertraging op hebben gelopen. Eerder weggaan gebeurt soms wel maar dan gaat het om een half uurtje, als het tanken en boarden bijv. ineens toch vlotter is gegaan dan verwacht.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:46

Als een dier dikker wordt (in mijn geval mijn kat :') ) krijgen ze dan meer vacht of komt er meer ruimte tussen de haartjes?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:52

Shanna schreef:

Oh dus eigenlijk ben ik dikker dan ik eruitzie? Al onze spiegels in huis zijn van de Ikea volgens mij ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:06

Hoe komt het, dat als je van een paard valt of wordt aangereden oid, het lijkt alsof het in slowmotion gaat?

Als ik google kom ik uit bij 'goedevraag', maar die pagina laadt niet.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:13

Op die momenten ben je normaal bang. Bij angst nemen de hersenen de gebeurtenis in laagjes op, waardoor de tijd trager lijkt te gaan als ik het goed heb

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:14

Ja dat vraag ik me ook af! De laatste paar keren dat ik ben gevallen was ik me heel bewust van 'oke, ik ben nu in de lucht'. Maar als je iemand ziet vallen gaat het vaak zo snel dat je denkt van 'hoe kan iemand nu nog denken?'
De laatste keer dat ik eraf viel was ik ook helemaal niet bang. (daar had ik ook geen tijd voor, want het ging zo snel dat ik niet eens door had dat ik ging vallen tot ik ineens in de lucht was)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:44

Volgens mij is dat een overlevingsmechanisme (door adrenaline?) waardoor je meer tijd hebt om te reageren in gevaarlijke situaties.
Volgens mij heeft het een naam,maar ik kan er niet op komen.
Zo kan een hele gevaarlijke situatie er ook voor zorgen dat mensen ineens iets heel zwaars (een auto die op iemand ligt) kunnen optillen, of harder rennen dan hij normaal zou kunnen.
Zo was er ooit een docu over een man die de voorkant van zijn auto omhoog tilde omdat zijn familielid met zijn hoofd beklemd was geraakt toen de krik het begaf.
Ze hebben het naderhand vaak nagespeeld en meerdere mensen laten proberen de auto omhoog te tillen, maar zonder de adrenaline lukte het niemand.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:55

Wat zijn die witte dingetjes die je in een perzik rond de pit vindt als je hem open snijdt?

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:32

Hoelang voor je blijvende schade hebt aan je hand als je vanaf de pols de bloedtoevoer afknelt? Dus als er compleet geen bloed meer in je hand komt.
En Hoelang voor je hand eraf valt/“dood” is?
Dezelfde vragen maar dan als je nog een beetje bloed krijgt in je hand (bv: 25%)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:39

Lienie_F schreef:
Ik heb nóg een Afrikaanse verhalenvraag O:)

Zo'n 10/15 jaar geleden draaide er in de bioscoop een tekenfilm die zich afspeelde in Afrika. Veel weet ik er niet meer van maar Het was bij een woestijn, en alle personages waren donker. Ook was er een heks die mensen in standbeelden kon veranderen.
Ik vond die film toen zo eng dat ik halverwege de zaal uit ben gegaan (vandaar ook mijn gok qua tijd) maar nu weet ik dus na al die jaren nog steeds niet hoe het afloopt. Iemand die een idee heeft welke film dit is?

Klinkt als Kirikou, maar kan me niet herinneren dat ze mensen in standbeelden veranderde.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:40

Elk gedeelte van je lijf heeft een bepaalde reserve van voeding/zuurstof. Zo kan het weefsel zonder bloed overleven. Bij elk gedeelte van je lijf geldt een andere tijd. Hersenen beginnen met afsterven na ongeveer 6 minuten zonder bloed toevoer. Bij de meeste andere organen is dit ongeveer 1,5 uur. En voor spier huid en bot weefsel (zoals in je vinger of hand) is die tijd ongeveer 6 uur voor het afstervings proces begint. Als je dus je hand wilt afbinden moet je wel opletten dat je het heel strak doet (wat al niet prettig is) maar ook rekening mee houden dat het afstervings proces behoorlijk pijnlijk kan zijn en ik denk dat je een elastiek ongeveer 3 dagen heel strak om je pols moet doen voor deze helemaal is afgestorven en geamputeerd moet worden.

quote van: https://www.startpagina.nl/v/gezondheid ... -afsterft/

Op een ander forum lees ik een aantal dagen voor een hand en een nacht voor een vinger (met permanente schade)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:58

Oh, ik heb ook wel gehoord (van een co-schapper bij ons in huis) dat er al vrij snel schade kan optreden- en dan niet zo zeer door tekort aan bloed en zuurstof, maar door een teveel aan afvalstoffen die ineens vrij komen als je de beknelling weer ongedaan maakt.

Zij deed mee aan een oefening waarbij een kettingbotsing werd gesimuleerd. Een ‘slachtoffer’ zat klem met een lichaamsdeel, en schreeuwde dus dat ze losgemaakt moest worden. Toen onze huisgenoot dat deed, werd ze op de vingers getikt dat ze het slachtoffer mogelijk ernstiger letsel had toegebracht door het plotseling herstellen van circulatie.

Dat is meen ik ook de reden dat ik heb geleerd dat je ook een tourqinet af en toe weer wat los moet draaien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:02

Ja dit heeft weer met bloedproppen te maken geloof ik.

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:38

Dankje voor de duidelijk antwoorden!
Ik vroeg het omdat ik zo ga vliegen met een gips (pols gebroken). En deze mocht niet volledig dicht zijn voor als mijn pols door drukverschil opzwelde. Maar we vliegen 3 uur dus ik vroeg me al af of dat veel kwaad kon.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:46

Is jouw gips rondom gesloten?
Dus dicht buiten de 2 openingen waar je hand doorheen zit.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:14

Flowery schreef:
Als een dier dikker wordt (in mijn geval mijn kat :') ) krijgen ze dan meer vacht of komt er meer ruimte tussen de haartjes?

Een dier moet het doen met het aantal haarzakjes dat hij tijdens zijn volwassenheid heeft (in de groei komen er nog wel haarzakjes bij omdat de huid ook nog groeit, met het lichaam mee). Dus er komt bij dik worden meer ruimte tussen de haartjes, maar puntje bij paaltje zal je daar niet veel van merken omdat een dier onwijs veel haarzakjes heeft die de hele huid bedekken.

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:58

Jolliegirl schreef:
Is jouw gips rondom gesloten?
Dus dicht buiten de 2 openingen waar je hand doorheen zit.

Nee, mijn gips was volledig dicht gemaakt (en het is een zwemgips). Maar ze hebben hem terug opengezaagd. Gewoon op een lijn gezaagd dus geen opening van 1 cm ofzo. Zodat hij een klein beetje mee kon uitzetten.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:38

xSCWx schreef:
Flowery schreef:

Een dier moet het doen met het aantal haarzakjes dat hij tijdens zijn volwassenheid heeft (in de groei komen er nog wel haarzakjes bij omdat de huid ook nog groeit, met het lichaam mee). Dus er komt bij dik worden meer ruimte tussen de haartjes, maar puntje bij paaltje zal je daar niet veel van merken omdat een dier onwijs veel haarzakjes heeft die de hele huid bedekken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:57

Volgens bioloog Dekkers heeft de kat 40 miljoen haren over zijn hele lichaam, dus ga maar alvast tellen :D Dat zijn een paar duizend haren per cm2.