Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:20

Oh dat is wel heel fijn ja! :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:22

Inoterry schreef:
In de NS reisplanner app kan je zelf aangeven of de trein (te) vol is. Als er genoeg meldingen binnen komen is de kans groter dat de trein verlengd word dan wanneer iedereen alleen tegen elkaar klaagt :)

Die wil ik wel proberen. Heeft dat zin? Want NS is hiervan zelf ook op de hoogte. Regelmatig dat er omgeroepen wordt: “excuus voor de drukte in de trein”. Of dat een conducteur de trein niet meer door kan lopen. :+
Ik neem hierdoor bij voorbaat de sprinter al niet want ik heb het gehele traject dat ik erin zit. Ik wacht tegenwoordig nog liever een half uur op de intercity en dat ik zitplek heb dan bijna anderhalf uur moeten staan. Wat ik fysiek ook niet volhou. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:50

Ik heb zelf drie jaar het traject Zwolle-Groningen-Zwolle gedaan en pakte áltijd de intercity. Die sloot niet altijd even lekker aan maar hij was leger én sneller dan de stoptrein. Dat was vroeger nog wel zo'n... gewone :+ trein vaak. Die ook als intercity rijden. Hoe dat nu is weet ik niet, maar zo te lezen is het er niet beter op geworden :n

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:52

Berdien schreef:
Ik heb zelf drie jaar het traject Zwolle-Groningen-Zwolle gedaan en pakte áltijd de intercity. Die sloot niet altijd even lekker aan maar hij was leger én sneller dan de stoptrein. Dat was vroeger nog wel zo'n... gewone :+ trein vaak. Die ook als intercity rijden. Hoe dat nu is weet ik niet, maar zo te lezen is het er niet beter op geworden :n

Helaas zijn het nu de nieuwe sprinters, heel sporadisch komt een oude sprinter tevoorschijn en dan maak ik een dansje, die zitten zo lekker :D

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:38

De nieuwe dienstregeling....

Heel leuk dat eindelijk tram 22 rijdt, maar manmanman alle bussen zijn omgegooid, waardoor ik nu standaard te vroeg ga komen of te laat. Te vroeg kan ik nog wel hebben, maar jammer genoeg is die optie degene dat ik of een bus moet pakken die standaard te laat is of een bus hoop te kunnen pakken ergens anders, die altijd vol zit. Dus ik ben nu te laat of te laat :+ . (Of om 8.15 uur er, terwijl ik 9 uur ergens moet zijn. Stukje is 20 minuten nog niet eens met de bus :') )

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:26

FelineNanet schreef:
De nieuwe dienstregeling....

Heel leuk dat eindelijk tram 22 rijdt, maar manmanman alle bussen zijn omgegooid, waardoor ik nu standaard te vroeg ga komen of te laat. Te vroeg kan ik nog wel hebben, maar jammer genoeg is die optie degene dat ik of een bus moet pakken die standaard te laat is of een bus hoop te kunnen pakken ergens anders, die altijd vol zit. Dus ik ben nu te laat of te laat :+ . (Of om 8.15 uur er, terwijl ik 9 uur ergens moet zijn. Stukje is 20 minuten nog niet eens met de bus :') )

Ik ben heel blij met tram 22 <3 wel vervelend dat je standaard de laat of te vroeg komt. Is fietsen geen optie?

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:31

Eerst een man in de bus die met het geluid vol aan filmpjes aan het kijken was.
En nu een jongen die aan zijn zaakje krapt in de trein :r

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:14

Aan de NS-medewerkers hier een vraag. Ik zat gisteren in de trein samen met mijn vriend naar Kampen-Zuid vanaf Zwolle. We kregen een discussie met de conducteur en die wist zelf ook niet hoe het nu zat.

Het zit zo, mijn vriend die stapte op in Amsterdam, reed naar Zwolle en stapte op de sprinter naar Kampen zuid. De conducteur zei dat hij eigenlijk in Zwolle uit had moet checken en weer opnieuw in moest checken vanwege steken. Uitgaande van de snelste route.
Nu is het zo dat als je die route mist op Amsterdam dat je ook via Amersfoort kunt reizen (ook korte route) en je dus sowieso langs Zwolle komt. Hoe zit dat precies? :D

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:51

Nayomie schreef:
Aan de NS-medewerkers hier een vraag. Ik zat gisteren in de trein samen met mijn vriend naar Kampen-Zuid vanaf Zwolle. We kregen een discussie met de conducteur en die wist zelf ook niet hoe het nu zat.

Het zit zo, mijn vriend die stapte op in Amsterdam, reed naar Zwolle en stapte op de sprinter naar Kampen zuid. De conducteur zei dat hij eigenlijk in Zwolle uit had moet checken en weer opnieuw in moest checken vanwege steken. Uitgaande van de snelste route.
Nu is het zo dat als je die route mist op Amsterdam dat je ook via Amersfoort kunt reizen (ook korte route) en je dus sowieso langs Zwolle komt. Hoe zit dat precies? :D

Ik werk niet bij de ns, maar het is toch zo dat je bij overstap van trein naar trein alleen uit- en in moet checken als je van vervoerder wisselt? Amsterdam is toch prorail en daar blauwnet als ik het goed heb :) https://blauwnet.nl/

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:00

Kairos schreef:
Nayomie schreef:

Ik werk niet bij de ns, maar het is toch zo dat je bij overstap van trein naar trein alleen uit- en in moet checken als je van vervoerder wisselt? Amsterdam is toch prorail en daar blauwnet als ik het goed heb :) https://blauwnet.nl/

Nouja, stel dat ik in Almere opstap naar Amsterdam en ik reis direct weer terug naar Almere, dan is dat steken want ik reis wel, maar zou dan niet hoeven te betalen want zodra ik weer uitcheck op Almere, dan is het "incheck annuleren". Zo zou je dus wel opnieuw moeten inchecken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:26

Vervalt dat incheck annuleren niet na zoveel tijd? Denk dat je dan nog niet heen/terug bent uit Almere.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:27

Nayomie schreef:

Als je vanaf Amsterdam Centraal vertrekt is de snelste route niet langs Amersfoort ook niet als je de trein mist.
Je hebt of geen overstap of in Almere en Lelystad.
De conducteur heeft het juist. Hij had uit en in moeten checken.
Sowieso dus niet naar Zwolle reizen om naar Kampen Zuid te gaan.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:51

Hilli schreef:
Vervalt dat incheck annuleren niet na zoveel tijd? Denk dat je dan nog niet heen/terug bent uit Almere.

Was een voorbeeld. Ik heb zelf bijvoorbeeld wel gehad dat ik incheckte in Zwolle, ik in Meppel uitstapte, trein terug nam, en in Zwolle weer uitcheckte. Zat een uur tussen ongeveer, en mijn incheck werd geannuleerd. :')

Maar ander voorbeeld dan. Je gaat van Zwolle naar Utrecht, stapt in Utrecht uit en gaat terug naar Amersfoort en checkt daar uit. Dan is je reis goedkoper terwijl je wel verder bent geweest. Dat zou steken zijn.

maaike5581 schreef:
Nayomie schreef:

Als je vanaf Amsterdam Centraal vertrekt is de snelste route niet langs Amersfoort ook niet als je de trein mist.
Je hebt of geen overstap of in Almere en Lelystad.
De conducteur heeft het juist. Hij had uit en in moeten checken.
Sowieso dus niet naar Zwolle reizen om naar Kampen Zuid te gaan.

Thanks voor de duidelijkheid.
Maar sowieso niet via Zwolle reizen, is denk ik niet de juiste opmerking. Op deze manier zien wij elkaar eerder op een dag en scheelt het mij 45 minuten reistijd. En 45 minuten minder op 2.5 uur wat ik normaal reis, vind ik wel erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:14

Ik mis de oude ‘via’ kaartjes ook wel eens. Ik ging een keer van Blaak naar Nwk via Maastricht. Dat was goedkoper dan een retourtje :+ (ik ging naar de kerstmarkt :Y) )

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:03

Nayomie schreef:
Thanks voor de duidelijkheid.
Maar sowieso niet via Zwolle reizen, is denk ik niet de juiste opmerking. Op deze manier zien wij elkaar eerder op een dag en scheelt het mij 45 minuten reistijd. En 45 minuten minder op 2.5 uur wat ik normaal reis, vind ik wel erg fijn.

Dat begrijp ik, alleen dan zal er op Zwolle wel uit en in gecheckt moeten worden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:13

Dat zal de volgende keer gebeuren. :D Kijk, het kost ons niks, dus dat is het niet. Ik heb studentenOV en hij reist met de businesskaart van de zaak. Het was meer dat de twijfel er was omdat zodra er een storing is op het kortste traject, je dan ook volgens de conducteur niet hoeft uit te checken op Zwolle. :P

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:23

Volgens mij mag je reizen zoals de reisplanner van NS het aangeeft.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:58

Hanafubuki schreef:
Ik mis de oude ‘via’ kaartjes ook wel eens. Ik ging een keer van Blaak naar Nwk via Maastricht. Dat was goedkoper dan een retourtje :+ (ik ging naar de kerstmarkt :Y) )

Of van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal via Utrecht ofzo :))

Vond overigens ook het weekendretour en het avondretour fijne kaartjes.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:34

Kairos schreef:
Nayomie schreef:

ProRail is geen vervoerder. NS wel. ;)

In principe wordt je geacht de kortste route te nemen. Het zij overstappen op Almere en Lelystad, of rechtstreeks met de sprinter als je reist vanaf Adam CS. Je mag niet eerst naar Zwolle en daarna naar Kampen Zuid. Daar mag de conducteur zelfs een boete voor uitschrijven! (En geloof me, er zijn heel soms strenge conducteurs!)

Je hebt twee opties vanaf Amsterdam CS zoals ik net schreef, en geen van die treinen hoef je via Amersfoort te gaan.Ook niet als je de eerste optiemist, want dan heb je nog een andere optie.

Conclussie: Je vriend heeft nu mazzel gehad, hij kan een keer een minder aardige conducteur treffen die wel zijn bonnenboelje pakt omdat je vriend extra (onnodige) kilometers maakt en daar niet voor betaald.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:04

Hmmm. Wat ik vaak doe is van Leiden naar Utrecht Leidsche Rijn, maar via Utrecht Centraal. Dit omdat ik dan én 3 min sneller ben, en niet 12 min op Woerden hoef te wachten in de kou. Maar met een trajectkaart Leiden - Leidsche Rijn mag dat dus eigenlijk ook niet? Tis wel de snelste route, maar niet de kortste.
(Terwijl ik wel via Amsterdam Zuid mag, dat lijkt me veel verder om).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:40

Redbull in de trein, overdag al vies, in de ochtend nog 10 keer zo vies.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:20

SimoneeM schreef:
Hmmm. Wat ik vaak doe is van Leiden naar Utrecht Leidsche Rijn, maar via Utrecht Centraal. Dit omdat ik dan én 3 min sneller ben, en niet 12 min op Woerden hoef te wachten in de kou. Maar met een trajectkaart Leiden - Leidsche Rijn mag dat dus eigenlijk ook niet? Tis wel de snelste route, maar niet de kortste.

Officieel gezien mag dat inderdaad niet.
Krom is dat dan wel aangezien je wel om 1 over heel en half reisadvies krijgt via Amsterdam Zuid en Utrecht CS.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:24

Inoterry schreef:
In de NS reisplanner app kan je zelf aangeven of de trein (te) vol is. Als er genoeg meldingen binnen komen is de kans groter dat de trein verlengd word dan wanneer iedereen alleen tegen elkaar klaagt :)

Weet je je hebt gelijk maar dit forum heet ergernissen van openbaar vervoer. En die o worden gedeeld. Wat ik jammer vind is dat het steeds vaker zo is dat mensen vervolgens aangesproken worden op het feit dat ze dus gebruik maken van datgene waar dit onderwerp voor is. Ergernissen delen hoe niet rationeel soms dan ook daarnaast vind ik het krom dat de klant dus moet gaan aangeven dat het vol zit? Volgens mij zijn conducteurs heel goed in staat dat te zien of niet? Ze hebben op zulke momenten geen controle dienst omdat dat niet te doen is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:28

Dan heeft hij inderdaad geluk gehad (Ook wel eens fijn!). Wij waren oprecht in de veronderstelling dat het zo zou kunnen. Conducteur wist het ook niet zeker. Die zou het ook nog nakijken. Gelukkig is er genoeg tijd op Zwolle als alles rijdt zoals het hoort waardoor opnieuw inchecken gewoon kan. Zeker met de snelheid waarop dat tegenwoordig kan. Voorheen moest je een tijd wachten maar dit is nu veel sneller geworden. :D

Will, ik denk niet dat het een zeuradvies is geweest van Inoterry. Ergens heeft ze wel een punt namelijk. Ja het topic is om te zeuren maar ze geeft een goede tip wat we ermee kunnen doen. :D
————
Ik was even blij vanochtend. Treinstel zou uit twee delen bestaan naar Groningen vanaf Zwolle. Hebben ze een treinstel van het rangeerterrein gehaald, vroeg neergezet zodat ik maar 15 minuten in de kou hoefde te wachten.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:44

maaike5581 schreef:
SimoneeM schreef:

Officieel gezien mag dat inderdaad niet.
Krom is dat dan wel aangezien je wel om 1 over heel en half reisadvies krijgt via Amsterdam Zuid en Utrecht CS.

Ja precies, gek wel eigenlijk. Ik moet wel zeggen dat ik het ergens ook al apart vond dat het mocht (nouja, mag dus eigenlijk niet haha). Je reist idd toch meer km’s dan nodig is.