Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:23

PSvanLot schreef:
SusanH schreef:
Als eerste gaan de scholen open. Dat is al toegezegd. Vraag is alleen wanneer. Ik hoop op redelijk korte termijn dochter trekt dit erg slecht.

Ben heel benieuwd hoe ze dat voor zich gaan zien met 1.5m afstand...

Als we zo gaan denken kunnen we beter maar binnen blijven tot er een vaccin is. Ik kan op mijn werk trouwens ook geen 1,5 meter afstand houden. Is gewoon inherent aan sommige beroepsgroepen in zorg en onderwijs. Mensen op het werk ook maar niet meer helpen met aankleden en andere lichaamsverzorging dan. Er zijn vast wel dingen op te verzinnen. Zoals gespreid komen. Of klassen in 2 delen ene helft ene dagdeel andere helft andere dagdeel.

Cookies

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:49

Bij ons komen de leerlingen nog wel naar school, maar dan kortere tijd en in kleine groepjes. Misschien is dit voor andere scholen ook mogelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:50

Ik vraag mij af hoe ze het in het onderwijs gaan regelen. Je moet toch toetsen/nakijken/vergaderen voor de zomervakantie. Zie dat die is vanaf 4 juli. Dan zou je al vanaf ongeveer 15/20 juni geen lessen meer hebben.

Zou dan dus als je per 1 mei weer open gaat om 6 weken onderwijs gaan, ik vraag mij af of dat het besmettingsrisico waard is of dat ze het dan doortrekken :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:53

Marie_Anne schreef:
bigone schreef:
Klinkt misschien positief in algemene zin maar in gedachten toch bij al die ic patiënten , gemiddeld 30% overleefd de ic niet. Enger is de vraag hoeveel van de 2700 gewone patiënten met Corona nog verslechteren en doorstromen de ic op. Één ding is wel heel erg duidelijk geworden , met deze aandoening kan het ook heel snel fout gaan. Fingers crossend dat het mee blijft vallen.
En laten we niet vergeten dat er 900 verpleegtehuizen zijn die met Corona te maken hebben, deze mensen zullen zeer waarschijnlijk niet meer naar een ziekenhuis gaan.

Ik lees hier dat 10% van de patiënten met corona op de IC niet overleeft. Dat is van 2 april. Hoe kom jij aan die 30%?
Citaat:
Van alle patiënten die tot nu toe op een ic zijn opgenomen, is iets meer dan 10 procent overleden.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b42f2700/

Daar staat ook duidelijk bij dat we pas aan het begin zitten vanwege de lange opname duur, uiteindelijk zal het uitkomen op ong 30%.
https://www.trouw.nl/binnenland/sterfte ... ~be10099d/

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:57

Ik hoop toch ook op scholen/kinderopvang als eerste (voor mezelf, het bedrijf van mijn man en mijn werkgever dan). Daar loopt nog dat onderzoek naar, dus ik ben benieuwd wat de conclusies daarvan zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:06

In Noorwegen willen ze aan het eind van de maand de scholen ook weer open doen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:12

Marie_Anne schreef:
bigone schreef:
Klinkt misschien positief in algemene zin maar in gedachten toch bij al die ic patiënten , gemiddeld 30% overleefd de ic niet. Enger is de vraag hoeveel van de 2700 gewone patiënten met Corona nog verslechteren en doorstromen de ic op. Één ding is wel heel erg duidelijk geworden , met deze aandoening kan het ook heel snel fout gaan. Fingers crossend dat het mee blijft vallen.
En laten we niet vergeten dat er 900 verpleegtehuizen zijn die met Corona te maken hebben, deze mensen zullen zeer waarschijnlijk niet meer naar een ziekenhuis gaan.

Ik lees hier dat 10% van de patiënten met corona op de IC niet overleeft. Dat is van 2 april. Hoe kom jij aan die 30%?
Citaat:
Van alle patiënten die tot nu toe op een ic zijn opgenomen, is iets meer dan 10 procent overleden.

Ik ben niet bigone, maar ik meen dat Dr. Gommers dat vanochtend leterlijk zo zei vanochtend.

Dat normaal ongeveer 10% overlijdt op de ic. En van de corona patiënten tot nu ongeveer 30.

Volgens mij gaf hij zelfs de cijfers van 'zijn' ic.

Ik meen tot nu toe 9 overleden en 21 ontslagen.

Maar dat dat nog geen definitieve cijfers zijn, maar alleen van wat tot nu toe bij hun de ic verlaten heeft.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:15

sureido schreef:
Ik denk dat misschien 1 mei de kappers open mogen, maar verder alles nog hetzelfde blijft.

Waarom zouden kappers als eerste weer open mogen? Een nieuw kapsel is echt geen levensbehoefte :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:17

Karl66 schreef:
Als morgen de hemel op ons hoofd valt, dan zijn we allemaal dood.

:') ^) ( <- kleine kip) :')

qua opengaan van dingen hoop ik dat ze eerst de kinderen uit 'onplezierige' woonomstandigheden een kans geven om het huis weer eens uit te komen (maar dat is ondoenlijk).
En dan iets voor mensen die dagopvang missen bijvoorbeeld... maar dat is qua organisatie waarschijnlijk niet te doen.
Misschien dat er met testen eerst iets voor die groepen gedaan kan worden?

qua scholen en werk, indien mogelijk misschien half om half (de helft thuis, de helft op school/werk en dan weer omgekeerd, idunno)

qua drukte buiten, ik vond het vandaag een tikje aan de drukkige kant en het weekend moet nog komen.. hopelijk geeft het over 2 a 3 weken geen verslechterd beeld, but if so, dan is voorlopig de gewraakte app ook niet aan de orde :Y)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:17

ruitje schreef:
Ik vraag mij af hoe ze het in het onderwijs gaan regelen. Je moet toch toetsen/nakijken/vergaderen voor de zomervakantie. Zie dat die is vanaf 4 juli. Dan zou je al vanaf ongeveer 15/20 juni geen lessen meer hebben.

Zou dan dus als je per 1 mei weer open gaat om 6 weken onderwijs gaan, ik vraag mij af of dat het besmettingsrisico waard is of dat ze het dan doortrekken :)

Wij zijn regio noord en in onze oorspronkelijke jaaragenda en zouden in de week van 22 juni excursie week hebben. Daarvoor les. Vergaderen is tussendoor en laatste week dus eind juni en begin juli. Zo vroeg stopt een school nou ook weer niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:19

In mijn tijd op het middelbare wel, toetsweek. Dan een week nakijken en daarna vergaderen :) . Misschien ook wisselend per school?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:19

ruitje schreef:
In mijn tijd op het middelbare wel, toetsweek. Dan een week nakijken en daarna vergaderen :) . Misschien ook wisselend per school?

Dat zeker en het ligt nu ook wel anders ivm urennorm

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:36

SusanH schreef:
Ik weet niet of mijn zenuwen bestand zijn tegen zo'n app. Ik denk dat ik me bij iedere melding kapot

Ik denk dat na de 10de melding mijn telefoon op de stil stand gaat of niet storen :=

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:38

Wistaire schreef:
sureido schreef:
Ik denk dat misschien 1 mei de kappers open mogen, maar verder alles nog hetzelfde blijft.

Waarom zouden kappers als eerste weer open mogen? Een nieuw kapsel is echt geen levensbehoefte :')

Omdat er veel minder risico is bij de kapper waar je met zijn tweeën bent dan bij de scholen/horeca/sportscholen en alle andere dingen?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:40

sureido schreef:
Omdat er veel minder risico is bij de kapper waar je met zijn tweeën bent dan bij de scholen/horeca/sportscholen en alle andere dingen?

Ok, maar dan lijkt me dat ze eerst kinesisten, logopedisten, psychologen ... en dergelijke weer opstarten.

Tenminste ik hoop oprecht dat die voorrang krijgen op kappers.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:50

Nou bij de kapper waar ik heen ga is de hele salon vol hoor. Echt wel meer dan 2 mensen.

Bron trouwens voor scholen als eerste open is Nieuwsuur, heb ik eerder ook al gepost in dit topic. Vrouwelijke epidemioloog waarvan ik de naam steeds vergeet werd geïnterviewd daar. Zij legde uit waarom de scholen voorrang krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:51

ik weet eigenlijk nog steeds niet wat kinesisten zijn, en ik zie het woord dagelijks :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:54

Cer schreef:
ik weet eigenlijk nog steeds niet wat kinesisten zijn, en ik zie het woord dagelijks :+

fysio.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:59

Ohhhh thanks!!!! :j
ik wist t echt niet #supersuf

Zit iemand het kamerdebat te kijken?
aanvulling: zelfs Wilders is een soort van positief over de app (maar goed, niet de discussie weer willen aanzwengelen hoor)
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-04-20 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:00

SinneJ schreef:
sureido schreef:

Ok, maar dan lijkt me dat ze eerst kinesisten, logopedisten, psychologen ... en dergelijke weer opstarten.

Tenminste ik hoop oprecht dat die voorrang krijgen op kappers.

Dat hoop ik ook oprecht. Mijn therapie via de telefoon werkt niet voor mij. En ik denk dat er wel meer zo zijn.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:15

sureido schreef:

Ik hoop het, want mijn vriend heet Henri maar het is nu net een Henriëtte :')

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:17

Princess_ schreef:
Dat hoop ik ook oprecht. Mijn therapie via de telefoon werkt niet voor mij. En ik denk dat er wel meer zo zijn.

Je bent zeker niet alleen! En net nu zoveel mensen extra nood hebben aan hulp, valt het weg. Dat is natuurlijk de schuld van niemand, maar ik hoop wel dat het belangrijker is dan kappers.

Ook zitten er veel mensen met serieuze fysieke pijn omdat de fysio (Cer, ik zal het internationaler houden ;) ) niet werkt.

En ik denk ook aan poetspersoneel bij oudere mensen, mijn oma kan echt zelf niet meer kuisen, maar nu moet het wel... zo zijn er nog heel wat dingen die hogere prioriteit mogen krijgen dan kappers voor mij. Ik vergeet er vast nog heel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:34

Femke_Tweety schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik ben niet bigone, maar ik meen dat Dr. Gommers dat vanochtend leterlijk zo zei vanochtend.

Dat normaal ongeveer 10% overlijdt op de ic. En van de corona patiënten tot nu ongeveer 30.

Volgens mij gaf hij zelfs de cijfers van 'zijn' ic.

Ik meen tot nu toe 9 overleden en 21 ontslagen.

Maar dat dat nog geen definitieve cijfers zijn, maar alleen van wat tot nu toe bij hun de ic verlaten heeft.

Ik zit dat toevallig net terug te kijken, hij zei dat de verwachting is dat 30% zal overlijden. Hij gaf als voorbeeld inderdaad de cijfers van zijn ic het Erasmus, 92 coronapatiënten op de IC, 9 overleden, dus 10%. Maar hij zei ook dat ze het eigenlijk nog niet weten, in Wuhan was het veel hoger, maar hier gaat niet iedereen naar de IC.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:34

Wel jammer dat de dagelijkse Italië update er niet meer lijkt te zijn bij de NOS liveblog. Via Worldofmeters zag ik 542 nieuwe doden en 3,693 onder "critical" (dat aantal heeft ook ruim over de 4.000 gestaan).

UK nu meer doden (938) afgelopen 24 uur dan zowel Italië als Spanje.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:36

Sassii schreef:
sureido schreef:

Ik hoop het, want mijn vriend heet Henri maar het is nu net een Henriëtte :')

_/-\o_ :') Ik ook want ik heb 3 mei een afspraak dus zou perfect uitkomen. Maar ik zit bij iemand aan huis. Denk als ze open mogen gaan (hetzelfde ook voor tandartsen etc) dit wel een maximum aan mensen gaat hebben. Maar dat zie ik als enige gebeuren na 28 april, en ook nog niet eens zeker.