Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:57

Century, there is no such thing as te veel frambozen :D
Zooo leuk, en zoveel soorten! Ik hoop er ook minstens zoveel te verzamelen.

Prairy, wat voor stekken heb je allemaal? Fruitbomen, notenbomen, ook nog andere?

Hier heeeeeeel druk met 10.000 dingen tegelijk. En naar mijn gevoel loop ik alweer mijlenver achter. Wat niet gek is, omdat ook alle moestuinbedden nog uitgegraven moeten worden.
Het huidige aardbeienbed is zwaaaaaar verouderd, zit meer wortel in dan aarde. Dus ik ga de planten die het nog doen verplaatsen en in het huidige bed aardappels poten. Kijken op die de boel een beetje los kunnen woelen.
En ik moet vandaag echt de erwten naar buiten doen. Die gaan als een malle! Hopelijk kunnen ze de minimale nachtvorst een beetje handlen. We gaan het meemaken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:29

Vijg, Japanse wijnbes, rode hazelnoot, grote hazelnoot, zwarte vlier, olijfwilg heb ik nu staan.

En je kunt zeker wel teveel frambozen hebben, die krengen nemen alles over :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:13

Hoe kweken de mensen hier tomaten? Eerder deed ik het altijd in een kas maar die heb ik nu niet meer. Dus hoe kun je het best buiten tomaten kweken? Dakje, geen dakje, waaraan opbinden, etc.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:22

Warme zuid muur waar je ze langs kan zetten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:20

Ik kweek in emmers van 12 liter langs een bamboestok tegen een zuidmuur aan

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:48

Op de mesthoop. Vorig jaar emmers vol tomaten geplukt

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:10

Sinds vandaag staat ons plekje in de verkoop: https://www.funda.nl/koop/heusden-gem-a ... ergweg-13/

We hebben hier de afgelopen 6 jaar zoveel mogelijk zelfvoorzienend geleefd met no-dig moestuin, fruitgaard, varkenswei en een holistisch begraasde wei.
Wellicht een mooi plekje voor iemand die dit wil doorzetten?!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:27

Schitterende plek, maar blijft wel dromen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:27

Mooi plekje xXLiekeXx!! wat een ruimte. Hoop voor je op een voorspoedige verkoop. Waar ga je naar toe? ook weer zoiets?

Tomaten heb ik nog binnen staan, daar ben ik nog niet zo snel mee, als ook de komkommers en courgettes.
Buiten heb ik al wel bonen en aardappels(in zak) staan, die doen het goed. Ook de uien en knoflook staat er mooi bij. Aardbeien beginnen te bloeien en de rest van het fruit (frambozen/pruim/kers/appel/peer) gaan ook allemaal prima.

Ik heb nu de 3e lichting eieren in de broedmachien, die komen als het goed is volgende week uit. Tot nu toe geen superopbrengst.
1e lichting van de 10 Orpingtons zijn er 3 kuikens over
2e lichting van de 6 Australorp was er 1 goed kuiken, maar die is helaas overleden, net nadat ik 2 new hampshire kuikens erbij had geregeld, 1 is anders ook maar alleen he.. maar goed, die 2 doen het prima, ben ze langzaam aan zonder warmteplaat aan het wennen.
En nu liggen er 4 eitjes van mijn eigen kippen onder, moeders is dan Noordhollands blauw, en vader weet ik eigenlijk niet, een kruising denk ik. afwachten maar weer.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:39

Juval, dat zit niet echt mee zeg bij jouw kuikens :(

Hier gaan de tomaten in de moetuin op een stuk waar zo veel mogelijk zon schijnt (we hebben nogal wat bomen die de zon blokkeren op bepaalde plekken :P

Hier loop ik echt extreem achter met de moestuin maar hoop daar deze week nog verandering in te brengen en anders begin volgende week.

Hier afgelopen weekend de eitjes uitgekomen. Een beetje een teleurstellende 10 araucana's, uit 30 eitjes maar de helft was maar bevrucht (wat de verkoper blijkt nu bekend mee is dat zijn toom slecht bevrucht maar niet gezegd had, sterker nog in 1e instantie toen ik de eitjes kocht zei hij dat de bevruchting goed was. )
Van mijn overleden haan verwachtte ik eigenlijk niks of minimaal omdat hij nog niet echt actief was maar gelukkig zijn er daar toch ook van gekomen en heb ik 5 barnevelder haan kuikens dus genoeg keuze voor volgend jaar :D
Nu de twijfel of ik eitjes bestel om de hennen te vervangen of dat ik wacht tot mijn nieuwe haan hier is en met hem en mijn hennen nieuwe hennen kweek. Die zijn dan wel licht verwant aan mijn haantjes maar misschien kan het toch wel nog?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:23

Succes met de verkoop Lieke :) Ben benieuwd naar jullie vervolgstap.

Ik verwacht ergens de komende week kuikentjes, kruising Brahma. En daarna misschien nog een keer.

Verder bezig met verhoogde moestuinbakken, ik heb er nu 4 en volgende week gaan we er hopelijk nog een paar maken en vullen. In de kas heb ik vorige week eindelijk kunnen voorzaaien. Ben nu op vakantie en geen idee hoe het er allemaal uitziet. De uien zijn wel aan het groeien, daar kreeg ik een foto van.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:18

Prachtige plek Lieke, hopelijk vinden jullie spoedig een geschikte koper. En een nieuwe plek voor jezelf natuurlijk!

Hier heb ik niks meer binnen staan. Alles had lichtgebrek dus werd veel te lang. Eenmaal in de zon verbrandde alles dus ik was er nogal klaar mee. Nu dus gewoon overal zaad in de grond aan het stoppen en tot nu toe gaat dat goed. Ook mijn wortels die ik anderhalve maand geleden al heb gezaaid en al had opgegeven, komen ineens allemaal toch nog op! Echt heel fijn. Mijn door de sneeuw geknakte erwten groeien ook gewoon weer door en de nieuwe plantjes die ik ertussen heb gezaaid komen ook alweer goed op. Verder hebben we een rabarber ontdekten we, en gisteren zag ik een aantal grote kersenbomen langs de oprit. Hoogstammen zeg maar, haha. Nog even navragen of dat geen sierkersen zijn, wel zo handig. Oh en ik ontdekte een tweede bessenstruik! Nog even afwachten of dat ook rode bessen gaan zijn, maar dat is een kwestie van tijd.
De tomaten heb ik gewoon met z'n allen in 1 bed gegooid, daar ga ik dan nog andere meuk tussen zaaien, wat kleiner spul maar ook basilicum. Sowieso vol in de zon en op een zuidhelling, dus dat is het probleem niet. Ik denk dat ik dan een soort houten frame ga maken en dat ik ze daaraan opknoop. Dat is goedkoper dan welke andere optie dan ook :)

Juval wat vervelend van de slechte uitkomsten bij de kuikens.

Liesjuh dat is ook nogal teleurstellend. Flauw ook dat de verkoper er niet eerlijk over geweest is.

Prairy ook al kuikens! Ik wil ook, maar het kippenhok is nog steeds niet af :')
De materialen zijn op en ik wacht op de nieuwe levering.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:26

Tja, ze gingen broeden dus we zien wel wat er gebeurt. Ik hoorde vandaag dat er misschien nog een derde aan het broeden is, bij de Brahma. Lekker handig. Maar goed.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:27

Ah ja, wij gebruikten eerder altijd onze 2 Brahma's als wandelende broedmachines voor de Mechelaars. Werkte super :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:24

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:32

Strikt gezien zijn consumptie dieren geen huisdieren dus het zal idd maar net afhangen hoe ze het allemaal verwoorden.
En dan de handhaving nog, wie en wat gaat dat dan controleren? Komen ze elke maand kijken of je je konijn nog hebt lopen? :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:04

En als je zelf konijnen houdt voor het vlees? Zoals kippen? Mag je ze dan niet meer zelf slachten of valt het dan niet onder huisdier?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:20

Dan vallen ze lijkt mij onder consumptie dier lijkt mij. Maar zal wel uiteindelijk niet te handhaven zijn.

Ze hebben nu al moeite om personeel te vinden voor de huidige handhaving. :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:03

Dan zullen ze moeten gaan werken met identificatieplicht oid. Lijkt me niet haalbaar. Bewijs maar eens dat een konijn of cavia gezelschap is en niet voor de consumptie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:19

lizy29 schreef:
Dan zullen ze moeten gaan werken met identificatieplicht oid. Lijkt me niet haalbaar. Bewijs maar eens dat een konijn of cavia gezelschap is en niet voor de consumptie.

Alles wat nog "open" is en dus jongen kan krijgen/maken (het zijn immers grotendeels de jonge dieren die de pot in verdwijnen, wat je vindt zijn grotendeels de fokdieren). Dan zit je richting verplichte castratie en enkel fokken met vergunning. Ook niet te handhaven en trouwens ook niet in het belang van de dieren. Nadeel van verplichtingen zoals die zijn de vernauwing van de genetische basis, en daar zijn stamboeken nu al zo goed in.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 23:11

Hoe is het met iedereen?

Ik kan de eerste dingen oogsten, moestuin gaat op enkele dingen na best goed, kersen gaan wederom niet zo fantastisch dit jaar helaas.

Ik zit te kijken naar steeds meer te automatiseren qua sproeiers, maar hoe kan ik het beste een boomgaard besproeien? Ik werk verder met druppelslangen en microdrip-systeem in de moestuin en heggen, maar dat is niet zo handig voor een grote oppervlakte. En gewone sectorsproeiers vind ik wat verspillend (voornamelijk het gras wordt nat, is ook niet erg maar ik wil met name de bomen water geven).
Wat hebben jullie indien van toepassing?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:06

Century schreef:
Hoe is het met iedereen?

Ik kan de eerste dingen oogsten, moestuin gaat op enkele dingen na best goed, kersen gaan wederom niet zo fantastisch dit jaar helaas.

Ik zit te kijken naar steeds meer te automatiseren qua sproeiers, maar hoe kan ik het beste een boomgaard besproeien? Ik werk verder met druppelslangen en microdrip-systeem in de moestuin en heggen, maar dat is niet zo handig voor een grote oppervlakte. En gewone sectorsproeiers vind ik wat verspillend (voornamelijk het gras wordt nat, is ook niet erg maar ik wil met name de bomen water geven).
Wat hebben jullie indien van toepassing?

Ik wil eigenlijk een druppel systeem ingraven voor de bomen maar ik heb nog niet helemaal uitgezocht wat precies.
We bedekken de grond direct om de bomen al met wol of hooi om het vocht beter vast te houden.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:27

Wat een leuk topic! Wij zijn niet per se zelfvoorzienend, maar hebben sinds dit jaar ons eerste eigen huis. We hebben inmiddels tomatenplanten die het heel goed doen, de bosui groeit gestaag, er staat sinds enkele dagen een appelboom en ook de laurier doet z'n best. Ik lees graag mee! :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:09

wij hebben halverwege het seizoen ineens besloten om de moestuin te verplaatsen om het zwembad op de plek van de moestuin te zetten... dus er komt weinig van terecht vrees ik. De aardbeien en uien hebben het overleeft, en ook de aardappels in zak doen het nog prima. Bessenstruik en framboos leven ook nog, de japanse bes is denk ik overleden. Peultjes hebben we geoogst en lekker opgegeten, was precies genoeg voor 1 maaltje :)

in de perenboom zit niets dit jaar.. pruimen vallen ook tegen. appels hadden gekke rupsen, dus daar verwacht ik ook weinig van.. maar de kersen doen het wel goed. Eerste jaar dat we daarvan kunnen gaan oogsten :)

Qua kippen, ik heb van al mijn broedpogingen uiteindelijk 5 kuikens die het goed doen. Volgens mijn schoonzoon zitten daar 4 hanen bij :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:30

Wij hebben voor het voedselbos een sproei systeem, ik had achteraf liever druppel slang gedaan denk ik. Of in ieder geval sproeiers die niet bijna alleen de buitenkant van hun rondje water geven. Druppel slang is echt veel effectiever water geven, veel minder water nodig.

Moestuin heb ik al een paar keer sla uit gehaald en ik ben echt heel erg blij met mijn bakken!

De erwtjes heb ik veel te dicht gezaaid :+

Ook erg blij dat ik het systeem van Yggdrasil volg, scheelt me veel nadenken.

Tomaten plantjes beginnen nu eindelijk een beetje te groeien. Courgettes zijn onderweg. Binnenkort nog een aantal bakken maken om te vullen met aardbeien (tijdelijk) en prei. Die komen dan volgend jaar erbij als moestuinbak in het systeem van schijnbare chaos.

Barst van de rupsen van de koninginnenpage <3

Veel frambozen, weinig aardbeien. Weinig zin om frambozen te plukken, dus veel voor de vogeltjes :P

Vooral gewoon aan het genieten.

Oja, en mijn enten in de kas doen het echt geweldig! Die komen van het najaar op een nog in te richten stuk wei als extra stuk voedselbos. Ik vind het echt heel leuk om te doen, dat enten, zo blij met mijn grote kas!