Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:32

dollyspikkel schreef:
Riddershow schreef:
Wat wel erg duidelijk genen aangeeft is je oorlelletje. Ik ga kijken of ik het kan opzoeken. Maar daarbij is maar 1 verantwoordelijk voor ipv bij ogen en haren verschillende)

En zoals het volgensmij was is een hangend oorlelletje dominant. Dus als je beide ouders een hangend oorlelletje hebben moet jij het ook hebben. Zo niet, dan ben je van de melkboer :Y)

Hier gelukkig geen rossig haar of bruine ogen bij de kinderen :Y) De oorlelletje heb ik nog niet geïnspecteerd, maar moet ook goed zijn...

Hoeft niet per se. Als een hangende oorlel dominant is kan men uit 2 ouders met hangende oorlellen kinderen hebben met hangende of vaste oorlellen (afhankelijk of de ouders homo- of heterozygoot zijn voor het kenmerk).
Van 2 ouders met vaste oorlellen kan men enkel kinderen hebben met vaste oorlellen (in de veronderstelling dat vaste oorlellen recessief zijn).

Dan heb ik het waarschijnlijk omgedraaid. Dan was het zo als beide ouders een vast oorlelletje hebben jij deze ook moet hebben anders is er iemand anders bij geweest :Y)

L=Losse oorlel dominant
V=Vaste oorlel recessief

LV = Losse oorlel (vaste dus wel recessief aanwezig)
LL = Losse oorlel
VV = Vaste Oorlel

LL + LL kan alleen een LL geven.
VV + VV kan alleen een VV geven

Een LV + LV kan een LL, LV en VV geven bij kind = 2 opties
Een LV + VV kan een LV en VV geven bij kind = 2 opties
Een LL + VV kan alleen LV geven bij kind = 1 opties
Een LV + LL kan een LL, LV geven bij kind = 1 optie

Klopt toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:41

Shanna schreef:
Maar mn moeder is bruin, mn vader blauw, dus ik heb 1x bruin en 1x blauw maar ben toch echt blauw :?

Jouw moeder heeft waarschijnlijk ook blauw mee gegeven dan. ;)

savannah030x schreef:
Word allemaal al te ingewikkeld voor me :')
Mijn vader heeft donkerbruin (zwart) haar en bruine ogen. Mama heeft blond haar blauwe ogen maar ik heb blond haar en groene ogen en me broertje blond met blauwe ogen. Dus bruin overheerste dan niet in t geval van mn broertje?

En als je als partners beide dezelfde oogkleur hebt krijgt je kindje dan ook diezelfde kleur? Want dan is er niks anders om door te geven toch?

Jouw vader heeft geen bruine ogen doorgegeven aan je broertje. :) En jullie hebben van allebei je ouders blond haar meegekregen, dus als je met een blonde partner gaat worden de kinderen ook blond (omdat blond haar en omdat blauwe ogen allebei recessief (niet-dominant) zijn)

Je kunt wel als jij en je partner allebei bruine ogen hebben, kinderen met blauwe ogen krijgen. Of als je allebei bruin haar, blonde kinderen. Omdat bruine ogen en donker haar dominant zijn, kun je wel een recessief van een andere kleur meedragen maar dat komt niet tot uiting omdat een dominant gen altijd tot uiting komt. Je weet alleen niet welke recessieve je mee draagt. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:59

Waarom zitten er van die kleine 'ringetjes' onderaan een stang?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:24

Maar het is dus onmogelijk dat 2x blauw bruin opleverd? Ook als in de generatie daarvoor wel bruin zit?

Die ringetjes zijn voor de hefboomwerking.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:26

Shanna schreef:
Maar het is dus onmogelijk dat 2x blauw bruin opleverd? Ook als in de generatie daarvoor wel bruin zit?

Die ringetjes zijn voor de hefboomwerking.

Theoretisch gezien is dat inderdaad onmogelijk. Bruin kan geen generatie overslaan.

Captain

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:27

Maar dat ringetje wordt toch nooit gebruikt? :+ Tenminste, nog nooit gezien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:30

captain
Dat is om een slobberriempje aan vast te maken.
Die zorgt er voor dat de stang stiller ligt en dat het paard de scharen niet in de mond kan nemen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:31

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 17-11-16 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:34

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:10

Waarom schuimt lactosevrije melk zo erg en normale melk amper als het apparaat wel op dezelfde stand zet?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:29

Ik zie dat werk tuig en denk: waarom gebruiken mensen dit? :wow:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:34

Mbt de stang: behalve de ringen wasr de teugel aan vast zit, zijn er ook 'ogen' voor het slobberriempje.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:48

Interessant dat verhaal over oogkleuren! Hoe zit dat dan eigenlijk met groene/grijze ogen? Hier ook ouders met donker haar en donkere ogen maar m'n broertje en ik licht haar en groen/grijze ogen :+ Dus dan zouden m'n ouders allebei heterozygoot bruin/blauw moeten zijn. Maar zijn er ook allelen voor groene of grijze ogen of hoe zit daf?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:55

Stel nou een vrouw is zwanger en zij blijkt kanker te hebben. Kan chemo dan wel uitgevoerd worden, ondanks de baby? En stel dat zij nog ongeveer 3 maanden te leven heeft, maar ze moet nog 5 of meer maanden tot ze uitgerekend is, wat gebeurt er dan met de baby? Misschien een beetje ongelukkig geformuleerd allemaal, sorry daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:20

Smee__ schreef:
Interessant dat verhaal over oogkleuren! Hoe zit dat dan eigenlijk met groene/grijze ogen? Hier ook ouders met donker haar en donkere ogen maar m'n broertje en ik licht haar en groen/grijze ogen :+ Dus dan zouden m'n ouders allebei heterozygoot bruin/blauw moeten zijn. Maar zijn er ook allelen voor groene of grijze ogen of hoe zit daf?

Volgens mij is het bij oogkleur en haarkleur dat verschillende allelen ook nog in een bepaalde mate met elkaar 'samenwerken'. Maar over het algemeen is het zo dat donker dominant is, en als je dus allebei (man, vrouw) lichte kleur ogen hebt (blauw, grijs) dat je niet donkerdere kinderen kunt krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:23

enamorada schreef:
Stel nou een vrouw is zwanger en zij blijkt kanker te hebben. Kan chemo dan wel uitgevoerd worden, ondanks de baby? En stel dat zij nog ongeveer 3 maanden te leven heeft, maar ze moet nog 5 of meer maanden tot ze uitgerekend is, wat gebeurt er dan met de baby? Misschien een beetje ongelukkig geformuleerd allemaal, sorry daarvoor.

Chemo kan wel als je zwanger bent, maar ligt er aan hoe ver je zwanger bent. Volgens mij doen ze het in het eerste trimester bijvoorbeeld liever niet, omdat het dan nog heel kwetsbaar is (ligt ook wel weer aan welke chemotherapie).

Het antwoord op je tweede vraag weet ik niet eigenlijk, interessant vraagstuk wel. Ook ethisch gezien..

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:37

Ik vraag mij al heel lang iets af waar google het antwoord niet op heeft :+

Ik heb vaak een 500ml flesje met water in mijn tas. Nou merk ik als je schudt terwijl er een klein laagje water in zit (paar cm) het flesje inkrimpt. Hoe kan dat? :o Het lijkt mij dat er geen zuurstof uit kan gaan als het flesje dicht zit >;)

Wie o wie heeft hier scheikundig inzicht en kan mij uitleggen hoe dit in elkaar steekt O:)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:39

Water met bubbels? Misschien dat het dan daar mee te maken heeft; dat de koolzuur die reactie opwekt?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:43

_Mirjam schreef:
De oogkleur wordt iets ingewikkelder vererfd dan gewoon een dominant/recessief gen. Hier een artikel dat wellicht wat meer duidelijkheid geeft hoe twee ouders met blauwe ogen wel degelijk een kind met bruine ogen kunnen krijgen (wel in het Engels)
http://genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

Sowieso is genetica een stuk ingewikkelder dan de middelbare school bio genetica. Zo heb ik een ziekte die dominant is, maar je kan evengoed drager zijn. Vraag me niet hoe want zo ver wilde de klinisch geneticus niet gaan tijdens onze afspraak, helaas :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:45

Smee__ schreef:

Wat ik ervan begreep waren groen en grijs andere verzadigingen van de kleur blauw. Dus hetzelfde gen maar met een andere uiting.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:54

MamaMiesje schreef:
Water met bubbels? Misschien dat het dan daar mee te maken heeft; dat de koolzuur die reactie opwekt?

Nee zonder bubbels, gewoon kraanwater/Spa :)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:21

Zomer schreef:
enamorada schreef:

Chemo kan wel als je zwanger bent, maar ligt er aan hoe ver je zwanger bent. Volgens mij doen ze het in het eerste trimester bijvoorbeeld liever niet, omdat het dan nog heel kwetsbaar is (ligt ook wel weer aan welke chemotherapie).

Het antwoord op je tweede vraag weet ik niet eigenlijk, interessant vraagstuk wel. Ook ethisch gezien..

In het eerste trimester wordt er ook geen behandeling met chemotherapie gestart omdat chemo snel delend weefsel aanvalt. In het eerste trimester delen de cellen van de embryo zeer snel en chemo zou de embryo dan ook aanvallen.

Op de tweede vraag zou ik ook zo gauw geen antwoord weten. Ik verwacht dat abortus wel wordt aangeraden in zo'n geval, maar de vrouw zou zelf de beslissing wel moeten nemen.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:32

Zouden ze in het verhaal van de zwangere vrouw met kanker haar niet in coma kunnen houden? Dus kunstmatig in leven houden tot het kind geboren is. Ik weet dat dat wel eens is gebeurd, maar dat was niet met kanker. Heel eerlijk weet ik ook niet precies waaraan iemand met kanker precies overlijdt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:45

Zou ik de erwtensoep dus al bijna een jaar in de vriezer ligt nog kunnen eten?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:19

Dat merk je snel genoeg als je het opwarmt. Gewoon even proberen :D