Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:21

Dank c_alsemgeest het is gelukt! Heb meteen maar een US account aangemaakt, want hij blijft er voorlopig.

Palmera

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 23:16

Hoelang moeten amandelen vers van de boom drogen? :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 23:29

12 uur in koud water, en dan 12 uur drogen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 23:48

In water? Hoe dat zo? Ik lees voornamelijk zondrogen twee weken tot 12 maanden. Daarom de vraag.

Vraag twee: kan men iets nuttigs met de buitenste schil van de amandel? Daar heb ik nu ook twee emmers vsn vol. :+
Of is het voor de composthoop?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 00:03

Dan worden ze zachter en romiger na het drogen, en dus lekkerder :P

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:04

JudithGigi schreef:
Zag onderweg naar het werk tientallen dode muisjes op het fietspad liggen, wat kan de reden daarvan zijn? Buiten een enkele boer is er niks, dus gif lijkt me niet super voor de hand liggend?

Ik lees hier in een oud artikel een soortgelijk verhaal; https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/art ... -friesland

Weet niet of dat kan in de omgeving waar jij fietst?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:14

Kairos schreef:
JudithGigi schreef:
Zag onderweg naar het werk tientallen dode muisjes op het fietspad liggen, wat kan de reden daarvan zijn? Buiten een enkele boer is er niks, dus gif lijkt me niet super voor de hand liggend?

Ik lees hier in een oud artikel een soortgelijk verhaal; https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/art ... -friesland

Creepy, maar wel een vergelijkbaar beeld!
Maar geen brug oid, gewoon een saaie platte rechte weg tussen de velden.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:15

JudithGigi schreef:
Kairos schreef:

Ook niks in de buurt met een iets lagere hoogte, dat ze wellicht niet in een keer dood zijn gegaan, maar nog een stukje hebben kunnen lopen en toen dood zijn gegaan?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:33

Kairos schreef:
JudithGigi schreef:

Ook niks in de buurt met een iets lagere hoogte, dat ze wellicht niet in een keer dood zijn gegaan, maar nog een stukje hebben kunnen lopen en toen dood zijn gegaan?

Tenzij ze allemaal een boom in zijn geklommen niet :))

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:26

M’n vader had vandaag een klant in z’n verfwinkel en die had stopverf nodig om tussen de hoefijzers/nagels te zetten voor meer grip op asfalt? :o?
Mijn kennis van hoefijzers is niet heel groot, dus kan iemand mij uitleggen hoe en waarom je stopverf zou gebruiken?
Via de zoekfunctie op Bokt kwam ik wel wat dingen tegen over nagelgaten vullen met stopverf zodat het er netter uitziet maar niks over dat het meer grip zou geven? En hoe zorgt stopverf überhaupt voor meer grip? Hopelijk kan iemand een verhelderend antwoord geven :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 20:59

nick_en_ik schreef:
M’n vader had vandaag een klant in z’n verfwinkel en die had stopverf nodig om tussen de hoefijzers/nagels te zetten voor meer grip op asfalt? :o?
Mijn kennis van hoefijzers is niet heel groot, dus kan iemand mij uitleggen hoe en waarom je stopverf zou gebruiken?
Via de zoekfunctie op Bokt kwam ik wel wat dingen tegen over nagelgaten vullen met stopverf zodat het er netter uitziet maar niks over dat het meer grip zou geven? En hoe zorgt stopverf überhaupt voor meer grip? Hopelijk kan iemand een verhelderend antwoord geven :D

Nooit van gehoord :P
Wel kleine widia puntjes tegen het glijden, maar dat is gewoon ijzer :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:07

Stopverf ken ik wel om de gaatjes in de hoefwand te stoppen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 02:25

Wanneer moet je je zorgen gaan maken over een schaafwond? Ik ben vanmiddag gevallen, combi zand/steen en heb daardoor een schaafwond. Er is nu al een duidelijk warmteverschil (wond is heel warm en huid voelt koud). Wanneer moet je je daar dus zorgen om maken? Klein dingetje om daarin mee te nemen: ik heb wel diabetes, dus verhoogd risico op ontsteking. Maar ik voel me ook zo banketstaaf om morgen de huisarts te bellen voor een schaafwond zegmaar _O-

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:26

Kairos schreef:
Wanneer moet je je zorgen gaan maken over een schaafwond? Ik ben vanmiddag gevallen, combi zand/steen en heb daardoor een schaafwond. Er is nu al een duidelijk warmteverschil (wond is heel warm en huid voelt koud). Wanneer moet je je daar dus zorgen om maken? Klein dingetje om daarin mee te nemen: ik heb wel diabetes, dus verhoogd risico op ontsteking. Maar ik voel me ook zo banketstaaf om morgen de huisarts te bellen voor een schaafwond zegmaar _O-

De huisarts is er ook voor advies, niet alleen voor een doorverwijzing als je al zo ziek bent dat je naar het ziekenhuis moet :')
Bel ze gewoon even en leg de situatie uit, of vraag(of zoek) het email adres en mail ze met het verhaal en een foto

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:33

Heb je het goed schoon gespoeld en ook ontsmet?
Maar de HA bellen voor advies mag idd altijd

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:46

Is je tetanus vaccinatie nog geldig? Anders zou ik sowieso even bellen met de huisarts bij zo'n wond.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:48

Ik keek net op het veiligheidsinformatieblad van een tube lijm en daar stond "resultaten van PBT- en zPzB-beoordeling, PBT: Niet bruikbaar, zPzB: Niet bruikbaar"

PBT en zPzB waren snel opgezocht.

Maar wat bedoelen ze met "Niet bruikbaar"?
Is het een PBT/zPzB en is het daarom "niet bruikbaar" voor bepaalde toepassingen?
Of is de beoordeling "niet bruikbaar" om vast te stellen of het een PBT/zPzB is?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:56

Dat het chalaza (witte flubbertje in je ei) gegeten kan worden mits goed doorbakken weet ik inmiddels maar is het ook wel gezond om te eten of toch daarom beter te verwijderen?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:07

mystery1980 schreef:
Dat het chalaza (witte flubbertje in je ei) gegeten kan worden mits goed doorbakken weet ik inmiddels maar is het ook wel gezond om te eten of toch daarom beter te verwijderen?

Kan je gewoon eten, ik dacht dat het een teken is dat het ei vers is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:19

axel_1997 schreef:
Ik keek net op het veiligheidsinformatieblad van een tube lijm en daar stond "resultaten van PBT- en zPzB-beoordeling, PBT: Niet bruikbaar, zPzB: Niet bruikbaar"

Is het een PBT/zPzB en is het daarom "niet bruikbaar" voor bepaalde toepassingen?
Of is de beoordeling "niet bruikbaar" om vast te stellen of het een PBT/zPzB is?

Waarschijnlijk een slechte vertaling. Ik gok dat in de Engelse versie staat "Not applicable".
Dat zou vertalen naar "niet van toepassing".
Het is geen PBT/zPzB.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:40

Roodvos schreef:
axel_1997 schreef:

Waarschijnlijk een slechte vertaling. Ik gok dat in de Engelse versie staat "Not applicable".
Dat zou vertalen naar "niet van toepassing".
Het is geen PBT/zPzB.

Dat denk ik ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:42

mystery1980 schreef:

Ik heb nog nooit gehoord dat je iets zou moeten verwijderen uit een ei. Ik weet wel dat het eigeel iets ongezonder is dan het eiwit.
Ik bak mijn eitje (of kook) hem wel altijd goed want ik vind flubbereieren vies, er mag geen dril inzitten.
Dus ik zie eigenlijk nooit een wit flubbertje in mijn ei. Ik heb nu al geen zin meer in ei eigenlijk nu ik dit lees. :')

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:12

DuoPenotti schreef:

Dat dus niet super goed. Ik heb het omdat ik ergens een afspraak was in het toilet staan schoonmaken met natte papieren doekjes.

Tetanus is wel nog geldig gelukkig!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:40

Iemand bekend met een goede zadelpasser in de buurt van Den Bosch?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:31

Kairos schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat dus niet super goed. Ik heb het omdat ik ergens een afspraak was in het toilet staan schoonmaken met natte papieren doekjes.

Tetanus is wel nog geldig gelukkig!

Warmte is ook een reactie van je lichaam op een ‘gewone’ wond. Misschien is morgen even bellen voor overleg het beste advies :)