Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:06

https://www.theguardian.com/world/2021/ ... life-virus

Verontrustend, corona blijkt zich in grote aantallen te kunnen verspreiden onder herten (op de piek was 80% van de steekproef besmet). Dus daar kan een groot virusreservoir gaan ontstaan, dat uiteindelijk, mogelijk met een paar nieuwe mutaties, weer terug kan gaan springen naar mensen.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:08

Oh god, als we dan maar niet met de typische mensen oplossing komen: gewoon alle herten afschieten.
Dat is namelijk hoe men doorgaans omgaat met mogenlijke ziektes -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:09

Ook mijn eerste gedachte :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:16

Mjelleke schreef:

Verontrustend, corona blijkt zich in grote aantallen te kunnen verspreiden onder herten (op de piek was 80% van de steekproef besmet). Dus daar kan een groot virusreservoir gaan ontstaan, dat uiteindelijk, mogelijk met een paar nieuwe mutaties, weer terug kan gaan springen naar mensen.

Eerst maar eens afwachten wat andere wetenschappers van dit onderzoek vinden. Maar zag gisteren er stukje over veel dode ree kalfjes in Nederland, heel veel meer dan anders terwijl er genoeg voedsel is. Één lijkje word nu onderzoek op gedaan, dat zal over een dag of 10 bekend zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:18

:x Ik hoop mee dat ze niet alle bambi's gaan neerknallen.

Zijn er ook geen dierentuinen ( usa? uk ? ) die bijna al hun dieren gevaccineerd hadden ?
Ik meende daar een tijdje terug wat over gelezen te hebben.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:22

Was er toen ook niet een tijd dat Kamelen het bij zich konden dragen en ze in een of ander vaag land al heel wat kamelen hadden afgeschoten?

Of ik zit er totaal naast hoor is al een behoorlijke tijd geleden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:23

Zebrastreep schreef:
Was er toen ook niet een tijd dat Kamelen het bij zich konden dragen en ze in een of ander vaag land al heel wat kamelen hadden afgeschoten?

Dat is MERS en dat komt nog steeds voor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:24

We weten in ieder geval wat er met de nertsen is gebeurd...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:27

En met kippen/varkens/koeien……..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:31

Mjelleke schreef:

Kan het me haast niet voorstellen dat ze dat hier in de EU gaan doen. Maar aan de andere kant tegenwoordig is niets meer ondenkbaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:37

Zebrastreep schreef:

MERS wordt inderdaad kamelenvirus genoemd vanwege het natuurlijke reservoir in kameelachtigen. Wel is het zo dat MERS veel gevaarlijker is dan SARS-COV-2 (het is een neefje van). Bij MERS overlijdt ongeveer 30% van de mensen die symptomatisch zijn, grofweg 50x zoveel als met covid19 (0.65%). Ook is MERS verder behoorlijk onder controle gekregen, terwijl covid19 zich dusdanig verspreid en gemuteerd heeft dat ik tegenwoordig de kans op echt verdwijnen klein acht. Zeg nooit nooit, maar nu er nog een dierlijk reservoir is gevonden (bovenop de marter-achtigen), wordt het wel heel lastig.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 11-11-21 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:40

Sizzle schreef:
Zebrastreep schreef:

Dat is MERS en dat komt nog steeds voor.

Scherp! Dat was het inderdaad!

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:57

in het begin van de coronatijd waren katten toch ook een risicofactor......
nu ineens herten -O-

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:01

Katten nog steeds als in ze kunnen ziek worden van mensen die corona hebben. Op de website van het RIVM staat het volgende:

Uit onderzoek in Nederland blijkt dat ongeveer 20% van de katten en ongeveer 15% van de honden uit huishoudens met personen met COVID-19, antistoffen tegen SARSsevere acute respiratory syndrome-CoVcoronavirus-2 in het bloed hebben. Dat is meer dan bij honden en katten waarvan de eigenaar niet positief is getest. Waarschijnlijk zijn de huisdieren door de eigenaren besmet. Er zijn nog geen gevallen bekend van besmette huisdieren die mensen hebben besmet. De kans hierop wordt heel klein geacht. Bij asielkatten en honden en katten uit huishoudens zonder link met personen met COVID-19 bleken slechts enkele dieren antistoffen tegen SARS-CoV-2 te hebben en dus besmet te zijn geweest. Geen van deze dieren testte positief op het virus. Dat betekent dat de kans erg klein is dat honden en katten buiten hun huishouden met SARS-CoV-2 worden besmet. Honden en katten, die een besmetting met SARS-CoV-2 doormaken, vertonen doorgaans geen tot milde klachten.

Daarnaast is het bekend dat hamsters , fretten en konijnen besmet kunnen raken met covid-19. En uiteraard de nertsen.

Al heb ik ook wel verhalen gehoord van cavia's die het hebben gehad en eraan zijn overleden als in ze kregen dezelfde klachten. Nu is een verkoudheid / longontsteking bij een cavia vaak wel dodelijk als je er niet op tijd bij bent en zijn ze er mega gevoelig voor dus dat kan ook gewoon toeval zijn. Het is in ieder geval niet bewezen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:02

Katten lijken het wel te kunnen krijgen van mensen, maar doorgeven aan mensen heb ik eigenlijk nooit gehoord. Ook doorgeven aan andere katten heb ik geen bevestiging van gezien. Beide (doorgeven aan mensen en doorgeven aan andere katten) is nodig om als dierlijk reservoir te kunnen dienen. Marterachtigen en herten blijken helaas beiden te kunnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:07

Er was ook al een keer een besmette tijger. Dat vond ik op zich wel knap. Je zou denken dat je meer dan 1,5m afstand houdt :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:11

Soms heb je waaghalzen.... :')

Katten zijn toch ook echte coronabommetjes.
FIP is dan weer het gevaarlijkste gemuteerde coronavirus onder de kattenpopulatie.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:13

Sizzle schreef:
Er was ook al een keer een besmette tijger. Dat vond ik op zich wel knap. Je zou denken dat je meer dan 1,5m afstand houdt :D

Die had misschien een besmet hert gegeten :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:37

Hoe kan een hert nou in godsnaam met Covid besmet raken? Zijn zo schuw als wat!!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:38

In de waterleiding duinen zijn ze niet zo schuw hoor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:40

Als je hier een scheet laat rennen ze al de wei uit...

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:44

Popstra schreef:
Hoe kan een hert nou in godsnaam met Covid besmet raken? Zijn zo schuw als wat!!

While the precise route(s) of transmission of SARS-Cov-2 from humans to deer are unknown, there are several ways in which deer may be exposed to the virus from humans, including through feeding in backyards or even when a susceptible deer may come in contact with potentially infectious material saliva, urine, etc.) from an infected human in forested areas or exurban environments. Deer may also become exposed to SARS-CoV-2 through contact with wastewater discharges, infected fomites, or other infected animals.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:47

Ah duidelijk. Dankjewel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:26

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:32

Zo, en ook niet een beetje meer :( .