Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:03

Citaat:
Voor iedereen die dit jaar een kerststal wil opzetten:
Rekening houdend met de momenteel geldende regels ...Jezus Maria en Jozef = 1 huishouden ... maar dan wordt het krap.
Daarnaast zijn er de herders (volgens de traditie tenminste 2) PLUS de 3 wijze mannen
Als we aannemen dat de (minimaal) 2 herders geen familie van elkaar zijn en de 3 wijze mannen niet samen wonen in een gedeeld appartement, dan zijn er in totaal ACHT mensen uit ZES huishoudens !!!
Wat kan je doen?
Voeg de drie wijze mannen pas op 6 januari toe en stuur de herders op 5 januari naar huis. Laat een briefje invullen met naam, adres, aankomst- en vertrektijden, plaats desinfectiemiddeldispensers en, heel belangrijk, ... markeer duidelijk de afstanden voor de stal en de regels voor eenrichtingsverkeer met plakband. Vergeet niet om beveiliging voor de ingang te plaatsen.

;)

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:05

_O-

Nu wil ik het zo :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:05

secricible schreef:
pmarena schreef:
Als die sneltesten en/of elektronische neus nu heel breed uitgerold kunnen worden dan zou dat nog een soort redding voor de horeca kunnen betekenen wellicht...?

Wat ik trouwens wel raar vind. Stel je raakt besmet en je hebt de pech dat het dermate zwaar wordt dat je in het ziekenhuis terechtkomt op in eerste instantie de normale verpleegafdeling zeg maar. Dan lig je daar dus als ik het goed begrijp tussen de hoestende Corona-patiënten? Lijkt me toch geen fijn idee dat je bij elke ademteug meer virus in je lijf krijgt.....

Er is normaal gesproken een afdeling waar mensen liggen die verdacht zijn. Daar lig je in isolatie. Als je positief test ga je door naar cohort, waar iedereen besmet is.

Tenminste, dat is de normale gang van zaken, of dat nu met deze extreme drukte nog zo is durf ik niet te garanderen.

Als je besmet bent ben je besmet. Dan maken meer virusdeeltjes ook niet meer uit.

Volgens mij juist wél. Las al vaker dat daardoor ook zorgmedewerkers ernstig ziek werden doordat zij op de covidafdeling hogere lading van het virus binnenkregen.

Vind het eng dat je op zalen gelegd wordt en niet geisoleerd in eenpersoonskamers.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:10

Ja want we hebben alle ruimte over in de ziekenhuizen elnienjo.

Ik vraag me soms af of jij enig idee hebt hoe het op dit moment er aan toe gaat in zkh.

Als je niet besmet bent en dus geen antistoffen hebt bepaald de duur en de mate van virusdeeltjes of je besmet raakt of niet. Als je besmet bent maakt verdere blootstelling niet meer uit, je wordt dan niet ineens nog meer ziek.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:16

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Er is normaal gesproken een afdeling waar mensen liggen die verdacht zijn. Daar lig je in isolatie. Als je positief test ga je door naar cohort, waar iedereen besmet is.

Tenminste, dat is de normale gang van zaken, of dat nu met deze extreme drukte nog zo is durf ik niet te garanderen.

Als je besmet bent ben je besmet. Dan maken meer virusdeeltjes ook niet meer uit.

Volgens mij juist wél. Las al vaker dat daardoor ook zorgmedewerkers ernstig ziek werden doordat zij op de covidafdeling hogere lading van het virus binnenkregen.

Vind het eng dat je op zalen gelegd wordt en niet geisoleerd in eenpersoonskamers.

Gemiddelde ziekenhuis bestaat tegenwoordig alleen nog maar uit eenpersoonskamers.

Van 50man tellende team, waar dus nog 100 man van buitenaf bij heeft gewerkt (if you give or take), zijn er tijdens de eerste golf precies 3 ziek geweest, die het waarschijnlijk nog voor de cohort hebben opgelopen.
2 van de 3 hebben het gewoon af kunnen doen als een griepje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:18

Dat valt volgens mij wel tegen Barbalientje. De 4 ziekenhuizen die ik afgelopen jaar van binnen heb gezien hadden allemaal nog voornamelijk 2 of 4 persoons kamers.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:21

pien_2010 schreef:
Kaja schreef:
@Pien Mogen er nog wel toeristen naar Frankrijk? Of door Frankrijk heen reizen naar bijvoorbeeld Spanje?

Doorreizen weet ik niet. Buiten grenzen gaan weer dicht.
Vanmiddag worden de details bekend gemaakt.

Oké bedankt voor je reactie.
Ik ben erg benieuwd of je tijdens de Franse lockdown door Frankrijk mag reizen. Spanje word ook haast niet meer genoemd in het nieuws.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:25

elnienjo schreef:
Waarom weigert veel zorgpersoneel structureel de griepprik?
Ik las in een artikel dat maar 30% zich vorig jaar heeft laten vaccineren.
Waarom stellen werkgevers dat niet verplicht?
Ook las ik gisteren in een artikel dat zorgpersoneel wat wél de griepprik had gehad vorig jaar veel minder vaak covid op heeft gelopen. De weigeraars zijn dus mede verantwoordelijk voor het verder besmetten van kwetsbare patienten.

Citaat:
Vaccinatie biedt circa een half tot 1 jaar bescherming, natuurlijke infectie langer. (6-8) Omdat griepvirus slordig is in het kopiëren van haar eigen erfelijk materiaal, kunnen er relatief gemakkelijk virusvarianten ontstaan die in zekere mate aan de immuniteit ontsnappen en zich verspreiden. Van een vaccinmismatch spreken we als voor 1 of meer van de virussen in het vaccin, de opgewekte immuniteit onvoldoende is om optimale bescherming te bieden tegen de circulerende virussen. Door wetenschappelijk gebaseerde voorspelling van de virussen die de volgende epidemie zouden kunnen veroorzaken wordt getracht vaccinmismatch te voorkomen, maar dit blijkt soms lastig te zijn.

Bron:https://www.rivm.nl/elk-jaar-nieuw-griepvaccin-hoe-wordt-samenstelling-ervan-bepaald

Zet daar tegen over een neer een jong gezonde vrouw met een goede weerstand. Deze persoon is bijna nooit ziek. Zeg eens dat ze een week per 5 jaar ziek is.
Waarom zou zo persoon zich jaarlijks laten enten met lichaam- vreemde stoffen? Het voordeel voor haar is mininmaal tot niet aanwezig, terwijl ook altijd risico's zitten aan zo enting.

Wat veel efficiënter is om alle zwakke mensen en ziekenhuis patiënten dit vaccin aan te bieden.

Ik denk dat straks met het corona vaccin straks ook zo gaat. Voor ruim 70% van mensen is zo corona niet meer dan een verkoudheidje. Ik weet haast wel zeker dat deze mensen zich niet laten enten zodra er een vaccin er is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:30

Die krijgen ook de griepprik aangeboden. Het probleem is alleen dat bij veel ouderen en kwetsbaren door comorbiditeit de griepprik minder goed zijn werk doet.

Of dat bij corona ook zo gaat zijn is nog onbekend.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:31

Ho zie dat ik een woordje heb gemist ;)

Bedoelde gemiddelde nieuwe ziekenhuis O:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:00

Kaja schreef:
Ik ben erg benieuwd of je tijdens de Franse lockdown door Frankrijk mag reizen. Spanje word ook haast niet meer genoemd in het nieuws.

Spanje is tot 9 mei in staat van alarm.
De deelstaten nemen zelf hun maatregels afhankelijk van de noodzaak.
Op dit moment zijn vrijwel alle deelstaten afgesloten. Verder verschiillende gebieden en gemeentes op slot.
Wij zitten ook voor 10 dagen, voorlopig, binnen de gemeentegrenzen.

Verder gelden avondklok en max. van 6 bij elkaar.

Nieuwe besmettingen gister 23.000 op een bevolking van 50 miljoen. Net iets minder dan NL dus.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:15

Economen pleiten voor minder angst: ’Risico’s tweede golf flink lager’

Dat zal heel mooi zijn. Drukte in ziekenhuizen lijk hier best wel mee te vallen.
Eigenlijk ook bizar dat veel mensen in de tweede golf angstiger lijken te zijn dan in de eerste golf. En dan ook nog al dat gedoe met die mondkapjes :\
Gelukkig ben ik zelf niet zo bang aangelegd.

Afbeelding
Van het Dashboard coronavirus.
Sterftecijfer is ook nog steeds heel laag.
Eigenlijk is de situatie die je wilt hebben is veel besmettingen zodat er groepsimmuniteit ontstaat maar dan wel met zo min mogelijk stergevallen. Op dit moment lijkt dat heel goed te gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 01:37

Die economen staan niet aan het bed ;)

Het gaat niet om sterftecijfer, maar dat de zorg niet overbelast raakt :)*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:16

Ik ben benieuwd of je binnen de gemeentegrenzen wel vrij rond mag lopen en hoe dat dan gaat in Spanje. Een max van 6 geldt hier ook, of eigenlijk een max van 4 (dus iets strenger) en aangezien de horeca dicht is hoeven mensen s avonds eigenlijk nergens heen. Althans, het is hier s avond echt wel stil op straat... Want ik zie het verschil nog niet helemaal...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:19

Precies. Het draait nog steeds er om dat we zorg kunnen blijven leveren.
Ik weet niet waar jou "hier" is Blussum, maar de drukte in zkh valt in NL zeker niet mee.

En vergelijk alsjeblieft niet met de eerste golf, want toen was letterlijk vrijwel álle andere zorg afgeschaald. Laten we dat alsjeblieft niet definieren als dat dat ons referentiekader zou moeten zijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:40

Huertecilla schreef:
Kaja schreef:

Spanje is tot 9 mei in staat van alarm.
De deelstaten nemen zelf hun maatregels afhankelijk van de noodzaak.
Op dit moment zijn vrijwel alle deelstaten afgesloten. Verder verschiillende gebieden en gemeentes op slot.
Wij zitten ook voor 10 dagen, voorlopig, binnen de gemeentegrenzen.

Verder gelden avondklok en max. van 6 bij elkaar.

Nieuwe besmettingen gister 23.000 op een bevolking van 50 miljoen. Net iets minder dan NL dus.

Bedankt voor de informatie. Gister zag ik inderdaad dat ook Catalonië z’n grenzen min of meer dicht gooit. Echter mag je volgens mij net als in Frankrijk wel door het land heen reizen.

Toch schetst dat verbazing, volgens mij was het België tijdens de eerste golf die zei we gooien de buiten grenzen dicht. Ik snap wel dat we één Europa zijn maar zo blijf je onnodige verplaatsingen houden.

Ik dacht dat inwoners een papier bij zich moeten dragen wat ze gaan doen en voor hoe lang? Niet helemaal zeker hoor. Maar hoe zit dat met buitenlanders? Die mogen zonder papier door land reizen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:42

Blussem schreef:
[ [url=m/KnAOMu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van het Dashboard coronavirus.
Sterftecijfer is ook nog steeds heel laag.
Eigenlijk is de situatie die je wilt hebben is veel besmettingen zodat er groepsimmuniteit ontstaat maar dan wel met zo min mogelijk stergevallen. Op dit moment lijkt dat heel goed te gaan.

Nee, dat willen we niet |( |(

Die zogenaamde groepsimmuniteit kost jaren en zou dan immens veel doden en overbelaste zorgmedewerkers kosten. Wij willen nu zo min mogelijk besmettingen, het is huilen met de pet op in de ziekenhuizen/zorg. Deze golf is heftiger dan de vorige, iedereen voelt zich moe en uitgeblust, en de winter is nog niet eens begonnen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:02

Groepsimmuniteit, er is een bokker die het twee keer heeft gehad en ze is ongetwijfeld niet de enige, daarom denk ik dat dat idee ook niet helemaal meer op gaat.

Ik vind het wel heel vervelend als mensen hun eigen feedback geven of zich er niet gelijk aan houden waarvan je het wel zou verwachten. Zoals de fysio waarbij ik zelf moest vragen of hij een mondkapje om wou doen. Ook heb ik binnenkort een cursusdag en er komen maar 6 mensen op afstand maar er is ook eten /drinken daarom vroeg ik of of er ook ontsmettingsdoekjes waren om bijvoorbeeld een doorgegeven glas te kunnen desinfecteren, daar voel ik me als astmapatiënt prettig bij maar ik kreeg eerst te horen dat corona allemaal wel meevalt enzo.
Hoewel mij het ook nog niet echt duidelijk is hoeveel risico er zit aan oppervlaktes? Misschien overdrijf ik daar ook wel in, maar better safe than sorry.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:19

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:20

Zolang er geen patiënten in de gang hoeven te liggen en we in ziekenhuizen alle tijd hebben om aan alle registratie verplichtingen te doen, dans filmpjes te maken, enz. Dan kun je mij niet wijs maken dat het druk is in de ziekenhuizen.

Groepsimmuniteit is trouwens de enige oplossing. Zoals dat stuk wat ik citeerde virm geeft zo vaccin maar half tot heel jaar immuniteit terwijl bij ziekte doormaken het 6 tot 8 jaar is .

Áls jij niet geloot in groeps immuniteit hoe moet dan zo vaccin dan werken en waarom zouden gezonden dan met zo vaccin inenten voor wie dit virus helemaal geen bedreiging is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:22

Blussem, keep on dreaming. Jij snapt het nog steeds niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:22

Blussem schreef:
Zolang er geen patiënten in de gang hoeven te liggen en we in ziekenhuizen alle tijd hebben om aan alle registratie verplichtingen te doen, dans filmpjes te maken, enz. Dan kun je mij niet wijs maken dat het druk is in de ziekenhuizen.

Groepsimmuniteit is trouwens de enige oplossing. Zoals dat stuk wat ik citeerde virm geeft zo vaccin maar half tot heel jaar immuniteit terwijl bij ziekte doormaken het 6 tot 8 jaar is .

Áls jij niet geloot in groeps immuniteit hoe moet dan zo vaccin dan werken en waarom zouden gezonden dan met zo vaccin inenten voor wie dit virus helemaal geen bedreiging is.

Wauw... oke. Als dat je referentiekader zijn is het inderdaad niet druk in de ziekenhuizen nee.
Gelukkig zijn dat niet de landelijke referentiekaders.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:23

Die negatieve opmerkingen over dansfilmpjes ben ik zo zat _-:( . Mogen ze zich alleen maar kapot werken ofzo? Ben al dankbaar dat er überhaupt nog mensen in de zorg werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:24

Blussem hou toch op, er komt echt alleen maar bullshit uit jouw mond. Lekker ff trappen naar de zorgmedewerkers :r walgelijk ben je.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:25

Gisteravond in de vooravond kreeg ik plots een loopneus.
En als er bij nadenk, een miniem gevoel van ietwat rauwe keel sinds gisterochtend.

Omdat ik gisteren bij familie op bezoek ben geweest, daar kom ik overigens meestal 2x per week, maar die zit in een instelling, mijn verantwoordelijkheid genomen en gisteravond heel laat toch nog test online ingepland.
Kan al om 9 uur terecht. Als uitslag dan ook zo vlot komt. Wachttijd op test minder dan 9 uur.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 30-10-20 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt