Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:49

DuoPenotti schreef:
elnienjo schreef:

Ik vind dat Ariël (die kleine zeemeermin) in de verfilming gespeeld had moeten worden door een blanke vrouw.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist goed dat er steeds meer mensen vertegenwoordigd worden in series en film en dergelijke, maar Ariël is als een blanke zeemeermin ooit bedacht. Alsof je van Winnie the Pooh ineens een pandabeertje maakt ofzo :

Eens.
Dat is cultural appropriation als je t goed bekijkt.

Bij zoiets denk ik dan...wat maakt dat nu uit....
Kan me daar dan weer niet over druk maken. Als de film verder maar leuk in elkaar is gezet en goed gespeeld.

Ik vind het onnodig, ze kunnen ook nieuwe sprookjes bedenken met hoofdrollen voor andere culturen tenslotte.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:49

DuoPenotti schreef:
Marjo, juist een hele witte dan toch, wegens geen zon?
Maar vind het ook knap dat ze dan zo'n gaaf huidje heeft en niet gerimpeld is :P

Ja dat dacht ik wel ooit eens gelezen te hebben. Maarja, wat ik zeg, ik kan me er niet aan storen. Zeemeerminnen bestaan niet eens :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:50

Marjo schreef:
DuoPenotti schreef:
Marjo, juist een hele witte dan toch, wegens geen zon?
Maar vind het ook knap dat ze dan zo'n gaaf huidje heeft en niet gerimpeld is :P

Ja dat dacht ik wel ooit eens gelezen te hebben. Maarja, wat ik zeg, ik kan me er niet aan storen. Zeemeerminnen bestaan niet eens :')

Op YouTube staat een docu die beweert van wel :P

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:51

Danique_G schreef:
Captain schreef:
We zijn toch al te ver heen, ik geloof er geen reet van dat er ooit nog verbetering in komt en we het tij kunnen keren. Jammer maar helaas..

Wij gaan de aarde niet redden. De aarde herstelt altijd en is miljarden jaren in staat geweest dit te doen. Duurt wellicht 200.000+ jaar. Maar wij zijn onderdeel van de evolutie, wij staan er niet boven. We versnellen wel het uitroeien van onszelf. We redden enkel onszelf en het ecosysteem in de huidige tijd.

Op een gegeven moment hersteld die ook niet meer want het word te heet.
We versnellen het vast, maar dat de aarde niet meer in deze vorm zal blijven bestaan is volgens vele toch wel een feit. Maar laat ik me daar net niet druk om maken :P
https://scientias.nl/aarde-nog-zeker-17 ... meer%20van.

elnienjo

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:53

Ook zonder menselijk toedoen verandert het klimaat. Ooit groeiden er palmbomen op Groenland, wellicht was het vuur toen zelfs nog niet uitgevonden,laat staan industrie.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:53

Elnienjo, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan moeten ze die karakters ook goed vormgeven. Mulan ben ik het bijvoorbeeld ook niet mee eens..

Diversiteit is goed, cultuur gebruiken om een karakter vorm te geven keur ik ook goed maar dan moet het wel respectvol en correct blijven en dat is het moeilijkste.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:54

Wat bijzonder, die nieuwe Ariel. Ik denk toch dat als je het andersom zou doen, een sprookje uit een land met getinte mensen nemen en daar de hoofdpersoon vervangen door een blanke, dat dat heel anders zou worden opgevat. In mijn hoofd klopt het dan niet dat dat de ene kant op wel acceptabel of goed is, en de andere kant op niet.

Een roodharige met sproeten als mowgli zou toch ook niet kloppen, een turkse als Mulan, of ga zo maar door?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:58

PoelieWoelie schreef:
Ik vind dat Ariël (die kleine zeemeermin) in de verfilming gespeeld had moeten worden door een blanke vrouw.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist goed dat er steeds meer mensen vertegenwoordigd worden in series en film en dergelijke, maar Ariël is als een blanke zeemeermin ooit bedacht. Alsof je van Winnie the Pooh ineens een pandabeertje maakt ofzo :

Kijk ik een verkeerde trailer als ik een blanke Ariël zie?
Wel met zwart haar, dat vind ik stom.
https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... verfilming

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:59

HopeMyDay schreef:
Elnienjo, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan moeten ze die karakters ook goed vormgeven. Mulan ben ik het bijvoorbeeld ook niet mee eens..

Diversiteit is goed, cultuur gebruiken om een karakter vorm te geven keur ik ook goed maar dan moet het wel respectvol en correct blijven en dat is het moeilijkste.

Wat is er mis met Mulan? Ik ken het alleen van naam, heb de film niet gezien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:00

Maar het zijn toch sprookjes, dan kun je die personen toch eruit laten zien hoe je wilt? want het zijn allemaal verzinsels, ook het rode haar.
Of het moet zijn dat er iemand denkt dat een meermin echt bestaat, dan word de discussie anders :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:02

elnienjo schreef:
Ook zonder menselijk toedoen verandert het klimaat. Ooit groeiden er palmbomen op Groenland, wellicht was het vuur toen zelfs nog niet uitgevonden,laat staan industrie.

Maar wat zeker is, is dat wij wel de reden zijn dat er weet ik hoeveel tonnen afval op de wereld liggen, microplastics in het water zitten en leefgebieden van soorten verdwijnen :)

Maar goed, nu gaat het wel erg ver off-topic

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:02

DuoPenotti schreef:
Maar het zijn toch sprookjes, dan kun je die personen toch eruit laten zien hoe je wilt? want het zijn allemaal verzinsels, ook het rode haar.
Of het moet zijn dat er iemand denkt dat een meermin echt bestaat, dan word de discussie anders :D

Ik hou wel van continuïteit. Mickey mouse ga je ook niet opeens grijs maken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:03

DuoPenotti schreef:

Ligt er aan natuurlijk. Pocahontas en Mulan zie ik niet zozeer als sprookjes maar wel als verhalen, en die verhalen moeten natuurlijk wel kloppen anders krijg je wel te maken met cultural appropriation of iig een niet representatie beeld van wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:04

De kleine zeemeermin heet geen Ariël, heeft geen rood haar en trouwt niet met de prins. Ze gaat dood aan het einde.
UO, Disney moet ophouden prachtige sprookjes geweld aan te doen door ze geschikt te maken voor de tere kinderzieltjes van tegenwoordig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:04

DuoPenotti schreef:

Ze heeft al sinds 1800 oid rood haar |(

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:05

Hoewel H.C. Andersen wel beschrijft dat "haar huid was zo helder en glanzend als een rozenblaadje / hendes hud var så klar og skær som et rosenblad", doet de huidskleur van De Kleine Zeemeermin er niet zozeer toe voor het verhaal. Het verhaal is meer gericht op verschillende nieuwe fases, één in de zee, één op het land en één uiteindelijk als 'geest' zonder lichaam. Het is als het ware een coming of age verhaal van een zeemeermin die tussen twee werelden leeft en haarzelf ontdekt (en onafhankelijkheid zoekt). Ik zie niet in waarom het bij dit verhaal uitmaakt wat voor een kleur huid ze heeft. Zolang huidskleur of etniciteit geen invloed heeft op de vertelling van het verhaal mag daar best wel mee gespeeld worden. Helemaal in sprookjes.

Er zijn ook heel veel theorieën op basis van H.C. Andersens sprookjes en stukken schrift van hem dat H.C. Andersen op mannen viel. Mijn onpopulaire mening is misschien dus wel dat ik wel graag een vertolking wil zien van zijn werk waarin dit wat meer naar voren komt. :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:07

PoelieWoelie schreef:

Eens, zo vind ik het ook stom dat 007 vanaf nu een vrouw is.
Geen James, ehh Janny Bond voor mij meer. :wave:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:09

Mulan heb ik nooit gezien, dus zeg ik even niets over.

Pocahontas is idd een oud verhaal vanuit wat ooit echt gebeurt zou zijn. Nee dat moet je dan niet veranderden. Daar ben ik het zeker met je over eens.

Maar de zeemeermin, of dwergen of... lekker laten veranderen mijn part elke nieuwe film.
Maar misschien ligt dat aan mij en ik niet zoveel waarde hecht aan hoe personen er in fictie uit zien.
Dat wij in onze blanke landen er blanke typetjes van hebben gemaakt is van oudsher logisch, maar waarom bij een sprookje, dus geen verfilmd echt verhaal, dat niet veranderen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:09

DuoPenotti schreef:
Danique_G schreef:
Wij gaan de aarde niet redden. De aarde herstelt altijd en is miljarden jaren in staat geweest dit te doen. Duurt wellicht 200.000+ jaar. Maar wij zijn onderdeel van de evolutie, wij staan er niet boven. We versnellen wel het uitroeien van onszelf. We redden enkel onszelf en het ecosysteem in de huidige tijd.

Op een gegeven moment hersteld die ook niet meer want het word te heet.
We versnellen het vast, maar dat de aarde niet meer in deze vorm zal blijven bestaan is volgens vele toch wel een feit. Maar laat ik me daar net niet druk om maken :P
https://scientias.nl/aarde-nog-zeker-17 ... meer%20van.

Maar de aarde herstelt het leven. Wellicht niet in de huidige vorm. Maar die vorm zou sowieso niet meer bestaan in 200.000 jaar tijd. Het gaat mij voornamelijk om het feit dat wij ons boven de evolutie plaatsen, dat vind ik gek. Wij zijn de evolutie, wij zijn dieren. Zelfs als gaat de boel in de hens letterlijk en gaat 80% van alle soorten dood door onze toedoen, dan komt hersteld het evenwicht zicht weer. Deze arrogantie heeft ons in de problemen gebracht in de eerste plaats ook, ironisch genoeg.

Het is wel echt immens triest. Want ik zeg niet dat klimaatverandering niet echt is danwel niet door onze toedoen. Het immens triest dat we hier met open ogen inlopen. Maar uiteindelijk, dat is ook evolutie. Ik stel me wel eens voor dat de aarde een soapserie is voor aliens en dat ze door de afstand versneld onze evolutie kunnen bekijken. Die moeten zich ook nu de ballen uit hun broek lachen nu. Zo slim, maar tegelijkertijd zo dom.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:10

Marjo schreef:
DuoPenotti schreef:

Ligt er aan natuurlijk. Pocahontas en Mulan zie ik niet zozeer als sprookjes maar wel als verhalen, en die verhalen moeten natuurlijk wel kloppen anders krijg je wel te maken met cultural appropriation of iig een niet representatie beeld van wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Dit, en er is veel cultural appropriation in Mulan (want dat is een cultuur waar ik wat meer van weet). Wat voorbeelden: het huis waar Mulan in woont is een typische Zuid-Chinese woning terwijl het verhaal zich in het noorden afspeelt. In de tijd dat Mulan zich afspeelt was China nog politiek verdeeld in Noord en Zuid en het is daardoor een gevoelig onderwerp. En een tweede voorbeeld gaat over het gebruik van het woord "qi" of "chi" zoals we het in westerse landen gebruiken. Het woord wordt te pas en te onpas gebruikt.

Nouja het zijn er nog al wat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:13

HopeMyDay schreef:
Marjo schreef:

Dit, en er is veel cultural appropriation in Mulan (want dat is een cultuur waar ik wat meer van weet). Wat voorbeelden: het huis waar Mulan in woont is een typische Zuid-Chinese woning terwijl het verhaal zich in het noorden afspeelt. In de tijd dat Mulan zich afspeelt was China nog politiek verdeeld in Noord en Zuid en het is daardoor een gevoelig onderwerp. En een tweede voorbeeld gaat over het gebruik van het woord "qi" of "chi" zoals we het in westerse landen gebruiken. Het woord wordt te pas en te onpas gebruikt.

Als Aziaten een verhaal verzinnen waarin westerlingen voorkomen zal dat ook zijn vanuit hun point of view, niet uit het onze. Daar lijkt me niet veel mis mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:14

Danique_G
Ik vind ons gewoon een plaag.
Maar dat mag je niet hardop zeggen.... want uiteindelijk is dat de oorsprong van alle ellende.
Ik denk dat Covid19 ook een waarschuwing was voor wat ons ooit echt staat te wachten.
Waar doctoren met een injectie niets aan kunnen doen en 75% uitgeroeid gaat worden.
En of wij dat mee gaan maken, wie weet.
Geleerd hebben we er niets van, vliegen weer de hele wereld over, fokken net zoveel. Dus dat dat niet goed blijft gaan is zeker.

Dus ja dat de aarde zich op die manier herstelt ben ik zeker met je eens :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:16

Telpeva schreef:
Ik vind dat vergelijken met een ander dan weer zo nutteloos, ja maar zij doen dit dus dan mag ik dat. Dan denk ik: je mag toch sowieso al lekker zelf kiezen wat je doet, waarom moet je je keuze goed praten door een ander omlaag te halen? Als het je werkelijk zou interesseren dan zou het niet uitmaken wat het onderwerp is (of het nou om kinderen krijgen gaat, reizen, dingen kopen enz) dan zou je bij AL die keuzes erbij stil staan, en bij AL die keuzes rekening willen houden. Als het je gewoon niet zoveel interesseert dan is dat toch ook een keuze? Die keuze mag je maken...

Ariel ga ik zo even naar googlen daar heb ik nog niks over voorbij zien komen

Ik vind niet dat ik per se wel mag vliegen omdat anderen vlees eten, kinderen hebben en paasei uit China bestellen, mijn gedrag goedpraten door anderen omlaag te halen was mijn bedoeling niet :o waar ik meer op doelde is dat we allemaal dingen doen die beter en slechter zijn voor het milieu en daardoor elkaar afrekenen op onze keuzes uiteindelijk helemaal nergens op slaat.

Tegelijkertijd vind ik het ook niet handig om zo zwart-wit te denken dat het of AL je keuzen milieuvriendelijk maken is (vegan eten, geen auto hebben en nooit vliegen neem ik aan?) of er helemaal geen rekening mee houden omdat ik het dan toch niet 100% goed doe. Als ik die logica volg, waar moet ik motivatie vandaan halen om bijv. mijn afval niet in het bos te dumpen oid, 100% milieuvriendelijk ben ik toch al niet :+ (dat is theoretisch he, ik loop absoluut niet met mijn afval rond te strooien)

En Ariel mag lekker alle kreuren van de regenboog zijn wat mij betreft :j ik vind het meer belachelijk dat 99% van Hollywood media als hoofdpersonage een blanke cishet gast hebben (of een superslanke blanke meid die niets te beleven heeft behalve haar blanke vent zoeken uieraard :+ ).

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:27

elnienjo schreef:
Als Aziaten een verhaal verzinnen waarin westerlingen voorkomen zal dat ook zijn vanuit hun point of view, niet uit het onze. Daar lijkt me niet veel mis mee.

Ik moet altijd onwijs lachen als Amerikanen Nederlanders ergens in voor laten komen. Dan lopen we hier ineens als het Zeeuws kaasmeisje rond op klompen met zo’n bijzonder hoedje op ons hoofd :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:29

HopeMyDay schreef:
Marjo schreef:

Als Aziaten een verhaal verzinnen waarin westerlingen voorkomen zal dat ook zijn vanuit hun point of view, niet uit het onze. Daar lijkt me niet veel mis mee.[/quote]

Dit gaat over de live action film denk ik. Die film is een aantal jaar oud en de culturele fouten die daar gemaakt zijn hebben niks te maken met het orgineel.

Hier een artikel over de film https://medium.com/@xiranjayzhao/everyt ... a97d0f774f