Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mizora schreef:De lichaamstemperatuur is (over het algemeen) gelijk tussen personen, maar de ThermoNeutrale Zone (TNZ) is dat niet. Dit is het gebied waarin er geen inspanning gepleegd hoeft te worden om het niet te warm of te koud te krijgen. Dit verschilt bij mensen door hun vetlaag (isolatie), (spijs)verteringswarmte en door hun onopvallende bewegingen. Ook dingen als hartslag en ademhaling kunnen daarbij van invloed zijn. Iedere beweging, hoe klein ook, wordt veroorzaakt door spierarbeid. Bij spierarbeid komt warmte vrij. Deze warmte moet worden afgevoerd. Soms vervangt hij per ongeluk afgevoerde warmte, soms moet hij afgevoerd worden als overtollige warmte.
Bij per ongeluk afgevoerde warmte kan je denken aan warmteverlies via de huid (ook een koud aanvoelende huid verliest nog steeds warmte, hoewel wel minder dan een warm aanvoelende huid, behalve als hij dezelfde temperatuur heeft als de omgeving). Maar een heel groot verliespunt is de ademhaling. De lucht in de longen wordt/is opgewarmd tot lichaamstemperatuur, dus 38 graden, ook als het buiten -5 is. Daar gaat behoorlijk wat warmte mee verloren.
Met zweten vergroot je juist de mogelijkheid om warmte via de huid te verliezen, met hijgen vergroot je de mogelijkheid om warmte via de ademhaling te verliezen (mensen zijn daar echter niet goed in, ze ademen namelijk meestal te diep waardoor er hyperventilatie ontstaat. Het zuurstofgehalte in het bloed wordt dan te hoog/CO2-gehalte te laag. Dieren die hijgen als primair afkoelingsmechanisme gebruiken, beperken de O2-CO2-uitwisseling).
Rije schreef:Terwijl ik gisteren keihard stond te werken om die rottige horzeleitjes van de benen van mijn paard te schrapen, dacht ik: hoe kan het dat een paard die eitjes zo kan oplikken (daar word je tenminste altijd voor gewaarschuwd) en dat ik hemel en aarde moet bewegen om die dingen eraf te krijgen met allerlei 'gereedschappen'?
Knert schreef:Rije schreef:Terwijl ik gisteren keihard stond te werken om die rottige horzeleitjes van de benen van mijn paard te schrapen, dacht ik: hoe kan het dat een paard die eitjes zo kan oplikken (daar word je tenminste altijd voor gewaarschuwd) en dat ik hemel en aarde moet bewegen om die dingen eraf te krijgen met allerlei 'gereedschappen'?
Probeer je tong eens...
xSCWx schreef:cissy schreef:Waarom is altijd de straat voor het CSI gebouw in CSI Miami nat? Zo vaak regent het daar toch niet? Strak blauwe lucht en toch die straat altijd nat.
Misschien omdat ze het hebben schoongemaakt voordat ze gaan filmen? Ik weet dat straten soms worden schoongemaakt met een hoge drukspuit omdat je dan goed alle kleine vuiltjes (papiertjes, sigaretten filters) beter weg krijgt.