Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:18

Waarom ik als ik in de middag douche zo moe ben erna en als ik in de avond douche ik niet moe ben erna. :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:38

De lichaamstemperatuur is (over het algemeen) gelijk tussen personen, maar de ThermoNeutrale Zone (TNZ) is dat niet. Dit is het gebied waarin er geen inspanning gepleegd hoeft te worden om het niet te warm of te koud te krijgen. Dit verschilt bij mensen door hun vetlaag (isolatie), (spijs)verteringswarmte en door hun onopvallende bewegingen. Ook dingen als hartslag en ademhaling kunnen daarbij van invloed zijn. Iedere beweging, hoe klein ook, wordt veroorzaakt door spierarbeid. Bij spierarbeid komt warmte vrij. Deze warmte moet worden afgevoerd. Soms vervangt hij per ongeluk afgevoerde warmte, soms moet hij afgevoerd worden als overtollige warmte.

Bij per ongeluk afgevoerde warmte kan je denken aan warmteverlies via de huid (ook een koud aanvoelende huid verliest nog steeds warmte, hoewel wel minder dan een warm aanvoelende huid, behalve als hij dezelfde temperatuur heeft als de omgeving). Maar een heel groot verliespunt is de ademhaling. De lucht in de longen wordt/is opgewarmd tot lichaamstemperatuur, dus 38 graden, ook als het buiten -5 is. Daar gaat behoorlijk wat warmte mee verloren.

Met zweten vergroot je juist de mogelijkheid om warmte via de huid te verliezen, met hijgen vergroot je de mogelijkheid om warmte via de ademhaling te verliezen (mensen zijn daar echter niet goed in, ze ademen namelijk meestal te diep waardoor er hyperventilatie ontstaat. Het zuurstofgehalte in het bloed wordt dan te hoog/CO2-gehalte te laag. Dieren die hijgen als primair afkoelingsmechanisme gebruiken, beperken de O2-CO2-uitwisseling).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:32

casperzazoe schreef:
SavannahNx schreef:
Helaas niet.

Heb hem gekeken via een of andere site. Alle nieuwe bioscoop films (o.a Meg) staan er op echt bizar. En gratis.

Oeh, welke site is dit? <<)

Niet echt een onderwerp om op Bokt te bespreken, of naar te vragen, lijkt mij.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:04

cissy schreef:
Waarom is altijd de straat voor het CSI gebouw in CSI Miami nat? Zo vaak regent het daar toch niet? Strak blauwe lucht en toch die straat altijd nat.

Dat is bij de eerste seizoenen van gillmore girls ook zo..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:34

Daarnaast heb ik ook begrepen dat bij vrouwen het bloed als ze het koud hebben, meer rond het torso gaat zitten, aangezien vrouwen ook een baby moeten warmhouden. Dus hebben vrouwen eerder "koude" handen/voeten dan mannen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:15

Mizora schreef:
De lichaamstemperatuur is (over het algemeen) gelijk tussen personen, maar de ThermoNeutrale Zone (TNZ) is dat niet. Dit is het gebied waarin er geen inspanning gepleegd hoeft te worden om het niet te warm of te koud te krijgen. Dit verschilt bij mensen door hun vetlaag (isolatie), (spijs)verteringswarmte en door hun onopvallende bewegingen. Ook dingen als hartslag en ademhaling kunnen daarbij van invloed zijn. Iedere beweging, hoe klein ook, wordt veroorzaakt door spierarbeid. Bij spierarbeid komt warmte vrij. Deze warmte moet worden afgevoerd. Soms vervangt hij per ongeluk afgevoerde warmte, soms moet hij afgevoerd worden als overtollige warmte.

Bij per ongeluk afgevoerde warmte kan je denken aan warmteverlies via de huid (ook een koud aanvoelende huid verliest nog steeds warmte, hoewel wel minder dan een warm aanvoelende huid, behalve als hij dezelfde temperatuur heeft als de omgeving). Maar een heel groot verliespunt is de ademhaling. De lucht in de longen wordt/is opgewarmd tot lichaamstemperatuur, dus 38 graden, ook als het buiten -5 is. Daar gaat behoorlijk wat warmte mee verloren.

Met zweten vergroot je juist de mogelijkheid om warmte via de huid te verliezen, met hijgen vergroot je de mogelijkheid om warmte via de ademhaling te verliezen (mensen zijn daar echter niet goed in, ze ademen namelijk meestal te diep waardoor er hyperventilatie ontstaat. Het zuurstofgehalte in het bloed wordt dan te hoog/CO2-gehalte te laag. Dieren die hijgen als primair afkoelingsmechanisme gebruiken, beperken de O2-CO2-uitwisseling).

Interessant! Ik heb het bijvoorbeeld altijd koud maar ik voel ook overal koud aan. Verlies ik dan toch ergens ongemerkt warmte?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:56

Terwijl ik gisteren keihard stond te werken om die rottige horzeleitjes van de benen van mijn paard te schrapen, dacht ik: hoe kan het dat een paard die eitjes zo kan oplikken (daar word je tenminste altijd voor gewaarschuwd) en dat ik hemel en aarde moet bewegen om die dingen eraf te krijgen met allerlei 'gereedschappen'?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:25

Rije schreef:
Terwijl ik gisteren keihard stond te werken om die rottige horzeleitjes van de benen van mijn paard te schrapen, dacht ik: hoe kan het dat een paard die eitjes zo kan oplikken (daar word je tenminste altijd voor gewaarschuwd) en dat ik hemel en aarde moet bewegen om die dingen eraf te krijgen met allerlei 'gereedschappen'?

Probeer je tong eens...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:33

Knert schreef:
Rije schreef:

Probeer je tong eens...

:x

Nou ik heb laatst een filmpje gezien van larven tussen de kiezen van een paard, dus nee dank je %) :=

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:21

Tot wanneer is ie nou goed? Snap er niks meer van.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:22

Ik neem aan dat de P voor Productie staat.. Dus de datum waarop het gemaakt is.. E is voor Expiratie, dus vervaldatum..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:29

Relaxed schreef:
Ik neem aan dat de P voor Productie staat.. Dus de datum waarop het gemaakt is.. E is voor Expiratie, dus vervaldatum..

Thank you :j
Hij stond al een tijdje in de koelkast. Wel ongeopend.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:31

Ik weet even niet waar ik het kan vragen, dus even hier. Ik was gebeld door een werkgever omdat ik op de vacature had gereageert, nu belde ze donderdag en ze zij dat ze mij dezelfde dag of vrijdag zou terugbellen. Nu heeft ze dat niet gedaan, dus ik vraag me af of ik moet bellen nu en of dat wel gepast is, of dat ik nog even moet afwachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:57

Ik zou zeker ff bellen, als ze vandaag nog steeds niet heeft gebeld is ze het denk ik vergeten..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:13

Relaxed schreef:
Ik zou zeker ff bellen, als ze vandaag nog steeds niet heeft gebeld is ze het denk ik vergeten..

Is dat niet te opdringerig?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:22

SavannahNx schreef:
Relaxed schreef:

Volg je het nieuws niet? Er zijn 231000 banen open in Nederland...
Natuurlijk bel je! Uitzendbureaus en werkgevers smachten om mensen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:45

Okee ik ga bellen! Is wel kind off mijn droombijbaan met paarden namelijk :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:59

SavannahNx schreef:
Okee ik ga bellen! Is wel kind off mijn droombijbaan met paarden namelijk :D

Goed zo... enig zelfinitiatief is altijd goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:49

SavannahNx schreef:
Relaxed schreef:

Op vrijdagmiddag was het opdringerig geweest, nu echt niet hoor :n

Succes!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:56

Thanks iedereen! Ik denk dat ik morgen bel. Het is nu een beetje laat

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:22

xSCWx schreef:
cissy schreef:
Waarom is altijd de straat voor het CSI gebouw in CSI Miami nat? Zo vaak regent het daar toch niet? Strak blauwe lucht en toch die straat altijd nat.

Misschien omdat ze het hebben schoongemaakt voordat ze gaan filmen? Ik weet dat straten soms worden schoongemaakt met een hoge drukspuit omdat je dan goed alle kleine vuiltjes (papiertjes, sigaretten filters) beter weg krijgt.

Een keertje ja, maar ik heb die straat nog nooit droog gezien in de serie. (Waar let je op zou je denken, maar zoiets valt mij dan weer op)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:40

Gebruiken ze niet elke keer dezelfde shots?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:21

Spoiler:
Afbeelding

Aangezien niet iedereen voeten even prettig vindt in spoiler...

Maar wat is dat voor raar bultje op mijn voet? Heb het sinds een paar weken en hij komt en gaat. Gaat als ik een paar dagen op birkies loop. Dus het zal aan te platte schoenen liggen denk ik?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:49

Ik probeerde net aan een Duitser het woord ontbijtspek uit te leggen, maar toen dacht ik; waarom heet ontbijtspek ontbijtspek?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:02

Vanuit Engelse gewoonten? Als ontbijt?