Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:00

Cer schreef:
Ik volg de briefing.. ik kan die mevrouw Diemen-Steenvoorde echt niet volgen, wat een vage verhalen heeft zij...

Overigens, maar ik moet nog even googlen, meen ik gelezen te hebben dat buitenlandse artsen die al in NL zijn, en eerder niet mochten werken, dat nu wel zouden mogen... Ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden..

Ik heb het idee dat Gommers daar net iets over zei. Namelijk dat de taalbarriere erg ongewenst is, en dat ze het aantal ic bedden niet gaan opschroeven. De ik vraag het me even af, maar weet niet zeker of ik dit helemaal goed heb gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:01

Astorga schreef:
Joman schreef:
Ik ben toch wel fan van Gommers. Duidelijke klare taal. Het aantal ic bedden blijft max 2400, en wordt ook in de nabije toekomst niet (tijdelijk) opgehoogd. Hij doet het knap vind ik.

Hij is reëel en eerlijk, ondanks de onmogelijke ideeën en wensen van bepaalde politici.

Nouja, ergens wel begrijpelijk dan de politici bepaalde ideeën en wensen hebben. Zij hebben er geen verstand van en roepen maar wat. Gommers is een kundige vent :)

Astorga

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:07

Het was volgens mij geen nieuws dat er een grens zit aan de Nederlandse IC-capaciteit. Toch blijven ze het proberen die politici. Dan heb je als politicus naast geen verstand van het onderwerp misschien ook een probleem met het geheugen. ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:10

Joman schreef:
Ik heb het idee dat Gommers daar net iets over zei. Namelijk dat de taalbarriere erg ongewenst is, en dat ze het aantal ic bedden niet gaan opschroeven. De ik vraag het me even af, maar weet niet zeker of ik dit helemaal goed heb gehoord.

ja dat was op de vraag van Baudet om buitenlandse artsen naar hier te halen.
Ik had wat gelezen over buitenlandse artsen, vluchtelingen, die al hier zijn...

https://www.vluchtelingenwerk.nl/persoo ... -uit-syrie

"Buitenlandse artsen die nog niet aan de BIG-richtlijnen voldoen, kunnen werken volgens de "verlengde armconstructie", zegt VWS. Dat betekent dat ze werken onder verantwoordelijkheid van iemand die wel bevoegd is. "
zou dat waar zijn??

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:14

SinneJ schreef:
bigone schreef:
Hoop dat de noordelijke landen voet bij stuk houden wat betreft de eurobonds en ook het noodfonds. Italië is een bodemloze put gebleken, altijd al. Natuurlijk vind ik het ontzettend erg wat daar en in andere landen gebeurt die zo zwaar getroffen zijn maar krijg het gevoel dat de regeringen nu over de ruggen van hun slachtoffers zakken met geld willen zonder enige restrictie . Dus ook dat ze dat naar eigen believen kunnen uitgeven aan wie dan maar ook.

Ja dat is kwalijk, want nu zeg je dat het erger vindt dat enkele mensen rijk worden dan dat duizenden mensen sterven. Na dit drama kan men principieel zijn, maar dit is niet het gepaste moment. En natuurlijk mogen andere landen zich niet kapot maken door te steunen, maar nu plots alles veranderen lijkt me echt heel erg kwalijk.

Het is terecht dat Italië solidariteit mag verwachten. Allen is het ook terecht dat de andere landen solidariteit van Italië mogen verwachten. Namelijk dat als Italië geld voor economisch herstel krijgt, dat ze dan ook een tegenprestatie leveren, door te voorkomen dat ze bij een volgende crisis weer op dezelfde manier uit de problemen geholpen moeten worden. De instelling "Wij willen geld van jullie en verder hebben jullie je nergens mee te bemoeien." heeft echt heel weinig met solidariteit te maken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:14

Ik vond het weer een prettige en heldere briefing.

3 experts met ieder een duidelijk verhaal, en tegelijkertijd eerlijk over de zorgen die ze hebben.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:15

Karl66 schreef:
Het is terecht dat Italië solidariteit mag verwachten. Allen is het ook terecht dat de andere landen solidariteit van Italië mogen verwachten. Namelijk dat als Italië geld voor economisch herstel krijgt, dat ze dan ook een tegenprestatie leveren, door te voorkomen dat ze bij een volgende crisis weer op dezelfde manier uit de problemen geholpen moeten worden. De instelling "Wij willen geld van jullie en verder hebben jullie je nergens mee te bemoeien." heeft echt heel weinig met solidariteit te maken.

Klopt helemaal, ik was te snel in reageren. Heb bigone ook een pb gestuurd om te verontschuldigen.

Ik dacht echt dat het ging om niet willen steunen. Die geluiden had ik eerder al in het topic gehoord en ik ging er nu foutief vanuit dat dat weer zo was.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:18

@Karl66: precies wat je beschrijft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:19

Excuus aanvaard Sinne, geen probleem .

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:20

Ook helemaal met Karl66 eens.
HC, hoe kijk jij hier tegenaan? Je plaatst regelmatig een pittige mening in het topic, maar lijkt niet echt te willen reageren op de discussie die daarop volgt?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:23

Maar gaan ze in werkelijkheid ook ooit daar iets voor doen?
Beloven en nakomen zijn 2 dingen.
Griekenland gaat Nederland ook terug betalen sinds dit jaar. Daar ga ik nu niet meer vanuit dat dit door gaat. Zo weer een land erbij?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:24

Het Nederlandse beleid is altijd vrij helder geweest, het werd hoogstens wat te bot, Nederlands, door Hoekstra gebracht. Om medische problemen op te lossen zijn we bereid geld aan jullie te schenken als een gift, zonder voorwaarden. Om economische problemen als gevolg van het coronavirus op te lossen zijn we bereid geld te lenen, maar dan onder voorwaarden. En eurobonds, waarmee we verantwoordelijk worden voor jullie schulden, daar beginnen we niet aan.

Het Italiaanse antwoord is het probleem. "Hebben jullie het over voorwaarden?" "Dan zijn jullie niet solidair en accepteren we niks."

En voor alle duidelijkheid, dat is niet het Nederlandse standpunt, dat is het standpunt van een behoorlijke groep landen in de EU, waarvan Nederland de woordvoerder is.

edit: Reactie op Penotti, Griekenland betaald gewoon zijn schulden af met rente en aflossing. Het is echt onzin om te beweren dat dat niet zo is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:25

Heldere samenvatting, Karl66.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:31

reactie @Karl, dat moeten we nog maar zien.
Het is jaren eerder gedacht dat ze dit gingen doen en werd steeds opgeschoven, tot nu 2020.
En nu is er dit weer. Ik ben benieuwd of het afbetalen blijft staan zoals afgesproken is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:37

Griekenland heeft tot nu toe gewoon aan al zijn internationale betalingsverplichtingen voldaan. Het is dus op z'n minst suggestief om vraagtekens te zetten bij de vraag of ze die aan Nederland wel gaan voldoen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:48

rien10 schreef:
Ik zie nog een mogelijkheid voor me....... _/-\o_ :j met een beroep en een brievenbus

ja maar sommige brievenbussen hebben een borstel... nou ben ik geen man maarre ...... niet fijn :j :j :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:59

Voor de liefhebbers van cijfertjes over de coronacrisis en vergelijkingen tussen diverse Europese landen, vond ik dit net op de Facebookpagina van mijn vriendin die teamleider is bij Nivel (Nederlands Instituut voor Onderzoek in de Gezondheidszorg).

Het Nivel heeft de informatie over Nederland aangeleverd voor de COVID-19 Health Systems Response Monitor. De website geeft overzichtelijk weer hoe landen uit de Europese regio en enkele daarbuiten reageren op de COVID-19-crisis. Het overzicht wordt wekelijks geactualiseerd. Op dit moment doen er 23 landen mee en dit aantal zal snel toenemen. De website is opgezet door de World Health Organization (WHO) en de European Observatory on Health Systems and Policies.

https://www.covid19healthsystem.org/mainpage.aspx

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:10

speurneusc schreef:
rien10 schreef:
Ik zie nog een mogelijkheid voor me....... _/-\o_ :j met een beroep en een brievenbus

ja maar sommige brievenbussen hebben een borstel... nou ben ik geen man maarre ...... niet fijn :j :j :D

Sommige mannen houden van een jungle down under...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:16

Karl66 schreef:
Het Nederlandse beleid is altijd vrij helder geweest, het werd hoogstens wat te bot, Nederlands, door Hoekstra gebracht. Om medische problemen op te lossen zijn we bereid geld aan jullie te schenken als een gift, zonder voorwaarden. Om economische problemen als gevolg van het coronavirus op te lossen zijn we bereid geld te lenen, maar dan onder voorwaarden. En eurobonds, waarmee we verantwoordelijk worden voor jullie schulden, daar beginnen we niet aan.

Het Italiaanse antwoord is het probleem. "Hebben jullie het over voorwaarden?" "Dan zijn jullie niet solidair en accepteren we niks."

En voor alle duidelijkheid, dat is niet het Nederlandse standpunt, dat is het standpunt van een behoorlijke groep landen in de EU, waarvan Nederland de woordvoerder is.

edit: Reactie op Penotti, Griekenland betaald gewoon zijn schulden af met rente en aflossing. Het is echt onzin om te beweren dat dat niet zo is.

Nederlanders zijn ook bekend als een redelijk bot volk...

Of moet ik zeggen direct?

Het is geheel afhankelijk van het doel van de ontvanger hoe iets dan geïnterpreteerd wordt.

Maar goed, dat is in gesprekken van mens tot mens niet heel anders uiteindelijk.

Nu ligt er vanuit Nederland een heel concreet aanbod op tafel. Dus uiteindelijk weet Italië vooral precies waar ze aan toe zijn. Leuk zullen ze het niet vinden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:28

Joman schreef:
Huertecilla schreef:
Positief nieuws:

Wuhan versoepelt quarantaine. Officieel opgeheven doch er blijft een pakket aan maatregelen om besmettingsrisico te beperken van kracht.

In Spanje gaan een aantal regios dermate in de goede richting dat daar maandag, na Semana Santa, ook de niet-essentiële activiteiten weer aan het werk kunnen. Ook daar blijven daar dan net als in China beperkingen van kracht, met name om import te voorkomen.

Ondertussen is het op EU niveau een beschamende vertoning.
In Frankrijk, Italië en Spanje krijgt vooral NL de zwarte piet. Imo niet helemáál onterecht noch - terecht. Verschillende opmerkingen op EU niveau zijn zonder meer steekhoudend doch de uitspraken van Rutte hebben alle kanttekeningen in een heel egoïstisch licht gezet.
Het UK ondertussen legt het tekortschieten van de EU onder een vergrootglas en blaast het ´asociale´ (met vermelding van NL) gretig op als rechtvaardiging van Brexit.

Overigens is het opvallend dat in de UK media het negatief belichten van het buitenland meer aandacht krijgt dan de eigen situatie welke vrijwel ruimte krijgt.
Ik vind het hoogst verontrustend dat Johnsson voorlopig niet terug lijkt te keren want Raab heeft niet het gezag om maatregelen in te voeren.

Daar heeft Nederland reeds excuses voor aangeboden en een miljard ter beschikking gesteld als gift. Daarnaast was het volgens mij Hoekstra, niet Rutte die de uitspraken heeft gedaan.
Misschien kun je toch eens ophouden met het vitten op Nederland. Waarom is dat steeds zo nodig?

HC heeft iets met/tegen Nederland, dat is wel duidelijk geworden uit de vele reacties hier en elders.
Een nuance voor HC: Italie (en jij denk ik) vind Nederland egoistisch, Nederland vind Italie egoistisch.
De een wil onbeperkt toegang tot financiele bronnen van de EU(zonder voorwaarden) de ander wil geld geven! ter ondersteuning humanitaire hulp, en lenen tegen voorwaarden.
Tsja, wie is er nu de egoist?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:37

Karl66 schreef:

Precies en onder voorwaarden wil Italië niet aan, vind het zelf haast schofterig te noemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:46

Cer schreef:
Joman schreef:

ja dat was op de vraag van Baudet om buitenlandse artsen naar hier te halen.
Ik had wat gelezen over buitenlandse artsen, vluchtelingen, die al hier zijn...

https://www.vluchtelingenwerk.nl/persoo ... -uit-syrie

"Buitenlandse artsen die nog niet aan de BIG-richtlijnen voldoen, kunnen werken volgens de "verlengde armconstructie", zegt VWS. Dat betekent dat ze werken onder verantwoordelijkheid van iemand die wel bevoegd is. "
zou dat waar zijn??

Ze wilden juist Denen hebben, maar zelfs de taalbarriere naar Engels schijnt te lastig te zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:48

Italie is een schurkenstaat; wel geld willen maar niets terug willen doen.
Als er geld naartoe gaat zou het bestuur van dat land overgenomen moeten worden door de landen die het circus daar moeten financieren.
Snap ook niet dat Nederland de zwarte piet krijgt toegespeeld, er zijn toch veel meer landen die zich niet leeg willen laten trekken door Zuid Europa?

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:51

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:59