[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:03

Yenni schreef:
Ik ben aan het overwegen om de spriaal te laten zetten maar ik durf niet zo goed wegens de angst. Hoe is dat jullie bevallen?

Ik heb vrij recent mijn mirena laten vervangen en ik ben er ontzettend blij mee. Ik word helemaal niet meer ongesteld en ben letterlijk van alle ellende af. Het zetten viel mij 100% mee, het was minder erg dan mijn menstruatiekrampen (maar ik sterf dan ook echt tot op het punt dat ik twee dagen niks kan eten/drinken).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:47

Berdien schreef:
Oh ja, herkenbaar verhaal van de gynaecoloog. Ik was daar ivm verdenking endometriose. Of ik ook een kinderwens had. Nee. Oh, en waarom dat dan niet? Mijn nee had gewoon genoeg moeten zijn, waarom moet ik me gaan verantwoorden?

Precies dat! Het stukje moeten verantwoorden van je keuze schiet mij ook in een verkeerd keelgat. Is ook niet waarvoor je daar komt.

Yenni schreef:
Ik ben aan het overwegen om de spriaal te laten zetten maar ik durf niet zo goed wegens de angst. Hoe is dat jullie bevallen?

Heel goed, ik ben met de derde ‘bezig’ en zo blij dat ie 8 jaar mag zitten. Het zetten is nooit een pretje maar ook weer niet zo afschuwelijk dat ik er heel erg tegenop zie. T is een paar x tanden op elkaar en dan is het weer voorbij. Na het plaatsen heb ik ook weinig last, beetje menstruatie achtig gevoel. Met een paar dagen is dat over en huppel ik weer door.

VuurVleugels

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 00:02

Hier behoorlijk negatieve ervaringen helaas. Eerst een normale koperspiraal laten zetten bij de huisarts, dat was een drama. Bleek dat die pipo 'm in m'n baarmoederhals had gezet ipv in m'n baarmoeder zelf en dat 'ie ook nog eens veel te groot was voor mijn baarmoeder. De tweede, een Kyleena, in het ziekenhuis laten zetten. Die heeft een paar weken gezeten. Continu pijn (zitten staan liggen), bloeden, seks was absoluut niet leuk meer. Dus na een paar weken ook die eruit en nu doe ik het nóóit meer.

Maar ik heb ook een keer een menstruatie cup geprobeerd en dat was ook een drama, dus misschien houdt mijn baarmoeder gewoon niet van überhaupt aangeraakt worden. Nog een argument om niet aan kinderen te beginnen. "Laat mijn baarmoeder met rust, ze mag haar grenzen aangeven en dat heb jij te respecteren!"

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 00:14

Ik had helaas ook een mindere ervaring met de Kyleena. Ik reageerde heel allergisch, ik stond echt vol met uitslag. Uiteindelijk laten verwijderen, en nooit geen uitslag meer gehad.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 07:13

Tancreda4 schreef:
Je vraagt toch ook niet waarom iemand wel kinderen wilt? Of ze niet bang zijn er spijt van te krijgen? Eigenlijk eens proberen :=

Oh ik vraag dat dus wel. :')
Als iemand mij vraagt of ik bang ben voor spijt en ze zelf kinderen hebben. :o

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 07:56

Hier zeer slechte ervaring met de Mirena. Het zetten was niet fijn, maar dat had ik niet erg gevonden als het daarbij was gebleven.
Ik heb in de 5 jaar dat ‘ie erin zat ontsteking na ontsteking gehad down under. Stuk of 12 in totaal. Twee operaties moeten ondergaan daardoor. Nooit is het verband gelegd met de Mirena, maar toen hij eindelijk verwijderd werd, was het met de ontstekingen ook gedaan. We zijn nu 18/19 jaar verder en ik heb geen ontsteking meer gehad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:39

Hier al drie jaar mirena. In het begin vaak doorbraakbloedingen maar na een zestal maand prima. Sindsdien geen menstruele gehad, soms eens een spotting.
Echter wel vaak pijn tijdens seks. Volgens gyn is de eisprong met mirena heftiger en is dat de oorzaak (en als pijn dat het zo een heftige steek is dat ik bijna van mijn sus draai)

Sinds twee weken heb ik constant licht bloederig verlies. Geen menstruatie, geen sporting, gewoon meer lichtrood vocht. Heel irritant want te weinig voor een tampon, teveel voor niks en ik haat maandvervand.
Man is geknipt, dus als dit blijft overweeg ik sterk om die eruit te laten halen.
Nadeel is wel weer (onregelmatige ) menstruatie …

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:54

Hmm nog niet veel positieve resultaten dus. Dan blijf ik voorlopig maar bij de prikpil :o

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:08

Ik heb een gynefix koperspiraal en ben erg tevreden. Gewoon 1x per maand menstruatie, wel wat meer bloeden dan eerst maar dat heb ik 100% over voor 5 jaar geen hormonen, pil, ring, kans op vergeten etc.

Zetten viel goed mee, moest wel 2 keer omdat de dokter hem de eerste keer bij checken or die vastzat ook meteen terug los trok. Ben gewoon gaan werken daarna en heb niks extra last gehad

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:19

Yenni schreef:
Hmm nog niet veel positieve resultaten dus. Dan blijf ik voorlopig maar bij de prikpil :o

Ik liet me eerst ook tegenhouden door alle slechte ervaringen, maar ben nu zo blij dat ik het wel gedaan heb. Als het voor jou niet werkt dan kan 'ie er ook altijd weer uit he?
En in dit topic zal het anders zijn, maar bedenk je ook dat je op internet altijd de negatieve verhalen leest en veel minder vaak de positieve.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:32

Ik heb twee keer een koperspiraal laten zetten. De eerste keer bij de gynaecoloog in het ziekenhuis. Zetten deed de eerste keer erg zeer een bleef ca 2 dagen gevoelig. Na vijf jaar een nieuwe, deze bij de verloskundige laten zetten. Deze keer nergens last van gehad.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:40

Duhelo schreef:
Hier al drie jaar mirena. In het begin vaak doorbraakbloedingen maar na een zestal maand prima. Sindsdien geen menstruele gehad, soms eens een spotting.
Echter wel vaak pijn tijdens seks. Volgens gyn is de eisprong met mirena heftiger en is dat de oorzaak (en als pijn dat het zo een heftige steek is dat ik bijna van mijn sus draai)

Sinds twee weken heb ik constant licht bloederig verlies. Geen menstruatie, geen sporting, gewoon meer lichtrood vocht. Heel irritant want te weinig voor een tampon, teveel voor niks en ik haat maandvervand.
Man is geknipt, dus als dit blijft overweeg ik sterk om die eruit te laten halen.

Ja maar, met een mirena heb je geen eisprong meer toch? Want een mirena heeft hormonen.
Anders zou je ook steeds ongesteld moeten worden, want t ei moet er ook uit.
Volgens mij klopt dat verhaal van je gyn niet

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:45

fleurtjeuh schreef:
Duhelo schreef:

Ja maar, met een mirena heb je geen eisprong meer toch? Want een mirena heeft hormonen.

Awel, dat vond ik ook wel apart, ik ging er ook van uit dat er geen eisprong was. Nu goed, voor de spiraal had ik geen last, met de spiraal wel, dus of het nu een eisprong is of dat ding die prikt, het doet zeer :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:21

fleurtjeuh schreef:
Duhelo schreef:

Klopt wel. Sommige vrouwen hebben wel een eisprong en normale cyclus met een hormoonspiraal, andere niet. Alleen omdat er minder/geen/ander baarmoederslijmvlies wordt aangemaakt, menstrueer je vaak niet of minder.

Edit:
van thuisarts.nl:
Het hormoonspiraaltje geeft elke dag een klein beetje hormoon af (progestageen). Dit hormoon zorgt hiervoor:

Het slijm aan het begin van je baarmoedermond wordt dikker. Zaad (sperma) van de man komt daar minder goed doorheen.
Een bevrucht eitje kan zich niet vastmaken in je baarmoeder.

en uit het farmacotherapeutisch kompas:
Bij sommige vrouwen treedt onderdrukking van de ovulatie op.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:36

Goh ik heb altijd gehoord dat je geen eisprong meer zou hebben met een spiraal.
Weer wat geleerd :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:44

Ik heb juist begrepen dat een spiraal het innestelen van een embryo voorkomt.
Maar dat werkt duidelijk niet perfect, getuige de verhalen van zwangerschap met spiraal.

Ik wilde zelf een koperspiraal, maar dat werd geweigerd en een doorverwijzing naar een gynaecoloog kreeg ik ook niet van die oetlul die toentertijd mijn huisarts was.
Hij wist dat ik ivm mijn medische verleden zo min mogelijk hormonen mocht gebruiken maar zette me desondanks aan de pil, waar ik heel slecht op reageerde en toen ik aangaf daar vanaf te willen kreeg ik de keuze tussen de mirena, condooms of zwangerschap. :x
Hij vond zelf dat ik maar moest gaan fokken, ik had daar immers de perfecte leeftijd voor (begin 20) en meneer was zwaar gelovig en dus eigenlijk anti voorbehoedsmiddelen. 8)7
Strak plan ook om iemand die in zeer ongeschikte omstandigheden verkeert aan te raden kinderen te krijgen, geeft de jeugdzorg en andere instanties vooral extra werk.

Maargoed, diezelfde arts heeft toen tegen mijn moeders andere dochter gezegd dat ze last had van hyperventilatie en dat ze rust moest nemen.
Die hyperventilatie is nu 15 jaar oud en gaat naar het voortgezet onderwijs. :')

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 16:29

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:47

De ugly truth

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 00:05

Het is zeker waard om je eens te verdiepen in Novasure bij sterilisatie. Je wordt dan minder/niet ongesteld.

Ik heb de Mirena en bevalt perfect. Nooit ongesteld, geen enkele bijwerking zover ik weet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:22

Die novasure doen ze als er sprake is van heftige bloedingen, ik voorzie ook al weer problemen als je dat niet hebt en het "gewoon" wil om geen bloedingen meer te krijgen ...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:32

Ik heb ook jaren moeten vechten voor mijn sterilisatie. Van mijn 19e tm mijn 35ste... waarna het ook nog even een jaartje uit liep door de nasleep van covid :')
De meeste anticonceptie werken bij mij niet, door mijn hoge oestrogeen levels of zijn een risico door andere problemen.

Ook was ik altijd al heel duidelijk dat ik geen kinderen wilde. Heb er helemaal niks mee, maar ook door medische achtergrond van mijn familie niet. Was ook al jaren samen met mijn man die ook nooit een kinderwens heeft gehad.
Hij wilde in principe wel gesteriliseerd worden... maar door een motorongeluk en littekenweefsel kwam hij niet in aanmerking :')

Na jaren huisartsen, gynaecologen, zelfs een psycholoog is het eindelijk gelukt.
Klein ironie stukje... door mijn endometriose moet ik nu weer aan de hormonen :+ en dat is ellende want het enige middel wat zijn werk doet met acceptabelen bijwerkingen is niet verkrijgbaar, en de rest werkt niet of zijn de bijwerkingen te groot.
Dus nu neem ik niks meer io gyneacoloog. Dus veel pijn en ondertussen hopen dat niks dicht groeit. :') En dat ze orgametril snel weer gaan produceren, ondanks de productie datum die maar naar achter blijft verschuiven.
Mijn voortplantingsorganen voelen voor mij al jaren meer als een vloek dan dat ik er blij mee ben _O-
Eierstokken verwijderen is ook nagekeken, maar om niet in de overgang te gaan, met de bijkomende problemen, krijg je hormoon preparaten... en de verwachting is dus dat ik daar niet tegen ga kunnen. Het risico is te groot om het te proberen... want ze kunnen de eierstokken natuurlijk niet terug zetten als het niet werkt :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:51

Klote is dat he, ik zit in hetzelfde schuitje, al heb ik er wel een stuk minder last van als jij denk ik.

Ik ben zondag gestopt met de pil, kijken wat er gebeurt.

Ik gebruik nu de Happy Hormone supplementen van Happy Mammoth, en ben benieuwd of ik verschil voel nu ik stop met de pil, zowel voor de endometriose/ongesteld zijn, als voor overgangs onzin.

Toen ik laatst ging opsommen waar ik/we als vrouw allemaal mee te dealen hebben tegen mijn man, was hij erg blij om een man te zijn. Hij wist wel een deel maar de andere helft (hoe lang je bijv al ongesteld bent etc) was nieuw.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:13

Happy Hormone doet bij mij helemaal niets, zonde van het geld.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:24

hahahatsjoe schreef:

Balen, ik las wel heel veel goede reviews ervan. Ik heb 2 potten, die maak ik op en dan eens zien of ik er wat van kan vinden.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:29

Prairy schreef:
hahahatsjoe schreef:

Balen, ik las wel heel veel goede reviews ervan. Ik heb 2 potten, die maak ik op en dan eens zien of ik er wat van kan vinden.

Die reviews las ik ook, maar het heeft echt helemaal niets gedaan. Misschien nog een tip, maar sinds ik mijn haar en mezelf was met krappa zeep houd ik bijna geen vocht meer vast, echt bizar.