Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:57

996981 schreef:
Karl66 schreef:
Je hebt natuurlijk ook datamanipulatie. Stel je hebt weer dat voorbeeld dat van ongevaccineerde vrouwen 3 op de 100 zwanger worden door de anticonceptie heen en van gevaccineerde vrouwen 6 op de 100. Maar als je dan naar vrouwen met een spiraaltje gaat kijken, dan blijkt dat daar van de gevaccineerde vrouwen ook maar 3 van de 100 zwanger worden. Als je dan dus zegt, kijk er worden maar drie van de 100 gevaccineerde vrouwen met een spiraaltje zwanger en er is dus geen groter risico dat je als gevaccineerde zwanger wordt, dan manipuleer je de data om je gelijk te krijgen.

Dit gebeurt overal, dus ook in de wetenschap. Een bekend voorbeeld hier in Nederland is het onderzoek van Roos Vonk over vleeseters. Maar er is één groot en belangrijk verschil tussen de wetenschap en de antivaxers. In de wetenschap wordt er kritisch naar elkaar gekeken en zie je dat zo'n onderzoek als van Vonk tegen het licht gehouden wordt en de datamanipulatie aangekaart wordt. In tegenstelling daarmee zeggen de antivaxers de hele tijd dat we kritisch moeten zijn, waarna ze volledig kritiekloos de beweringen die op datamanipulatie gebaseerd zijn volgen.

Het gaat niet eens om manipulatie. Het gaat erom dat de data niet op dezelfde wijze verkregen wordt. Alleen dat al kan zorgen voor een groot verschil in de hoeveelheid beschikbare data om mee te meten, waardoor een vertekend beeld kan ontstaan.

Stellen dat je op basis van de momenteel beschikbare statistische uitkomsten dus makkelijk de juiste keuze zou kunnen maken is in mijn ogen niet waar

Dat betekent dat je uitkomsten niet één op één kan vergelijken, maar dan zijn het gewoon geldige uitkomsten. Dan zijn er gewoon verschillende dingen onderzocht. En zelfs dan kan je nog steeds die onderzoeken gewoon naast elkaar leggen en daar conclusies uittrekken. Dat is toch alleen maar goed? Als je veel verschillende facetten wilt zien, moet je uit verschillende invalshoeken kijken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:59

Het probleem is dat we momenteel nog niet de beschikking hebben over meerdere invalshoeken ;) volgens mij zou je juist als je kennis hebt van statistiek de limitaties van de huidige beschikbare data en daaruit vloeiende statische analyses moeten herkennen en erkennen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:18

996981 schreef:
verootjoo schreef:
Nee, de statistiek claimt dan ook nooit dat het de absolute waarheid is.
Er is altijd een kleine foutmarge en dus een kans dat de uitkomst van een onderzoek niet de werkelijkheid weergeeft.
Daarom is peer-review en meerdere onderzoeken nodig en systematic review om de uitkomst van meerdere zelfde onderzoeken te vergelijken om te onderzoeken of iets waarheid is en dan vergroot je de kans dus dat een onderzoek echt klopt.

Laat net dat laatste momenteel niet gebeuren ;)

Nee, omdat daar in tijden van pandemie geen tijd voor is om op te wachten.
Dus moeten ze het doen met halve info.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:24

verootjoo schreef:
996981 schreef:
Laat net dat laatste momenteel niet gebeuren ;)

Juist. En dat is helemaal prima, maar je kan om die reden anderen niet verwijten dat ze de verkeerde keuze maken statistisch gezien.

Daarvoor is nog te weinig betrouwbare data over een onvoldoende lange tijd beschikbaar.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:26

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:40

Dinopino schreef:
Karl66, maar je kunt toch niet ontkennen dat wetenschappers enkel kunnen wetenschappen, wanneer er een pot geld is. Er zijn goede wetenschappers, die kritisch zijn.

En wiens brood met eet diens woord men spreekt.

Er is erg, érg weinig onafhankelijk onderzoek.

Voeg hier aan toe dat publicatie ook nog eens door een kanaal met verstrengelde belangen gaat.

De kritische wetenschapper die buitenom gaat is gelijk een dissident en kiest voor een ´onafhankelijke´ toekomst.

De ENÓRME financiële belangen bij covid zijn een garantie voor een euhmmmm onevenwichtige informatie.
Er is een absurd belang bij het onderbouwen van het positive.
En een even groot belang bij het ontkrachten/ontkoppeken van alle negative.
Je moet alle informatie vanuit de hoofdstroom in dit licht zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:44

Als het om corona gaat is de wetenschap niet zo kritisch geweest tot nog toe. Of degenen die wel kritisch waren mochten niet aanschuiven bij Beau, Op1 en Nieuwsuur. Er is nu een kentering aan de gang merk ik. Ik vind dat goed om te zien. Geen wappies, wel kritisch.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:06

SusanH wie heeft het woord Wappie ooit geïntroduceerd en met welke bedoeling? Hetzelfde geld voor schapen of de wakkere. Deze woorden hebben na mijns inziens enkel de bedoeling te verdelen. Welke behoefte heeft ieder mens? Veiligheid, zekerheid, en voeding bijvoorbeeld. Dat geld voor elk mens. Dus de vraag is waarom wordt er zoveel aandacht besteed aan verdeling?
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 05-02-22 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:07

SusanH schreef:
Als het om corona gaat is de wetenschap niet zo kritisch geweest tot nog toe. Of degenen die wel kritisch waren mochten niet aanschuiven bij Beau, Op1 en Nieuwsuur. Er is nu een kentering aan de gang merk ik. Ik vind dat goed om te zien. Geen wappies, wel kritisch.

Die kritische niet-wappies waren er altijd al. In het begin werd echter iedereen die maar de minste kritische noot of vragen had onder wappies geschaard. Vooral in topics als deze. Dat is inderdaad aan het veranderen :) ik merk in mijn omgeving ook dat steeds meer mensen vragen hebben

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:12

Dinopino schreef:
Dus de vraag is waarom wordt er zoveel aandacht besteed aan verdeling?

Omdat het makkelijk is. Maak er binair goed versus kwaad van en het is compleet; elk kritisch geluid is van tafel want slecht, bedreigend.

Dinopino

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:21

Ja er wordt veel tijd besteed aan verdeling. Waarvan wordt je dan weggeleid?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:43

Volgens mij wordt er in BE vanuit de scholen een ' vaccinatie-uitstapje ' georganiseerd voor de kleinsten.
Hier in het dorp zijn per ongeluk 21 kindjes met de booster van Moderna gevaccineerd in plaats van het kindervaccin van Pfizer.
Ze kunnen echter van 2 kindjes de ouders niet te pakken krijgen. Toch wel bijzonder vind ik :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:12

Daarom vind ik de term onverdeeld Nederland ook zo mooi gevonden. Ze voel ik het ook.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:15

Pandora2 schreef:
Volgens mij wordt er in BE vanuit de scholen een ' vaccinatie-uitstapje ' georganiseerd voor de kleinsten.
Hier in het dorp zijn per ongeluk 21 kindjes met de booster van Moderna gevaccineerd in plaats van het kindervaccin van Pfizer.
Ze kunnen echter van 2 kindjes de ouders niet te pakken krijgen. Toch wel bijzonder vind ik :+

Wablief? Das echt erg...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:07

SusanH daar geef ik je ook gelijk in. Onverdeeld is een mooi motto. Zou mooi zijn wanneer bokt daar ook zou bijdragen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:49

storrum schreef:
laliz schreef:
Wow, de petitie op http://www.onverdeeldopen.nl gaat hard!

Kan me niet hard genoeg gaan +:)+

Echt he
Site is continue overbelast

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:59

SusanH schreef:
Daarom vind ik de term onverdeeld Nederland ook zo mooi gevonden. Ze voel ik het ook.

Wat is het idee van Onverdeeld voor mensen met hoge risico's? Hoe wordt hun risico beperkt?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:05

Nou, net als vroeger? Toen moesten ze toch ook zelf voorzichtig doen? Niet dat dat altijd ok was hoor, maar je kunt niet een economie blijven kapot maken omdat er een klein deel van de mensen hoge risico's heeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:16

996981 schreef:
verootjoo schreef:

Juist. En dat is helemaal prima, maar je kan om die reden anderen niet verwijten dat ze de verkeerde keuze maken statistisch gezien.

Daarvoor is nog te weinig betrouwbare data over een onvoldoende lange tijd beschikbaar.

Volgens mij is er meer dan voldoende data beschikbaar. Nog niet alle onderzoeken zijn gevalideerd en er komen aldoor nieuwe varianten waar dan weer onderzoek naar gedaan moet worden. Maar ik denk niet dat je kan zeggen dat er geen of te weinig data over corona beschikbaar is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:24

Toch vindt ik de gedachte van de mensen in die risicogroep moeten zich maar aanpassen ook heel fout!

Ik ondersteun/verzorg iemand die zwaar in de risicogroep valt. Met name is diegene heel boos op het nonchalante gedag wat bepaalde mensen vertonen. Waar ik mij heel goed in kan verplaatsen. Ik hoop vooral dat corona wat rustiger wordt zodat de mensen in die doelgroep gewoon ook weer zorgeloos naar buiten kunnen of onder de mensen kunnen komen.

Maar ik zie nu vooral ach ver van mijn bed show dus zal mij een zorg zijn dat een ander wel elke dag binnen moet blijven. Waar zijn de mensen dan die roepen eenzaamheid is zo erg?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:24

Esperanza: maar het klinkt dan dus niet echt als 'onverdeeld' maar vooral 'als ik er zelf maar geen last meer van heb.'
Daar wordt dus helemaal niks verenigd, men vindt het dus blijkbaar echt in essentie ok om heel veel mensen ziek te laten worden en om een situatie te creeren waarin veel mensen buiten de maatschappij komen te staan (wegens risico op gevolgen, maar ook door alle langdurig zieken die er komen.) En ook al weten we nog niet welke gevolgen er op lange termijn zijn van een virusbesmetting. (Dat gebrek aan kennis is blijkbaar een probleem bij een vaccin, maar niet bij een actief, muterend, dodelijk virus?)

Dat verenigt toch niks?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:28

Shadow0 schreef:
Esperanza: maar het klinkt dan dus niet echt als 'onverdeeld' maar vooral 'als ik er zelf maar geen last meer van heb.'
Daar wordt dus helemaal niks verenigd, men vindt het dus blijkbaar echt in essentie ok om heel veel mensen ziek te laten worden en om een situatie te creeren waarin veel mensen buiten de maatschappij komen te staan (wegens risico op gevolgen, maar ook door alle langdurig zieken die er komen.) En ook al weten we nog niet welke gevolgen er op lange termijn zijn van een virusbesmetting. (Dat gebrek aan kennis is blijkbaar een probleem bij een vaccin, maar niet bij een actief, muterend, dodelijk virus?)

Dat verenigt toch niks?

Precies dit.

Wbt de discussie over research.. ik deel zelf liever geen video's, maar vond deze heel illustratief. Zeker voor mensen die claimen dat er niet genoeg research zou zijn. Dit zet het toch even in context. Dat laat je toch beseffen hoeveel wetenschappelijk werk er de laatste jaren is verzet? En nee, we weten -ondanks dit- nog niet alles nee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:35

Waar zitten die mensen dat die zeggen dat er niet genoeg research wordt gedaan? Wat er gezegd wordt is dat de kwaliteit van die research nog onvoldoende getoetst is en dat er verschil zit in de manier waarop data verkregen wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:39

Weet niet of de kwaliteit onvoldoende is, heb niet alle onderzoeken zelf gelezen.
De manier van verkrijgen van data verschilt altijd, maar in een systematic review wordt dit wel beoordeeld en gekeken of het resultaat hetzelfde is.
Of het echt uitmaakt op welke manier data verkregen is zal per uitkomstmaat verschillen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:46

verootjoo schreef:
Weet niet of de kwaliteit onvoldoende is, heb niet alle onderzoeken zelf gelezen.
De manier van verkrijgen van data verschilt altijd, maar in een systematic review wordt dit wel beoordeeld en gekeken of het resultaat hetzelfde is.
Of het echt uitmaakt op welke manier data verkregen is zal per uitkomstmaat verschillen.

Als je voor de verzameling van bijwerkingen na vaccinatie een beroep doet op de burger zelf, om via een voor velen in moeilijk taal geschreven website en doormiddel van een ellenlange vragenlijst je klachten te omschrijven zal de hoeveelheid van die groep in ieder geval niet groot zijn.

Mensen moeten;

A) de tijd nemen om een bijwerking te melden ook als die voor hen onbelangrijk of klein lijkt
B) snappen wát er precies gevraagd wordt