Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:24

RedPassion schreef:
Sizzle schreef:
Op het moment dat een maatschappij op lange termijn banger is om stervelijk te zijn dan de waarde van affectie en intimiteit op waarde te schatten dan ga ik verhuizen.
Beschermen is prima, maar als daaruit zou vloeien dat we voor een afstandelijke, contactloze, sterile maarschappij gaan om maar zo lang mogenlijk te kunnen leven dan vertek ik naar een land waar ik wellicht korter leef maar wel de intensiteit van het leven waarderen kan.

Ik geloof echter nooit dat op lange termijn zulke afstandelijkheid houdbaar is. Nu in de huidige maatschappij sterven bijv. In Duitsland als 50 personen per dag (!) aan zelfmoord. Die aantallen schieten waarschijnlijk door het dak als de maatschappij verder verkilt.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Er komt een punt dat de prijs die je als maatschappij betaalt te hoog wordt.

Ik wil op geen enkele wijze bagatelliseren hoe ernstig de situatie in de zorg is. Ik begrijp de maatregelen en houd me aan de regels. Maar ik hecht wel meer waarde aan kwaliteit van leven dan aan levensduur. Sociaal contact, fysiek contact; dat is van levensbelang! Zoals we nu (moeten) leven doet ernstig af aan de kwaliteit van leven voor veel mensen. Dat kan voor 'even', maar ik vrees dat lang aanblijven van de regels meer levens kost dan spaart.

Hier ben ik het ook 100% mee eens. Na de persconferentie gisteren was ik echt teneergeslagen. Vreselijk gewoon. Tijdelijk, helemaal prima. Maar zeer langdurig...nee dat doet de wereld geen goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:24

fokfanaat schreef:
In Italië is ook veel zorgpersoneel overleden, hier in Nederland niet volgens mij, ben wel benieuwd waar dat in zit.

Misschien dat hier in NL wat verplichte inentingen zit als je in de zorg werkt. :)*

Weet dit niet geheel zeker hoor, maar moest toen wel een keer griepprik halen verplicht als huishoudelijke hulp. Na die ene keer gelijk vrijstelling gekregen aangezien ik juist ziek werd door de griepprik. :+

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:26

Sizzle schreef:
Ik vind het sowieso een illusie dat het op lange termijn zo blijft. We accepteren van heel veel risico‘s dat men sterft. We accepteren zelfs dat mensen zichzelf leed aandoen door roken, drinken, vet eten etc en daar is wat aan te doen en toch doen we het niet.

De huidige maatregelen zijn niet het virus uitroeien maar puur het spreiden van de zorg. Als de infectie aantallen stabiel worden dan gaat het leven weer verder en wordt het gewoon een van die virussen die je als kind doormaakt.

Dat zie ik ook wel gebeuren eigenlijk, maar ik denk wel dat er anders gaat gekeken worden naar voorbereiden op zo'n crisis. Covid-19 hoeft niet alleen te zijn, er kunnen nog ziektes volgen die al dan niet dodelijker zijn.

Cru gezegd kunnen we redelijk blij zijn met de mildheid van deze ziekte (echt ik weet hoe vreselijk het is, alsjeblief interpreteer dit niet verkeerd), want als er straks iets veel dodelijker komt, waren we echt niet goed voorbereid. Hopelijk na corona wel.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:28

Karlijnxxx schreef:
imaudy schreef:
Die app is een soort contactonderzoek. Zouden mensen hier aan mee werken en idd bij een melding 2 weken in quarantaine gaan dan zou dat in aantal besmettingen schelen. Maar ik zou meteen in de stress schieten bij een melding en denken wie, wat, waar brr. De app vind ik oke als het vrijwillig is.

Maar dan werkt het niet en kan je ook de lockdown niet uit. Ik vraag dus opnieuw: wil je de huidige situatie tot er een vaccin is of meer vrijheid maar dan verplicht deze app?

Je kan niet verwachten dat je en vrijheid en de keuze gaat krijgen, zolang er geen vaccin is gevonden.

Ik zou in mijn geval dan voor de app gaan. Mijn vrijheid is voor mij een groter goed dan mijn privacy, ook als dat betekent dat ik soms beiden niet heb indien ik uit voorzorg moet isoleren.

Zelfs al wordt die app verplicht. Hoeveel mensen zouden bij een melding 2 weken in quarantaine gaan? Een melding is best vaag, heb je met degene gepraat of heb je een tijdje op een meter afstand gestaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:28

RedPassion schreef:
Joman schreef:
Dat zeg je heel goed, jij hecht meer waarde aan kwaliteit van leven dan aan levensduur. Dat hoeft niet de heersende mening te zijn en dat is nu juist zo lastig aan deze situatie.

Eh ja, ik houd het daarom toch ook bewust bij mezelf? :roll:

Maar goed, cijfers over psychische problematiek en suïcide meegenomen durf ik wel te stellen dat dit voor veel mensen geldt. Ook júist voor ouderen die nu beschermd worden (en terecht overigens). De geluiden dat ze liever voor de tijd die hen nog rest hun familie wél zien worden niet voor niks steeds luider. Dat hele 'social distancing' wordt snel onleefbaar voor veel mensen. Het gaat te veel tegen onze natuur in.

Je hoeft daar niet zo'n gekke smiley bij te plaatsen?
Volgens mij stip ik alleen de crux van het probleem aan; de een denkt daar anders over dan de ander. Daardoor zal de een eerder bereid zijn om risico's te nemen, en de ander neemt bewust weinig risico's. Hierdoor lopen degenen die bewust weinig risico nemen alsnog risico door degenen die wel risico's nemen. En dit geldt wat mij betreft helemaal niet in het bijzonder voor ouderen...

Welke cijfers over psychische problematiek en suïcide? Daar ben ik wel benieuwd naar, en heb het nog niet zien langskomen. Kun je dit laten zien?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:29

Sizzle schreef:
Ik vind het sowieso een illusie dat het op lange termijn zo blijft. We accepteren van heel veel risico‘s dat men sterft. We accepteren zelfs dat mensen zichzelf leed aandoen door roken, drinken, vet eten etc en daar is wat aan te doen en toch doen we het niet.

De huidige maatregelen zijn niet het virus uitroeien maar puur het spreiden van de zorg. Als de infectie aantallen stabiel worden dan gaat het leven weer verder en wordt het gewoon een van die virussen die je als kind doormaakt.

Precies.
Nu is spreiding het belangrijkste zodat de zorg weer adem krijgt.
Maar daarna is het echt niet weg en kunnen we ook niet alles laten zoals het nu is.
Als de ic's weer lucht krijgen gaat het leven echt wel weer op gang komen.
Zullen er doden komen, zeker, zoals ook met de griep die ook kwetsbare mensen velt.
En ja met wat pech ook een jonger persoon.
Maar als dit te lang blijft zal een ander jonger persoon misschien voor de trein springen...er zullen overwegingen gemaakt moeten worden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:30

RedPassion schreef:
Sizzle schreef:
Op het moment dat een maatschappij op lange termijn banger is om stervelijk te zijn dan de waarde van affectie en intimiteit op waarde te schatten dan ga ik verhuizen.
Beschermen is prima, maar als daaruit zou vloeien dat we voor een afstandelijke, contactloze, sterile maarschappij gaan om maar zo lang mogenlijk te kunnen leven dan vertek ik naar een land waar ik wellicht korter leef maar wel de intensiteit van het leven waarderen kan.

Ik geloof echter nooit dat op lange termijn zulke afstandelijkheid houdbaar is. Nu in de huidige maatschappij sterven bijv. In Duitsland als 50 personen per dag (!) aan zelfmoord. Die aantallen schieten waarschijnlijk door het dak als de maatschappij verder verkilt.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Er komt een punt dat de prijs die je als maatschappij betaalt te hoog wordt.

Ik wil op geen enkele wijze bagatelliseren hoe ernstig de situatie in de zorg is. Ik begrijp de maatregelen en houd me aan de regels. Maar ik hecht wel meer waarde aan kwaliteit van leven dan aan levensduur. Sociaal contact, fysiek contact; dat is van levensbelang! Zoals we nu (moeten) leven doet ernstig af aan de kwaliteit van leven voor veel mensen. Dat kan voor 'even', maar ik vrees dat lang aanblijven van de regels meer levens kost dan spaart.

Dat is een individuele keuze en het lastige nu is dat er juist keuzes gemaakt moeten worden voor een grotere groep, omdat de gevolgen van een individuele doorvloeien naar een grote groep.

Daarnaast denk ik dat de kwaliteit van leven van ziekenhuismedewerkers, en dan vooral die van IC-personeel, ook zwaar weegt. Het is nu gewoon ontzettend zwaar om daar te werken, de emotionele belasting is heel groot.
De curve van opnames lijkt nu te stabiliseren, dankzij de maatregelen. Als je dat gelijk gaat 'vieren' door maatregelen te versoepelen intervenieer je in de stabilisering van de curve. Dat kun je mijns inziens IC-verpleegkundigen en artsen echt nog niet aandoen.

Marcella schreef:
fokfanaat schreef:
In Italië is ook veel zorgpersoneel overleden, hier in Nederland niet volgens mij, ben wel benieuwd waar dat in zit.

Misschien dat hier in NL wat verplichte inentingen zit als je in de zorg werkt. :)*

Weet dit niet geheel zeker hoor, maar moest toen wel een keer griepprik halen verplicht als huishoudelijke hulp. Na die ene keer gelijk vrijstelling gekregen aangezien ik juist ziek werd door de griepprik. :+

Griepvaccinatie in de zorg is geen verplichting, wel gewenst. Meeste zorgmedewerkers zijn wel gevaccineerd voor hepB, maar of dat een positief effect geeft is voor zover ik weet niet bewezen.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:32

_Penotti schreef:
Sizzle schreef:

Precies.
Nu is spreiding het belangrijkste zodat de zorg weer adem krijgt.
Maar daarna is het echt niet weg en kunnen we ook niet alles laten zoals het nu is.
Als de ic's weer lucht krijgen gaat het leven echt wel weer op gang komen.
Zullen er doden komen, zeker, zoals ook met de griep die ook kwetsbare mensen velt.
En ja met wat pech ook een jonger persoon.
Maar als dit te lang blijft zal een ander jonger persoon misschien voor de trein springen...er zullen overwegingen gemaakt moeten worden.

Ze verwachten in juli een nieuwe piek waarbij 10.000 ic bedden nodig zijn, wanneer ze nu de maatregelen loslaten. Dus het laten ademen van de zorg gaat alleen hand en hand met het aanhouden van maatregelen helaas.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:33

Janine1990 schreef:
kiki1976 schreef:

Met je eens.
En dan naar bv NL wijzen van we hypocriet zijn 8)7 Ik vind eerder de andere landen hypocriet. Ze hadden eerder hun eigen verantwoording moeten nemen ipv lekker hypocriet doorgaan.
Oa NL heeft veel bezuinigd, ja op het zorgstelsel wat in jullie ogen oh zo verkeerd is. Maar nu willen jullie wel dat geld hebben 8)7
Kijk als het naar de corona crisis gaat heb ik niet zo veel moeite mee, maar wel ivm de staatsschuld

Het is toch altijd makkelijk om te wijzen... Maar dan staan er altijd nog 3 vingers op jezelf gericht...

Zal ook pijnlijk zijn dat in tegenstelling tot de waarschuwingen van andere landen dan NL zo slecht bezig is met een intelligente lockdown, de cijfers hier stabiliseren. Er ziekenhuizen zijn waar plek vrij komt op de IC (iig het umcg wat ik gisteren hoorde), we zelfs nog kunnen uitwijken naar de buren die uit meerdere buurlanden mensen opvangen.
Zo slecht doen we het hier niet... En zeker dan is misgunnen heel menselijk.

Die 3 vingers naar hun zelf vergeten idd

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:43

Hoop dat de noordelijke landen voet bij stuk houden wat betreft de eurobonds en ook het noodfonds. Italië is een bodemloze put gebleken, altijd al. Natuurlijk vind ik het ontzettend erg wat daar en in andere landen gebeurt die zo zwaar getroffen zijn maar krijg het gevoel dat de regeringen nu over de ruggen van hun slachtoffers zakken met geld willen zonder enige restrictie . Dus ook dat ze dat naar eigen believen kunnen uitgeven aan wie dan maar ook.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:45

bigone schreef:
Hoop dat de noordelijke landen voet bij stuk houden wat betreft de eurobonds en ook het noodfonds. Italië is een bodemloze put gebleken, altijd al. Natuurlijk vind ik het ontzettend erg wat daar en in andere landen gebeurt die zo zwaar getroffen zijn maar krijg het gevoel dat de regeringen nu over de ruggen van hun slachtoffers zakken met geld willen zonder enige restrictie . Dus ook dat ze dat naar eigen believen kunnen uitgeven aan wie dan maar ook.

Ja dat is kwalijk, want nu zeg je dat het erger vindt dat enkele mensen rijk worden dan dat duizenden mensen sterven. Na dit drama kan men principieel zijn, maar dit is niet het gepaste moment. En natuurlijk mogen andere landen zich niet kapot maken door te steunen, maar nu plots alles veranderen lijkt me echt heel erg kwalijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:49

SinneJ schreef:
bigone schreef:

Ja dat is kwalijk, want nu zeg je dat het erger vindt dat enkele mensen rijk worden dan dat duizenden mensen sterven. Na dit drama kan men principieel zijn, maar dit is niet het gepaste moment. En natuurlijk mogen andere landen zich niet kapot maken door te steunen, maar nu plots alles veranderen lijkt me echt heel erg kwalijk.

Dan mogen daar nog wel regels voor opgesteld worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:49

SinneJ schreef:
bigone schreef:

Dan lees jij iets anders dan ik.
Als je nu keuzes maakt, zoals bijvoorbeeld meegaan met de eurobonds, dan kan je na dit drama niet meer principieel zijn. Daar moet je op dit moment keuzes over maken en de gevolgen van overzien.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:50

Wat ik er van begrijp is dat er geld beschikbaar is, maar dat Italië dat alleen wil aannemen op HUN (is geen) voorwaarden.
Laatst bijgewerkt door Ann op 08-04-20 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Natuurlijk mogen er regels zijn, maar ik las voet bij stuk houden eerder als niets meer geven.

Cer

SinneJ schreef:

Er is een verschil tussen de eurobonds en de gift..
Ik snap niet dat dat op 1 hoop gegooid wordt.

Als bijv Italie nu gewoon een zooi geld krijgt om mee te doen wat de overheid wil (en dan met name de meneer die zo lekker positief is over de EU), dan vraag ik me ernstig af of de mensen die het écht nodig hebben, ook daadwerkelijk ontvangen.

Wat is er mis met het verstrekken van geld/hulp met daaraan verbonden de benodigde regels?
"brand blussen maar niet de hypotheek..." dat verhaal.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:51

Ok dan trek ik te snel conclusies! Ik las eerder mensen die zeiden dat de steun geheel moest stoppen en ik dacht dat bigone daarop doelde. Dat er voorwaarden en regels zijn is niet meer dan logisch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:53

Positief nieuws:

Wuhan versoepelt quarantaine. Officieel opgeheven doch er blijft een pakket aan maatregelen om besmettingsrisico te beperken van kracht.

In Spanje gaan een aantal regios dermate in de goede richting dat daar maandag, na Semana Santa, ook de niet-essentiële activiteiten weer aan het werk kunnen. Ook daar blijven daar dan net als in China beperkingen van kracht, met name om import te voorkomen.

Ondertussen is het op EU niveau een beschamende vertoning.
In Frankrijk, Italië en Spanje krijgt vooral NL de zwarte piet. Imo niet helemáál onterecht noch - terecht. Verschillende opmerkingen op EU niveau zijn zonder meer steekhoudend doch de uitspraken van Rutte hebben alle kanttekeningen in een heel egoïstisch licht gezet.
Het UK ondertussen legt het tekortschieten van de EU onder een vergrootglas en blaast het ´asociale´ (met vermelding van NL) gretig op als rechtvaardiging van Brexit.

Overigens is het opvallend dat in de UK media het negatief belichten van het buitenland meer aandacht krijgt dan de eigen situatie welke vrijwel ruimte krijgt.
Ik vind het hoogst verontrustend dat Johnsson voorlopig niet terug lijkt te keren want Raab heeft niet het gezag om maatregelen in te voeren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:55

Wie volgt de briefing?
Er kwam een mooi pleidooi voorbij om verpleegkundigen net zo serieus te nemen als artsen, wat zo'n beetje mijn core-business is.
De inspecteur van de IGJ onderschreef dat dit een noodzaak en een punt van aandacht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:56

Huertecilla schreef:
Positief nieuws:

Wuhan versoepelt quarantaine. Officieel opgeheven doch er blijft een pakket aan maatregelen om besmettingsrisico te beperken van kracht.

In Spanje gaan een aantal regios dermate in de goede richting dat daar maandag, na Semana Santa, ook de niet-essentiële activiteiten weer aan het werk kunnen. Ook daar blijven daar dan net als in China beperkingen van kracht, met name om import te voorkomen.

Ondertussen is het op EU niveau een beschamende vertoning.
In Frankrijk, Italië en Spanje krijgt vooral NL de zwarte piet. Imo niet helemáál onterecht noch - terecht. Verschillende opmerkingen op EU niveau zijn zonder meer steekhoudend doch de uitspraken van Rutte hebben alle kanttekeningen in een heel egoïstisch licht gezet.
Het UK ondertussen legt het tekortschieten van de EU onder een vergrootglas en blaast het ´asociale´ (met vermelding van NL) gretig op als rechtvaardiging van Brexit.

Overigens is het opvallend dat in de UK media het negatief belichten van het buitenland meer aandacht krijgt dan de eigen situatie welke vrijwel ruimte krijgt.
Ik vind het hoogst verontrustend dat Johnsson voorlopig niet terug lijkt te keren want Raab heeft niet het gezag om maatregelen in te voeren.

Daar heeft Nederland reeds excuses voor aangeboden en een miljard ter beschikking gesteld als gift. Daarnaast was het volgens mij Hoekstra, niet Rutte die de uitspraken heeft gedaan.
Misschien kun je toch eens ophouden met het vitten op Nederland. Waarom is dat steeds zo nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:57

Ik ben toch wel fan van Gommers. Duidelijke klare taal. Het aantal ic bedden blijft max 2400, en wordt ook in de nabije toekomst niet (tijdelijk) opgehoogd. Hij doet het knap vind ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:59

Ik volg de briefing.. ik kan die mevrouw Diemen-Steenvoorde echt niet volgen, wat een vage verhalen heeft zij...

Overigens, maar ik moet nog even googlen, meen ik gelezen te hebben dat buitenlandse artsen die al in NL zijn, en eerder niet mochten werken, dat nu wel zouden mogen... Ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:00

Joman schreef:
Ik ben toch wel fan van Gommers. Duidelijke klare taal. Het aantal ic bedden blijft max 2400, en wordt ook in de nabije toekomst niet (tijdelijk) opgehoogd. Hij doet het knap vind ik.

Hij is reëel en eerlijk, ondanks de onmogelijke ideeën en wensen van bepaalde politici.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:00

Lekker makkelijk om naar NL te wijzen terwijl oa Italië zelf de boel al voor de crisis niet op orde had.