RedPassion schreef:Sizzle schreef:Op het moment dat een maatschappij op lange termijn banger is om stervelijk te zijn dan de waarde van affectie en intimiteit op waarde te schatten dan ga ik verhuizen.
Beschermen is prima, maar als daaruit zou vloeien dat we voor een afstandelijke, contactloze, sterile maarschappij gaan om maar zo lang mogenlijk te kunnen leven dan vertek ik naar een land waar ik wellicht korter leef maar wel de intensiteit van het leven waarderen kan.
Ik geloof echter nooit dat op lange termijn zulke afstandelijkheid houdbaar is. Nu in de huidige maatschappij sterven bijv. In Duitsland als 50 personen per dag (!) aan zelfmoord. Die aantallen schieten waarschijnlijk door het dak als de maatschappij verder verkilt.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Er komt een punt dat de prijs die je als maatschappij betaalt te hoog wordt.
Ik wil op geen enkele wijze bagatelliseren hoe ernstig de situatie in de zorg is. Ik begrijp de maatregelen en houd me aan de regels. Maar ik hecht wel meer waarde aan kwaliteit van leven dan aan levensduur. Sociaal contact, fysiek contact; dat is van levensbelang! Zoals we nu (moeten) leven doet ernstig af aan de kwaliteit van leven voor veel mensen. Dat kan voor 'even', maar ik vrees dat lang aanblijven van de regels meer levens kost dan spaart.
Hier ben ik het ook 100% mee eens. Na de persconferentie gisteren was ik echt teneergeslagen. Vreselijk gewoon. Tijdelijk, helemaal prima. Maar zeer langdurig...nee dat doet de wereld geen goed.