Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:17

Heb ik een uitzonderlijke haan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:23

Hoe oud is die?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:02

Die van marcella of die van mij? :P Die van mij is van half april

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:23

Marcella :D Want leeftijd is ook wel een ding. Onze hanen zijn prima te houden tot ze bijna 2 zijn. Dan is het eigenlijk altijd voorbij met het lief zijn :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:36

2 Jaar maar heeft wel poosje terug schop onder zijn kont gekregen wegens grote mond tegen mij. Mocht de andere haan niet pakken. Dacht hem juist een plezier te doen. 8)7

Heb nu ook 2 trap bakken staan bij de kippen en de ratten oorlog verklaart. En bezig met het kopen van een frees. *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:59

Ik heb 2 kruising Brahma hanen lopen bij 5 dames en daar gaat goed, zijn netjes en rustig. In de avond kan ik ze ook gewoon pakken, eentje waar rustiger als de ander. Ze zitten er allebei goed op :=

Ik weet alleen niet goed vanaf wanneer ik de eieren moet laten liggen voor het broeden? Ik wil ze zelf uit laten broeden maar ze leggen in hun nachthok, niet zo handig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:14

Nou stond stomverbaasd dat de sussex haan de andere haan ging verdedigen. Maar kan de sussex nog steeds knuffelen al vind hij het wat minder. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:04

Prairy schreef:
Ik heb 2 kruising Brahma hanen lopen bij 5 dames en daar gaat goed, zijn netjes en rustig. In de avond kan ik ze ook gewoon pakken, eentje waar rustiger als de ander. Ze zitten er allebei goed op :=

Ik weet alleen niet goed vanaf wanneer ik de eieren moet laten liggen voor het broeden? Ik wil ze zelf uit laten broeden maar ze leggen in hun nachthok, niet zo handig.

Als ze leggen in hun nachthok is de kans ook erg groot dat ze er gaan broeden. Wat wij doen is ze laten broeden voor een dag of 3-4 en ze dan verzetten naar het hok waar ze mogen broeden (katproof…) Wat wij doen is eieren buiten de koelkast bewaren en gewoon dagelijks even keren. Zodra 1 begint te broeden schuiven we de eieren eronder die mogen uitgebroed worden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:35

Is in de keuken goed voor het bewaren van de eieren of is dat te warm? Is ongeveer 12-17 graden in de keuken.

Goed om te weten van dat keren en bewaren, zoiets dacht/hoopte ik al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:36

Ja hoor, is prima van temperatuur

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:14

Hoeveel m2 voor een binnenruimte voor kippen houden jullie aan, dat ze nog fijn kip kunnen zijn, maar er vanuit gaand dat ze voornamelijk buiten zijn en met name binnen slapen en leggen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:58

Ik heb een hok van ca 1m2 voor het slapen, daarvan wordt ongeveer de helft maar gebruikt, ze zijn met 7 grote.

Ik wil nog steeds een apart leghok want uiteraard leggen ze lekker achterin het hok waar ik moeilijk bij kan...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:43

Bedankt iedereen voor het welkom en de tips! Ik ga het even wat uitgebreider voorstellen want vanmorgen was het berichtje snel voor het werk getypt.

Ik heb dus nu een tuin van 1200m2 en hier is een moestuin met bakken in gerealiseerd en komt er in mei nog een kleine serre bij. Verder staan aan de rand bessenstruiken en heb ik 4 kwartels (overblijfsel van een training met de hond) in een veel te grote kooi zitten waar ik doornloze bramen tegen heb geplaatst.

Verder is mijn gazon nu in plaats van een vlakte een mini boomgaard geworden met appelen, peren, kersen en abrikoos. Ook nog een grote notenboom, hazelaar en een nieuwe vijgenboom geplant.

Dit alles is vanaf mei vorig jaar dus het is allemaal nog nieuw en jong én ik moet superveel leren. Heel het moestuinverhaal doet me af en toe duizelen ondanks duidelijk plan over wat waar en wanneer te zaaien en planten.

Wat heb ik te onderhouden? Alleen mezelf ;) dus dat valt gelukkig mee in de hoeveelheden!

Hoe groot is de buitenruimte van de kippen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:57

Klinkt goed Schuur! En ja, het is veel info en er is veel te veel mogelijk :j maar het komt vast goed.

Mijn kippen hebben zo'n 900m2 buiten. Ze zijn ook altijd buiten, behalve als ze gaan slapen.

Ik zit eraan te denken om nog wat pootaardappelen te bestellen maar heb niet ruimte voor megaveel planten, ik denk aan een stuk of 8, dus ik ga aardappels overhouden. Iemand daar interesse in?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:43

Weten jullie welke jonge planten een beetje late nachtvorst nog wel kunnen verdragen?
Ik weet dat knoflook ertegen kan, maar verder geen idee.

Het gaat om dingen die ik eerst binnen ga voorzaaien en dan laat afharden. Maar het kan nog tot half mei vriezen af en toe, lichte vorst wel. Ik weet alleen niet of ik de plantjes zo lang binnen kan houden, dus voor ik ga zaaien wil ik hier eerst meer over uitzoeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:55

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:05

Sla en radijsjes sowieso geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:41

Snijbiet kan ook wel wat hebben.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:50

Hier ga ik de gok wagen met sluimererwten (suger snaps)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 18:05

Dank voor de tips. Ik ga het er met een aantal gewoon op wagen. Het kan hooguit misgaan :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 18:22

Heb nu winter spinazie en erwten staan. Binnenkort winter spitskool oogsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 01:14

We zijn bijna klaar *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:08

Wauw dat ziet er heel goed uit!
Wat is dat witte in die bakjes?
En bitterballen, heb je daar een recept voor?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:10

Wauw zeg, dat is hard werken geweest! Ziet er goed uit!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:28

JudithO schreef:
Wauw dat ziet er heel goed uit!
Wat is dat witte in die bakjes?
En bitterballen, heb je daar een recept voor?

Het witte is smout/reuzel. Gesmolten buik en niervet van het varken :j De balletjes zijn gepaneerde gehaktballetjes voor de bbq, helaas geen bitterballetjes :D Maar denk dat mijn man daar wel een goed recept voor heeft. Zal het hem straks eens vragen!

Prairy schreef:
Wauw zeg, dat is hard werken geweest! Ziet er goed uit!!!

4 dagen van 22 uur met 4 uur slaap. Ondertussen corona opgelopen en flink ziek van geweest. Maar je kunt moeilijk tegen jou vlees zeggen: Hé, wacht een week tot ik beter ben. :') Ben gesloopt maar wel ontzettend trots <3 Hebben erg veel speciale en ‘luxe’ zaken gemaakt dit jaar. Vandaag moet enkel het gewoon gehakt nog verpakt worden en de droge worsten moeten nog gemaakt worden en dan is het eindelijk echt helemaal klaar *\o/*