Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Swah schreef:veerledec schreef:Maar als je nu kijkt op het dashboard naar de ziekenhuis en ic bezetting en opnamen en dat vergelijkt met vorig jaar begin november, dan zie je dat we qua positieve testen ongeveer gelijk lopen met vorig jaar. Wellicht wat minder testbereidheid, maar effect 85% vaccinaties is lastig te herleiden hieruit. Ziekenhuisopnamen en ic beiden ongeveer de helft van wat het vorig jaar was. Hebben we dan zoveel meer besmettingen (ongetest)? Anders zou je toch verwachten circa 75% minder uit te komen qua ziekenhuis en ic?
Vorig jaar deze tijd hadden we geen Delta, was de horeca en evenementen branche al een maand dicht en nog diverse andere maatregelen. Ik vind het wel logisch dat er nu véél meer(onteste) besmettingen zijn.
DuoPenotti schreef:Ladybird. Ik begrijp je daar.
Maar je kans op long covid wat gezonde mensen zonder ziekenhuis opname over houden verminder je ook met een vaccinatie.
Ik als chronisch zieke die veel overeenkomsten heeft met dat long covid zeg dan. Doe er aub alles aan om dat te voorkomen. Want dat hebben is geen lolletje.
Zebrastreep schreef:Volgens mij zijn de regels ook weer wat bijgesteld over quarantaine. Mijn zusje heeft helaas een klasgenoot met een positieve zelftest , die gaat morgen een GGD test doen en als die positief is moest mijn zusje wel in quarantaine. Mijn zusje is sinds kort nog maar 2x gevaccineerd met Pfizer. Mijn moeder zegt ook kom maar gewoon naar huis , maar dan zorg ik er zeker voor dat ik even ergens anders kan bivakkeren. Helemaal omdat ze een opleiding doet waar al sinds het begin de 1,5 meter vervalt. Hoe? Vraag mij het niet maar blijkbaar als je theater maakt mag datGelukkig is het daarbij altijd meegevallen met de besmettingen wonder boven wonder.
Mij valt het eerlijk gezegd niet tegen , als je mensen zoals mij hebt die in januari en februari zijn gevaccineerd viel toch wel te verwachten dat de vaccinatie na verloop van tijd weer minder zou gaan werken... En daar lopen we vooral nu met 60 plus tegenaan dat die mensen weer ernstiger ziek worden. Onder de 60 blijkt dit nog wel mee te vallen , die hoeven ook geen booster ( lekker duidelijk ik ben 24 maar wel zorgmedewerker vindt het erg lastig dus of ik nou een booster moet hebben het is een beetje ja en een beetje nee). Dus ja , ik had het wel verwacht in het tempo waarin het vaccineren ging.
Nu vindt ik wel dat uit Israël positieve berichten komen over boosters geven en het effect daarvan. Maar hopelijk kan het nu wel in een sneller tempo als voorheen , en gaan eerst de mensen die het echt nodig zijn zoals ouderen en mensen met een zwakkere gezondheid / onderliggend lijden. Want ik mag dus weer eerst voor die groep aan , terwijl mijn cliënten na mij gaan komen. Totaal niet logisch weer gewoon.
Zebrastreep schreef:Dan is mijn zusje denk ik een close-contact geweest met deze persoon. Ik zie daar wel eens op haar stories op Instagram mensen nog net niet bij elkaar op schoot zittenVaak zitten ze wel letterlijk een hele dag bij elkaar binnen de 1,5 meter dus in dit geval is het wel logisch dat er quarantaine aan vast zit als het wel positief is bij de GGD. Ze mocht in ieder geval wel gewoon naar buiten toe. Maar ze wil ook met zekerheid ons niet besmetten dus ze blijft waarschijnlijk een weekendje op haar kamer. Ik heb zeg maar geen inkomen als ik niet kan werken dus zou het ook wel fijn vinden als ze daar blijft als die klasgenoot positief is getest.
Anderzijds een vriendin van mij die met janssen is gevaccineerd is vorige week met 5 mensen in contact geweest die corona hadden op dat moment ook binnen de 1,5 meter geweest en zij heeft het gewoon niet gekregen. Corona werkt soms maar vaag. maar wel positief dat het vaccin gewoon dus echt goed werkt.
Vayo schreef:Zebrastreep schreef:Dan is mijn zusje denk ik een close-contact geweest met deze persoon. Ik zie daar wel eens op haar stories op Instagram mensen nog net niet bij elkaar op schoot zittenVaak zitten ze wel letterlijk een hele dag bij elkaar binnen de 1,5 meter dus in dit geval is het wel logisch dat er quarantaine aan vast zit als het wel positief is bij de GGD. Ze mocht in ieder geval wel gewoon naar buiten toe. Maar ze wil ook met zekerheid ons niet besmetten dus ze blijft waarschijnlijk een weekendje op haar kamer. Ik heb zeg maar geen inkomen als ik niet kan werken dus zou het ook wel fijn vinden als ze daar blijft als die klasgenoot positief is getest.
Anderzijds een vriendin van mij die met janssen is gevaccineerd is vorige week met 5 mensen in contact geweest die corona hadden op dat moment ook binnen de 1,5 meter geweest en zij heeft het gewoon niet gekregen. Corona werkt soms maar vaag. maar wel positief dat het vaccin gewoon dus echt goed werkt.
Een nauw contact is langer dan 15 minuten binnen 1,5 meter. Volgens die check van de rijksoverheid hoef je dan niet in quarantaine. Ook als ik hem invul met ´mijn huisgenoot heeft corona´ krijg je dat je niet in quarantaine hoeft als je volledig gevaccineerd bent.
Nu zou ik ook ervoor kiezen om een paar dagen zoveel mogelijk binnen te blijven en zo weinig mogelijk mensen te zien. Maar blijkbaar is het nog steeds zo dat je als volledig gevaccineerde niet in quarantaine hoeft zolang je geen klachten hebt.
Overigens heb je het niet altijd voor het kiezen. Zo ´moet´ ik bijvoorbeeld gewoon werken met PBM als één van mijn kinderen corona heeft zonder klachten. Daar heb ik dan wel een dubbel gevoel bij en ik zou daar niet achter staan. Juist omdat ik bij verschillende kwetsbare mensen thuiskom. Bij klachten is het afhankelijk van de klachten en gaat dit in overleg.
Zebrastreep schreef:Anderzijds een vriendin van mij die met janssen is gevaccineerd is vorige week met 5 mensen in contact geweest die corona hadden op dat moment ook binnen de 1,5 meter geweest en zij heeft het gewoon niet gekregen. Corona werkt soms maar vaag. maar wel positief dat het vaccin gewoon dus echt goed werkt.
Needje schreef:Zebrastreep schreef:Anderzijds een vriendin van mij die met janssen is gevaccineerd is vorige week met 5 mensen in contact geweest die corona hadden op dat moment ook binnen de 1,5 meter geweest en zij heeft het gewoon niet gekregen. Corona werkt soms maar vaag. maar wel positief dat het vaccin gewoon dus echt goed werkt.
Bij m'n vriendin op het werk juist omgekeerde. 4 mensen samengewerkt. 3 Corona positief getest. Nr.4 niet. En dat was de enige die niet gevaccineerd was...
bigone schreef:Als ze dan toch een lockdown doen laat het dan ook een goede zijn en niet weer allerlei uitzonderingen. Verplicht alles dicht wat dicht kan, scholen twee weken vakantie, verplicht thuiswerken enz. Beter kort maar krachtig dan dit gemodder .