Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:21

Century, voor de moestuin de bestelling van 180 euro of uit Lidl en Action? Lidl en Action heb ik voornamelijk bloembollen en -zaden gehaald en een paar zakjes sla en kruiden. Gewoon omdat je daar nooit genoeg van kunt hebben :D

Prairy, ik was ook al bijna 2 weken aan het wachten haha. Eerst zat ik in Zwitserland en daarna moest ik steeds de hele dag werken. Vrijdag was ik eindelijk vrij dus toen kon het eindelijk.
Je hebt lekker ingeslagen! En dan was alleen van vandaag? :')
Wat betreft vriezer ben ik team lades. Omdat ik in een kist echt absoluut nooit meer overzicht houdt. Ik heb ze voorheen beide gehad maar zo'n kist wil ik echt niet meer.
Ik gebruik altijd dezelfde lades voor hetzelfde spul. De broodla voor brood, een la voor groente en fruit, een la voor vleeswaren, een la voor kipfilet en hamburgers, en de rest zit in de overige 3 lades.

Liesjuh, hier stonden er ook nog potten met rozemarijn, tijm en salie. 30% afgeprijsd ook nog! Ik had vrijdag geen ruimte meer in de kar (tweewekelijkse boodschappen) dus als ze er maandag nog staan gaan die ook mee.
Bij jullie ook sneeuw op de planning ja? Hoe hoog zitten jullie eigenlijk?
Ik verwacht niet gek veel sneeuw hoor. Er staat ook elke dag nog steeds een zonnetje bij en die zon is al enorm krachtig. Dus als er al wat valt dan is het ook zo weer weg. De resten van de vorige keer liggen er overigens ook nog, maar het smelt nu wel enorm snel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:34

Moestuin schreef:
Mizora schreef:
Omdat je dan het overzicht kwijtraakt.

Een diepvriezer is het energiezuinigste als hij volledig vol zit :)

Wij labelen onze lades. Konijn, kip, lam, bij de varkens is dit dan: Varken-kotelet, varken-gehakt ed. Als je alles soort per soort legt dan valt het qua overzicht wel mee :)

In dat geval zijn lades dus sowieso niet handig. Want daar verlies je veel inzetbare ruimte mee t.o.v. planken.

Naast de manier van opslaan heeft de prijs bij mij ook een serieuze rol gespeeld. Voor een vergelijkbare inhoud was ik voor een kast 3 tot 4x zoveel kwijt. Dan is hij wel iets energiezuiniger (0.8 kwh/L/jaar t.o.v. 0.9-10 kwh/L/jaar), maar zelfs met de huidige prijzen zou ik dat er nog niet in 3 levensduren uithalen. Ik had wel als eis dat hij in ieder geval tot 0°C bleef werken (en liever zelfs daaronder), maar dat zal niet bij iedereen een factor zijn.

Wat voor sommige mensen ook een factor kan zijn is dat een vrieskist niet onopgemerkt open blijft staan en langer koel blijft als deze open staat. Dat is bij een kastvariant wel een risico, al hoewel er tegenwoordig wel een alarm op zit in eigenlijk alle gevallen.

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:45

De mijne begint te biepen als je te lang aan het zoeken bent in de kast :D Ik ben er heel blij mee, maar het is dan ook een beetje gemak waar je inderdaad meer voor betaalt.

Ik was gewoon nieuwsgierig Judith, wat je zoal gekocht had :) Ik heb heel vroeg dit jaar een bestelling gedaan (in december al), van alles gehaald en heb er zo'n zin in :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 00:30

Judith, er zaten een paar zakjes van de Action bij, de rest was van vandaag. Ik heb ook nog maar eens in mijn zaad verzamel dozen gekeken en besloten dat we maar een groot stuk weide gaan verticuteren en dan bloemen gaan zaaien, zien of dat lukt. Heb nog een hoop weide zaad mengsel en een hoop bloemen zaden. En hennep, dat ook nog maar dat wilde niet zo lekker 2 jaar geleden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:23

Century, we hadden helemaal geen zaden meer in huis vanwege alle emigraties. Dus voornamelijk basis zaden voor allerlei soorten groentesoorten. En rassen die tegen een beetje winter kunnen ;)
Volgend jaar tijd voor wat gekkere dingen :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:31

Leuk dat iedereen stilaan terug met de moestuin begint. Hier ook net courgettes, sluimererwten en struikbonen voorgezaaid en de moestuin voorbereid met een dikke laag paardenmest erover. Zin in de lente!

En misschien heeft iemand hier ervaring? We hebben onverwacht een nandoe opgevangen en krijgen er binnenkort eentje bij. Op termijn verwachten we ook eieren. Kan je deze gewoon eten zoals kippeneieren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:14

Moet kunnen, zijn alleen fors groter, dus eerder open maken (mogelijk iets van dremel voor nodig ivm harde schaal), klutsen en invriezen in van die muffinvormpjes voor dosering. Anders ben je aardig aan het cake, pannekoeken, omelet, quiche, enz bakken om het op te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:45

Even een vraagje: Voedster is zaterdagochtend bevallen van 15 jongen. Bij zo grote nesten wachten wij meestal een dag of 2 en dan kijken wij even. Tot nu toe bleven er dan altijd een 11/12 jongen over. Ondertussen dus woensdagavond en alles leeft nog. Enkelen zijn iets kleiner, maar ze lijken wel allemaal te kunnen eten. Wat denken jullie? Heeft dit toch kans op slagen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:51

Jeetje, 15! :oo
Als ze allemaal rond en gezond zijn, verwacht ik wel dat het goed zal gaan. Gewoon goed in de gaten houden en de voedster rijk voeren.
Zou wel tof zijn als ze ze alle 15 groot gaat krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:52

Als de voedster kennelijk genoeg geduld heeft om alles te laten drinken en genoeg melk kan maken. Goed voeren en blijven controleren, voedster heeft 8 tepels, dus in 2 rondes drinken moeten ze toch of het er nu 12 of 15 zijn.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:23

Moestuin, hoe gaat het nog met de voedster met het mega nest?

Hier afgelopen week wat zaden bij de lidl gehaald, vandaag zaaigrond gehaald en nu net de laatste zaden besteld.
Wonder boven wonder (vind ik dan, wie weet is het compleet normaal haha) hebben hier de spinazie en de sla die ik in mijn kleine kasje gezaaid had de vorst voor het kiemen goed overleefd en so far redden ze deze vorst ook goed :D Vind het alleen lastig want geef ze geen water vanwege de vorst, maar vraag mij dan nu ook af of ze niet te droog komen dadelijk..

De zaadjes die ik net besteld heb zijn 3x tomaat, een zaaimix van gele, rode en zwarte cherry tomaten, gele ananas tomaten (die zijn zoooooooo lekker) en een normaal vleesras. Ik had vorig jaar de Marmande tomaat als vleestomaat maar was daar besat teleurgesteld in dus dit jaar wat andere gekocht. Ook heb ik boerenkool gekocht, dat kan ik dus niet vinden hier in Frankrijk en ik heb bonen gekocht. Veel nieuwe dingen dit jaar dus ben heel erg benieuwd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:50

Goed! Nog 13 resterend. 1tje is verdwenen. Zondagochtend lag er helaas 1tje dood. Uit het nest geraakt en door de kou de nacht helaas niet overleefd. De oogjes zijn open ondertussen dus verwacht ze 1 dezer dagen wel uit het nest en dan beginnen ze ook mee te eten. Het zijn geen dikzakjes maar maakt niet uit. Had wel vaker grote nesten en dan bleek 11, uitzonderlijk 12, echt de max te zijn. Dus chapeau voor deze moeder dat ze het doet met 13!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 01:01

Nou, het is weer de tijd van het jaar bij ons :')

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 01:17

Jammie. :9 <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 07:44

Ook goedemorgen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 07:46

Hahaha :D Ja het was een latertje en heb er niet meer bij nagedacht dat de meeste dit pas ‘s ochtend gingen zien _O-

Dit zijn 2 varkens die van bij Moonfight zijn gekomen. Waren nu bijna een jaar oud en wij hadden ze van juni. Ik was best wel onzeker over het voeren: Gaven we wel genoeg. Maar euh… Ja dus _O- Dit waren wel hele andere karakters dan de durocs vorig jaar. Veel rustiger en beter te handelen.

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:09

Zo dat is een beste opbrengst!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:16

Ik sluit me ook aan bij dit topic! Eindelijk een huis met een beetje grote tuin (1200m2) dus heb nu mijn moestuin opgesteld

7 bakken van 1m20 op 3m. Het is echt een trial and error toestand hier want ik heb nog nooit echt gemoestuinierd. In mei krijg ik van mijn ouders een kas voor mijn verjaardag dus kan ik nog meer kanten uit.

Verder wil ik graag zo zelfvoorzienend mogelijk gaan proberen leven, ook met het oog op een eventuele emigratie naar Frankrijk of Zweden in mijn 5 jaren plan. Bij zelfvoorzienend leven hoort ook vlees dus ik ben nu druk aan het zoeken naar een betaalbaar of gratis kippenhok zodat ik zelf kippen kan houden voor eieren en vlees. Het enige is, ik heb geen idee hoe ik een kip slacht? Zijn daar cursussen voor oid? Ik ken ook niemand die dit zelf doet dat ik mee kan kijken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:01

Kijken of er iemand in de buurt zit waar je mee kan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:22

Wij bieden vanaf lente 2024 cursussen aan over kippen en konijnen slachten. Regio Herk De Stad. (België)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:31

Schuur, welkom :D
Als je een beetje handig bent kan je van veel dingen een kippenhok maken. Belangrijk is dat ze ventilatie hebben (bij voorkeur zo hoog mogelijk zodat ze niet op de tocht zitten), droog zitten, tochtvrij zitten en dat er geen roofdier zoals marter, vos, roofvogel in het hok kan 's nachts.
Kijk eens op markets place ( FB) of facebook groepen bij jou in de buurt, vaak zijn er weggeef hoekjes enz en daar kan je van alles vinden waar je een goed hok van kan maken :D
Kwa slachten, kijk idd zoals marcella zegt of je met iemand mee kan kijken, maar dat diegene jou er ook 1 laat doden want dat is gewoon het meest moeilijke stukje. Voor het schoonmaken daarna zijn er veel filmpjes te vinden op youtube. Mijn go to voor het slachten en verwerken van gevogelte is een filmpje van Justin Rhodes, is wel in het engels maar hij legt het goed uit en laat het ook goed zien. Door zijn filmpje heb ik afgelopen najaar mijn 1e kip schoon gemaakt/verwerkt en dat ging echt goed door de tips en uitleg van het filmpje.
Je hebt ook workshops soms, ik denk dat ik daar misschien nog altijd wel naar een daarvan zou willen. Ik heb afgelopen najaar samen met iemand 2 hanen geslacht, hij heeft ze beide gedood en 1 schoon gemaakt waarna ik de andere schoon gemaakt heb. Maar het stapje om het zelf te doen is mij nog steeds te groot omdat ik het doden niet gedaan heb toen.

Moestuin: Goed te weten :D

Hier een beetje een tegenvaller. Mijn 1e vruchtbaarheids test was helaas slecht voor mijn haan, 0 van de 6 eitjes bevrucht. Met test 2 stopte mijn BM er na 3 dagen mee :( Ik moet even wachten tot begin april voor ik een nieuwe kan bestellen. Baal dus ontzettend want had gehoopt begin april mijn 1e kuikens te hebben.
Verder na een heel gedoe afgelopen vrijdag eindelijk mijn bestelde zaadjes binnen gekregen :D Dus morgen ga ik weer eens voor zaaien en zaterdag ga ik dan eindelijk de wortels, ui, prei en knoflool buiten zaaien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:32

Had jij vorig jaar ook geen slechte bevruchting of verwissel ik jou nu met iemand anders? :D Welk ras had je ook al weer?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:46

Ik heb de Barnies :D
Ik had vorig jaar een ehh niet zo'n lieve haan, mijn broer doopte hem in mei toen ook naar Vladimir en die naam paste goed. Je kon de tuin niet door lopen zonder bezem want hij viel direct aan.
Ik had met hem wel een bevruchting van 90% maar de meeste kuikens gingen dood in de laatste dagen van het broeden, denk achteraf of te weinig voeding voor de dames ook al waren ze zeker niet mager of dat het aan de nu kapotte broedmachine lag.
Maar oke, na 45 eitjes in de machine gehad te hebben en daar 5 kuikens uit te hebben gekregen (terwijl de eitjes die op transport geweest waren wel aardig netjes uit kwamen (16 van de 25 als ik het goed herinner).
Ik heb dus toen door het karakter en die uitkomsten hem uit de kweek gehaald een een nieuwe jonge haan laten komen. Of najha 2. Buffy en fluffy(door mijn 2 nichtjes een naam gekregen), in de hoop dat 1 van die 2 goed voor mij zou zijn. 1 is daarvan prachtig uit aan het groeien, hij moet nog iets volwassener worder maar hij zit goed in elkaar en heeft een geweldig karakter so far. De andere is wat mee gebeurt en hij heeft een vergroeing op zijn rug, hij zal dus ook zeker niet kunnen treden maar is zo wel nog goed happy gelukkig.
Die haan die het dus moet doen is erg lang heel jeugdig geweest, kraait pas sinds eind januari ongeveer (toen was hij 10 maanden) en treed ook pas sinds dien. Ik zie meestal niet of hij succes heeft maar zag het 1 keer gebeuren vorige week en dat was echt helemaal niks. Hij stond er maar wat op te klungelen en toen hij dacht nu doe ik het viel hij kop voor en schoot zijn goedje recht achteruit weg.
Geen idee of hij normaal het beter doet trouwens.
Ik heb dus ook eigenlijk niet de beste hoop voor de haan en dat is wel erg jammer want kwa uiterlijk en karakter is hij echt top.
Dit is de haan
Afbeelding
En een van de dames
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:02

Ja… Ik heb hier al vaak laten vallen: De liefste karakters zijn vaak niet de beste dekkers. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Ik moet zeggen dat ik geen speciale voeding geef voor mijn broedeieren. Ze scharrelen zelf wat samen en dat geeft altijd een goede uitkomst. Zowel in een BM als natuurbroed. Maar ik breng de eieren wel naar iemand met een BM van enkele duizenden euro’s. Voor die keer per jaar schaf ik er geen meer aan.

Ik heb nog 7 hanen op de planning ook. Twijfel om gewoon gehakt te maken of ook worst.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:07

Ohh gehakt vind ik van kip ook altijd lekker :D
En ja idd, opzich als hij gewoon een fijn karakter had was het helemala perfect maar hij is altijd al erg jeugdig geweest, zijn gehandicapte broer wilde de laatste tijd nog wel eens wat kempen, en daarbij ging hij ook gewoon enkel in de verdediging. Vrees ook dat hij gewoon te goed van karakter is. Hoop dat hij het nog waar gaat maken, maar ben al een beetje aan het kijken voor een andere haan. Jammer alleen dat die uit NL of Belgie moet komen want hier in Frankrijk zit nog niks fatsoenlijks of dichterbij dan NL/BE Hihi