? Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
?

Dorine92 schreef:Wat is precies het probleem? Of heb je tekort ruime en daardoor keuzestress?
Het handigst is om te beginnen bij de factoren die je niet kunt veranderen. Wat is de ligging, op welke richtingen zijn de muren en schuttingen, is er ook een gedeelte open of wordt de wind gebroken, staan er bomen in de tuin die niet weg mogen, staan er buiten je tuin bomen die schaduw werpen, staan er gebouwen die schaduw werpen, wat is de grondsoort.
Als we dat weten, kunnen we kijken welke planten en bomen daar gelukkig van worden, van welke planten en bomen jij gelukkig wordt, en waar in de tuin ze het best kunnen staan.

karuna schreef:Mijn blauwe bessen doen het echt uitstekend op zware zompige soms keiharde klei. Ook de frambozen hebben stevige opbrengst.
dikke zware klei met een afwaterings score van 2. Getest voor de septic tank. Ik kan er bakjes van kleien zelfs.
Zelf aangepland de meesten. Twee bessen stonden er al en die zijn aardig op leeftijd en geven per struik kilos aan oogst per jaar. Alleen een maar mogelijk het is klei maar voorheen gezien de glooiingen hebben ze overal droge mest in rijen opgestapeld. Dat laten vergaan en dan op naar een volgende rij. Mogelijk dat dat invloed heeft, maar iedereen rondom heeft blauwe zwarte en rode bessen en frambozen.

Dorine92 schreef:Oke bij arme zandgrond zou ik fruitbomen in een groepje planten met struiken. Want alles wat in de herfst aan blad naar beneden valt is voeding, en alles wat zomers groen is, voorkomt uitdroging van de bodem.
Staan de eiken in rijen? Want dan zou je kunnen overwegen om daar een gemengde haag voor te zetten met allemaal eetbare dingen zoals elaeagnus umbellata en elaeagnus multiflora (snelle groeiers, vooral de umbellata, en beide goede stikstofbinders), Japanse pruim, kers, moerbei, nashipeer, kweepeer, mispel, kornoeljekers (flava is een aanrader), nouja verzin het maar. En dan daarvoor wat lagere struiken zoals honingbes en aalbes en zwarte bes en kruisbes. Dan heb je al heel veel onderhoudsarm fruit waar je gewoon in 1 ruk met je maaier langs scheurt, en je hebt geen last van het feit dat je grond arm is en waarschijnlijk snel droog. En je hoeft je ook niet druk te maken over dat het op de verkeerde plek zou staan, want je eiken staan er al
Paar vlinderstruiken ertussen en het ziet er ook meteen super gezellig uit

Roodvos schreef:Leuk Dorine!
Ook dat je zo'n plan hebt van wat en waar.
prompter schreef:Die zijn zeker mooi, maar niet wat ik zoek. Ik wil ze snel kunnen zien en ze makkelijk in maanden in kunnen delen, maar het ideale kistje heb ik nog niet gevonden.