de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:32

Waar heb jij dat handige zadenkistje vandaan Kaka :) ?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:40

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:04

Die zijn zeker mooi, maar niet wat ik zoek. Ik wil ze snel kunnen zien en ze makkelijk in maanden in kunnen delen, maar het ideale kistje heb ik nog niet gevonden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:05

Flinke tuin Kaka. Ik ben heel benieuwd naar hoe die er uit ziet in de zomer.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:10

Ik bind met een elastiekje de zakjes bij elkaar per zaaimaand en voorzaaien en direct buiten zaaien. Heel systeem :))

Malenka schreef:
Flinke tuin Kaka. Ik ben heel benieuwd naar hoe die er uit ziet in de zomer.

Geëxplodeerd. Lang niet zo netjes als ik me elk jaar voor neem.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:56

Dat zijn de beste tuinen. :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:58

Dat is interessant Malenka!
Ik heb nu de verharding op orde. Dus ik kan nu aan de rest gaan denken.
Ik stuur wel ff een PB.

Dorine92 schreef:
Wat is precies het probleem? Of heb je tekort ruime en daardoor keuzestress?
Het handigst is om te beginnen bij de factoren die je niet kunt veranderen. Wat is de ligging, op welke richtingen zijn de muren en schuttingen, is er ook een gedeelte open of wordt de wind gebroken, staan er bomen in de tuin die niet weg mogen, staan er buiten je tuin bomen die schaduw werpen, staan er gebouwen die schaduw werpen, wat is de grondsoort.
Als we dat weten, kunnen we kijken welke planten en bomen daar gelukkig van worden, van welke planten en bomen jij gelukkig wordt, en waar in de tuin ze het best kunnen staan.

Goede vragen Dorine.
Het "probleem" is dat ik mijn oude huis heb laten slopen en een nieuw huis op de kavel heb laten zetten. Die is niet alleen groter, maar ook op een andere plek gekomen (de indeling is nu wel beter vind ik).
Hierdoor staat er nu nog een flinke schuur (ca. 11x4m) op een onhandige plek. Die moet ooit nog weg maar daar heb ik voorlopig geen geld voor. En er liggen 8 zonnepanelen op die nog maar een paar jaar oud zijn.
Dus voordat ik bomen oid ga neerzetten wil ik eerst een tuinplan. Zodat ik het gelijk op de goede plek kan zetten.

Mijn kavel is ruim 1000m2 waarvan ca. 650-700m2 achter het huis ligt. Rondom heg en schutting. Voor (N/NW) en naast (Z) het huis en tuin staan hoge eiken. Beetje naar het ZO is een wal met ook hoge eiken. Verder is het alleen gras (en mos) want ik had hier eerder mijn paard in de wintermaanden staan.
Noord Drenthe, dus arme zandgrond.

Plaatje van Maps. Direct boven de rode speld is de schuur.
Afbeelding
Ik heb een poosje in een caravan gewoond. En daarom ligt er riool (paars) en water en elektriciteit (geel) in de grond. Daar kan niet zomaar iets boven gezet worden.
Wat heb ik al verzonnen.
Ik wil achterin een nieuwe schuur met een tuinkamer en terras (rood). De kleine schuur (groen) kan dan ook weg. Ik wil weer een kapschuur voor mijn trailer (blauw). Dit is dus aansluitend op de oprit.
Ik wil een kasje (2x3 of 3x4) en een paar moestuinbakken en aardbeien.
En een paar fruitbomen (appel, peer). Eventueel bessenstruiken. Ik ben niet zo'n besseneter maar voor de vogels.

Ik heb 2 katten en uiteindelijk wil ik de tuin helemaal catproof afgesloten hebben. Met een (of meer) doorgangen voor de egels. Ik wil een klimrek voor de katten want ik heb een ondernemend en actief ras (Noorse boskat).

Enerzijds wil ik een leuke visueel aantrekkelijke tuin. Met borders en doorkijkjes. Inheems met een mediterrane uitstraling.
Maar dat gaat niet samen met dat het vooral onderhoudsarm moet zijn. Ik ben alleen, werk fulltime en rij nog fanatiek paard. Ik wil dus vooral genieten en luieren en niet snoeien en wieden. Een keer met de zitmaaier rondcrossen lukt nog net.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 01:32

Oke bij arme zandgrond zou ik fruitbomen in een groepje planten met struiken. Want alles wat in de herfst aan blad naar beneden valt is voeding, en alles wat zomers groen is, voorkomt uitdroging van de bodem.
Staan de eiken in rijen? Want dan zou je kunnen overwegen om daar een gemengde haag voor te zetten met allemaal eetbare dingen zoals elaeagnus umbellata en elaeagnus multiflora (snelle groeiers, vooral de umbellata, en beide goede stikstofbinders), Japanse pruim, kers, moerbei, nashipeer, kweepeer, mispel, kornoeljekers (flava is een aanrader), nouja verzin het maar. En dan daarvoor wat lagere struiken zoals honingbes en aalbes en zwarte bes en kruisbes. Dan heb je al heel veel onderhoudsarm fruit waar je gewoon in 1 ruk met je maaier langs scheurt, en je hebt geen last van het feit dat je grond arm is en waarschijnlijk snel droog. En je hoeft je ook niet druk te maken over dat het op de verkeerde plek zou staan, want je eiken staan er al
Paar vlinderstruiken ertussen en het ziet er ook meteen super gezellig uit

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:37

Heel leuk een meeting maar voor mij niet haalbaar helaas, ik ben wel benieuwd naar de tips en nieuw ideeën. Misschien kan iemand een leuk samenvattend verhaaltje schrijven van de dag.
O:)

Dit weekend ga ik aubergines en jalapenos zaaien. Volgens het Diana's mooie moestuin principe, dus drie per potje. Is vorig jaar heel goed bevallen.

Daarnaast wil ik twee rechthoekige speciekuipen kopen van 45 of 65 liter (ik twijfel nog over de grootte) voor mijn blauwe bessen en framboos. Die staat nu in een bak op poten, wel leuk maar ik wil ze ergens anders zetten en dan staan ze een beetje onstabiel op die dunne pootjes plus dan kunnen de kids er beter bij.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:25

Klopt het dat je blauwe bessen het beste in een bak/grote pot kunt planten?
Ik wil namelijk ook een aantal blauwe bessen neerzetten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:38

Blauwe bessen willen zure grond.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:10

Mijn blauwe bessen doen het echt uitstekend op zware zompige soms keiharde klei. Ook de frambozen hebben stevige opbrengst. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:50

karuna schreef:
Mijn blauwe bessen doen het echt uitstekend op zware zompige soms keiharde klei. Ook de frambozen hebben stevige opbrengst. :)

Weet je zeker dat het echt klei is en dat het blauwe bessen zijn en dat er niet turf of iets is gebruikt bij het aanplanten? Want blauwe bessen en klei gaat vanwege de ph niet goed, dat is algemeen bekend en ook bewezen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 17:15

Oh ja :D dikke zware klei met een afwaterings score van 2. Getest voor de septic tank. Ik kan er bakjes van kleien zelfs. :') Zelf aangepland de meesten. Twee bessen stonden er al en die zijn aardig op leeftijd en geven per struik kilos aan oogst per jaar. Alleen een maar mogelijk het is klei maar voorheen gezien de glooiingen hebben ze overal droge mest in rijen opgestapeld. Dat laten vergaan en dan op naar een volgende rij. Mogelijk dat dat invloed heeft, maar iedereen rondom heeft blauwe zwarte en rode bessen en frambozen. :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:25

Ja dan staan ze dus niet op klei maar op dat andere wat je noemt. Klei en blauwe bes gaat echt echt echt niet samen, tenzij de bodem dus zoals bij jou verzuurd wordt met iets. Er zijn mensen dag in dag uit druk om een ras te kweken die wel klei tolereert, dus blauwe bessen en klei is echt wel een serieus probleem

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:53

Ja, hier zitten we ook op klei.
Dus dat is geen succes dan. Misschien kan ik een verhoogde border maken met blauwe bessen erin.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 09:54

TinkerTreas schreef:
Ja, hier zitten we ook op klei.
Dus dat is geen succes dan. Misschien kan ik een verhoogde border maken met blauwe bessen erin.

Of je kiest voor honingbessen, die doen het super op de klei en als je die goed rijp laat worden is het een vergelijkbaar soort fruit.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:43

Ik ga honing bessen eens opzoeken, Bedankt voor de tip

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 16:02

TinkerTreas schreef:
Ik ga honing bessen eens opzoeken, Bedankt voor de tip

Als je ze koopt, beste laten adviseren door eetbaargoed, dan krijg je absoluut de beste rassen qua smaak en productie

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 17:01

Dorine92 schreef:
Oke bij arme zandgrond zou ik fruitbomen in een groepje planten met struiken. Want alles wat in de herfst aan blad naar beneden valt is voeding, en alles wat zomers groen is, voorkomt uitdroging van de bodem.
Staan de eiken in rijen? Want dan zou je kunnen overwegen om daar een gemengde haag voor te zetten met allemaal eetbare dingen zoals elaeagnus umbellata en elaeagnus multiflora (snelle groeiers, vooral de umbellata, en beide goede stikstofbinders), Japanse pruim, kers, moerbei, nashipeer, kweepeer, mispel, kornoeljekers (flava is een aanrader), nouja verzin het maar. En dan daarvoor wat lagere struiken zoals honingbes en aalbes en zwarte bes en kruisbes. Dan heb je al heel veel onderhoudsarm fruit waar je gewoon in 1 ruk met je maaier langs scheurt, en je hebt geen last van het feit dat je grond arm is en waarschijnlijk snel droog. En je hoeft je ook niet druk te maken over dat het op de verkeerde plek zou staan, want je eiken staan er al
Paar vlinderstruiken ertussen en het ziet er ook meteen super gezellig uit

Dank je Dorine voor je uitgebreide antwoord.
De eiken staan op gemeentegrond maar idd wel in een (soort) rij. Ik zat ook al te denken over een haag van bessenstruiken. Dus jouw idee is een goede bevestiging daar nog eens dieper over na te denken. Ik ken niet alle soorten die je noemt, daar ga ik mij eens in verdiepen. +:)+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 19:45

Ja misschien een dubbele rij, eentje met groter spul en eentje ervoor met bessen. Want bessen worden niet super groot.

Ik heb alle kiwi en kiwibes in de grond staan. De gewone kiwibessen mogen de appelboom in klimmen. Vet mooie planten van meer dan 10 jaar oud. De Siberische kiwibessen gaan de els in (die gele draden zijn om omringende bomen uit te buigen dus die gaan uiteindelijk weer weg)
De gele kiwi gaat tegen de muur van de schuur, in de schaduw van de appelboom met kiwibessen, maar kan naar de zon klimmen. De gele kiwi is 3 jaar oud, maar het mannetje is 1 jaar dus daar moet ik nog wel even wachten aangezien ik pas vruchten kan krijgen als het mannetje ooit bloeit. Heb de kiwi's al mogen proeven want de waren er nog. Die man had ook zijn kaki's gedroogd in de droogoven, mocht ik proeven en was ook erg lekker
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ben heel tevreden, helaas vandaag niks kunnen doen omdat het hier zowaar -1 was, maargoed ben nu kasten in elkaar aan het zetten in huis. Morgen weer een dag. Dan kan ik weer verder met groenten uitplanten. En heb toch ook bedacht dat de citrussen zuurder moeten staan, dus die gaan er weer uit, grond mengen met turf en dan weer terug. En als ik dan toch bezig ben, de feijoa en loquat staan daar ook, die houden ook wel van wat zurig, dus die gaan er ook even uit en weer in. Zijn toch allemaal deze winter geplant. Dus dat wordt nog wel een werkje. Spierpijn is het nieuwe normaal momenteel

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:18

Leuk Dorine!
Ook dat je zo'n plan hebt van wat en waar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 03:46

Roodvos schreef:
Leuk Dorine!
Ook dat je zo'n plan hebt van wat en waar.

Ja nouja het is deels nadenken en opzoeken, maar deels ook ervaren. Als ik zie dat een plant boos wordt, of laat zien te weinig ruimte te hebben, dan moet ik wel ingrijpen.
Ik heb zo vreselijk veel staan dat het cruciaal is dat alles goed staat. Anders krijgt je een kiwibes die een jonge Japanse pruim compleet wurgt en overschaduwt, of een appel die niet onder een walnoot wil groeien, of een vijg die verzuipt. Wouter van Eck zegt altijd JPJP. De juiste plant op de juiste plaats. En dat is zo waar. De ene tolereert droogte goed maar gaat dood bij te nat, de ander kan op zich wel overleven in te nat maar legt het loodje bij te droog, en sommige willen gewoon het perfecte plekje anders doen ze niks. Dus ik probeer de plekken zo te verdelen dat alles min of meer ermee kan leven. Ze willen natuurlijk bijna allemaal wel op een mooie beschutte oostmuur of zuidmuur staan met goed doorlatende grond en precies genoeg vocht, maar dat gaat dus niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 07:41

prompter schreef:
Die zijn zeker mooi, maar niet wat ik zoek. Ik wil ze snel kunnen zien en ze makkelijk in maanden in kunnen delen, maar het ideale kistje heb ik nog niet gevonden.

Ik heb in de loop der jaren allerlei kistjes en dingen gehad die best mooi waren, maar ben eigenlijk het meest tevreden met hele stevige insteekhoezen voor foto's :j

Van die doorzichtige plastic mapjes voor in een ordner / multomap, dat je in 1 plastic A4 zeg maar 4 vakjes hebt voor elk een 10x15 foto.
Alleen in plaats van foto's, doe je daar dan je zaden zakjes in *\o/*

Je kunt er makkelijk doorheen bladeren.
Ze heel overzichtelijk aan beide kanten zien.
De bladen verplaatsen in de map gedurende het jaar. zo van 'nu zaaien' vooraan en te vroeg / te laat achteraan.
Werken met tabbladen om snel de juiste zaden te vinden.

Ik vind het echt ideaal zo :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 09:56

Heb ik ook aan gedacht PMarena, dank daarvoor, maar ik zoek toch meer een soort kaartenbak met deksel en tabbladen, zodat ik iets van de ene maand naar de andere kan verplaatsen zonder iets uit een hoes te moeten halen.

De kaartenbakken bij de kantoorboekhandel zijn mooi, maar weer te breed zodat de zakjes niet rechtop blijven staan, en smalle kaartenbakken die hoog genoeg zijn lijken niet te bestaan. Ach, ooit vind ik wel iets :)