[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JokeRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:11

oomens schreef:
JokeRox schreef:
Het enige wat ik echt wil schrijven is: “ veel sterkte aan de persoon die weer geboren moet worden, ik hoop dat het een beetje meevalt voor jou”

Daarin leest men gemakkelijk "wat ben jij een slechte moeder" / "wat gaat dat kind het specifiek bij jou slecht krijgen", ook als je eigenlijk bedoelt: "wat is deze wereld een beroerde plaats om (nog) iemand in op te laten groeien".
Dikke kans dat die boodschap nogal verkeerd valt, zeker als de ontvanger hormoongeïnduceerd emotioneel labiel* is.

*=zwanger

Het is eigenlijk echt iemand die álles over heeft voor haar kinderen. Dus ik bedoel idd dat de uitdagingen die iemand te wachten staan die nu geboren zal worden gewoon heel groot zullen zijn.
Deze persoon zal 80 worden in 2100. Het ziet er niet naar uit dat de wereld dan echt een gemakkelijke plek zal zijn om te leven tegen dan. Bovendien is het al zo een opgave om gelukkig en gezond te blijven.

Ik vind het eigenlijk een onvoorstelbare naïeve of egoïstische actie om nu nog personen in deze wereld te dwingen.
Je zet iemand op een plek die daar zelf nooit om heeft gevraagd, zonder retourticket, zonder enige garantie op geluk, gezondheid, of een fijne omgeving..

Uit verdere reacties lees ik dat het niet gaat om mijn eigen gedachte hierover, maar dat ik mijn vriendin gewoon het beste kan gunnen. En dat doe ik ook wel, maar het gaat mij in dit geval niet over haar of over mij, maar over de persoon die van haar beslissing de gevolgen moet dragen, de volgende 80 jaar.

Ik lees ook dat een kind vergeleken kan worden met een hobby, maar dat is een immorele vergelijking aangezien je hierbij een persoon tot object degradeert, tot enkel een tijdsbesteding.
Wat trouwens niet wil zeggen dat wij als paardenmensen of dierenmensen niet de verantwoordelijkheid hebben om onze dieren het allerbeste te geven, en deze dus evenwel niet als object of sportartikel mogen beschouwen. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Mijn vriendinnen weten trouwens hoe ik hierover denk. We hebben er al ellenlange gesprekken over gehad. Op zekere hoogte begrijpen ze mijn standpunt ook wel, en ik begrijp hun standpunt dat kinderen krijgen misschien wel het meest eigen is aan mens-zijn.

Het is best moeilijk.

Maar ik denk dat ik al wel iets gevonden heb:
“Ik wens jouw kindje alvast een heel gezond en gelukkig leven toe”
Dat klopt ook echt...
Ik heb er even een nachtje over moeten slapen.

Bedankt voor de feedback iedereen.
Het is misschien ff een helemaal andere invulling van het topic, dus ik stel voor dat de nu terug overgaan naar het delen en lezen van elkaars ergernissen over geluidsoverlast door kinderen

Sintara

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:28

Ik begrijp je standpunt heel goed JokeRox. Wat iemand anders hier ook al heeft gepost, vaak willen mensen kinderen omdat ze denken dat ze een super gelukkige toekomst tegemoet gaan met succesvolle kinderen, zonder zorgen etc. In de praktijk komt dat maar weinig voor..

Je kunt alleen moeilijk van mensen verwachten dat ze het allemaal met je eens zijn, en dan is het wel netjes om hen ook geluk toe te wensen.

Uiteindelijk is het toch zo dat alle beslissingen die mensen nemen, ook mensen die geen kinderen krijgen, invloed hebben op de toekomst van de wereld. En wat dat brengt kunnen wetenschappers iets voorspellen, maar blijft nog altijd een vraagteken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:35

ik begrijp je standpunt ook zeker. En ook fijn dat je er met je vriendinnen zo kan over praten.
Maar imo is een dergelijke situatie gewoon niet de tijd en het moment om iemand zoiets door het strot te duwen. Dit is iets dat je prima kan bespreken in een gesprek die die richting opgaat, maar bij een aankondiging van een zwangerschap zeg je gewoon en heel simpel:
Gefeliciteerd!
Ongeacht wat jouw mening hierover is. Als dat kind bij dat koppel gewenst is en ze er blij mee zijn, dan feliciteer je gewoon. Geen nut om hun geluk te verstoren omdat jij perse jouw mening zou willen opdringen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:43

Duhelo schreef:
ik begrijp je standpunt ook zeker. En ook fijn dat je er met je vriendinnen zo kan over praten.
Maar imo is een dergelijke situatie gewoon niet de tijd en het moment om iemand zoiets door het strot te duwen. Dit is iets dat je prima kan bespreken in een gesprek die die richting opgaat, maar bij een aankondiging van een zwangerschap zeg je gewoon en heel simpel:
Gefeliciteerd!
Ongeacht wat jouw mening hierover is. Als dat kind bij dat koppel gewenst is en ze er blij mee zijn, dan feliciteer je gewoon. Geen nut om hun geluk te verstoren omdat jij perse jouw mening zou willen opdringen.

Maar waarom? Ik zou gewoon niks zeggen.
Ik ben zelf heel selectief in voor wie ik oprecht blij kan zijn, heb ik gemerkt. Mensen die ik zelf wat toffer vind dan anderen en die het allemaal goed voor elkaar hebben en een goede basis kunnen bieden voor het kind, daar ben ik oprecht blij voor. Dus misschien ben ik wat hypocriet.

Als een vage collega van een andere afdeling komt aankondigen op ons kantoor (waarom ook??) zwanger te zijn dan zijn mijn collega’s een half uur aan het kirren, maar ik duik gewoon achter mijn scherm. Kan ik ook niks verkeerd zeggen en ik hoef niet nep te doen.

Ik vind het zo hypocriet, want er zijn ook genoeg mensen die het raar vinden dat ik 4 katten heb: “vier??!!! Dan is je huis zeker niet makkelijk schoon te houden!”. Of zelfs “He bah, ik haat katten”.
Waarom is het met kinderen dan anders?

Ik vind het sowieso jammer dat er zo aanvallend geoordeeld wordt over de post van JokeRox, in een bewust kinderloos topic nota bene. Er had ook iets meer begrip voor haar vraag kunnen zijn.

Mooie oplossing trouwens JokeRox. En mooie post ook!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:51

Ik snap je wel, maar andersom vind je het als kindvrij individue ook vervelend als mensen je daarop aanspreken. .

Stomme mensen die zwanger raken feliciteer ik trouwens ook niet. Maar vriendinnen die iets hebben waar ik geen drol aan vind, 'joe feli'.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:52

MarcoBorsato schreef:
Ik snap je wel, maar andersom vind je het als kindvrij individue ook vervelend als mensen je daarop aanspreken. .

Stomme mensen die zwanger raken feliciteer ik trouwens ook niet. Maar vriendinnen die iets hebben waar ik geen drol aan vind, 'joe feli'.

Oh ja zeker! Maar daarom zeg ik ook maar niks, in plaats van EW KINDEREN BAH }>

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:54

HOE KUN JE JIJ ONMENS!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:56

De helft van mijn sociale gedragingen is sowieso aangeleerd omdat het zo hoort. Dus onoprecht mensen feliciteren is voor mij standaard. :=
Zou me daar dus ook echt niet druk om maken. Lekker boeiend dat zij een kind wil. :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:02

MarcoBorsato schreef:

Precies. Niets vervelender dan zeggen dat je geen kinderen wil en iemand met kinderen dingen zegt 's dat is raar, hoe kun je nou willen etc. HlIk ben blij met geen kinderen, dus laat me lekker denken wij dan.

Andersom is dat toch ook. Zij is blij met haar zwangerschap, nou mooi voor haar toch. Hoef je je mening niet perse over te geven.

Elkaar gewoon in elkaars waarde laten.

Natuurlijk kan je er best over grappen. Doe ik ook met mijn zwangere vriendin, zoals 'succes met die meloen straks' en plaatjes uit dit topic sturen :') maar dat is anders dan in zo'n groepsapp een bericht krijgen waarin ze haar zwangerschap vol blijdschap aankokndigt en dan kritiek te geven terwijl dat onnodig is.

Heeft niks te maken met wel of niet kindloos zijn, maar met fatsoen.

Hier mag je er best over klagen, doen we allemaal, daar is het topic voor, maar in het echte leven kun je niet altijd zo ongenuanceerd zijn.

Kindloos zijn betekend niet dat we gerechtigd zijn om schaamteloos onbeleefd te zijn naar vrienden en familie met kinderen.

JokeRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:55

Maar ik zou ook nooit negatieve commentaar geven in de groepschat hoor..
Ik heb alleen maar hier in dit topic gezet wat in me opkwam, maar dat zou ik ook nooit posten.

Het zou ook heel raar zijn om ineens te gaan feliciteren, als ze allemaal weten hoe ik er echt over denk. We kennen elkaar ook al meer dan 15 jaar, dus dat zouden ze snel doorprikken.

Uiteindelijk heb ik het opgelost met “Ik wens je kindje alvast een gezonde en gelukkige tijd in de baarmoeder toe”
Klinkt een beetje raar, maar ik meen het wel echt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:56

Wat Eline zegt :j Ik heb zelf echt niets met kinderen, wil ze zelf ook écht niet maar als iemand zwanger is (en daar blij mee is, essentieel detail :P ) dan feliciteer ik diegene gewoon. Ongeacht wat ik er van vind, en hoe ik er over denk gezien de huidige toestand van de wereld. Inderdaad een stukje fatsoen.

Dat andere mensen aanvallen op het feit dat je katten hebt, of paarden, of geen kinderen, of paars haar, of wat dan ook.. lekker belangrijk. Dat hoeft toch niet te betekenen dat je zelf niet fatsoenlijk kunt zijn?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:57

Niobe schreef:
Duhelo schreef:
Gefeliciteerd!

Maar waarom? Ik zou gewoon niks zeggen.
Ik ben zelf heel selectief in voor wie ik oprecht blij kan zijn, heb ik gemerkt. Mensen die ik zelf wat toffer vind dan anderen en die het allemaal goed voor elkaar hebben en een goede basis kunnen bieden voor het kind, daar ben ik oprecht blij voor. Dus misschien ben ik wat hypocriet.

Als een vage collega van een andere afdeling komt aankondigen op ons kantoor (waarom ook??) zwanger te zijn dan zijn mijn collega’s een half uur aan het kirren, maar ik duik gewoon achter mijn scherm. Kan ik ook niks verkeerd zeggen en ik hoef niet nep te doen.

Ik vind het zo hypocriet, want er zijn ook genoeg mensen die het raar vinden dat ik 4 katten heb: “vier??!!! Dan is je huis zeker niet makkelijk schoon te houden!”. Of zelfs “He bah, ik haat katten”.
Waarom is het met kinderen dan anders?

Ik vind het sowieso jammer dat er zo aanvallend geoordeeld wordt over de post van JokeRox, in een bewust kinderloos topic nota bene. Er had ook iets meer begrip voor haar vraag kunnen zijn.

Mooie oplossing trouwens JokeRox. En mooie post ook!

Ik ging er hier wel even vanuit dat de persoon in kwestie een vriendin is. Dan vind ik het niet meer dan normaal dat je gewoon feliciteerd.
Mensen vinden ook dat ik teveel paarden heb, maar mijn vrienden waren ook gewoon oprecht blij voor me toen ik zei dat ik een bijgekocht had. Ook al vinden zij er niks aan, ze weten dat het mijn hobby / wens is en hebben gewoon "leuk voor je" gezegd toen ik het "bekendmaakte" :D

Mensen dat ik vaag ken zal ik ook niet uitbundig feliciteren met baby-nieuws. Vaak is dit gewoon een berichtje op facebook met "gefeliciteerd" of gewoon niks. Goede vrienden kan ik ook gewoon oprecht blij voor hun zijn. Net zoals ik blij ben voor iemand die een promotie kreeg dat ze wilden, ook al is het in een job dat ik zou haten. (enige uitzondering is mensen die bewust dieren doen lijden voor hun job, maar met dergelijke mensen zou ik in eerste instantie al geen vrienden zijn.)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:00

Maar ik mag me toch wel irriteren aan de hypocrisie ervan?
Onder fatsoen versta ik ook gewoon niets zeggen als je niets aardigs kunt zeggen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:03

Duhelo schreef:
Ik ging er hier wel even vanuit dat de persoon in kwestie een vriendin is. Dan vind ik het niet meer dan normaal dat je gewoon feliciteerd.
Mensen vinden ook dat ik teveel paarden heb, maar mijn vrienden waren ook gewoon oprecht blij voor me toen ik zei dat ik een bijgekocht had. Ook al vinden zij er niks aan, ze weten dat het mijn hobby / wens is en hebben gewoon "leuk voor je" gezegd toen ik het "bekendmaakte" :D

Mensen dat ik vaag ken zal ik ook niet uitbundig feliciteren met baby-nieuws. Vaak is dit gewoon een berichtje op facebook met "gefeliciteerd" of gewoon niks. Goede vrienden kan ik ook gewoon oprecht blij voor hun zijn. Net zoals ik blij ben voor iemand die een promotie kreeg dat ze wilden, ook al is het in een job dat ik zou haten. (enige uitzondering is mensen die bewust dieren doen lijden voor hun job, maar met dergelijke mensen zou ik in eerste instantie al geen vrienden zijn.)

Oh ja, goed punt. Vriendinnen vallen natuurlijk onder de noemer "mensen die toffer zijn dan anderen" bij normale mensen :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:14

Niobe schreef:
Onder fatsoen versta ik ook gewoon niets zeggen als je niets aardigs kunt zeggen.

Ik vind het ook niet zo beschaafd om tegen mensen die net een nieuwe kat hebben te zeggen dat katten van die k beesten zijn. Ikzelf hou er ook niet van, maar als een vriend een kat koopt zeg ik gewoon gefeliciteerd en wat leuk voor je enzo. Ze weten inmiddels ook wel dat ze niet eindeloze fotosessies of kattenverhalen aan me hoeven doorsturen :P .

En als ik er dan ben dan duw ik het dier gewoon telkens van me af en mopper er afentoe op. Net zoals ik bij vervelende kinderen doe :') .

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:18

Ik heb in zo'n soortgelijke situatie gezeten, mijn zus (die een klap ouder is dan dat ik ben) heb ik niet meer gezien sinds haar aankondiging dat ze zwanger was van de eerste. Ik heb haar braaf gefeliciteerd maar ze weet dat ik niet van de kinderen ben. Aangezien ze haar kinderen hele lastige namen heeft gegeven (waarvan ik nou nooit weet hoe ik ze precies uit moet spreken) noem ik ze altijd "de kinderen" of "het kind". Dit kan ze niet waarderen en heb haar letterlijk hierom alweer dik 3 jaar niet meer gezien.
Ik sta er trouwens net zo in als jij JokeRox. Helaas zien veel mensen dit niet in en winnen de hormonen...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:21

Sintara schreef:
Niobe schreef:

Ik vind het ook niet zo beschaafd om tegen mensen die net een nieuwe kat hebben te zeggen dat katten van die k beesten zijn. Ikzelf hou er ook niet van, maar als een vriend een kat koopt zeg ik gewoon gefeliciteerd en wat leuk voor je enzo. Ze weten inmiddels ook wel dat ze niet eindeloze fotosessies of kattenverhalen aan me hoeven doorsturen :P .

En als ik er dan ben dan duw ik het dier gewoon telkens van me af en mopper er afentoe op. Net zoals ik bij vervelende kinderen doe :') .

Hahaha
En de katten komen natuurlijk altijd uitgerekend bij jou zitten, eigenlijk zijn het ook wel klootzakken.

Maar ik zeg het ook weleens hoor als ik er niet onderuit kom, maar ik merk gewoon dat ik sta te liegen en het niet per se oprecht kan zeggen en dat vind ik niet fijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:15

Kindvrije vriendin vroeg of ik er wel blij mee was, feliciteerde me daarna met mijn alien. :')

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:50

MB, heb je al een vliegende schotel aangeschaft? :D

JokeRox, denk dat je het zo netjes hebt opgelost.
Maar herken de innerlijke strijd wel.
Vrienden zeg ik ook meestal gewoon: leuk voor jullie. Maar vraag er verder ook niet echt naar.
Schoonmoeder probeert me wel kinder filmpjes van familie onder de neus te drukken en kirt elke keer als het over kinderen gaat (bij mij nooit dus) en dan zit ik daar vast op mijn stoel met gsm die me voorgehouden wordt en vriend die vrolijk aan zijn motor gaat werken.

Mijn uitdrukking: ‘heh, ah euhm ja, leuk *probeert ergens anders heen te kijken* ja... *blik op oneindige en gewoon niet meer opletten* ja oké... *is dat filmpje nu eindelijk voorbij?!* ja maar ik denk dat ik mijn vriend hoor, ik ga er snel even heen, doei!’

Ze gelooft niet dat ik niet van kinderen hou, en is van het doordram type. Maar er oprecht over zijn lukt alleen in desinteresse dus ik probeer telkens er onder uit te muizen. Kan wel gewoon netjes ‘leuk’ zeggen, en daarna gewoon niet verder doorvragen :x

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:24

Ik vind feliciteren ook normaal en fatsoenlijk. Dat ik het geen goed idee vind betekent niet dat een ander daarmee opgedrongen moet worden. Ik ben blij voor een ander als ze blij zijn met een kind.

Moet wel vaak stiekem denken aan de uitspraak van Rianne van Dorst tegen een baby op een kraamafdeling: "welkom op de wereld, succes met het klimaatprobleem straks!" :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 18:26

Ik feliciteer gewoon
Ik ga daar ook geen zware gewetensbezwaren van mezelf aan hangen of mezelf er een existentiële crisis over malen
Dikke doei

Mensen willen kind> het lukt > gefeliciteerd er mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 18:41

Sonja_vR schreef:
Ik feliciteer gewoon
Ik ga daar ook geen zware gewetensbezwaren van mezelf aan hangen of mezelf er een existentiële crisis over malen
Dikke doei

Mensen willen kind> het lukt > gefeliciteerd er mee

Ik dacht dat ik de enige was die zo simpel dacht :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 18:44

Ja sorry hoor, ik houd gewoon niet van nepperij :=

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 18:46

Maar het is toch geen nepperij? Ik wil zelf geen kind, vind ze niet leuk, maar begrijp heel goed dat andere mensen er blij mee zijn en dat ze dolgelukkig zijn als het gelukt is. Dat gun ik ze en vind ik een felicitatie waard. Als mijn vrienden blij zijn ben ik ook blij.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 18:47

Bloodymary schreef:
Maar het is toch geen nepperij? Ik wil zelf geen kind, vind ze niet leuk, maar begrijp heel goed dat andere mensen er blij mee zijn en dat ze dolgelukkig zijn als het gelukt is. Dat gun ik ze en vind ik een felicitatie waard.

Ja dat is dan dus niet nep. Maar voor mij wel, dat probeer ik steeds te zeggen, maar nu lijkt het net alsof ik een of andere aansteller ben. Ik ben gewoon raar, laten we het daar maar bij houden :')