oomens schreef:JokeRox schreef:Het enige wat ik echt wil schrijven is: “ veel sterkte aan de persoon die weer geboren moet worden, ik hoop dat het een beetje meevalt voor jou”
Daarin leest men gemakkelijk "wat ben jij een slechte moeder" / "wat gaat dat kind het specifiek bij jou slecht krijgen", ook als je eigenlijk bedoelt: "wat is deze wereld een beroerde plaats om (nog) iemand in op te laten groeien".
Dikke kans dat die boodschap nogal verkeerd valt, zeker als de ontvanger hormoongeïnduceerd emotioneel labiel* is.
*=zwanger
Het is eigenlijk echt iemand die álles over heeft voor haar kinderen. Dus ik bedoel idd dat de uitdagingen die iemand te wachten staan die nu geboren zal worden gewoon heel groot zullen zijn.
Deze persoon zal 80 worden in 2100. Het ziet er niet naar uit dat de wereld dan echt een gemakkelijke plek zal zijn om te leven tegen dan. Bovendien is het al zo een opgave om gelukkig en gezond te blijven.
Ik vind het eigenlijk een onvoorstelbare naïeve of egoïstische actie om nu nog personen in deze wereld te dwingen.
Je zet iemand op een plek die daar zelf nooit om heeft gevraagd, zonder retourticket, zonder enige garantie op geluk, gezondheid, of een fijne omgeving..
Uit verdere reacties lees ik dat het niet gaat om mijn eigen gedachte hierover, maar dat ik mijn vriendin gewoon het beste kan gunnen. En dat doe ik ook wel, maar het gaat mij in dit geval niet over haar of over mij, maar over de persoon die van haar beslissing de gevolgen moet dragen, de volgende 80 jaar.
Ik lees ook dat een kind vergeleken kan worden met een hobby, maar dat is een immorele vergelijking aangezien je hierbij een persoon tot object degradeert, tot enkel een tijdsbesteding.
Wat trouwens niet wil zeggen dat wij als paardenmensen of dierenmensen niet de verantwoordelijkheid hebben om onze dieren het allerbeste te geven, en deze dus evenwel niet als object of sportartikel mogen beschouwen. Maar dat is weer een hele andere discussie.
Mijn vriendinnen weten trouwens hoe ik hierover denk. We hebben er al ellenlange gesprekken over gehad. Op zekere hoogte begrijpen ze mijn standpunt ook wel, en ik begrijp hun standpunt dat kinderen krijgen misschien wel het meest eigen is aan mens-zijn.
Het is best moeilijk.
Maar ik denk dat ik al wel iets gevonden heb:
“Ik wens jouw kindje alvast een heel gezond en gelukkig leven toe”
Dat klopt ook echt...
Ik heb er even een nachtje over moeten slapen.
Bedankt voor de feedback iedereen.
Het is misschien ff een helemaal andere invulling van het topic, dus ik stel voor dat de nu terug overgaan naar het delen en lezen van elkaars ergernissen over geluidsoverlast door kinderen