Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:01

BigBen schreef:
Jawel, het zijn vooral oudere mensen. 80+.

En dan ? Maakt dat verschil ? Kun je dan zeggen, ze sterven, maar gelukkig zijn het vooral oudere mensen ? Stel eens dat het toevallig allemaal zwarte mensen waren geweest. Zouden we dan ook zeggen, jawel, ze sterven, maar gelukkig zijn het allemaal zwarte mensen ?

Nou heel eerlijk. Iemand van 80 + heeft al een heel leven achter de rug. Welke kleur dan ook :+
Ik heb daar idd minder moeite mee.
(Ook bij mezelf als ik die leeftijd mag halen)
Waarom je dat probeert te vergelijken met een racistische gedachte begrijp ik niet zo goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:03

Het is net als met de 10.000 dode ondervoede kinderen per dag. Ik vind het vreselijk maar als ik daar iedere dag oprecht hij stil ga staan en voor ieder persoon een kaarsje ga branden dan kun je me binnenkort op de prozac zetten ben ik bang.

Hoe staan die 34 in verhouding tot de verwachte sterfte per dag? Zijn die extra of deel ervan?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:04

Er sterven gemiddeld tussen de 250 en 350 mensen per dag in België.
Gemiddeld 41 daarvan overlijden aan de gevolgen van kanker. Daar hoor je ook niks over in de media.
Aan de gevolgen van griep sterven ook best veel mensen ieder jaar tijdens de wintermaanden.
Ik bedoel maar, ze gaan toch niet eeuwig enkel de corona-cijfers elke dag in de media bekendmaken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:04

Suzanne F. schreef:
Esperanza schreef:

Haal hem dan toch gewoon. Je gaat er echt niet dood aan hoor. Ik leef na 3 Pfizers nog steeds en heb nergens last van.

Tja het ´ik heb niets te verbergen´...

Wat is er met je récht op dat zélf te beslissen?
Geldt baas over eigen buik nu ineens niet?!

Waar door de angstknop fundamenteel overheen gestapt wordt is aan de vraag of het voor de meerderheid wel nódig is.

De groepen die nu op de IC liggen/ doodgaan kan je áánwijzen en dan nog is het zelfs dáárvan maar een klein %.

Heb je de redenen die aangevoerd worden wel gelézen? Is pure onzin.

En verder heb ík er wél last van gehad van het vaccin en van de booster heb ik nóg last; long booster. Vanmorgen mijn slachtpistool onderhouden en getest. Was lastiger daardoor.

Haal jij gerust de vaccinaties en booster wel. Helemaal +:)+
Voor wie het niet nódig is baat het niet, schaadt het mogelijk wel.

Echt ongelooflijk hoe de sheeple de rechten van anderen ook maar gelijk mee over het hek gooien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:08

Pandora2 schreef:
Er sterven gemiddeld tussen de 250 en 350 mensen per dag in België.
Gemiddeld 41 daarvan overlijden aan de gevolgen van kanker. Daar hoor je ook niks over in de media.
Aan de gevolgen van griep sterven ook best veel mensen ieder jaar tijdens de wintermaanden.
Ik bedoel maar, ze gaan toch niet eeuwig enkel de corona-cijfers elke dag in de media bekendmaken.

Nieuwsflits voor BigBen; mensen gaan dood. Érgens aan. Nu aan covid vooral 80+ met overgewicht (en andere extra risicos).
Even cru gesteld zijn die én niet in de wieg gesmoord én is hun risico door henzelf te verkleinen door gezondere manier van leven. Moet daarvoor de rest onder een covid-angst-juk van beperkingen en verplichtingen leven?

Ik als bejaarde zeg NEE! Gooi open en laat leven.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:13

BigBen schreef:

En dan ? Maakt dat verschil ? Kun je dan zeggen, ze sterven, maar gelukkig zijn het vooral oudere mensen ? Stel eens dat het toevallig allemaal zwarte mensen waren geweest. Zouden we dan ook zeggen, jawel, ze sterven, maar gelukkig zijn het allemaal zwarte mensen ?

Hier dus ook.
21% van de overleden coronapatienten is hier 90+. 43% is 80-89 jaar.

24,8% is 70-79 jaar. 7,9% is 60-69 jaar. 2,3% is 50-59 en 0,9% is 0-49 jaar.

Het maakt verschil doordat je het kunt verklaren. Het zijn leeftijd waarop mensen doorgaans ook sterven aan ouderdom. Op deze leeftijd kan ieder virusjes al fataal zijn of het laatste duwtje geven als iemand al achteruit gegaan is. Dat maakt het niet minder verdrietig, dat zeg ik ook heel duidelijk!!!

Jij geeft aan dat er toch best wat mensen sterven en dat deze variant zogenaamd mild is. Dat is hij ook. Kijk naar het aantal besmettingen en de ziekenhuisopnames die nauwelijks stijgen. Ook de sterfte is niet gigantisch omhoog geschoten. Vooral onder 90+ stijgt het erg. Dat zijn nu eenmaal leeftijden waarop je heel kwetsbaar bent. Vooral 90+ is echt wel een respectabele leeftijd. Aardig wat mensen halen die leeftijd al niet eens.

Wow walgelijk dat je hier de opmerking over zwarte mensen bij haalt. Doe even normaal. Deze vergelijking slaat kant noch wal en zo heb ik het helemaal niet gebracht.

Het gaat er om dat het vooral leeftijden betreft waarmee je vrede kunt hebben en mensen gewoon een mooie leeftijd behaald hebben. Het leven is niet eindig en uiteindelijk sterf je vaak toch ergens aan. Of geeft iets het laatste zetje. Bij mijn opa en oma van half in de 80 ook. En natuurlijk is dat verdrietig, maar met zo’n leeftijd kun je verder toch prima vrede hebben?

Het gaat er om dat het geen leeftijdsgroepen zijn waardoor we nu maatregelen moeten treffen. Sterker nog … ik denk dat deze mensen liever een fijn jaar beleven met familie en vrienden om zich heen en leuke activiteiten, dan 3 jaar langer leven maar het grootste deel slechts zeer beperkt familie mogen zien, geen activiteiten, niet gezamenlijk eten, iedereen mondkapjes op en veelal alleen op eigen kamer. In sommige verzorgingshuizen mogen er slechts 2 vaste bezoekers komen die elkaar afwisselen (en dan slechts 1 persoon per dag).

In sommige opzichten slaan we nog steeds door in maatregelen vind ik. Soms is kiezen voor welzijn en kwaliteit echt belangrijker.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:13

Suzanne F. schreef:
Tuurlijk. Maar elke keuze heeft consequenties. En principes kosten altijd wat. En het lijkt alsof dit echt een principekwestie voor je geworden is.

Tuurlijk is het een soort van principekwestie. Gezond blijven is belangrijk voor me. Ik kies ervoor om geen bijwerkingen te krijgen van de enting.

Gelukkig kan ik me mijn principes (in het geval ze geld gaan kosten) makkelijk veroorloven. En ik heb mogelijkheden om er onderuit te komen. Maar dat geldt niet voor iedereen.

En alleen al het feit dat jullie dit soort dwang maar prima vinden..... -O-

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:16

Esperanza schreef:
Oplopend tot 3600 per jaar geloof ik. En ze gaan het niet alleen met verkeerscontroles doen hoor. Je staat gewoon in het systeem.

Echt te bizar voor woorden,sterkte daar!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:17

Needje schreef:
Waarom je dat probeert te vergelijken met een racistische gedachte begrijp ik niet zo goed.

Omdat het precies dezelfde discriminerende manier van denken is.

Mensen van 80+ hoef je geen rekening mee te houden, want ze zijn oud.
Zwarte mensen hoef je geen rekening mee te houden, want ze zijn zwart.

Exact dezelfde redenering.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:20

Esperanza schreef:
Suzanne F. schreef:
Tuurlijk. Maar elke keuze heeft consequenties. En principes kosten altijd wat. En het lijkt alsof dit echt een principekwestie voor je geworden is.

Tuurlijk is het een soort van principekwestie. Gezond blijven is belangrijk voor me. Ik kies ervoor om geen bijwerkingen te krijgen van de enting.

Gelukkig kan ik me mijn principes (in het geval ze geld gaan kosten) makkelijk veroorloven. En ik heb mogelijkheden om er onderuit te komen. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Ik vind het dubbel. Ik zou een vaccinatieplicht voor volwassenen geen drama vinden. Op dit moment vind ik het niet nodig met deze milde variant. Maar goed ik vind veel van de verplichte maatregelen ook niet meer nodig.

Ik vind het verplicht moeten blijven hangen in verplichte maatregelen ook een vorm van dwang. Je mag een hoop niet en kan een hoop niet. Als dat te verhelpen valt door volwassenen te vaccineren….

Ik laat laat me liever 2x per jaar vaccineren en nooit maatregelen meer, dan nog jaren in deze steeds terugkerende ellende blijven hangen. Mijn draagvlak om me dan nog aan maatregelen te houden wordt ook steeds kleiner.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:26

Esperanza schreef:
Suzanne F. schreef:

Niet iedereen denkt zo
De meeste(n) geven hun principes op voor vrijheid.
En anderen geven hun vrijheid op voor principes.

Ik vind die dwang ook echt absurd overigens

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:26

BigBen schreef:
Needje schreef:

Omdat het precies dezelfde discriminerende manier van denken is.

Mensen van 80+ hoef je geen rekening mee te houden, want ze zijn oud.
Zwarte mensen hoef je geen rekening mee te houden, want ze zijn zwart.

Exact dezelfde redenering.

Wie zegt dat we geen rekening hoeven houden met 80+? Ik zie dat niemand zeggen.
Ik zeg zelfs dat we juist voor deze groep het welzijn en kwaliteit van leven niet moeten vergeten, door te veel door te slaan in maatregelen.

Ik denk dat als je veel 80+ vraagt of zij liever korter leven met veel geliefden om zich heen en leuke dingen of 5 jaar langer maar veel alleen en beperkt mensen zien … de meesten bewust kiezen voor het eerste mét het risico dat hierbij hoort.

Ik vind nog steeds je vergelijking te belachelijk voor woorden. Dit slaat echt nergens op.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 04-02-22 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:27

Esperanza schreef:
Ach, tuurlijk valt niet iedereen neer. Anders was het middel nooit op de markt gebracht. Maar denk erom, er zijn wel veel mensen met hele vervelende bijwerkingen. Ik heb het dus niet over de paar dagen malaise na de enting. Dat lijkt me normaal.

Maar er zijn (mij persoonlijk) veel te veel bijwerkingen die ze nog niet goed op de korrel hebben.
En dan enten voor een ziekte die mij niets doet, dat wil ik gewoon niet. :o

Het is niet moeilijk doen om het moeilijk doen. Ik heb het recht om dat zelf te beslissen.

Ken jij ze persoonlijk die erge of blijvende bijwerlingen hebben?

Ik ken persoonlijk helemaal niemand namelijk. Ja beetje stijve arm of 2 dagen niet helemaal lekker maar thats it.

Ik denk echt dat het broodje aap verhalen zijn over bijwerkingen en een ziekte zoals ik noem even een kanker wellicht toevallig na het enten werd ontdekt die er ook zonder de enting had gekomen!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:29

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:31

Het niet dagelijks verdrietig zijn is toch niet hetzelfde als geen rekening houden?
Hoe hou jij dan precies beter rekening met 80+ers dan dat andere mensen dat doen BigBen.
Dat niet iedereen rekening houdt is iets wat niet nieuw is. Ook iedereen die pre-covid met een snotneus liep hield geen rekening met oma van piet.

De hele 80+ ouders en ooms/tantes van de kant van mijn man, al dan niet met kanker wil helemaal geen afstand houden. Die willen juist nog iedereen zien.
Mijn schoonvader lag 2 jaar terug op de eerste hulp vanwege een ordinaire verkoudheid en 2 graden koorts. Ieder virus kan zijn einde zijn maar iedereen is welkom. Het niet op bezoek gaan is in dat geval niet rekening houden met toch?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:33

Inderdaad welzijn en kwaliteit niet uit het oog verliezen en niet altijd kwantiteit voorop stellen. Ik zie dit ook zeer duidelijk terug bij mijn cliënten.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 04-02-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:34

Sorry dubbelpost en gsm doet vervelend :+
Laatst bijgewerkt door Vayo op 04-02-22 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:35

BigBen schreef:

Aan een zware verkoudheid of milde griep kun je als 80 plussen ook overlijden. Het lijkt nu veel omdat we die aantallen niet kennen, van mensen die overlijden aan een gewone verkoudheid of griep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:46

RIVM: „Voor ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen is een RS-virusinfectie wereldwijd de tweede meest voorkomende veroorzaker van uitbraken van infectieziekten. In Nederland wordt geschat dat in sommige seizoenen zelfs meer oudere mensen aan RS-virus overlijden dan aan griep (influenza)“

Geschat…men heeft geen zin om daar daadwerkelijk te gaan tellen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:59

Popstra schreef:

Ik ken persoonlijk helemaal niemand namelijk. Ja beetje stijve arm of 2 dagen niet helemaal lekker maar thats it.

Ik denk echt dat het broodje aap verhalen zijn over bijwerkingen en een ziekte zoals ik noem even een kanker wellicht toevallig na het enten werd ontdekt die er ook zonder de enting had gekomen!

Ja, toevallig ken ik ze wel. Een 80% functieverlies van arm (is banketstaaf als je atleet bent) en een dusdanige verergering van een auto-immuunziekte dat kwaliteit van leven erg, erg verslechtert is. ;(

Maar even voor de officiële vorm; het bundesamt für sicherheit im gesundheitswesen heeft bekendgemaakt dat van de 17 miljoen gezette entingen 44.000 bijwerkingen gemeld zijn. Hiervan gaat het om 241 doden (direct of kort na de enting), 186 hartspierontstekingen en 300 allergische reacties.

https://www.basg.gv.at/ueber-uns/covid-19-impfungen

Ik denk dat kanker (mits de enting dat veroorzaken kan) dat we dat pas na enkele jaren zullen merken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:01

Esperanza schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik geef je gelijk hoor. Bizar vind ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:04

Esperanza schreef:
Popstra schreef:

Ja, toevallig ken ik ze wel. Een 80% functieverlies van arm (is banketstaaf als je atleet bent) en een dusdanige verergering van een auto-immuunziekte dat kwaliteit van leven erg, erg verslechtert is. ;(

Maar even voor de officiële vorm; het bundesamt für sicherheit im gesundheitswesen heeft bekendgemaakt dat van de 17 miljoen gezette entingen 44.000 bijwerkingen gemeld zijn. Hiervan gaat het om 241 doden (direct of kort na de enting), 186 hartspierontstekingen en 300 allergische reacties.

https://www.basg.gv.at/ueber-uns/covid-19-impfungen

Ik denk dat kanker (mits de enting dat veroorzaken kan) dat we dat pas na enkele jaren zullen merken.

Dat iets ná enting optreed betekend niet dat het door enting komt. Heb je enig idee hoeveel restklachten corona geeft? Ook bij mensen die niet erg ziek zijn geweest en die nog helemaal niet door hadden dat het restklachten van corona zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:12

Spenk schreef:
Dat iets ná enting optreed betekend niet dat het door enting komt. Heb je enig idee hoeveel restklachten corona geeft? Ook bij mensen die niet erg ziek zijn geweest en die nog helemaal niet door hadden dat het restklachten van corona zijn.

Sorry, maar dit is van de officiële instantie in Oostenrijk (ministerie gezondheidszorg en veiligheid). Dus officieel vastgesteld als bijwerkingen. En jij blijft volhouden dat het toevalligheden zijn niet door de entingen

Tuurlijk :')

Vind je het goed als ik het risico niet neem? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:15

Op 17 miljoen gezetten prikken. Je snapt dat dat dus echt heel weinig is. En ook optreed na griepprikken, en andere soorten vaccinaties etc?

Er zijn vele malen meer doden door corona en mensen met restklachten na corona. Maar hé laten we vooral geen prik nemen waarvan meerendeel 0 last heeft. Dan liever het risico op langdurige klachten door corona.

Dat is inderdaad een hele logische gedachtegang :?

Elk medicijn of prik heeft bijwerkingen als mogelijkheid. Iets zonder bijwerkingen is een utopie.

Ik ken best wat mensen met blijvende schade door corona dus ik kies er wel voor mijzelf te beschermen met een goed onderzocht vaccin.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:29

Ik weet niet hoe het in Oostenrijk zit. Maar in Nederland worden gemelde overlijdens (en alle andere bijwerkingen) door Lareb geregistreerd. Lareb is een officiele instantie, maar wat daar geregistreerd is zijn absoluut niet officieel vastgesteld als bijwerkingen. Dat zijn twee verschillende dingen. Daar waarschuwt Lareb ook zelf voor.

https://www.lareb.nl/coronameldingen
Citaat:
Belangrijk! Lees eerst deze toelichting
Een gemelde bijwerking hoeft niet altijd door het vaccin veroorzaakt te zijn.
Klachten of aandoeningen kunnen ook door een andere oorzaak na de vaccinatie zijn ontstaan.
Het aantal meldingen zegt niets over hoe vaak een bijwerking optreedt.
Onderstaande gegevens kunnen niet gebruikt worden om de bijwerkingen per vaccin te vergelijken.
De verschillende coronavaccins worden in wisselende hoeveelheden en bij verschillende doelgroepen gebruikt.
De getoonde meldingen zijn afkomstig van patiënten, zorgverleners en fabrikanten van de vaccins.
Eén melding kan meerdere bijwerkingen betreffen die afzonderlijk in het overzicht getoond worden. Het aantal bijwerkingen is dus hoger dan het aantal meldingen.
Wilt u gegevens over de meldingen gebruiken in publicaties of media? Dit kan uitsluitend na overleg met Lareb.
Dit in verband met de juiste interpretatie en benodigde toelichting van deze gegevens.

Er zit dus verschil tussen een officiële bijwerking en een geregistreerde melding.

Onder het kopje overlijdens:
Citaat:
Tot nu toe zijn er 647 meldingen van overlijden na coronavaccinatie. Het gaat om 305 personen ouder dan 80 jaar, 266 personen tussen de 61 en 80 jaar, 55 personen tussen de 41 en 60 jaar en 16 personen tussen de 20 en 40 jaar. Van 5 personen is de precieze leeftijd (nog) niet bekend.

De meeste meldingen gingen over het vaccin van Pfizer/BioNTech (Comirnaty). Dit is het meest gebruikte coronavaccin en tevens het vaccin dat de eerste maanden in de ouderenpopulatie gebruikt is.

Overlijden ná vaccinatie betekent niet dat een bijwerking van het vaccin de oorzaak is van het overlijden.

In de meldingen met voldoende informatie, is bij een groot deel een al bestaand gezondheidsprobleem de meest voor de hand liggende verklaring voor het overlijden. Bij een aantal meldingen hebben bijwerkingen mogelijk bijgedragen aan het verslechteren van een al kwetsbare gezondheidssituatie of sluimerende onderliggende conditie al dan niet door hoge leeftijd. Het gaat hier om bekende bijwerkingen van de coronavaccins zoals koorts, misselijkheid en algemene malaise. In een aantal gevallen was COVID-19 de oorzaak van het overlijden. Dit betrof vaak mensen van boven de 80 jaar die achteraf al besmet waren. Er zijn 6 patiënten overleden na trombose in combinatie met een laag aantal bloedplaatjes, waarvan het bij drie ging om de zeldzame bijwerking bij het AstraZeneca vaccin.

Het duidelijkste voorbeeld is daarvoor in mijn ogen zwangerschap. Er is namelijk als bijwerking bij Pfizer 6x zwangerschap gemeld als bijwerking. Daarnaast overigens ook nog 4x onbedoelde zwangerschap, 3x zwangerschap tijdens gebruik anticonceptiepil, 2x zwangerschap tijdens gebruik hulpmiddel tegen zwangerschap en 1x zwangerschap tijdens anticonceptivum gemeld.

één ding weet ik heel zeker, van de vaccinatie zelf word je niet zwanger. Het kan wel (als zijnde: is een theoritische optie) de werking van de anticonceptie beïnvloed hebben. Danwel direct (minder werking pil door de prik), danwel indirect (door de koorts, overgeven of diarree is de werking van de pil altijd minder). Het kan ook nog gewoon toeval zijn, anticonceptie werkt namelijk niet altijd.