Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:52

Ik trek ik twijfel dat het maar getolereerd word dat positief geteste mensen door werken waar je juist ,geen, besmetting wil hebben terwijl als jan gerrit positief is deze thuis moet zitten. Ook al is het enkel een loopneus!
Ik vind het gewoon nogal krom allemaal.

En nee heb niks gevraagd. Het is lopende band werk dat prikken. Maar ben van mening dat juist zij het goede voorbeeld moeten geven. Zijn nou ook niet bepaald de gezondste en sterkste die een prik nodig hebben!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:54

Dat juiste PBM is ook maar beperkt zinvol blijkt wel uit de talloze verspreidingen via personeel.
Als ik lees dat er via 1 besmette patient die in een eigen kamer zit zo ongeveel een heel tehuis of afdeling platlegt inclusief personeel dan is maar de vraag of het überhaupt te voorkomen valt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:54

Hier gister gelukkig buiten de massa enting gehad. Assistente netjes met mondkapje en aardig ver bij me vandaan. Er wel zoals gebruikelijk flink last van. -O- zowel arm als klachten.

Ik heb nog steeds het idee dat er ergens een missende factor is kwa besmettingen. Je hoort toch steeds meer van mensen die nagenoeg nergens komen, heel voorzichtig zijn maar toch besmet raken. Of een besmet persoon die verrassend veel mensen ziek maakt ondanks veel voorzorgsmaatregelen voordat de besmetting bekend werd.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:57

karuna schreef:
Hier gister gelukkig buiten de massa enting gehad. Assistente netjes met mondkapje en aardig ver bij me vandaan. Er wel zoals gebruikelijk flink last van. -O- zowel arm als klachten.

Ik heb nog steeds het idee dat er ergens een missende factor is kwa besmettingen. Je hoort toch steeds meer van mensen die nagenoeg nergens komen, heel voorzichtig zijn maar toch besmet raken. Of een besmet persoon die verrassend veel mensen ziek maakt ondanks veel voorzorgsmaatregelen voordat de besmetting bekend werd.

Als je thuis mensen hebt wonen die eigenwijs zijn kan je gewoon het bokje zijn dat je wat meepakt. Zo is dat hier ook het geval mijn vader was verkouden en liet zich niet testen. Is gewoon gaan werken. Waarschijnlijk was het niks maar ik ben nu ook heel licht verkouden. Ik kan daardoor niet naar school terwijl mijn vader gewoon ging werken. Ik neem het risico niet , en ga dus niet naar school. Je merkt het bijna niet eens dat ik verkouden ben maar ik vindt het ook nog eens zwaar asociaal om mijn klasgenoten eventueel in gevaar te brengen en de docenten ect.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:59

De meest spectaculaire serie aanstekingen vind ik nog altijd de lift mevrouw in china. Echter werden aerosolen toen nog glashard ontkend omdat het waarschijnlijk te lastig was om mee om te gaan.
Ook interessant was de serie aanstekingen in een flatgebouw (ook in Azie) met ondichte afvoerleidingen. Daar zijn waarschijnlijk besmettingen in diverse woningen opgetreden door aerosolen uit poep.
Ik vind het ook bijzonder dat je niets tot weinig hoort over omgang met publieke toiletten in de zin van verplicht ramen open of ventilatie en klep dicht met spoelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:29

Popstra schreef:
moonsparkle schreef:
Vind het wel zorgelijk dat ik lees op teletekst dat positief geteste zorg medewerkers soms dan toch doorwerken. Er is natuurlijk ook een tekort aan zorg personeel en er staat dat zo iemand dat vooral alleen werkt en ook alleen als diegene dat wil, maar dat kan ik me dan in de zorg bijna niet voorstellen :o

Ik fronste mijn wenkbrouwen ook toen dit gister op tv verteld werd. Ik vind het een rare zaak.
Weer iets om ernstig in twijfel te trekken. Zorg word verleend aan ouderen en zwakkeren. Die zijn bevattelijker dan wie ook. Snap daar geen hout van. Ook niet als ze mensen te kort zouden komen.

Ik kreeg gister overigens de griepprik. De assistent die mij prikte had geen enkele bescherming om en aan. Ik weet niet meer wat ik er allemaal van moet vinden hoor..

Het punt is een beetje, wat is het alternatief? Dan heb je dus geen mensen aan het bed. Krijgen mensen geen eten, kunnen niet uit bed komen, worden niet gewassen, mogen niet naar het toilet en worden niet verschoond, wonden niet verzorgd. Het is niet zo dat er papierwerk blijft liggen, of dat je tijdelijk wat minder werk kan doen zoals in veel commerciële bedrijven.

Het is niet dat er krapte is en dat ze dan moeite moeten doen om aan mensen te komen, ze zijn er gewoon niet. Ook niet via uitzendbureau's, ook niet door de bezetting iets in te perken. Op sommige afdelingen staan ze al met het minimale aantal mensen, moeten er al niet-essentiele zorgtaken afgebouwd worden en wordt alleen het minimum nog geboden.
In een ziekenhuis kun je besmette medewerkers nog op de COVID-afdeling zetten. In een verpleeghuis is dat ook geen optie meer.

Er is gewoon geen keuze meer, het is óf besmette mensen met veel beschermingsmiddelen op de afdeling zetten, óf mensen geen zorg meer kunnen bieden.

En dan zie je al dat in veel huizen de gastvrouw-taken (koffie zetten, eten koken, praatje maken) of afgeschaald zijn, of zijn overgegeven aan mensen die er wel nog zijn en niet bevoegd zijn tot zorgtaken of zelfs door vrijwilligers e.d.
Veel huizen bij ons die zelf eten koken krijgen nu maaltijden via een maaltijdleverancier van k&k maaltijden, soms is er een restaurant dat de maaltijden nog wil koken voor ze tegen onkostenvergoeding. Mensen die zelf koffie kunnen pakken moeten het zelf pakken.
Het is echt bittere armoe, je kan geen handen meer missen als mensen niet ziek genoeg zijn om niet te werken.

(en nee, dit geldt zeker niet voor iedere instelling gelukkig, maar is wel realiteit in veel huizen op dit moment)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:33

Popstra schreef:
moonsparkle schreef:
Vind het wel zorgelijk dat ik lees op teletekst dat positief geteste zorg medewerkers soms dan toch doorwerken. Er is natuurlijk ook een tekort aan zorg personeel en er staat dat zo iemand dat vooral alleen werkt en ook alleen als diegene dat wil, maar dat kan ik me dan in de zorg bijna niet voorstellen :o

Ik fronste mijn wenkbrouwen ook toen dit gister op tv verteld werd. Ik vind het een rare zaak.
Weer iets om ernstig in twijfel te trekken. Zorg word verleend aan ouderen en zwakkeren. Die zijn bevattelijker dan wie ook. Snap daar geen hout van. Ook niet als ze mensen te kort zouden komen.

Ik kreeg gister overigens de griepprik. De assistent die mij prikte had geen enkele bescherming om en aan. Ik weet niet meer wat ik er allemaal van moet vinden hoor..

Als ik met corona op de cohort-afdeling ligt, heb ik liever dat iemand die ook corona heeft aan m'n zuurstofknop en infuuskraantje komt draaien dan dat helemaal niemand het doet omdat iedereen ziek thuis zit.

Ja, we vonden dat het allemaal een heel stuk losser kon deze zomer. Net of er geen corona was. Dit is het gevolg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-20 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:34

Ik heb al heel lang het gevoel dat aerosolen de grootste risico’s zijn. Maar dat mocht maanden geleden niet gezegd worden want dan werd je voor gek verklaard. Maar gezien de besmettingen binnen waar echt ruime voorzorgsmaatregelen waren genomen toch veel besmettingen , tja. En ook dat mensen zonder symptomen net zo besmettelijk zijn. Eigenlijk kun je hier ook uit concluderen dat er maar twee dingen gaan helpen om het eronder te krijgen , vaccin en lockdowns , in ieder geval in ons land want ggds maken er een zooitje van.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:38

Als aerosolen de grootste risico's zijn moet je... ventileren !
Iedereen binnenzetten is dan ook niet perse de oplossing.. en buiten geven aerosolen practisch geen probleem... :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:43

En waar word weinig nadruk op gelegd ? Juist, ventilatie . Op school bij een van mijn kids mogen de jassen mee de klas in, elke leraar heeft zo’n goedkoop metertje, wanneer het niveau te hoog word gaan de jassen aan en de ramen open. Allemaal mondkapjes op en er is op die school ( misschien toeval) nog geen enkel persoon positief.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:47

School van mijn dochter is nieuwbouw. De ventilatie is top. Ook nog geen enkele besmetting. Nu komt het wel heel goed uit dat ze na de zomer in een nieuw gebouw zijn gekomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:48

Een co2 metertje?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:48

Er bestaan gewoon oudere studies over maar omdat die niet specifiek over covid gingen wilden ze niets aannemen voordat het ook expliciet voor covid bewezen was. Ik wind me daar al sinds Februari over op :+
Ik vind het nogal naief om te doen of een luchtweg virus zich niet als zodanig gedraagt.
Wie is ookal weer de bokker in de USA die in maart al omschakelde naar bescherming voor aerosole transmissie?
Het is ook al langer bekend dat als je niet ventileert, je geen reductie van de allerkleinste aerosolen door gebruik van chirurgische maskers kunt induceren. Maar omdat die studie over influenza gaat is hij blijkbaar niet relevant -O-

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:52

safina schreef:
Popstra schreef:

Als ik met corona op de cohort-afdeling ligt, heb ik liever dat iemand die ook corona heeft aan m'n zuurstofknop en infuuskraantje komt draaien dan dat helemaal niemand het doet omdat iedereen ziek thuis zit.

Ja, we vonden dat het allemaal een heel stuk losser kon deze zomer. Net of er geen corona was. Dit is het gevolg.

Dit is niet helemaal een optie..

Op een cohort afdeling is gang “schoon” en daar wil je dus ook geen besmette collega hebben staan.

Wel is bij ons iig de regel aangepast en mag je na 7 dagen alweer komen werken (mits 48u klachten vrij)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:06

Klep dicht met spoelen was in het gebouw waar ik een aantal weken geleden cursus had inderdaad verplicht.
In ons gebouw, waar ik niet kom, hebben we dacht ik geen kleppen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:18

rien10 schreef:
Een co2 metertje?

Zo"n ding wat Maurice de Hond toen toonde bij op 1, De schooldirecteur is meteen op internet gedoken en voor elke klas er eentje besteld. Onder het mom, baat het niet dan schaad het niet maar nu hebben ze geen moeite om les te blijven geven want geen uitval door corona. Zal ongetwijfeld nog wel komen want buiten school heb je het niet in de hand maar op school word er veel aan gedaan. Scheelt misschien dat de directeur vroeger biologiedocent was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:25

Frankrijk verdiend deze confinement (lock down, afsluiting). Vanmiddag horen we meer, en komende nacht gaat het in. In een winkel ging ik spul halen om een melange te maken, want die winkel gaat dicht en er is heel veel werk hier in de tuin en wie weet hoeveel maanden we opgesloten zitten.
Ik had een medisch kapje op (3 lagen) en omdat ik een klein gezicht heb, een stoffen eigengemaakte maskertje erover die ik goed vastgemaakt had over het masker en achter mijn hoofd. Het zat super top.
Zooo blij dat ik goed beschermd was want ben ik in een winkel hoest de eigenaar (hij stond achter glas, ik stond 2 meter verder en spring gelijk nog 2 meter extra naar achteren terwijl ik zeg: "vous êtes malade? (bent u ziek?)
Het gaat al beter zegt de man waarop ik zeg, dit klinkt als covid. Jaja zegt hij ik ben positief getest :oo en ben week thuis ziek op de bank geweest. Waarop ik zeg, dat doet u niet goed mijnheer, want in Nl mag u pas na 48 uur totaal klacht vrij zijn weer onder de mensen komen. Dus ik baalde zo. Gelijk in de auto mijn handen gedesinfecteerd, masker opgelaten, gauw ergens iets dat klaarstond opgehaald en thuis gelijk masker weggegooid en stoffen masker in de pan gesteriliseerd (15 minuten uitgekookt) . Verder ALLES gedesinfecteerd en ik heb gloeiend de pee in. Wat een hufterig gedoe. Ik was zo blij, dat ik zoveel afstand hield (4 meter), hij achter het glas stond, en ik echt goed masker ophad die de verzorging ook gebruikt (lag voor een prikje te koop in de winkel en ik heb er vele gekocht omdat het hier nu ook menens wordt) mewt mijn eigen masker erover zodat alles zo goed aansloot (kon goed mijn bril ophouden) en alles gelijk gedesinfecteerd had. Maar ik ben nu eigenlijk echt wel boos!

Enfin de grote exodus hebben we vanochtend gehad, want we gaan het confinement in de gîte doen waar we erg veel werk hebben en in ons woonhuis is eigenlijk alles gedaan.
Heel veel mee nemen:
Afbeelding

Afbeelding
Dit is toch wel heel mooi en leuk en houden we het de komende maanden wel vol <3 . Laten we maar positief eindigen met datgene wat gewoon heel erg tof is.

Afbeelding

Ik zie dat er een mondkapje aan de stoel hangt. Dat is een schoon mondkapje dat we eigenlijk niet gebruiken 1 laags en toevallig nog niet opgeruimd is want we hebben een lading meegenomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:30

Jeetje schrikken zeg Pien :oo
Ik snap deze zin niet helemaal :o
"Waarop ik zeg, dat doet u niet goed mijnheer, want in Nl mag u pas na 48 uur totaal klacht vrij zijn weer onder de mensen komen." was je in NL voor boodschappen?

En als je een verplaatsing wilt, hoe zou je aan een toestemming komen? Ik begreep dat dat vanaf morgen moet?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:33

Jee dat meen je niet. Gewoon zo je klanten helpen...aan een corona besmetting.

Ik had net bij de Jumbo buiten iemand die eerst even uitgebreid ging hoesten en zijn neus ging snuiten. Ik ben maar even heel ver weg blijven staan. Was gelukkig buiten, en ik heb hem in de winkel niet meer gezien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:34

Oh ja dat vroeg ik me af, als je verkouden bent, en je bent getest en je hebt geen Corona, mag je dan wel of niet naar buiten? Dat is mij niet helemaal duidelijk ...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:38

@Pien Mogen er nog wel toeristen naar Frankrijk? Of door Frankrijk heen reizen naar bijvoorbeeld Spanje?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:39

Dan mag je gewoon weer naar buiten, hoest ook nog en ben getest maar mag nu overal weer heen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:40

Cer, jawel hoor. Of je het moet willen is een tweede, ik zie al hordes gillende mensen bij je weg rennen... :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:45

Citaat:
Jaja zegt hij ik ben positief getest :oo en ben week thuis ziek op de bank geweest

Denk dat in Frankrijk het voor ondernemers moeilijker is dan in Nederland, daar is geen vangnet vanuit de regering..
Dus denk dat dat wel meespeelt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:46

nynke55 schreef:
Cer, jawel hoor. Of je het moet willen is een tweede, ik zie al hordes gillende mensen bij je weg rennen... :D

Nou... klinkt ideaal... :') lekker de ruimte..

Maar SusanH, het kan dus dat iemand snottert en dus buiten is :j
En dan is het alleen maar fijn dat iemand buiten zn neus snuit.. misschien om te voorkomen dat binnen in de winkel de snot over zn kin stroomt ofzo? Of dat je het in je mondkapje op moet vangen... :+