Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:46

Laatst was op het nieuws dat studenten geen afstand hielden want ze hadden niet zoveel last van het virus...

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:48

Jup, ik wil ook nier de boze wolf zijn die gaat zeggen ‘1.5m!’ wanneer er zoveel verdriet is.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33928
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:48

Ik ben buiten niet echt heel strikt op die 1,5 meter. Ik ben zelf jong, fit en gezond. Kom ook niet in aanraking met risicogroepen. Maar binnen / in winkels etc houd ik me er zo goed mogelijk aan. Omdat het ook bewezen is dat het buiten niet zo snel overdraagbaar is. Dat betekent niet dat ik zoals vanmorgen op de markt gewoon overal voorlangs ga. Maar als ik ergens sta en een oudje (altijd zijn het oudjes) komt op 10cm van mijn hoofd staan dan ga ik niet aan de kant springen. Idem dito op het werk. We hebben een tafel voor de kassa staan zodat mensen op afstand blijven. Nou ze gaan gewoon naast de tafel staan zodat ze alsnog dichtbij komen. :x

Dus wij hebben het half dicht gebouwd met krukken etc, maar ze wurmen zich er gewoon tussen. En dit zijn 9/10 keer mensen boven de 50. :+

Over begrafenissen... Mijn moeder had er laatst eentje. Was erg veilig want degene met wie ze was, de gene die overleden was + zijn hele gezin hadden allemaal al corona gehad. := Toen de overleden man nog leefde konden ze daarom ook gewoon afspreken want ze waren allebei al getest en genezen. Die man heeft trouwens corona overleefd en is daarna helaas op jonge leeftijd gestorven aan kanker. Heb diep respect dat je terminaal en al nog corona overleeft. :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34881
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:51

Nee, mensen houden geen afstand meer omdat de regels zo verwarrend zijn en daardoor het draagvlak ervoor steeds minder wordt: https://nos.nl/artikel/2339393-coronare ... helft.html

Je mag wel fietsen met je sportmaatje samen. Maar op het terras moet je ineens anderhalve meter afstand houden omdat je niet uit hetzelfde huishouden komt. Gisteren op corona feiten en fabels zeggen de experts zelf ook dat het allemaal losser mag. Niet expliciet natuurlijk, maar een korte knuffel als je allebei geen klachten hebt moet kunnen. Daardoor vervagen de grenzen en gaan mensen maar zelf invulling geven aan dat wat zij denken dat goed is. Iedereen doet echt wel zijn best op zijn of haar manier. Dat geloof ik echt. Maar anderhalve meter houdbaar op deze manier? Nou, nee.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:52

Sizzle schreef:
Een begravenis vind echt los staan van zo ongeveer alles. Als iemand enorm veel verdriet heeft dan ga je gewoon niet vanaf 1,5 meter een steriel zakdoekje toegooien, het moet wel menselijk blijven.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat hier een risico-baten analyse positief uitvalt voor de baten van de troost.

Dat het kerngezin elkaar troost (de kinderen hun overgebleven ouder bijv) vind ik begrijpelijk, maar daarnaast moet men gewoon het verstand blijven gebruiken en afstand houden.

_Cathalijne

Berichten: 859
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:53

Ik vind de mooiste nog: je mag met 5 man in de auto, maar niet met diezelfde 5 mensen in de openbare ruimte zonder anderhalve meter afstand te houden..... 8)7

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33928
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:53

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:
Een begravenis vind echt los staan van zo ongeveer alles. Als iemand enorm veel verdriet heeft dan ga je gewoon niet vanaf 1,5 meter een steriel zakdoekje toegooien, het moet wel menselijk blijven.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat hier een risico-baten analyse positief uitvalt voor de baten van de troost.

Dat het kerngezin elkaar troost (de kinderen hun overgebleven ouder bijv) vind ik begrijpelijk, maar daarnaast moet men gewoon het verstand blijven gebruiken en afstand houden.

Zo makkelijk is dat niet. Stel dat mijn vader kom te overlijden. Dan mag ik officieel niet eens in de buurt komen. Want ik hoor niet tot hetzelfde huishouden. Regels zijn leuk maar de praktijk is toch anders.

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:53

Ik wil binnenkort met mijn gezin uit eten. Zie de bui al hangen, wij zijn met z'n vijven (schoonzoon is gelijk bij de lockdown bij ons komen inwonen), maar het commentaar zal niet van de lucht zijn. Ik denk dat ik het in ieder geval op een terras doe, lekker buiten.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:56

Het is sowieso niet beperkt per leeftijdsgroep.
Bij een recent anti-corona protest in Bern was het publiek voornamelijk 65+ en gezinnen met kleine kinderen (de rest moest waarschijnlijk werken :P ).

Ook in de trein in de spits zijn er al weer aardig wat gepensioneerden in wandelgroepen onderweg. Scholieren (middelbaar) vallen me echter het meeste op in de trein die zitten als vorheen met z‘n 8en in een 4 zit.
Tot nu toe was het mondkapje nog niet verplicht (vanaf maandag wel vanwege de toename in de clubs) en de mensen die er vrijwillig een droegen waaren overwegend mannen in pak die waarschijnlijk weer veel klantencontact hebben.

Elnienjo, dat ben ik met je eens.

Wij hebben deze week een online begravenis gehad. Ik vind dat toch wel heftig hoor. Je ziet daar iemand zo ongeveer letterlijk instorten en jij zit daar achter je schermpje.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:57

MarlindeRooz schreef:
[
Zo makkelijk is dat niet. Stel dat mijn vader kom te overlijden. Dan mag ik officieel niet eens in de buurt komen. Want ik hoor niet tot hetzelfde huishouden. Regels zijn leuk maar de praktijk is toch anders.

Je bent eerstegraads familie dus je zult hoogstwaarschijnlijk je moeder troosten en v.v.
Maar dan is het aan de anderen (tantes, ooms, neven, nichten etc) om afstand tot jullie gezin te bewaren.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:58

Ik was laatst uit eten, alles netjes verdeeld op anderhalve meter. Ook mensen op het terras, tot er een enorme stortbui kwam, regen horizontaal onder het afdak. Ja, wat doe je dan met die mensen?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:03

elnienjo schreef:
Je bent eerstegraads familie dus je zult hoogstwaarschijnlijk je moeder troosten en v.v.
Maar dan is het aan de anderen (tantes, ooms, neven, nichten etc) om afstand tot jullie gezin te bewaren.


Dat is uiteindelijk leuk ik theorie maar als een van de mensen die het meeste na was aan de overledene de vroegere buurjongen is die nu aan de andere kant van NL woont is dan is het meer dan logisch dat ook deze tot eerste graats troost gezelschap hoort.
Idem met zeer hechte vrienden, die band kan intenser zijn dan directe familie.

Er zijn regels, er is gezond verstand en er is menselijkheid. Het is aan ieder om daar een weg in te vinden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:03

Ik kom even mijn excuses maken, ik ging te ver.
Maar ik werd enorm getriggerd door het vergelijk met de begrafenis en een borrel voor de lol.
Had ik niet moeten doen.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:04

Er werd niet vergeleken. Sureido deelde een ervaring van haar werk.

pien_2010

Berichten: 44042
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:09

sureido schreef:
Jup, ik wil ook nier de boze wolf zijn die gaat zeggen ‘1.5m!’ wanneer er zoveel verdriet is.


:*

Fijn Penotti!

Hier zijn de meeste mensen gewoon voorzichtig.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:27

En toch heb ik het idee dat er niet heel streng gehandhaafd wordt, en dat we hier blij mogen zijn dat er veel aan het eigen gezonde verstand overgelaten wordt... denk ik :j

Want de verzorghuizen mogen nu toch ook weer bezoek ontvangen? Maar dan niet teveel en niet omhelzen, denk ik?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:28

Ach, ik zat laatst op een terras, allemaal keurig afstand, mondkapje op als je naar je tafel liep en alles. Vervolgens lopen er wel mensen rakelings langs je tafel over straat, daar kan het restaurant ook niet zo veel aan doen. En naast ons zaten Nederlanders die zaten te mekkeren op Duitsland met mondkapjes en desinfecteren. Want het was onzin dat de tafels wel werden schoongemaakt en dat de pen waarmee je je gegevens moest invullen niet werd gedesinfecteerd. En die mondkapjes waren ook allemaal onzin, die hielpen toch niks. Oh ja en de EU was ook allemaal onzin en de Europarlementariërs moeten ook belasting gaan betalen, want het kon echt niet dat die zo maar auto's konden kopen zonder btw te hoeven betalen. Joh, dankzij de EU kan jij met je kont op een terras zitten in een ander land om bier drinken en niemand dwingt je om naar Duitsland te komen. Als je het niet eens bent met de regels in een ander land, ga dan niet heen :=

Op mijn Instagram zie ik trouwens ook medestudenten die weer vrolijk bovenop elkaars lip zitten en aan het borrelen zijn in een kleine studentenkamer. Ik snap het niet en zou het zelf ook niet doen :n Als je zo nodig wil borrelen, ga dan ergens buiten zitten waar veel ruimte is, niet op een studentenkamer zonder fatsoenlijke ventilatie.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:30

Dat rakelings langslopen kan, dacht ik, niet heel veel kwaad? Vooral buiten niet..

Sowieso heb ik eigenlijk nooit meer wat gehoord over hoe lang je bij iemand moet zijn, en hoe dicht bij, voor het virus om een ander te besmetten... is daar nog een laatste stand van zaken over gemeld ooit?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:31

Ik lees net dat er in een dorp waar ik vlakbij woon 280 mensen thuis moeten blijven omdat een idioot die positief getest was ondanks zijn thuisisolatie gewoon even naar 2 samenkomsten gegaan is 8)7

Verder maken ze de regels weer zo ondoorzichtig als wat: een broodje eten in de trein is geen probleem als je het masker daarna maar weer opzet...wtf.... :')

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:37

Cer schreef:
Dat rakelings langslopen kan, dacht ik, niet heel veel kwaad? Vooral buiten niet..

Sowieso heb ik eigenlijk nooit meer wat gehoord over hoe lang je bij iemand moet zijn, en hoe dicht bij, voor het virus om een ander te besmetten... is daar nog een laatste stand van zaken over gemeld ooit?

Nou ja, het voelde op dat moment nogal krom. Puur omdat we binnen de lijntjes/touwtjes van een restaurant liepen moesten we een mondkapje op en zodra we zaten mocht hij af. Vervolgens lopen er mensen direct buiten de touwtjes langs je tafel, soms zelfs dichterbij dan wanneer ze over het terras zouden lopen :=


Sizzle schreef:
Ik lees net dat er in een dorp waar ik vlakbij woon 280 mensen thuis moeten blijven omdat een idioot die positief getest was ondanks zijn thuisisolatie gewoon even naar 2 samenkomsten gegaan is 8)7

Verder maken ze de regels weer zo ondoorzichtig als wat: een broodje eten in de trein is geen probleem als je het masker daarna maar weer opzet...wtf.... :')

Dat is hier ook zo _O- In de trein moet je een mondkapje op, maar als je wil eten of drinken mag je hem afzetten. Ik zit nu toevallig in de trein en iedereen heeft hem wel braaf op, maar ik zat er haast op te wachten dat iemand gewoon de hele tijd kleine slokjes water nam om zo geen masker op te hoeven zetten.

Handig ook dat hij nog even naar samenkomsten is gegaan, soms vraag je je echt af waar het verstand zit.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:39

Ach, mondkapjes schijnen sowieso niet te helpen, zeggen sommige mensen...
Ik denk dan maar, alles kleine beetjes helpen :j

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:42

Ik vraag me af of die besmette persoon daar rechtelijke problemen mee kan verwachten door opzettelijk en bewust deel te nemen terwijl bekend is dat je besmet bent.

Iets meer logica zou wel schelen als je wilt dat mensen iets serieus nemen. Je mag nu uit de trein gegooit worden als je in je 1-tje in een lege wagon zit zonder masker maar als je een broodje eet in een vol-bezette 4 zit is het geen probleem :+

BigOne
Berichten: 38698
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:44

Sizzle schreef:
Ik vraag me af of die besmette persoon daar rechtelijke problemen mee kan verwachten door opzettelijk en bewust deel te nemen terwijl bekend is dat je besmet bent.

Ik hoop het!

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:25

Krijg net de tandarts rekening, 15 euro pp (we waren met z’n 3-en) corona hygiene kosten. De corona kosten zijn hoger dan het basisbedrag voor de kontrolle en we moesten zelf het mondkapje meenemen :+

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:34

Sizzle schreef:
Krijg net de tandarts rekening, 15 euro pp (we waren met z’n 3-en) corona hygiene kosten. De corona kosten zijn hoger dan het basisbedrag voor de kontrolle en we moesten zelf het mondkapje meenemen :+

Ik heb een ander topic geopend over mijn tandartsrekening. Hierbij rekent infomedics 5 euro extra per termijn.
Ik moet voor 2 gaatjes vullen en verdoving 150 euro neerleggen