Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 22:17

veerledec schreef:
Zebrastreep schreef:
De groep waar de besmettingen nu het hoogst liggen is trouwens tussen de 10 en 14 jaar oud , vaak kinderen die nog helemaal niet gevaccineerd zijn.

Dit las ik hier al eerder vandaag volgens mij, stond dat ergens? Want als ik op het dashboard kijk, zie ik alles van 10-50 boven het gemiddelde en alles jonger en ouder dan dat onder het gemiddelde.

Nos stond het vanmiddag op weet niet of het er nu ook nog opstaat

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 22:21

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 22:58

Nou…..het effect van de Oostenrijkse regels is duidelijk. Waar ik vorige week nog keuze had bij het boeken van een skivakantie in Zwitserland is nu echt ALLES vol in de grotere gebieden :oo
Ik heb uiteindelijk ver buiten mijn regio nog letterlijk 1 huisje kunnen vinden voor 5 personen…..en die heb ik nu :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 00:48

Citaat:
Een noodkreet van Limburgse ziekenhuizen: die kunnen geen verdere toestroom van coronapatiënten meer aan, zo staat in een brandbrief aan demissionair minister De Jonge. Ziekenhuisbestuurders spreken van "code zwart op lokaal niveau". Veel personeel valt uit, maar ook kunnen de Limburgse ziekenhuizen naar eigen zeggen nauwelijks coronapatiënten kwijt aan andere ziekenhuizen. En dat terwijl daar landelijke afspraken voor gelden.

De minister, toezichthouders en het Landelijke Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) erkennen in afzonderlijke reacties dat de situatie in de Limburgse ziekenhuizen krap is, maar wijzen voor de verantwoordelijkheid naar elkaar. Wat is er aan de hand?

LCPS: spreiden kan beter

Eerst het LCPS, dat sinds het begin van de pandemie verantwoordelijk is voor de spreiding van patiënten in de ziekenhuizen. Volgens voorzitter Ernst Kuipers is het niet zo dat er landelijk amper patiënten worden overgenomen. De afgelopen dagen werden telkens zo'n tien tot twintig mensen per dag verplaatst, terwijl dat er vorige week nog een handjevol waren. Maar het spreiden "kan absoluut beter", erkende Kuipers tegenover Nieuws & Co op NPO Radio 1.

De situatie in Limburg wordt bemoeilijkt doordat sommige patiënten niet kunnen worden overgedragen, erkent het LCPS. Dat komt volgens het coördinatiecentrum niet zozeer doordat ziekenhuizen niet willen helpen, maar het is niet altijd goed mogelijk om kwetsbare patiënten te verplaatsen.

Dat ziet ook de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Volgens de branchevereniging moeten veel patiënten in Limburg noodgedwongen in het ziekenhuis blijven omdat er geen thuiszorg of verpleeghuiszorg voor hen is. En dat terwijl die zorg beter zou passen én de ziekenhuizen zou ontlasten. De NVZ spreekt van een complexe situatie: "Het is in dit geval niet zoals een auto die je even ergens anders parkeert."

Vergeleken met vorig jaar is de patiëntenpopulatie ook veranderd, zegt de brancheorganisatie. "De patiënten zijn anders van type geworden. Het zijn vaak ouderen die verpleeghuiszorg nodig hebben. Dat moet dichter bij huis."

Nos

-O- Deels lokaal code zwart in limburg %)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 08:35

AZ geprikte mensen zitten dadelijk waarschijnlijk in hetzelfde schuitje als Janssen:
https://www.nu.nl/coronavaccins/6166939 ... orona.html

„Gevaccineerde mensen van tussen de 61 en 65 jaar hebben een stuk minder antistoffen tegen het coronavirus dan gevaccineerde mensen in andere leeftijdsgroepen.“

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 09:42

Sizzle schreef:
AZ geprikte mensen zitten dadelijk waarschijnlijk in hetzelfde schuitje als Janssen:
https://www.nu.nl/coronavaccins/6166939 ... orona.html

„Gevaccineerde mensen van tussen de 61 en 65 jaar hebben een stuk minder antistoffen tegen het coronavirus dan gevaccineerde mensen in andere leeftijdsgroepen.“

Hier bij ons in BE zou de extra spuit nu toch enkel voor de mensen zijn die Janssen gekregen hebben en niet voor AZ.

En ik lees net dat een deense ( of zweedse ? ) studie aantoont dat ook Pfizer en Moderna snel in werking afnemen. Kan natuurlijk weer het hele stuk niet lezen :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:10

Sizzle schreef:
Ik heb uiteindelijk ver buiten mijn regio nog letterlijk 1 huisje kunnen vinden voor 5 personen…..en die heb ik nu :D

+:)+
Vast veel voorpret nu en *\%/* dan gewenst.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:18

Marketingtechnisch ook niet zo'n heel slimme zet van Oostenrijk als je 't mij vraagt :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:21

karuna schreef:
Citaat:
Een noodkreet van Limburgse ziekenhuizen: die kunnen geen verdere toestroom van coronapatiënten meer aan, zo staat in een brandbrief aan demissionair minister De Jonge. Ziekenhuisbestuurders spreken van "code zwart op lokaal niveau". Veel personeel valt uit, maar ook kunnen de Limburgse ziekenhuizen naar eigen zeggen nauwelijks coronapatiënten kwijt aan andere ziekenhuizen. En dat terwijl daar landelijke afspraken voor gelden.

De minister, toezichthouders en het Landelijke Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) erkennen in afzonderlijke reacties dat de situatie in de Limburgse ziekenhuizen krap is, maar wijzen voor de verantwoordelijkheid naar elkaar. Wat is er aan de hand?

LCPS: spreiden kan beter

Eerst het LCPS, dat sinds het begin van de pandemie verantwoordelijk is voor de spreiding van patiënten in de ziekenhuizen. Volgens voorzitter Ernst Kuipers is het niet zo dat er landelijk amper patiënten worden overgenomen. De afgelopen dagen werden telkens zo'n tien tot twintig mensen per dag verplaatst, terwijl dat er vorige week nog een handjevol waren. Maar het spreiden "kan absoluut beter", erkende Kuipers tegenover Nieuws & Co op NPO Radio 1.

De situatie in Limburg wordt bemoeilijkt doordat sommige patiënten niet kunnen worden overgedragen, erkent het LCPS. Dat komt volgens het coördinatiecentrum niet zozeer doordat ziekenhuizen niet willen helpen, maar het is niet altijd goed mogelijk om kwetsbare patiënten te verplaatsen.

Dat ziet ook de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Volgens de branchevereniging moeten veel patiënten in Limburg noodgedwongen in het ziekenhuis blijven omdat er geen thuiszorg of verpleeghuiszorg voor hen is. En dat terwijl die zorg beter zou passen én de ziekenhuizen zou ontlasten. De NVZ spreekt van een complexe situatie: "Het is in dit geval niet zoals een auto die je even ergens anders parkeert."

Vergeleken met vorig jaar is de patiëntenpopulatie ook veranderd, zegt de brancheorganisatie. "De patiënten zijn anders van type geworden. Het zijn vaak ouderen die verpleeghuiszorg nodig hebben. Dat moet dichter bij huis."

Nos

-O- Deels lokaal code zwart in limburg %)

Limburg heeft qua zorg dus een aantal problemen die daar meer spelen dan elders. Zoals een relatief groot aantal ouderen en een structureel capaciteits- en personeelsprobleem wat betreft verpleeghuiszorg en thuiszorg. Blijkbaar is daar de afgelopen jaren te weinig op geanticipeerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:32

Pandora2 schreef:
Marketingtechnisch ook niet zo'n heel slimme zet van Oostenrijk als je 't mij vraagt :D

Voor wie zo nodig ver weg moét voor vakantie, is hier in het zuiden aan de costas volop plek* in vrijheid voor {:} ´sport´.
De Sierra Nevada is, net als de vakantiehuizen in het binnenland, wel tjokvol met nationaal toerisme wat het dichter bij huis houdt.

* opvallend is een hoger % gepensioneerden dan normaal. Blijkbaar hebben 70plussers geen moeite met verplaatsten voor overwinteren. Nee, serieus; beduidend minder Britten en daardoor relatief meer (Nederlandse) ouderen.
Grootouders en hun vriendenclub zijn ook hier. Vriendin gaat er dit weekeinde weer heen want er komen twee nichtjes over voor een week.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:35

Askja schreef:
Limburg heeft qua zorg dus een aantal problemen die daar meer spelen dan elders. Zoals een relatief groot aantal ouderen en een structureel capaciteits- en personeelsprobleem wat betreft verpleeghuiszorg en thuiszorg. Blijkbaar is daar de afgelopen jaren te weinig op geanticipeerd.

Sleutelwoord structureel.
Covid19 vaccineren van gezonden lost dat niet op. Is alleen één drupeltje minder in die overlopende emmer.
Dan dus ook de griepprik maar ´niet-verplichten´ voor hen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:12

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:17

HC, elk druppeltje is er natuurlijk één als het gaat om code zwart het hoofd bieden.

Maar structureel moet er echt wat veranderen, en niet alleen in Limburg, want ook de rest van het land gaat steeds harder vergrijzen.

Daarbij denk ik dat er soms wel te veel nadruk wordt gelegd op het ongezonde deel van de ouderen (te dik, rokers etc).
Er zijn steeds meer fitte ouderen (ik ken er persoonlijk genoeg, en in het algemeen zie je bij die groep ook steeds meer aandacht voor gezond leven). Maar ook fitte ouderen kunnen helaas last krijgen van ouderdomskwalen, en hoogbejaarden hebben, een enkele uitzondering daargelaten, allemaal extra zorg nodig. En juist door gezond te leven komen er steeds meer hoogbejaarden bij.

Hoog tijd dat de samenleving daar meer op ingericht wordt, en dat betreft zeker niet alleen de zorg.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:19

DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/gezond/ic-artsen-in-a ... a4504ece1/
Intensivist over opschalen zorg en de problemen die er al veel langer zijn.
Heel goed stuk, iets wat ik ook al steeds aanhaal maar word weggewuifd als kan niet.
Eens. De administratieve regeldruk in de zorg is echt een punt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:39

Askja schreef:
Daarbij denk ik dat er soms wel te veel nadruk wordt gelegd op het ongezonde deel van de ouderen (te dik, rokers etc).

De ongezonde ´jongeren´ zijn een veel groter probleem inderdaad. Dat zijn er meer én die hebben langer te gaan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:55

Geen idee of dat zo is. Ik heb de percentages niet paraat, jij wel?

Maatschappelijk gezien is het zinvoller te kijken naar de achterliggende problematiek van een ongezonde levensstijl (roken, drinken, ongezond eten, te weinig bewegen) dan constant met de vinger te wijzen naar mensen die te dik zijn of roken. Want die gaan hun levensstijl niet veranderen door die wijzende vinger.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:55

Bij ons zijn ze eruit
Iedereen krijgt extra prik

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:56

De administratie regeldruk komt door de zorgverzekeraars ( opgetuigd door de regering , vrije marktwerking) waarbij iedere knipoog van personeel naar patiënt gedocumenteerd moet worden. Dat is blijkbaar een van de grootste redenen voor de zorg druk. Als verpleegkundige wil je aan het bed staan en niet de helft van de tijd achter de pc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:57

besita schreef:
Bij ons zijn ze eruit
Iedereen krijgt extra prik

Op nieuws staat alleen Janssen ?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:03

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:08

Askja schreef:
Geen idee of dat zo is. Ik heb de percentages niet paraat, jij wel?

Maatschappelijk gezien is het zinvoller te kijken naar de achterliggende problematiek van een ongezonde levensstijl (roken, drinken, ongezond eten, te weinig bewegen) dan constant met de vinger te wijzen naar mensen die te dik zijn of roken. Want die gaan hun levensstijl niet veranderen door die wijzende vinger.

Maar wacht even.... je wil wel tegen elke druppel verplicht vaccineren en een veel groter probleem mag niet geïdentificeerd worden >;)

Enneh, wijzende vinger? Op álle Covid19 gerateerde draden hier op Bokt is er regelrechte veroordeling en belediginf van een ider die ook maar íets kritisch uit mbt voor-alles.

Wat betreft de % is het niet zo moeilijk maar ja, dat is bij Covid19 een andere dimensie geworden.

We zijn nu alweer anderhalf jaar verder na de paniek en hoeveel is er veranderd in ongezond leefgedrag? Terwijl het wel risicogroepen betreft?! Nog steeds!
En dan ook nog steeds niets mogen opmerken en wel die sociale druk op vaccineren....

~~}> zou ík zeggen. Maar ja, ánderen tot een prik/pilletje verplichten is een stuk makkelijker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:10

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:12

Huertecilla schreef:
We zijn nu alweer anderhalf jaar verder na de paniek en hoeveel is er veranderd in ongezond leefgedrag?

Weet jij het?

Citaat:
zou ík zeggen. Maar ja, ánderen tot een prik/pilletje verplichten is een stuk makkelijker.

Nou, dat prikje nemen (dat pilletje laten we even buiten beschouwing) ís wel een stuk makkelijker.. Of hoe snel denk jij dat iemand die obese is, terug is naar normaal gewicht, als alles meezit? (even voor t gemak alle achtergrondproblematiek weglaten)

overigens, ik heb gegoogled en "defacto" is geen woord... althans, mijn google kan het niet vinden..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:21

Nou vertel eens HC, hoe ga jij (on)gezond leefgedrag verbeteren in één jaar waarin er ook nog steeds op ontwikkelingen rondom COVID-19 ingespeeld moet worden om het voor de zorg behapbaar te houden? Wat zou jouw plan zijn geweest?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:25

Cer schreef:
Huertecilla schreef:
We zijn nu alweer anderhalf jaar verder na de paniek en hoeveel is er veranderd in ongezond leefgedrag?

Nou, dat prikje nemen (dat pilletje laten we even buiten beschouwing) ís wel een stuk makkelijker.

Na anderhalf jaar :)*
We hebben het over de druk op vaccineren en eindeloos hervaccineren versus gezonder leven. Overgewicht, roken et al is al vanaf het prilste begin als grote risico-factor geïdentificeerd doch blijkbaar is het taboe.
Nogmaals, na anderhalf jaar waarin overgewicht/roken écht wel aangepakt had kunnen worden door de meesten in die risicogroep...
Ondertussen is een meerderheid vóór sociaal uitsluiten van gezond levenden niet-risico groepen ter bescherming van ongezond levende risico-groepen omdat díe een overlopende druppel zijn in de emmer van de gezondheidszorg.

Vingerwijzen naar ieder kritisch denken, naar ánderen ipv in de spiegel kijken.
De consumptiemaatschappij en het totaal ongedisciplineerde bevrediging-NÚ geïllustreerd.

Imandra; wat een dooddoener. De mensen met overgewicht/roken et al moeten dat ZELF doen. Wijs dáár een vinger naar :)* ipv het door bespreekbaarheidstaboe te beschermen.

Ongevaccineerden zouden een verklaring dat ze niet opgeneomen willen worden bij zich moeten dragen.
Waarom wordt dat niet opgemerkt mbt zelfveroorzaakte risicogroepen?