Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:58

Alles weer op slot overal. Ik heb hoop dat hier de scholen ook openblijven mochten er strengere maatregelen komen, zie dat Dld en Frankrijk ook de scholen openhouden.

Rijtje covid symptomen van de WHO:

Citaat:
COVID-19 treft verschillende mensen op verschillende manieren. De meeste mensen die besmet raken, hebben lichte tot matige symptomen en herstellen zonder opgenomen te hoeven worden.
De meestvoorkomende symptomen:

koorts
droge hoest
vermoeidheid

Minder vaak voorkomende symptomen:
pijn in het lichaam
keelpijn
diarree
bindvliesontsteking
hoofdpijn
aangetast smaak- of reukvermogen
huiduitslag of verkleuring van de vingers of tenen

Ernstige symptomen:
kortademigheid of ademhalingsproblemen
pijn of druk op de borst
aangetast spraak- of bewegingsvermogen

Zoek direct medische hulp als u ernstige symptomen heeft. Bel altijd eerst voordat u uw huisarts of een zorginstelling bezoekt.
Mensen met lichte tot matige symptomen die verder gezond zijn, moeten thuis uitzieken.
Het duurt gemiddeld vijf tot zes dagen tot een besmette persoon symptomen vertoont. In sommige gevallen verschijnen de symptomen pas na veertien dagen.

Loopneus, verstopte neus staat er niet bij.

En van de site van KNO artsen, percentages van de klachten die bij corona horen en voorkomen bij positief geteste mensen:

Citaat:
Klacht / symptoom Percentage klacht aanwezig in geteste Coronapatiënten
Koorts (> 38 graden) 87,9%
Droge hoest 67,7%
Vermoeidheid 38,1%
Opgehoest (kleverig) slijm 33,4%
Benauwdheid en kortademigheid 18,6%
Gewrichtspijn 14,8%
Keelpijn 13,9%
Hoofdpijn 13,6%
Koude rillingen 11,4%
Misselijkheid of overgeven 5,0%
Verstopte neus 4,8%
Diarree 3,7%
Bloed ophoesten 0,9%

Als je dat zo ziet, dat maar 4,8% een loopneus heeft is de kans dat je bij een neusverkoudheid ook daadwerkelijk corona hebt niet groot.

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:08

Wat jij wil Susan. Mijn quote was letterlijk gekopieerd van de website van de WHO en daar stond hij dus wel bij :wave:

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:32

Ik werk bij het landelijk coronatest afsprakennummer, bij minstens 1 klacht uit het rijtje symptomen (ook bij hele milde klachten) mogen we een test inplannen: koorts/verhoging, benauwdheid/kortademigheid, hoesten, keelpijn, heftige spierpijn, neusverkouden (loopneus, verstopte neus, niezen), reukverlies, smaakverlies.

Dus wel testen met alleen een verstopte neus. Kans is groot dat het alleen een verkoudheid is maar omdat je dat niet zeker kunt weten, is testen toch aan te raden.
Laatst bijgewerkt door Wijsje op 29-10-20 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:33

WHO en RIVM staat het gewoon bij. Wat een non-discussie dit.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:57

Maar dan moet je dus ook gaan testen als je misselijk bent, want statistisch gezien heb je dan meer kans dat je Corona hebt dan bij een verstopte neus. ;)

Op de website van de WHO staat some patients may have aches and pains, nasal congestion, runny nose, or sore throat. Dat betekent dus dat de meerderheid dit NIET heeft.

Natuurlijk moet je gewoon testen bij twijfel, maar het is een feit dat dit niet een van de veelvoorkomende symptomen is.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:12

Neonlight schreef:
Gelukkig gaan wij bijna wekelijks naar de visboer (oom), en dan wordt er inderdaad vette vis gehaald, kabeljauw (mijn oom heeft nog kibbeling van echte kabeljauw :~ ) en haring. :9
Zijn veel buiten, maar toch slikken we ook vitamine D.

Ik eet nu ook al sedert maart 2 x vis ( zalm ,tonijn ,kabeljouw ,tong etc )
Eigenlijk alles wat goed en gezond is ( veel groene groenten , vezels , wandelen ,ontstressen -is dan ook nog eens prima voor je hersenen ,dementie etc )
Heb een hele lijst vd neuroloog meegekregen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:13

Vind het wel zorgelijk dat ik lees op teletekst dat positief geteste zorg medewerkers soms dan toch doorwerken. Er is natuurlijk ook een tekort aan zorg personeel en er staat dat zo iemand dat vooral alleen werkt en ook alleen als diegene dat wil, maar dat kan ik me dan in de zorg bijna niet voorstellen :o

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:17

Even offtopic, Neonlight ik ben haast jaloers op jou. Ik hou van kibbeling en gebakken vis, maar tegenwoordig krijg je hier alleen snotvis (tilapia) en dat is echt goor.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:19

nynke55 schreef:
Even offtopic, Neonlight ik ben haast jaloers op jou. Ik hou van kibbeling en gebakken vis, maar tegenwoordig krijg je hier alleen snotvis (tilapia) en dat is echt goor.

Ja ieks :r zeker als je weet hoe die gekweekt worden

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:29

Enige wat ik eet zijn vissticks van iglo (andere merken zijn dus niet te eten).

Regelmatig bloed geprikt in het verleden, maar daar kwam nooit wat uit dat ik te korte of afwijkingen heb. Nu eet ik veel zelf verbouwde groente en verser dan dat kan niet soms. Door de moestuin kom ik ook veel buiten dus vitamine D zal dan ook wel goed zijn.

Eet wel slecht fruit, maar dat los ik op door appel/kaneel of peer/kaneel brood te zelf maken. Of cake met appels of peren erin. Of fruit flappen (pruim/appel/peer). Eigen gemaakte fruit jam.

En toch loop ik met slechte weerstand dat zelfs HA het niet snapt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:30

Ja, klopt, niet te eten. Dus haal het ook alleen bij mijn oom als hij op zaterdag hier in de buurt staat. Dus als je in deze omgeving bent, op dinsdag en zaterdag in Bergeijk, op vrijdag meen ik Budel en maandag of donderdag Soerendonk. :))

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:32

Helaas, ik woon in Groningen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:40

Tuurlijk moet je testen bij verstopte neus (zelf ook gedaan) maar kans dat je bij alleen neusklachten dus corona hebt is heel klein. De bron die ik heb gebruikt is ook de WHO en is het eerste rijtje wat op plopt als je op google corona en loopneus intypt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:53

Toch hebben de positief getestte die ik ken of klachten dat ze in het ziekenhuis belanden, geen klachten of hele milde wat hetzelfde lijkt als de neusverkoudheid al dan niet gecombineerd met smaakverlies.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:56

Ik eet ongeveer 1 keer per week zalm. Lekker uit de oven met wortels.

Ik ben een onwijze visliefhebber.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:04

Ik vind vis eigenlijk alleen lekker in de vorm van sushi :+.
Hou niet zo van die grote stukken vis :') .

Maar goed, ik dwaal af.

Het rotte van dit virus is is dat het gewoon qua symptomen het zelfde is als een griep/verkoudheid. Ik ken mensen die 3x moesten niesen, dachten allergie voor iets, testen en hopla, positief.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:06

Het rotte zit hem er ook in dat het heel erg uiteen lijkt te lopen. En dat mensen dus blijkbaar ook al besmettelijk zijn als ze nog geen klachten hebben. Of uberhaupt nooit klachten krijgen, maar wel besmettelijk zijn.

Wat die klachten betreft, als je je ziekjes voelt maakt niet uit wat, toch meteen laten testen dan :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:15

Ja precies en dat vind ik wel een eng idee ofzo.
Misschien heb ik het in de supermarkt opgelopen, maar ja, heb ik nergens last van maar ben ik toch besmettelijk.

Dan waren symptomen als groene vlekken ofzo toch beter, dat is zichtbaar :+.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:30

nynke55 schreef:
Helaas, ik woon in Groningen.

Daar heb je een hele goede visboer op de markt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:39

De provincie, half uur van de stad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:42

moonsparkle schreef:
Vind het wel zorgelijk dat ik lees op teletekst dat positief geteste zorg medewerkers soms dan toch doorwerken. Er is natuurlijk ook een tekort aan zorg personeel en er staat dat zo iemand dat vooral alleen werkt en ook alleen als diegene dat wil, maar dat kan ik me dan in de zorg bijna niet voorstellen :o

Ik fronste mijn wenkbrouwen ook toen dit gister op tv verteld werd. Ik vind het een rare zaak.
Weer iets om ernstig in twijfel te trekken. Zorg word verleend aan ouderen en zwakkeren. Die zijn bevattelijker dan wie ook. Snap daar geen hout van. Ook niet als ze mensen te kort zouden komen.

Ik kreeg gister overigens de griepprik. De assistent die mij prikte had geen enkele bescherming om en aan. Ik weet niet meer wat ik er allemaal van moet vinden hoor..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:43

Ze staan ook enkel op een covidafdeling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:46

Ik heb voor het eerst ook de griepprik gehaald. In groot gebouw, op alfabet , veel medewerkers allemaal in complete outfit. Heel goed geregeld, buiten uitgebreide vragen over gezondheid, brief afgeven aan de volgende, naar de juiste prikstraat verwezen en hoppa, binnen drie minuten klaar. Geen bijwerkingen behalve spierpijn in mijn arm.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:47

Tja, ik werk voor een verpleeghuis en wij hebben ook de discussie gevoerd of positief geteste medewerkers toch ingezet kunnen worden, met de juiste PBM uiteraard. Uiteindelijk is dat niet gebeurd, maar we wisten op een gegeven moment even echt niet meer waar we medewerkers vandaan moesten halen. Ze vallen echt bij bosjes uit op dit moment.
We zijn ook afdelingen preventief aan het testen, als er besmettingen zijn geconstateerd. En daar komen veel medewerkers uit naar voren die wel positief zijn, maar totaal geen klachten hebben. Cliënten trouwens ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:47

Maar wat trek je dan in twijfel Popstra?

En wellicht was de assistent getest, of komen er geen covid mensen bij de ha-post (dat je bijv met verkoudheid niet mag komen ofzo) of wellicht had ze een andere uitleg.. heb je het niet gevraagd? (ik zou daar nieuwsgierig naar zijn :j )