Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:46

Berdien schreef:
Ik snap echt de paniek niet. Er is op dit moment nog niets meer dan een voorstel, er is nog niets concreet. Het is een methode die ze willen onderzoeken, eentje die in meerder landen ook al onderzocht wordt. Maar wel een methode die ze pas in gaan zetten als aan alle (!) voorwaardne is voldaan.

Ik zie niet zoveel paniek, er wordt gewoon over gepraat. Het is niet niks dat de overheid overweegt mensen te volgen met een app, ik vind het niet gek dat mensen daar iets van vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:47

Oh ik ben benieuwd in hoeverre Bluetooth "te traag" is?
Ik vind mn in mn auto altijd best rap? Binnen een minuut heeft ie het signaal wel te pakken :j

Citaat:
Volgens mij is het gewoon echt de bedoeling dat je in quarantaine gaat twee weken als je zo'n signaal krijgt. Dat is althans wat De Jonge zei.

Volgens mij wist DeJonge ook niet helemaal precies hoe of wat, hij ging het althans niet tijdens de persconferentie vertellen.

Maar als je langer dan 15 minuten pal naast iemand met Corona hebt gestaan, dan moet je op zich toch ook binnen willen blijven? Ook om je omgeving te beschermen?
Dat is toch het hele issue?

En ik zie op overige social media inderdaad dikke paniek, maar dat blijft hopelijk een kleine groep.. de meerderheid lijkt er geen probleem mee te hebben of denkt 'eerst zien dan geloven'.. Daarbij is wat ik zie op SocialMedia ook maar een heel klein stukje (gelukkig :') )

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:50

GraceZarif schreef:
Ik kan alleen niet zo goed begrijpen hoe deze app dit dan kan voorkomen

‘Ik denk dat de meesten van ons dit wel herkennen: wanneer je slechts milde symptomen ervaart, ga je toch gewoon verder met je dagelijkse bezigheden’, zegt Shaman. ‘Deze mensen zijn de drijvende kracht achter het virus. Zij zijn degenen die de verspreiding ervan in de hand werken.

Bron: https://newscientist.nl/nieuws/hoe-het- ... erspreidt/
Heeft deze app dan niet dezelfde “schijnveiligheid” als bijv mondkapjes? Want alleen de daadwerkelijk zieke die blijft dan thuis.

Ik quote mezelf nog maar een keer die door de discussie die mss beter in pb uitgeleefd kan worden een beetje op de achtergrond is geraakt.

Denken jullie niet dat je inmiddels ook al in aanraking bent geweest met besmette personen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:50

@neonlight ik dacht ook van de tweede wereld oorlog dan had hij wel al een behoorlijke leeftijd, maar 73 is zo oud nog niet -O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:53

Neonlight schreef:
Van de NOS liveblog:

Citaat:
10 MINUTEN GELEDEN
Countryzanger John Prine (73) gestorven aan corona
De Amerikaanse country- en folkzanger John Prine is overleden aan de gevolgen van het coronavirus. De songwriter werd bekend met zijn melancholische gitaarliedjes en haalde met meer dan tien platen de Amerikaanse hitlijsten. Hij zou in februari optreden in Paradiso. Dat optreden werd vanwege het coronavirus verplaatst naar de zomer.

Prine begon zijn carrière als militair en diende tijdens de Tweede Wereldoorlog in West-Duitsland. Daarna keerde hij terug naar de VS en werd postbode in Chicago. Zingen en gitaarspelen deed hij eerst vooral als hobby. Later zei hij in een interview dat hij tijdens zijn postrondes veel liedjes bedacht.

Bob Dylan noemde Prine ooit als een van zijn favoriete artiesten. "Prines werk is van een existentialisme dat zo puur is als Proust (bekende Franse filosoof, red). Hij voert je in gedachten naar de Midwest. En schrijft ook nog eens prachtige liedjes", zei Dylan in 2009.

Kanker
Prine kreeg ruim twintig jaar geleden kanker en door operaties in onder meer zijn tong en keel werd zijn stem een stuk lager. Later kreeg hij ook longkanker en moest een long verwijderd worden.

Hij won twee Grammy's in 1991 en 2005 en werd vorig jaar door de organisatie onderscheiden voor zijn oeuvre. John Prine was 73 jaar oud.

Nu begin ik toch ook twijfels bij de NOS te hebben. Hij werd 73 maar diende tijdens de 2de wereldoorlog in West Duitsland? Hoe dan???

Niet. :D Om West Duitsland te hebben moet je ook Oost Duitsland hebben. Dat laatste werd pas opgericht in 1949. Hij zat in de jaren 60 (de Vietnam tijd) in West Duitsland als lid van de US Army.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 08-04-20 08:57, in het totaal 2 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:55

15 minuten " blootgesteld" kan ik nog mee leven. 5 minuten absoluut niet!

Hoe vaak sta je niet 5 minuten te wachten bij een supermarkt of Kruidvat in de rij voor een kassa? Nu met die 1,5m regels duurt het juist langer voordat je aan de beurt bent, omdat je bijvoorbeeld niet met 2 tegelijk je boodschappen kunt inpakken aan het einde van de band.

Daarnaast ben ik vooral huiverig wat betreft de app en het tegelijk weer openstellen van de restaurants enz dat je een berichtje krijgt dat je 2 weken in quarantaine moet, om vervolgens na die 2 weken op een terrasje te gaan zitten oid en bijna direct wéér 2 weken in quarantaine moet....

Daar heb ik echt geen zin in!

En als bijvoorbeeld de toiletgebouwen op campings weer open gaan, de douches zijn vaak zo gemaakt dat de bankjes tegen elkaar aan gemaakt zijn, met een schot ertussen. Dan sta je wel veilig te douchen, maar liggen de telefoons op nog geen 50cm van elkaar af...... (Als ik mijn telefoon al mee heb als ik op de camping ga douchen..)
Laatst bijgewerkt door mvdende op 08-04-20 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:55

Marie_Anne schreef:
Cer schreef:
Nou ja, om nog even door te speculeren op een app die misschien wel of niet gebruikt gaat worden en hoe dat dan zou kunnen werken eventueel:

BlueTooth kan meten op afstand, dus 'iemand dichterbij dan 2 meter' in combinatie met 'langer dan 5 minuten'. Wat wellicht een grote kans kan geven op besmetting.

Dat betekent dat iemand van het gangpad verderop niet 'opgepikt' wordt door je bluetooth. Ook niet iedereen die je passeert op straat. Maar inderdaad wellicht wel de kassiere waar je een paar minuten af staat te rekenen (en zij andersom ook)

Ik denk dat je dan niet perse in isolatie hoeft, maar wel mensen moet vermijden.

Dus veel mensen hebben die BT-app, je telefoon gaat een nummercontactenlijst opbouwen met datumstempel. Iemand wordt ziek, gaat naar de dokter en wordt positief (wat dus niet positief is) getest. Die kan in zn app aangeven 'ik ben ziek'. De telefoon gaat iedereen die de afgelopen 2 weken binnen 2 meter voor langer dan 5 minuten in de buurt was, een signaal sturen: "op 10 april was je op dat moment met iemand die nu corona blijkt te hebben"
Die mensen kunnen dan zelf (of niet zelf, dat is de vraag) besluiten of dat in de supermarkt was waar ze net iets te lang aan het afrekenen waren, of tijdens dat groepsuitje wat eigenlijk niet mocht, of dat het de buurman is, die je nooit ziet want die zit aan de andere kant van de muur..

Ik heb dus écht geen idee, maar dit zou een scenario kunnen zijn misschien?

Volgens mij is het gewoon echt de bedoeling dat je in quarantaine gaat twee weken als je zo'n signaal krijgt. Dat is althans wat De Jonge zei.

Ik ben benieuwd wat werkgevers etc daar van gaan zeggen als je uit voorzorg 2 weken thuis blijft.

Begrijp het wel, maar ik zie het nog niet helemaal voor me.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:57

Cowboy55 schreef:
Niet. :D Om West Duitsland te hebben moet je Oost Duitsland hebben. Dat laatste werd pas opgericht in 1949. Hij zat in de jaren 60 (de Vietnam tijd) in West Duitsland als lid van de US Army.

Dat klinkt logischer en klopt ook meer met de leeftijd, maar zo staat het er niet. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:57

GraceZarif schreef:
GraceZarif schreef:
Ik kan alleen niet zo goed begrijpen hoe deze app dit dan kan voorkomen

‘Ik denk dat de meesten van ons dit wel herkennen: wanneer je slechts milde symptomen ervaart, ga je toch gewoon verder met je dagelijkse bezigheden’, zegt Shaman. ‘Deze mensen zijn de drijvende kracht achter het virus. Zij zijn degenen die de verspreiding ervan in de hand werken.

Bron: https://newscientist.nl/nieuws/hoe-het- ... erspreidt/
Heeft deze app dan niet dezelfde “schijnveiligheid” als bijv mondkapjes? Want alleen de daadwerkelijk zieke die blijft dan thuis.

Ik quote mezelf nog maar een keer die door de discussie die mss beter in pb uitgeleefd kan worden een beetje op de achtergrond is geraakt.

Denken jullie niet dat je inmiddels ook al in aanraking bent geweest met besmette personen?

Dat weet natuurlijk niemand. Maar als jij niet afspreekt met mensen en je aan de RIVM maatregelen houdt, is de kans dat je zelf besmet bent niet zo groot, denk ik.
Maar volgens mij klopt het niet wat deze meneer zegt, want veel mensen met milde klachten blijven intussen ook netjes thuis. Het ziekteverzuim was ongekend hoog in maart, las ik laatst. Omdat iedereen met een snotneus zich moet ziek melden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:58

Neonlight schreef:
Cowboy55 schreef:
Niet. :D Om West Duitsland te hebben moet je Oost Duitsland hebben. Dat laatste werd pas opgericht in 1949. Hij zat in de jaren 60 (de Vietnam tijd) in West Duitsland als lid van de US Army.

Dat klinkt logischer en klopt ook meer met de leeftijd, maar zo staat het er niet. :=

Klopt. Maar de Engelstalige wikipedia is er ook nog. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:59

Daarom zei ik ook, begin twijfels bij de NOS te krijgen. Hoewel wikipedia ook geen hele betrouwbare bron is omdat iedereen dat kan bewerken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:59

Neonlight schreef:
Daarom zei ik ook, begin twijfels bij de NOS te krijgen. Hoewel wikipedia ook geen hele betrouwbare bron is omdat iedereen dat kan bewerken.

waarom krijg je twijfels bij de NOS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:00

PSvanLot schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik ben benieuwd wat werkgevers etc daar van gaan zeggen als je uit voorzorg 2 weken thuis blijft.

Begrijp het wel, maar ik zie het nog niet helemaal voor me.

Dat wordt onderdeel van onze nieuwe werkelijkheid en de 1,5 meter samenleving misschien :D . Quarantaine.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:01

Marie_Anne schreef:
Berdien schreef:
Ik snap echt de paniek niet. Er is op dit moment nog niets meer dan een voorstel, er is nog niets concreet. Het is een methode die ze willen onderzoeken, eentje die in meerder landen ook al onderzocht wordt. Maar wel een methode die ze pas in gaan zetten als aan alle (!) voorwaardne is voldaan.

Ik zie niet zoveel paniek, er wordt gewoon over gepraat. Het is niet niks dat de overheid overweegt mensen te volgen met een app, ik vind het niet gek dat mensen daar iets van vinden.

Nou ja, als ik hier reacties zie over onrust, uitspraken over 'ik wil geen vijf minuten!!1!1!' dan denk ik.. Tja. Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest, dat blijkt hier wel weer uit.

Ik maak me meer zorgen om oa de situatie in de VS en de oranje idioot die daar elke dag gekkere dingen de wereld in slingert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:01

Neonlight schreef:
Cowboy55 schreef:

Slordig van de NOS :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:02

PSvanLot schreef:
Neonlight schreef:

waarom krijg je twijfels bij de NOS.

Omdat de NOS deze fout in de liveblog heeft staan, 73 jaar en gediend in West-Duitsland tijdens de 2de wereldoorlog.
Edit, met link: https://nos.nl/liveblog/2329768-johnson ... r-44546429

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:03

Neonlight schreef:

Maar er dus ook veel, heel veel andere ‘redacteurs’ zijn die goed letten op dingen die hen ECHT boeien ipv een broodschrijver die dagelijks X voor hem/haar willekeurige berichten doorgeeft of (fout) vertaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:07

Berdien schreef:
Marie_Anne schreef:

Nou ja, als ik hier reacties zie over onrust, uitspraken over 'ik wil geen vijf minuten!!1!1!' dan denk ik.. Tja. Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest, dat blijkt hier wel weer uit.

Ik maak me meer zorgen om oa de situatie in de VS en de oranje idioot die daar elke dag gekkere dingen de wereld in slingert.

Dat zijn uitzonderingen die met alle maatregelen moeite hebben.
Ik vind het dan weer eerder zorgwekkend dat sommige mensen zo makkelijk bereid zijn om hun privacy op te geven en het "gemiep" en achterdochtig noemen als een ander wel bezwaren uit.

Die idioot in de VS, daar hebben we geen invloed op, dus daar maak ik me dan weer niet al te druk om

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:08

Ik miep niet. Ik wil gewoon niet failliet.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:10

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:11

Maar er ís nog helemaal geen sprake van het opgeven van je privacy of de overheid die ineens op elk moment van de dag weet waar je bent. Juist door dit soort uitspraken krijg je dat mensen volledig in de stress schieten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:12

Nou er zit een verschil in tussen 'bezwaren uiten' en er een oprechte complottheorie van maken denk ik?

En de USA, ja daar kan ik me ook wel een beetje zorgen om maken.. gelukkig zit er een hele sloot tussen, maar het is geen 'banketstaaf' landje zeg maar...

Of ik met iemand in contact ben gekomen? Ik heb geen idee... milde klachten heb ik niet, voor zover ik weet dan. En het is volgens mij nooit de bedoeling geweest om de verspreiding te stoppen, maar wel om te remmen.

Over quarantaine en werkgevers... ze zullen wel moeten. Er is meerdere malen gezegd dat voor een hele lange komende periode de zogenaamde nieuwe 1,5 meter-samenleving de nieuwe realiteit is.
Dat zal wellicht voor werkgevers ook betekenen werkplekken anders in te delen, onderwijs anders aan te pakken en iets met bijeenkomsten met grote groepen mensen aan te passen (wellicht iedereen standaard 2 meter ruimte bij bijv een concert, DAT lijkt me top! :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:16

Berdien schreef:
Maar er ís nog helemaal geen sprake van het opgeven van je privacy of de overheid die ineens op elk moment van de dag weet waar je bent. Juist door dit soort uitspraken krijg je dat mensen volledig in de stress schieten.

Natuurlijk geef je privacy op met zo'n app. De vraag is hoeveel. En ik denk niet dat ze het op een persconferentie bespreken als de kans niet heel groot is dat zo'n app er komt.

Wat is jouw voorstel dan? Dat we allemaal "oke" zeggen en het onderwerp verder negeren? Waarom mag er niet over gepraat worden? Privacy is gewoon belangrijk. Dat er één of twee mensen wat extremer reageren, tja. Dat gebeurt al gedurende dit hele topic en het vorige.

Popstra

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:21

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:21

Natuurlijk mag je er over praten, waar zeg ik dat dat niet mag? Maar er is wel een verschil tussen erover praten en ongefundeerde uitspraken de wereld in slingeren. Juist daardoor krijg je hele bange mensen, terwijl dat op dit moment gewoon nog nergens voor nodig is. Want er is is nog niets concreet, daarnaast kijken er allerlei partijen en instanties mee. Denk aan de Autoriteit voor de persoonsgegevens, ook is de Tweede Kamer zeer kritisch. Er komt echt geen simpel doch akelig stalk-appje hoor, daarvoor heb ik wel voldoende vertrouwen in onze overheid én de controlerende instanties.