Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 00:03

Ik vind zowiezo de waarneming van kleuren heel interessant.
We weten dat gras groen is, de zon geel, de lucht blauw en bakstenen rood.
Maar zie ik de kleuren hetzelfde als iemand anders. Is de waargenomen kleur hetzelfde?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 06:50

Dat heb ik ook vaak gedacht fleur.
Je word als kleuter geleerd dat is rood, dus ga je het zo noemen, maar ik zie het eigenlijk misschien wel wat jullie groen noemen.

Zo heb ik ook ooit eens een filmpje gezien hoe een kleurenblinde zou zien. En door een speciale bril meer kleuren.

https://www.youtube.com/watch?v=8_-ECPRl6HU

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 07:01

fleurtjeuh schreef:
Kookaburra schreef:
Niet iets wat ik mij afvraag maar wat ik best verwonderlijk vindt.

Als je een voetbalstadion vol hebt met 30.000 toeschouwers. Dan beleven die 30.000 toeschouwers het allemaal op een andere manier. Niemand ziet precies hetzelfde, ervaart het hetzelfde en denkt hetzelfde. Dat is best bijzonder!

Daar is een woord voor!
Sonder: de realisatie dat elke voorbijganger een leven heeft dat net zo dynamisch en complex als dat van jou.

Tof! Dankje!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 07:12

De kleuren heb ik mij inderdaad ook zo vaak afgevraagd! En mijn ouders snapten mijn vraag nooit _O-

Ik verwacht wel dat wij kleuren in vergelijkbare hoofdkleuren zien, dus blauw als blauw en geel als geel. Wellicht dat er wat verschil kan zitten in de waarnwming van kleuren die erg op elkaar lijken (zoals lichtblauw en grijs). Dit omdat de manier waarop wij kleuren waarnemen hetzelfde is. Kleur nemen we waar door de kegeltjes en staafjes. Hiervan worden elektrische signalen doorgezet naar de hersenen.
Maar ik ben bang dat dit een vraag is die nooit met 100% zekerheid beantwoord kan worden. Ik kan niet met jou ogen licht zien en deze met jou hersenen interpreteren.

Mensen met ziektes, aandoeningen en hersenletsel niet meegenomen natuurlijk ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 07:17

fleurtjeuh schreef:
Maar zie ik de kleuren hetzelfde als iemand anders. Is de waargenomen kleur hetzelfde?

Dat denk ik niet. Neem een witgeverfde muur waar de zin op schijnt:
Ik grijp direct naar mijn zonnebril, dat helse licht kan ik niet aan. Een ander zit naast me met hetzelfde uitzicht en zonder problemen.

Felle kleuren, fluoriscerende sportkleding, gaat heen ermee. "Die zie je tenminste goed" zegt de één. En ik rij hem alsnog bijna aan omdat ik verblind ben door een knalroze vlek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 08:38

Palmera schreef:
fleurtjeuh schreef:

Dat denk ik niet. Neem een witgeverfde muur waar de zin op schijnt:
Ik grijp direct naar mijn zonnebril, dat helse licht kan ik niet aan. Een ander zit naast me met hetzelfde uitzicht en zonder problemen.

Felle kleuren, fluoriscerende sportkleding, gaat heen ermee. "Die zie je tenminste goed" zegt de één. En ik rij hem alsnog bijna aan omdat ik verblind ben door een knalroze vlek.
Of überhaupt mensen die zonder zonnebril lopen als de zon schijnt. Hoe dan?! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:37

Waarom klinkt de voice-over van de reclame van Hallo Stroom als Eric Wiebes? _O-

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:48

Ik heb een postzegel die niet meer plakt. Kan ik die nou vastplakken met plakband?

Er staat me bij dat dat niet mag, omdat dan de poststempel er afgeveegd kan worden (of misschien een andere reden :+ ), maar ik zou niet weten hoe ik die postzegel anders vast moet maken.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:54

Pritt stift?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:02

Ik las in een ander topic dat het paspoort van een paard altijd op de pensionstal moet zijn.Maar kan de eigenaar van de stal dan niet het paard stiekem verkopen als hij kwaad wil.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:05

Volgens mij mag plakband gewoon :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 14:13

Britta31 schreef:
Ik las in een ander topic dat het paspoort van een paard altijd op de pensionstal moet zijn.Maar kan de eigenaar van de stal dan niet het paard stiekem verkopen als hij kwaad wil.

Ja, als maar dat kan in het illegale circuit zonder chip controle ook wel zonder paspoort.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:24

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik heb een postzegel die niet meer plakt. Kan ik die nou vastplakken met plakband?

Er staat me bij dat dat niet mag, omdat dan de poststempel er afgeveegd kan worden (of misschien een andere reden :+ ), maar ik zou niet weten hoe ik die postzegel anders vast moet maken.

Gewoon normale lijm? Dat doen wij ook wel eens bij eigenwijze niet-plakkers :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:36

Ik heb geen gewone lijm en heb ook wel eens postzegels met plakband extra vast gezet. Nooit wat van gehoord van de ontvanger oid.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:22

Wat is een fatsoenlijk max bedrag om uit te geven aan reparaties aan een bijna 20-jaar oude auto? Ik ben een beetje gehecht geraakt en m'n auto en kan echt niet meer rationeel nadenken :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:44

Als het meer kost dan de auto waard is?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:58

Piekosjj schreef:
Wat is een fatsoenlijk max bedrag om uit te geven aan reparaties aan een bijna 20-jaar oude auto? Ik ben een beetje gehecht geraakt en m'n auto en kan echt niet meer rationeel nadenken :')

Ik zeg niks. :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 17:00

Piekosjj schreef:

Tsja... dan is het altijd, wat heb je er voor over. Een 20 jarige niet bijzondere auto is al snel een reparatie duur.
Maar als je er blij mee bent? Waarom niet?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:07

Zoveel als dat jij het waard vindt...

Kun je per direct een andere auto kopen als je het te duur vindt? Hoe lang gaat hij nog mee kunnen na zo'n reparatie? Ben je er aan toe om afscheid te nemen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:11

Piekosjj schreef:

Op basis van deze informatie is er niet echt een zinnig antwoord op te geven. Als de reparatie bestaat uit een paar nieuwe ruitenwissers of een lampje vervangen, dan kan het uit. Maar als het een reparatie van een paar honderd euro is, dan is het ook de vraag hoe de rest van de toestand van de auto is. Heb je na deze reparatie vrij grote zekerheid dat je er nog een paar jaar mee kan rijden, dan kan je dat doen. Maar als er meerdere punten zijn van twijfelachtige kwaliteit, en de verwachting is dat je over 6-12 maanden weer (flinke) kosten moet maken om het ding op de weg te houden, dan kan je het bedrag van de reparatie beter bij de aankoop van een jongere auto leggen.

Britta31 schreef:
Als het meer kost dan de auto waard is?
Dit sowieso. Dan is de auto total-loss.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:09

Is de auto verder betrouwbaar geweest tot nu toe?
Zijn er aanwijzingen dat er binnen een jaar verdere grotere reparaties nodig zijn?
Rijdt hij op lpg, cng of elektrisch?
Bevalt hij qua maat en wegstijl?

Als je volgende auto met een jaar 1200 euro minder waard wordt en je huidige auto maar 100 euro minder waard wordt in datzelfde jaar na repareren. Dan is je budget, mits de verwachting is dat de auto geen verdere reparaties nodig heeft, 1100 euro als je geen emotie erin legt.

Een nieuwere auto heeft nu eenmaal meer afschrijving.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:44

Sja qua milieu is het mss wel eens tijd om afscheid te nemen? Twintig is een mooie leeftijd :j

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:56

Kan je ongeveer vanaf de buitenkant of via testjes weten of een ledemaat of in dit geval een vinger een klein breukje kan hebben zonder röntgenfoto?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 19:59

Justme_Lisaa schreef:
Kan je ongeveer vanaf de buitenkant of via testjes weten of een ledemaat of in dit geval een vinger een klein breukje kan hebben zonder röntgenfoto?

Bij de mijne kwam ik er achter dat het heel erg tintelde als ik met die vinger vanaf het topje ergens op drukte :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:07

Justme_Lisaa schreef:
Zachtjes tegen de voorkant tikken. :P