Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fleurtjeuh schreef:Kookaburra schreef:Niet iets wat ik mij afvraag maar wat ik best verwonderlijk vindt.
Als je een voetbalstadion vol hebt met 30.000 toeschouwers. Dan beleven die 30.000 toeschouwers het allemaal op een andere manier. Niemand ziet precies hetzelfde, ervaart het hetzelfde en denkt hetzelfde. Dat is best bijzonder!
Daar is een woord voor!
Sonder: de realisatie dat elke voorbijganger een leven heeft dat net zo dynamisch en complex als dat van jou.
fleurtjeuh schreef:Ik vind zowiezo de waarneming van kleuren heel interessant.
We weten dat gras groen is, de zon geel, de lucht blauw en bakstenen rood.
Maar zie ik de kleuren hetzelfde als iemand anders. Is de waargenomen kleur hetzelfde?
Palmera schreef:Of überhaupt mensen die zonder zonnebril lopen als de zon schijnt. Hoe dan?!fleurtjeuh schreef:Ik vind zowiezo de waarneming van kleuren heel interessant.
We weten dat gras groen is, de zon geel, de lucht blauw en bakstenen rood.
Maar zie ik de kleuren hetzelfde als iemand anders. Is de waargenomen kleur hetzelfde?
Dat denk ik niet. Neem een witgeverfde muur waar de zin op schijnt:
Ik grijp direct naar mijn zonnebril, dat helse licht kan ik niet aan. Een ander zit naast me met hetzelfde uitzicht en zonder problemen.
Felle kleuren, fluoriscerende sportkleding, gaat heen ermee. "Die zie je tenminste goed" zegt de één. En ik rij hem alsnog bijna aan omdat ik verblind ben door een knalroze vlek.
Indy_Mouse_9 schreef:Ik heb een postzegel die niet meer plakt. Kan ik die nou vastplakken met plakband?
Er staat me bij dat dat niet mag, omdat dan de poststempel er afgeveegd kan worden (of misschien een andere reden), maar ik zou niet weten hoe ik die postzegel anders vast moet maken.
Piekosjj schreef:Wat is een fatsoenlijk max bedrag om uit te geven aan reparaties aan een bijna 20-jaar oude auto? Ik ben een beetje gehecht geraakt en m'n auto en kan echt niet meer rationeel nadenken
Piekosjj schreef:Wat is een fatsoenlijk max bedrag om uit te geven aan reparaties aan een bijna 20-jaar oude auto? Ik ben een beetje gehecht geraakt en m'n auto en kan echt niet meer rationeel nadenken
Britta31 schreef:Dit sowieso. Dan is de auto total-loss.Als het meer kost dan de auto waard is?