Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:19

Dank jullie wel allemaal! De opluchting is immens. Wij zaten en zitten natuurlijk vol in de verbouwingen en dan ga je toch afvragen: Verbouwen wij nog voor ons zelf of voor een ander… Maar wij verbouwen dus voor ons zelf *\%/* Ons plekje blijft ons plekje :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:28

Heerlijk hoor.

Ik hoop eigenlijk door terug de financiële administratie in te gaan dat ik ooit in de toekomst een huisje kan kopen. Maar ook meer uren weer kan werken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:36

Gefeliciteerd Moestuin. Eindelijk zit het eens mee bij jullie *\%/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:21

Ik ben zo blij voor jullie moestuin!!! Wat heerlijk dat het nu eindelijk rond is en dat jullie eindelijk een thuis kunnen gaan maken <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:42

Wij hebben besloten dit jaar (als je de schoolkalender aanhoud :') ) de varkens naar de slager te brengen. Het is zo druk hier en de spanning moet er even af. Ook met melken zijn wij voorlopig gestopt. De geiten zijn drachtig en ze begonnen al zelf droog te komen, dus daar hebben wij niet verder mee aangeklooid.

Afbeelding

Verder hebben wij een maand terug een swifter ooi aangekocht/geruild. Zij is van eind mei, dus 6,5 maand nu en wat ik zie maakt mij blij! Echt een mooi dier.

Afbeelding

Hoe is het bij jullie? De vorst goed doorgekomen?
Tamary, heb jij nu nog een ander plekje gevonden?

Uitzicht aan de voorkant van ons huis. Hopen dit ooit nog te kunnen kopen maar vrees ervoor :')

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:02

Ik ga tandloos voor op het moment door het leven. Hopelijk word kunstgebit zo goed aangepast dat ik met kerst een beetje kan eten. :=

En voor de rest gaat alles zijn gang. Heb alleen ratten in de overdekte ren dus binnenkort zak cement regelen en maar even wat dicht gaan storten. Moet nu alleen nog even rustig aan doen. Moet alleen nog even uitzoeken hoe ik de kippennekken eraf krijg voor de hond. Heb het nu een keer geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar.

Hond vind kip erg lekker. Gelukkig voor de kippen dat hij blind is. _O- Met de katten gaat het ook goed met dat de hond bang is voor de katten. De kittens vind hij trouwens geweldig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:29

Helaas. Geen nieuw plekje, alles verkocht (meer weggegeven, maar soit). Soms zoals met paar dagen ijzel vindt ik het niet zo erg, en met wolf en 2x/dag er moeten zijn ivm 's nachts binnen willen hebben ook niet. Dat is funest op de langere termijn als je ze niet aan huis hebt. Rest van de tijd zou ik ze zo terug willen. Heb ook te weinig anders te doen, komt lijf niet ten goede.

Alleen nog konijnen over nu en 4 nesten liggen (9 weken, 4+weken en van dinsdag en woensdag) verwacht hoop op nog 2, maar die waren ook dinsdag uitgerekend en hun moeders zijn vrij stipt op de 30dagen. Totaal 20 jongen dus op dit moment

Een opvolger ram is cryptorchid dus voor de vriezer (deed ook niks met voedster maand geleden). Halfbroer in gedachten uit oudste nest om die te vervangen, maar in andere moederlijn en die mag dan weer een zoon leveren om die moederlijn te dekken. Er van uitgaande dat de andere 3 rammen gewoon vruchtbaar zijn/blijven, kan ik dan binnen het beschikbare bestand fokken, al zal ik wel rustig blijven kijken naar misschien rammetje voor vers bloed af en toe.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 04:00

Oooh heerlijk Moestuin! Wat een super nieuws!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:28

Beste wensen ook hier voor iedereen :) Op maar veel moestuin-, fruitboom-, en dierenplezier dit jaar!

Ik heb gelijk ook een vraag, ben benieuwd naar jullie mening. Ik heb net een boel bramen gesnoeid/verwijderd. Krengen zijn wild, overwoekeren alles en ook niet echt lekker. Ik wil er vanaf, maar ze zijn wijdverspreid en de wortelkluiten zitten ook rondom een hek, dus lastig te verwijderen.
Mijn tactiek is nu zoveel mogelijk boven en onder grond verwijderen en verwijderd houden. Maar eigenlijk wil ik er iets anders planten. Liefst iets van frambozen oid. Ook woekeraars maar een stuk lekkerder! Kan ik die er gewoon tussenplaatsen en hopen dat ze het gaan winnen van de bramen, of maak ik het mezelf dan erg moeilijk met alles wat door elkaar groeit en kan ik beter wachten tot ik de bramen overmeesterd heb?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:21

Ik zou zelf de frambozen er vast tussen zetten, maar of dat wijsheid is, is een ander verhaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:30

Ik zou de bramen zo veel mogelijk uit trekken, goed wat karton er op met een erg dikke laag mulch en daar in het najaar frambozen tussen zetten. Tussendoor wel de bramen blijven weghalen. Dat gaat al veel doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:31

Gelukkig Nieuwjaar.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:15

Op de valreep nog Gelukkig Nieuwjaar allemaal!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:26

Goede tip van het karton! Zoiets kan ik wel proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:07

Wie heeft er hier een multifunctioneel snijmachine? Mijn broodsnijder heeft het begeven. Ik zoek iets waarmee ik dagelijks brood kan snijden maar ook gedroogd, gerookt en gekookt vlees (beleg)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:04

Zou even kijken naar vlees snijmachines, je hebt ze ook wel in een goedkopere versie als dat je vindt bij een slager of horeca gelegenheid. Die dingen kunnen prima brood snijden en groenten, en natuurlijk vlees. We hebben zelf een hele oude Berkel, misschien dat je ergens wat op de kop kan tikken, er gaan nu zoveel bedrijven failliet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:02

Berkel is echt mijn droom <3 Maar ze gaan helaas nog voor redelijk wat geld.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:17

Hoe is het bij iedereen hier? Al vol in de planningen voor moestuinen enz?

Hier begint mijn moestuinplan vorm te krijgen. Ik wil dit jaar weer wat uitbreiden, heb een stukje op het oog om erbij te nemen maar dat is in het tuin gedeelte waar de kippen lopen dus ik moet even kijken hoe ik dat een beetje makkelijk afgezet ga krijgen.

Verder nog altijd druk bezig met mijn onderzoek en planningen voor geiten.
Nu loop ik alleen toch een beetje vast bij het stukje dekbok.

Ik lees veel dat ze erg stinken, zie sommige youtubers ook echt alergisch lijken om in de buurt van hun bok te komen terwijl andere er gewoon mee knuffelen.
Ik vraag dit omdat ik denk ik op het moment het meeste nijg naar de Nubian geit maar die zijn er eigenlijk niet zoveel hier waardoor het dekken misschien wat lastig word en ik kan zo ook niks vinden over zeg maar een bok huren voor een tijdje voor het dekken en hem daarna weer naar huis brengen (buiten dat, dat allemaal op een 200km ook zit). Ik zit dus mijzelf af te vragen of het niet handiger gaat zijn een bok aan te schaffen ook meteen.

Kwa stank. Ik denk dat ik bij onze grote weide wel een goed plekje voor hem zou kunnen maken kwa schuil gelegenheden ook enz. Hij is dan 1 km van huis weg. Dat zou kwa geur dan goed zijn maar ik vind dat ook wel weer sneu dus ik vraag mij af of ze echt zo erg zijn om dicht bij huis te hebben.

En dan daarnaast is het dan aan te raden een jonge bok te kopen of juist al 1 die al ervaring heeft?

Alvast weer super bedankt voor alle tips :D :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:14

Zeker aan het plannen! Zaden zijn besteld en daarna ga ik even een schema maken met wat wanneer gezaaid moet worden en of dat dan buiten of binnen is.

De bedden zelf zijn alleen nog niet af. Ik heb 1 bed afgekregen en nu ligt er al een hele tijd een flinke bult sneeuw op. Dus zodra dat weg is maken we de andere bedden erbij.

Hetzelfde probleem met project kippenhok. De fundering is ingesneeuwd dus we kunnen niet bouwen.

Ik heb geen ervaring met geiten of bokken, sorry!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:11

Je wil een bok niet alleen houden en continue bij je dames ook niet (eigen dochters (te jong) zwanger en niet alle bokken willen hun dames delen met mens). Dat wordt dus en een geschikt dekdier en een hamel (dat kan ook een dwerggeit zijn, let alleen even op : of beide wel hoorns of beide geen).
Let wel op dat je als je een eigen dekbok koopt je jezelf niet in een hoek fokt qua nakomelingen, kleine aantallen dieren zit je snel met alles is familie van elkaar.
Je kan de gok nemen en 2-3 al gedekte (en gescande) dames kiezen die 2e of 3e x aflammeren en die meerlingen gekregen hebben (en de ouders ook uit meerling dus 2-3 worpen afkomstig zijn), als die onverwant zijn en door onverwante bokken gedekt heb je redelijk kans op zeker 1 bokje om als dekdier aan te houden.

Qua geiten is ook kleiner makkelijker hanteerbaar in veel opzichten, maar ook wat wordt er aangeboden en wat is voor jouw makkelijk vervoerbaar (nieuwe dieren, maar ook evacuatie ivm brand)? Naast ruimte, aantallen (kuddedier, dus graag 3+ dieren en baby's tellen niet mee voor de volwassenen incl.wat doe je ivm melken? afspenen? in de nacht scheiden? Waar gaan de kids naar toe en hoe oud? Vriezer, verkoop slacht/grasmaaier elders?) Is er ook nog een factor hoe groot en dus hoe hanteerbaar zijn ze als ze nee zeggen. Mijn voorkeur gaat uit naar kleiner, maar wat meer dieren die makkelijker passen in een stal, wat tussen wolf en raar weer ook een relevante factor aan het worden is.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:19

Dankje! hier heb ik heel veel aan. Inderdaad een dekbok alleen word het hem niet, dus inderdaad samen met een hamel.
Kwa ras nijg ik nu erg naar de angelo-nubian, waarom?
- ik kan ze binnen 150 km kopen,
- het uiterlijk en karakter staat mij aan,
- hoeveelheid melk maar ook de mogelijkheid voor vlees

Nigeriaanse dwerggeit staat ook hoog vanwege inderdaad dat ze kleiner zijn dus handzamer. Maar ik kan hier eigenlijk amper geitjes van vinden te koop.
Hier in Frankrijk op "marktplaats" zie ik wel veel dwerggeitjes maar die zijn allemaal rasloos en dat staat mij niet echt aan met het oog op melk.

Mijn idee is dan dus 3 geiten, 1 bok en een hamel om mee te beginnen.
De kids wil ik zo veel mogelijk bij moeders laten en ze dan als ik ga melken ze in de nachten te scheiden. Zo gauw ze echt afgespeend kunnen worden gaat het jonge spul naar de grote wei. Bokjes die hier geboren worden zijn bedoeld voor de vriezer tenzij ik ze kan verkopen voor een fatsoenlijk bedrag, ik ga niet aan koopjes doen om er vanaf te komen.

Jouw idee van drachtige dames kopen heb ik ook aan zitten denken. Dat maakt het 1e jaar wat makkelijker kwa dekken enz.

Judith, lastig die sneeuw op zo'n momenten ja! :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:51

NL moderne rasstandaard dwerggeit is inmiddels verworden tot een anorexische knakworst die niet eens genoeg melk produceerd voor de eigen baby's. Kijk dus liever naar die klassieke "propjes" die probleemloos 2-3 kids 6 maanden aan de spenen gehad hebben. Ras is misschien interessant als er goede markt voor is waar je inderdaad ook verkocht krijgt, maar zeker als je op zoek bent naar een basis voor wat specifieks waar niet echt meer op geselecteerd wordt (want die dwerggeiten waren melk en vleesgeiten ooit), dan begin je met zo goed mogelijk qua eigenschappen (gezond, vruchtbaar, meerlingen, makkelijk aflammeren en genoeg melk er voor bij goede conditie) en fok vandaar uit verder naar wat je wil. Als je echt goede melkeigenschappen dekbokken wil qua dwerg, dan zal je een amerikaanse fokker zo gek moeten krijgen om naar je te verkopen (incl. dus hele importcircus naar Europa toe) en dat is een kostbare gok als je nog niet eens weet hoe goed je dames zijn.
Qua verkoop zal je een kleintje ook eerder kwijt raken, al leveren ze minder op, ze eten ook minder en dat is vaak ook de reden dat ze wel gekocht worden. Voor wat jij echt wil, zal je hoe dan ook een stuk fokselectie moeten toepassen, ook zgn. stamboek dieren met bewezen gebruikseigenschappen hoeven niet meteen perfect te zijn voor jouw situatie. Bijna eerder niet, productie vraagt vaak ook meer en specifieker voeren tenzij er echt geselecteerd is op sober en toch genoeg produceren. Aan de andere kant is een dier wat wat meer variatie kan hebben ook snel beter bestand tegen problemen en veranderingen van voer, wat een hoop kopzorgen scheelt. Optimaal produceren vraagt optimaal houden, voeren, etc. vaak zonder marge voor fouten (net als productie melkkoeien), en dat stelt hoge eisen aan jouw als eigenaar. Kies voor meer veerkracht, wat minder opbrengst en een stuk meer vergeving qua fouten. Verbetering kan je er in fokken en deels voeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:31

Mijn voorkeur zou uitgaan naar Nubische geiten, vooral vanwege het uiterlijk en karakter, en ze zijn goed voor de melk. Als het om het vlees zou gaan zou ik kijken naar de ouderwetse Boergeit.

Hier heb ik sinds eergister de broedmachine weer aangeslingerd. Wellicht wat vroeg in het seizoen, maar we zullen zien of het lukt. Ik heb er nu 10 Orpington eieren in gelegd.

Vorig jaar had ik een stel Brahma's. Daarvan is nu helaas alleen nog 1 grote haan over (iemand interesse??)

qua moestuin nog niets gedaan en ook nog niet echt plannen. De knoflook komt goed op, maar dat is dan ook het enige wat er nu gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:51

Als het zo moeilijk is om in een bepaalde straal een geschikte dekbok te zoeken zou ik juist al niet voor dat ras gaan en eerder kijken naar kruisingen. De kans is gewoon te groot dat iedereen in dezelfde genenpoel zit te vissen door het kleine aanbod en het ergens wel nauw verwant is.

Verder ga ik juist helemaal niet mee in het verhaal van liever kleiner. Juist de kleintjes geraak je hier aan de straatstenen niet kwijt. Zelfs niet gratis. Je moet ook veel langer wachten voor er iets van vlees aan hangt. Onze geslachte geitenbokjes waren op 4 maand al 7 kilo opbrengst. Daar kun je al eens het werk voor doen.

Ik zou kiezen voor een middenmaat tot grotere maat kruising. Maar wel kruisingen tussen melksoorten. Dat je wel weet wat er achter zit. Bokken hou je gewoon tussen jou geiten. Dat gaat prima. Onze ervaring is dat als ze agressief zijn tussen de miekes ze dat even goed zijn met een gecastreerde bok erbij. Het gaat eerder over territorium dan de vrouwtjes. Eenmaal de hormonen gaan liggen zijn ze vaak ook veel beter te handelen. Om problemen te vermijden met inteelt (dochters dekken) verkoop/slacht je simpelweg jou bok als je bij de 3 maand selectie de keuze maakt om dochters te houden. Dan zijn ze echt nog niet vruchtbaar.

Qua stank: You love it our you hate it. Ons stoort het niet eerlijk gezegd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:54

Voor vlees en zelf slacht eerder juist klein (hanteerbaar en de vriezer kan die kg's aan qua invriezen). Qua vleesmarkt is geit zozo tot lastig om verkocht te krijgen, dan heb je eigenlijk al een koper nodig voordat je begint, maar dan zit je vast aan kunnen leveren en de aantallen die daar bij horen. En als honden of kattenvoer zal het niet veel anders zijn, samen met weer levergarantie kunnen geven. Kijk eerst naar wat je zelf kan gebruiken qua kg's en beschikbare ruimte. Daarna ben je beter af als je teveel kan verkopen voor fok/melken, vlees/hobby stelt minder eisen aan eigenschappen. Reken niet op een afzetmarkt en zeker niet voor inkomen/kostendekkend dieren houden.
Met 1-2 mensen krijg je 3-4 overschot dwerggeitjes nog wel op in een jaar, 3-4 nubische geiten niet zo makkelijk.