de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Wat fijn dat je wat ranken kan ophalen!

De hoeveelheid wijn per rank ligt helemaal aan hoe je hem laat groeien, en hoeveel mest en water en zon ze krijgen. We hadden vroeger thuis een druivenstruik die meters ver onder de carport groeide.. daar kwam een volle wasmand aan druiven vanaf elk jaar.
Ik heb bij mij eigen druiven wel eens 30 liter wijn van drie struikjes gehad.. maar ook wel eens 5 liter.

Ik had twee soorten; de Regent en de Leon Millot. De regent vond ik minder lekker, en groeide niet heel goed. De Leon Millot is heerlijk zoet en groeit enorm hard. Die wil ik verder stekken en uitplanten :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

Neonlight schreef:
Ik gebruik dus wel de paardenmest, pak het onderste van de mesthoop en dat is dan zwart en volledig gecomposteerd.
Prairy, die wijngaard is denk ik net over de grens? Daar ligt er in ieder geval ook nog eentje.

Soerendonk :)

Ik had in Frankrijk een hele mooie en lekkere grote Kousa en zaad van meegenomen, maar sukkel die ik ben, weet ik niet meer of de foto die ik genomen heb ook die cultivar was...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

Neonlight schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vind dat zo jammer dat dat in Nederland niet veel normaler is. In Albanië bijvoorbeeld heeft echt iedereen een wijngaard bij huis, plus een veldje met oa granaatappels, kaki's, moerbeien en vijgen

Dat is ook maar net waar in Albanië. Vaak voortkomend uit armoede en op het platteland. Tenminste, dat is wat ik een aantal jaar geleden hoorde van een Albanese collega die op het platteland geboren is (en met een hele familie in 1 huis woonde), en daarna naar de stad getrokken is om te studeren.

Nou kijk in centrum Tirana kan het niet maar bijv in Permet had ook bijna iedereen het, en dat was niet op het platteland. Ook in de bergen zag ik het overal, en bij restaurants. En ook in al het bewoonde gebied rond de luchthaven

8nnemiek schreef:
Niet alle fruit wordt hier goed rijp helaas.
We hebben een paar granaatappel bomen, maar die vruchten blijven veel te klein en vallen te vroeg eraf. De vijg had vorig jaar een redelijk goed jaar, maar de jaren ervoor werden die ook niet rijp. En onze kaki boom gaf veel vruchten, maar die bleven heel wrang van smaak. Die waren alleen te gebruiken in de jam.

We hebben wat citrusfruit binnen staan dat het goed doet, en een bananenboom die hopelijk ooit gaat bloeien.. maar buiten is het vooral het echte Nederlandse fruit waar we veel van kunnen eten.

Welke rassen granaatappel heb je staan? En welke rassen vijg en welke kaki? Want je moet wel rassen nemen die geschikt zijn voor Nederland, dan scheelt de helft

Prairy schreef:
Neonlight schreef:
Ik gebruik dus wel de paardenmest, pak het onderste van de mesthoop en dat is dan zwart en volledig gecomposteerd.
Prairy, die wijngaard is denk ik net over de grens? Daar ligt er in ieder geval ook nog eentje.

Soerendonk :)

Ik had in Frankrijk een hele mooie en lekkere grote Kousa en zaad van meegenomen, maar sukkel die ik ben, weet ik niet meer of de foto die ik genomen heb ook die cultivar was...

Dan ben je wel een sukkel ja :p Ik ook. Je denkt altijd ik onthou het wel. Niet dus. Je moet echt alles meteen overzichtelijk opschrijven zodat je het kunt terugvinden. Dat heb ik inmiddels wel geleerd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Mijn vijg is de Brown Turkey. Dat is de enige die geen vijgenwesp nodig heeft om bevrucht te worden, en volgens mij de meest bekende in Nederland.

De kaki weet ik niet meer, dat was ook een ras dat geschikt was voor koudere klimaten. Maar die boom is uiteindelijk dood gegaan.

De granaatappel heb ik opgekweekt uit zaden van een granaatappel uit de winkel.

Mijn Leon Millot druif is een franse druif, en die doet het hier juist fantastisch :))

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

Hier ga ik zachtjes aan ook met voorbereidingen beginnen voor de moestuin. Ik weet niet meer zeker of ik me hier al gemeld had, ik lees in ieder geval al een tijdje mee.

Afgelopen juni zijn we verhuisd naar een boerderijtje in Frankrijk. Hier achter het huis is een moestuin afgezet, die volgens ons al jaren niet meer gebruikt is.

Hier een foto van boven uit het huis genomen. Deze foto is ergens 2024 gemaakt als verkoop foto.
Afbeelding

Achter staat een kasje, waarvan de deur niet meer open en dicht gaat. De scharnieren zijn vast geroest. Maar verder is hij prima. Daarnaast staan van die bogen van een folie kas, maar dan zonder folie. We willen gaan kijken of die nog goed zijn en dan nieuwe folie erover. Maar ik denk dat 1 kas voor dit jaar genoeg is. Dit wordt mijn eerste jaar met een moestuin.

Verder staan er druiven, frambozen en bramen, heel erg veel bramen. Dat woekerd echt overal. We zijn al veel aan het snoeien geweest en ik hoop het een beetje in toom te kunnen houden.

De druif is door andere bomen en struiken heen gegroeid. Ik moet nog gaan kijken waar die vandaan komt. En die zal ook grondig gesnoeid moeten worden. Afgelopen zomer zaten er heel kleine trosjes mini druifjes aan. Maar doordat alles zo overwoekerd was, kregen de druiven ook geen licht.

Tijdens het onkruid weghalen in het vak aan de rechterkant zijn we al bosaardbeien tegen gekomen en enkele inie mini aardappelen (mn man vroeg heel flauw of dat nou "vergeten groenten" waren).
Het stuk aan de linkerkant is nu vooral gras.

Voor mij is het nu vooral bedenken hoe ik het ga indelen en hoe ik de grond vrij ga krijgen van gras en onkruid.
Ik wil niet te groot gaan beginnen, omdat het mijn eerste jaar is.
En dan kan ik kijken wat wel en niet werkt voor mij en op deze plek.
Ik heb er in ieder geval zin in.

In onze "tuin" hebben we nog 2 walnoten bomen staan en 2 kersen. Maar ik heb geen idee of het zoete kersen zijn of niet/ welk soort.
Toen we hier kwamen wonen waren alle kersen al aangevreten.

Verder heb ik een mesthoop/composthoop, die vul ik tot maart aan. Daarna begin ik aan de volgende hoop. Dit wil ik met 3 hopen gaan rouleren. Dus als het goed is hebben we vanaf volgend voorjaar eigengemaakte compost.

En ik wil denk ik binnenkort de kippen en de loopeenden in de moestuin laten lopen, tot ik daar echt ga zaaien/planten. Hopelijk scheelt dat met slakken in de moestuin.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

8nnemiek schreef:
Mijn vijg is de Brown Turkey. Dat is de enige die geen vijgenwesp nodig heeft om bevrucht te worden, en volgens mij de meest bekende in Nederland.

De kaki weet ik niet meer, dat was ook een ras dat geschikt was voor koudere klimaten. Maar die boom is uiteindelijk dood gegaan.

De granaatappel heb ik opgekweekt uit zaden van een granaatappel uit de winkel.

Mijn Leon Millot druif is een franse druif, en die doet het hier juist fantastisch :))

Je loopt een tikkeltje achter met de info denk ik. Al was er een vijgenwesp, dan is dat alleen voor de tweede oogst nuttig. En die rijpt heel vaak in Nederland helemaal niet af. Dus je mikt in eerste instantie op de breba oogst. Er zijn suuuuuuperveel rassen die dat prima geven in Nederland.
Kaki is in het verleden ook flink mis gegaan qua verkoop. Zolang de boom niet doodging was het prima zegmaar. Maar die kaki's zijn helemaal niet lekker en rijpen niet af en blijven wrang. Tipo enzo hebben we het dan onder andere over. Er zijn veel betere rassen en inmiddels is de kennis daarover ook wat algemener beschikbaar geworden.
Dat de granaatappel een moeilijk verhaal is snap ik wel, de granaatappels uit de winkel komen niet uit Nederland dus dan is de soort waarschijnlijk ook niet geschikt voor het Nederlandse klimaat. Dat de boom blijft leven betekent niet dat de vruchten blijven hangen of gaan rijpen.
Voor eigenlijk alle fruit wat in Nederland op het randje is, moet je rassen kiezen die goed winterhard zijn (dat is vaak nog niet eens het probleem) maar idealiter ook laat bloeien en vroeg rijpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

TinkerTreas schreef:
Hier ga ik zachtjes aan ook met voorbereidingen beginnen voor de moestuin. Ik weet niet meer zeker of ik me hier al gemeld had, ik lees in ieder geval al een tijdje mee.

Afgelopen juni zijn we verhuisd naar een boerderijtje in Frankrijk. Hier achter het huis is een moestuin afgezet, die volgens ons al jaren niet meer gebruikt is.

Hier een foto van boven uit het huis genomen. Deze foto is ergens 2024 gemaakt als verkoop foto.
[ Afbeelding ]

Achter staat een kasje, waarvan de deur niet meer open en dicht gaat. De scharnieren zijn vast geroest. Maar verder is hij prima. Daarnaast staan van die bogen van een folie kas, maar dan zonder folie. We willen gaan kijken of die nog goed zijn en dan nieuwe folie erover. Maar ik denk dat 1 kas voor dit jaar genoeg is. Dit wordt mijn eerste jaar met een moestuin.

Verder staan er druiven, frambozen en bramen, heel erg veel bramen. Dat woekerd echt overal. We zijn al veel aan het snoeien geweest en ik hoop het een beetje in toom te kunnen houden.

De druif is door andere bomen en struiken heen gegroeid. Ik moet nog gaan kijken waar die vandaan komt. En die zal ook grondig gesnoeid moeten worden. Afgelopen zomer zaten er heel kleine trosjes mini druifjes aan. Maar doordat alles zo overwoekerd was, kregen de druiven ook geen licht.

Tijdens het onkruid weghalen in het vak aan de rechterkant zijn we al bosaardbeien tegen gekomen en enkele inie mini aardappelen (mn man vroeg heel flauw of dat nou "vergeten groenten" waren).
Het stuk aan de linkerkant is nu vooral gras.

Voor mij is het nu vooral bedenken hoe ik het ga indelen en hoe ik de grond vrij ga krijgen van gras en onkruid.
Ik wil niet te groot gaan beginnen, omdat het mijn eerste jaar is.
En dan kan ik kijken wat wel en niet werkt voor mij en op deze plek.
Ik heb er in ieder geval zin in.

In onze "tuin" hebben we nog 2 walnoten bomen staan en 2 kersen. Maar ik heb geen idee of het zoete kersen zijn of niet/ welk soort.
Toen we hier kwamen wonen waren alle kersen al aangevreten.

Verder heb ik een mesthoop/composthoop, die vul ik tot maart aan. Daarna begin ik aan de volgende hoop. Dit wil ik met 3 hopen gaan rouleren. Dus als het goed is hebben we vanaf volgend voorjaar eigengemaakte compost.

En ik wil denk ik binnenkort de kippen en de loopeenden in de moestuin laten lopen, tot ik daar echt ga zaaien/planten. Hopelijk scheelt dat met slakken in de moestuin.

Wat een mooi perceel heb je!

De makkelijkste manier om van het gras af te komen op de plek waar je de moestuin wil is eventueel even maaien en dan een groot, zwart zeil erover de hele winter. Als je dat nu nog doet dan komt er een mooi stuk grond onder vandaan in het voorjaar. Het gras gaat dood, onkruidzaden kiemen en gaan ook dood, en dan kun je er heel makkelijk met een frees doorheen of met de hand alles onder spitten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

8nnemiek schreef:

Dat is niet helemaal waar. Er zijn heel veel rassen die geen vijgenwesp nodig hebben voor vruchten. Ik heb er hier meer dan 30 staan... :o

Leuk project TinkerTraes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Dorine92 schreef:
Je loopt een tikkeltje achter met de info denk ik. Al was er een vijgenwesp, dan is dat alleen voor de tweede oogst nuttig. En die rijpt heel vaak in Nederland helemaal niet af. Dus je mikt in eerste instantie op de breba oogst. Er zijn suuuuuuperveel rassen die dat prima geven in Nederland.
Kaki is in het verleden ook flink mis gegaan qua verkoop. Zolang de boom niet doodging was het prima zegmaar. Maar die kaki's zijn helemaal niet lekker en rijpen niet af en blijven wrang. Tipo enzo hebben we het dan onder andere over. Er zijn veel betere rassen en inmiddels is de kennis daarover ook wat algemener beschikbaar geworden.
Dat de granaatappel een moeilijk verhaal is snap ik wel, de granaatappels uit de winkel komen niet uit Nederland dus dan is de soort waarschijnlijk ook niet geschikt voor het Nederlandse klimaat. Dat de boom blijft leven betekent niet dat de vruchten blijven hangen of gaan rijpen.
Voor eigenlijk alle fruit wat in Nederland op het randje is, moet je rassen kiezen die goed winterhard zijn (dat is vaak nog niet eens het probleem) maar idealiter ook laat bloeien en vroeg rijpen.

De vijg heb ik al járen inderdaad, destijds waren er niet of nauwelijks andere vijgen te koop hier, en werd inderdaad gezegd dat andere rassen hier geen vruchten zouden geven. Maar de brown turkey is toch gewoon winterhard en geschikt voor ons klimaat.
Het zijn hier meestal de knoppen die in de herfst al eraan zitten en de winter overleven, die grote, eetbare vijgen geven. De knoppen die in het voorjaar ontstaan rijpen meestal niet af hier.

Kaki's vind ik sowieso niet lekker, dus ik vind het niet zo erg dat die boom dood is.
Een granaatappel zou ik nog wel eens willen planten, maar bomen uit het tuincentrum zijn onbetaalbaar, dus ik houd het maar bij mijn zelf gezaaide boompjes, voor de sier :)) Ze geven echt mooie bloemen!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Die tip met dat zeil is wel een goeie. Een tuinfrees hebben we.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

En als je in het voorjaar het zeil er af haalt, freezen, 2 weken het onkruid laten opkomen, schoffelen en dan zaaien of zelfs voorgezaaide plantje er in doen. Dan hebben de gewenste plantjes voorsprong op de volgende onkruid ronde.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

8nnemiek schreef:
De vijg heb ik al járen inderdaad, destijds waren er niet of nauwelijks andere vijgen te koop hier, en werd inderdaad gezegd dat andere rassen hier geen vruchten zouden geven. Maar de brown turkey is toch gewoon winterhard en geschikt voor ons klimaat.
Het zijn hier meestal de knoppen die in de herfst al eraan zitten en de winter overleven, die grote, eetbare vijgen geven. De knoppen die in het voorjaar ontstaan rijpen meestal niet af hier.

Kaki's vind ik sowieso niet lekker, dus ik vind het niet zo erg dat die boom dood is.
Een granaatappel zou ik nog wel eens willen planten, maar bomen uit het tuincentrum zijn onbetaalbaar, dus ik houd het maar bij mijn zelf gezaaide boompjes, voor de sier :)) Ze geven echt mooie bloemen!

Ja en de ellende is dat de ene Brown Turkey de andere niet is. Soms worden ze gezaaid, en zelfs van gestekte zijn er verschillende in omloop. Heel vervelend want dan weet je nooit of je de goede hebt.
Hoe kan je nou kaki's niet lekker vinden :oo
Heb je ooit wel eens een goede rijpe geproefd dan?
Tuincentrum is idd altijd duur. Ik bestel het meeste online of koop bij vakidioten in Nederland en België

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:43

Haha ja, ik heb rijpe kaki’s geproefd, maar ik vind er weinig aan :+

Afgelopen jaar had ik best een goede vijgenoogst. Toen hadden we al vroeg goed weer dacht ik, toch?
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat hij dit jaar doet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

Die zien er lekker uit inderdaad. Ja het was een fantastisch fruitjaar afgelopen jaar.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Ik heb net 16 druivenranken (2 rassen, elk 8)voorzien van een label! Zaterdag ophalen. De eigenaar vertelde al dat er nog meer eetbare planten de tuin uit moeten. Zoals een mooie grote vijg. Dus ik ga vragen of ik daar in ieder geval stekken van mag knippen. Ik ben helemaal blij nu! Het zijn echt mooie planten. Nu maar hopen dat ze het verhuizen overleven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

Wat een mazzel zeg.
Waarom niet de hele vijg meenemen? Dan heb je al heel snel oogst

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:54

Dag mensen. Ik kom graag mee praten en hopelijk een heleboel leren.
Ik heb altijd standaard wat tomaten buiten staan.
Dit jaar heb ik een standaard met bakken erin om ook eens wat anders te proberen.
Mijn grote droom is een echte kas, maar daar moet ik tzt een keer tegenaan lopen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Die vijg gaat vermoedelijk een rotklus zijn om er uit te halen en ik zou ook niet weten hoe ik hem moet vervoeren... We hebben maar een kleine personenauto. Maar ja, het is verleidelijk.

Wonkeydonkey, natuurlijk! Welkom. Wat voor tomaten kweek je dan bij voorkeur?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:27

Ah geen paardentrailer?
Ik ook niet meer hoor. Moet komend weekend wat oudere kiwi en kiwibes gaan ophalen en moet daarvoor de aanhanger van mn vader lenen. Zie er nu al tegenop maargoed het kan maar in de grond staan volgende week. Daar kijk ik erg naar uit. Dat het klaar is zegmaar. Niet het proces zelf :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Malenka, mooi dat je zoveel druiven hebt kunnen krijgen. Zou leuk zijn als de vijg ook gaat lukken.

TinkerTreas, mooi stukje grond! Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen, hou je ons op de hoogte? De tip van het zeil is een hele goede tip. :j

Prairy, die in Soerendonk ken ik niet, kom alleen maar bij de eerste huizen daar ook om vlees te halen bij Ras. :)) In Hamont Achel ligt ook nog een wijngaard. :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Oh cool. Ras? Die ken ik zo niet. Maar ik woon er ook pas bijna 8 jaar natuurlijk :') Echt zó niet bekend met mijn omgeving _O-

Kaki vind ik ook echt niks aan, in Portugal geproefd en afgeschreven :+

Malenka dat klinkt als een hele mooie score!!! En vijgen stekken groeien snel zat.

Ik heb hier ook Brown Turkey in overvloed. Heb ook Panache en Diamond geloof ik, maar nog geen oogst van gehad. Die staan nu lekker in een dikke wollen jas ingepakt :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:59

Prairy schreef:
Oh cool. Ras? Die ken ik zo niet. Maar ik woon er ook pas bijna 8 jaar natuurlijk :') Echt zó niet bekend met mijn omgeving _O-

Kaki vind ik ook echt niks aan, in Portugal geproefd en afgeschreven :+

Malenka dat klinkt als een hele mooie score!!! En vijgen stekken groeien snel zat.

Ik heb hier ook Brown Turkey in overvloed. Heb ook Panache en Diamond geloof ik, maar nog geen oogst van gehad. Die staan nu lekker in een dikke wollen jas ingepakt :P

Ongelooflijk jullie kakibarbaren allemaal :')
Inpakken doe ik niet aan. Alles moet zich maar redden en anders is er plek voor wat anders

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

Niet eetbaar, maar ik stel toch de vraag even hier omdat ik weet dat hier veel kennis zit.

Ik heb nog 1 of 2 haagbeuk struiken nodig om mijn heg weer helemaal dicht te krijgen.
Nu zijn er regelmatig van die acties dat je bomen of struiken kan ophalen die uit het bos gekomen zijn met onderhoud.
Ik zoek zo'n soort actie maar weet niet meer welke organisaties dat doen.
Omgeving Assen Groningen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:48

MeerBomen doet dat.