Bijzondere babynamen deel IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AngeliqueB

Re: Bijzondere babynamen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:05

Toen wij trouwden kon mijn man nog niet mijn achternaam aannemen, 20 jaar geleden. Hij heet Jansen en daar zijn er zat van! Toen er eindelijk een kindje kwam, hebben we dus besloten dat hij mijn achternaam kreeg. Mijn man zou alsnog zijn naam kunnen wijzigen, maar dat heeft geen noodzaak, het was mooi geweest met het trouwen, nu hoeft het niet meer.
Het enige wat we nu tegen komen is dat mensen denken dat hij hun stiefvader is! Krijg je de vraag: hoe lang zijn jullie samen? 20 jaar, en dan zie je ze naar mijn kinderen kijken die echt jonger zijn dan dat >;) := :o?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:20

Das toch niet gek dat mensen dat denken. . T is nl. vrij standaard dat de naam van de vader wordt aangenomen. . Als de kinderen een andere achternaam hebben dan hem zijn ze 9 vd 10 niet van hem. Dus dit zal je nog wel de rest van jullie leven mogen uitleggen. :D

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:33

Nu ben ik nieuwsgierig naar jullie achternamen. :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:52

Ja, dat zou ik dan ook hebben als de man een andere achternaam zou hebben dan de rest. Juist omdat het zo standaard is dat de achternaam van de man gebruikt wordt. De enige reden om te trouwen zou voor mij zijn als je allemaal dezelfde achternaam hebt :D En dat doe je dan met zo'n regeling weer anders.

Jansen vind ik eigenlijk een normale naam en zou ik dan ook gewoon overnemen van mijn man, ondanks dat die veelvoorkomend is.
Een "schaam"naam zou bij mij discussiepunt zijn, maar je krenkt vaak een hoop "trots".

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:16

over "trots" krenken gesproken, wat een drama was het hier toen de schoonfamilie te horen kreeg dat onze zoon mijn achternaam zou krijgen :x
Wij zijn niet getrouwd en als ik ooit met hem zou trouwens zou ik zeker zijn achternaam niet aannemen dit omdat zijn achternaam ontzettend lelijk is. En wij hebben samen besloten dat we onze kinderen die naam ook niet willen meegeven. Als ze 18 zijn en ze willen de naam alsnog dan is dat prima maar zolang ze klein en weerloos zijn hebben ze mijn naam. En ja als kinderen willen pesten doen ze dat wel maar ik ga mijn kind geen sticker "pest mij" op zijn voorhoofd plakken.
Schoot nogal in het verkeerde keelgat bij de schoonfamilie....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:51

Precies Van, er is nog een hoop oud-zeer op statusgebied betreft. Ik zou het denk ik ook alleen doen als je, zoals jij zegt, bij voorbaat al problemen verwacht met een naam.

Maar ja, dat is nou eenmaal met namen als "de Pijper" etc. Dat hadden wij vroeger ook. Werd er "Pijpertje" geroepen naar dat meisje... Zó sneu terwijl er eigenlijk niks mis mee is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:04

Wij hebben heel bewust nu al mensen ingelicht, dat ze niet straks naar het geboortekaartje kijken en denken :? :? :? Reacties allen positief en vooral begrip voor haha. Heb tijdens het kraambed vast niet de zin om dan uit te leggen dus dan maar vooraf :)

En hele leven uitleggen, tja... Met al die samengestelde gezinnen overal en dat het normaler is om als vrouw ook je eigen achternaam aan te houden valt het niet zo op. Ik heb dezelfde achternaam als mijn vader, maar toch denken mensen dat ik van de tweede leg ben :') dus mensen denken altijd wat haha

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:05

Hier was het ook vooral schoonloeder (uhm moeder O:)) die er een groot probleem van maakte, terwijl ze zelf een hekel heeft aan haar schoonouders waar de naam vandaan komt 8)7
En schoonvader "ik ben er nooit mee gepest hoor!"... nee hij is opgegroeid op een eiland waar de naam heel normaal is, vriendlief die op het vasteland is opgegroeid is er wel degelijk mee gepest.
Als mensen mijn vriend zijn naam zien staan(hij heeft er ook nog zo'n mooie passende voornaam bij ahum..) moeten ze altijd grinniken terwijl ze mijn vriend zelf misschien nog nooit gezien hebben, dat wil ik niet voor mijn kind.

Ik had op het geboortekaartje alleen de voornaam staan trouwens. Ik denk zelfs dat veel van mijn schoonfamilie het niet eens weten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:11

Van, precies hetzelfde hier :j

Geboortekaartje alleen voornaam wil mijn man ook, maar ik heb zelf niet veel zin om post te ontvangen met die achternaam van hem. Heb niet voor niets mijn eigen achternaam aangehouden; bij ons huwelijk kwamen (logisch) kaartjes gericht en dhr en mw met zijn achternaam. Maar toen had ik geen last van hormonen hahaha
Dus daar zijn wij nog niet over uit haha

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:23

wat er op een kaartje staat maakt ik mij niet druk om, lekker handig ook wel weet ik direct dat het van de schoonfamilie is
van mijn schoonouders krijg ik nu kaartjes met daarop: vriend + zijn achternaam en daaronder ik en zoon met onze achternaam _O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:28

Hahahahaha, ze doen het erom :')

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:34

Juist omdat Jansen zo'n veel voorkomende naam is, en de mijne niet hebben we hiervoor gekozen. Ik heb nooit Jansen willen heten, waarom ons kind dan wel?
Op het geboortekaartje (en bij onze adoptiekinderen: aankomstkaartje) staan alle namen: voornamen en achternaam, om idd verwarring te voorkomen.
Ik vind het bij kaartjes zonder achternaam en ongetrouwde mensen juist niet duidelijk hoe het kind heet! Ik verwacht dan moeders achternaam ivm het samenwonen en niet getrouwd zijn.

Eigenlijk is het toch logischer om moeder te vernoemen: van haar weet je zeker (meestal dan, wij hebben ook geadopteerd, das weer heel anders!) dat ze biologisch verwant zijn....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:36

Nou dat is zo'n 2000 jaar niet 'logisch'. Misschien juist omdat de moeder 'bekend' is.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:45

Ik word hier nu echt retenieuwsgierig naar alle achternamen :=....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:09

Roeby, leverde een mooie verwarring op toen ze in het ziekenhuis mijn naam moesten noteren. :')
'mevrouw, hoe heet ze?'
'Loraine Roeby'
'en wat is haar achternaam?'
'Roeby'
'oh, Loraine Ruby Roeby?'
'nee, Loraine Roeby'
:')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:20

:') t is goedgekomen gelukkig!

Kwam Djalencio tegen, ja ouders voldoen aan plaatje Sjonnie en Anita :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:22

Ja dat wel, na ff steggelen omdat ze niet begrepen dat ik 1 voornaam en 1 achternaam (die klinkt als een voornaam) heb. :=
Soms best lastig, maar had ook geen Janssen oid willen heten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:49

Ruby ruby ruby.. ahaha haaha.. (liedje)

Heb er als achternaam nog nooit van gehoord (roeby). Waar komt vandaan?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:15

vuurneon schreef:
Hahahahaha, ze doen het erom :')
jup echt :)) voordat mijn zoontje geboren was was het gewoon vriend's voornaam en mijn voornaam :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:33

Sammie schreef:
Ruby ruby ruby.. ahaha haaha.. (liedje)

Heb er als achternaam nog nooit van gehoord (roeby). Waar komt vandaan?

Kaiser Chiefs! :D

Het is een van oorsprong Franse naam, afgeleid van rubis (robijn) als ik het goed heb. :)
Maar is in de loop der tijd dus verbasterd naar Roeby.
Zijn er maar 3 of 4 van in NL waarvan ik de enige ben die deze naam nog gebruikt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:46

Wij hebben op het geboortekaartje geen achternamen gebruikt. Hij heeft die van mijn partner.
Geen vragen over gehad tot nu toe

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:26

Cilvana....
Ik kende hem wel met een S maar met een C?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:22

Daienne, nee.... Gewoon nee :')

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:37

Ik vond Ruby een geweldige naam, en toen ik zwanger raakte was dit dus ook onze meisjes naam. Totdat mijn vriend ging twijfelen en we dus op zoek zijn gegaan naar een andere naam.
Dat is dus Gwen geworden. Ze is ook een echte Gwen en geen Ruby, past niet bij haar!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:25

Ruby is ook mooi, maar niet icm mijn achternaam. :+
Gwen is ook gaaf, stoer maar toch girly. <3