Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:17

996981 schreef:
robeer schreef:
Andere landen kan ik niet echt over oordelen maar ik weet wel dat in bv Zweden de mensen heel anders zijn dan hier. Die accepteren wat nodig is en houden zich eraan.
Ik vraag me echt wel af of wij het enige land (of echt een van de weinigen) zijn waar de bevolking zo van zich moet laten horen. Het roeptoeteren zit natuurlijk wel een beetje in de Nederlandse aard. Misschien ook een van de redenen dat de overheid niet echt doorpakt? Ze willen iedereen te vriend houden en impopulaire maatregelen kost stemmen????

Ook in Zweden is geprotesteerd

De protesten van daar zijn nog geen fractie van hier. Daarbij is voor de gemiddelde Zweed social distancing een tweede natuur. De manuren en inzet ME hier zijn gewoon te bizar om over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:21

DuoPenotti schreef:
De grens ligt dat het dan verspreid komt en de zorg daar op ingericht is. Dat die mensen er vaak ook veel en veel korter liggen.
De grens ligt dat er nu een pandemie is en al veel mensen steeds maar wachten op een operatie, die in het ergste geval ook overlijden.
Terwijl dat veel kans niet nodig was geweest. Dat maakt het verschil.

Pcies :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:22

Tja, zelfs wanneer je 34 ic bedden ipv 6 hebt per 100.000 mensen:

https://www.nu.nl/coronavirus/6166872/d ... nemen.html

Nu schreeuwen om meer ic bedden is hetzelfde als schreeuwen om meer brandweerautos ipv iets aan de branden te doen.
Iedereen is het er over eens dat er iets met de zorg moet gebeuren, alleen kan dat nu niet op stel en sprong vandaar dat die moties van de populistische partijen alleen een manier van makkelijk scoren is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:26

DuoPenotti schreef:
Klopt deze verworpen motie of is het weer een internethoax?

Ja voor nu veel te laat natuurlijk, maar voor in de toekomst?

[ Afbeelding ]

Ik heb de volledig motie erbij gezocht:

Citaat:
MOTIE VAN DE LEDEN VAN HAGA EN VAN DER PLAS
Voorgesteld 28 oktober 2021
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat Nederland zes ic-bedden per 100.000 inwoners heeft;
overwegende dat in Europa het gemiddelde 11,5 ic-bedden per 100.000 inwoners bedraagt;
verzoekt de regering het aantal ic-bedden per 100.000 inwoners op te schalen naar het Europees gemiddelde,
en gaat over tot de orde van de dag.
Van Haga
Van der Plas

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2021D40583

Geen enkel plan/onderbouwing zit erbij. Enkel: regel het zodat we terug naar normaal kunnen.

Voor mij zou dit ook zeker een tegen zijn geweest. Niet omdat ik per se tegen het opschalen ben (hoewel ik in Nederland geen enkele reden zie om op te schalen tot 11.5 IC-bedden; 6.5-7 zou wel waarschijnlijk nuttig zijn, dus zo'n 150 IC-bedden erbij), maar wel omdat je met deze motie het onderliggende probleem niet oplost.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:29

Maar zegt die motie dan stel op sprong?
Kan, maar dat dat niet kan lijkt mij logisch.
Maar niets gebeurt ooit stel op sprong in Nederland.
Dus een motie als dit aannemen betekend eerder, ja wij zien het probleem. Over 10 jaar hebben we wel Iets meer capaciteit.

Edit zie nu bericht van mizora

Blue_Eyes

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:32

Lekker realistische motie ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:48

Beetje zoals het verkiezingsprogramma van Baudet :+ mooie ideeën, hoe uit te voeren dat weet ie niet en hoe het betaald moet worden al helemaal niet :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:50

De grap is dat Caroline op haar Twitter dit heeft uitgelegd toen zij een keer tegen een motie stemde ..
maar nu dus ook zulke moties indient .. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:59

Het is allemaal wel leuk voor de bühne natuurlijk zulke moties en uitspraken, maar dat zie je hier op Bokt ook, tegen dingen aantrappen, commentaar.... wat op zich best wel terecht is / voelt / lijkt, maar als je na gaat denken hoe het dan beter had gekund / hoe het uitgevoerd zou moeten worden dan zitten er toch wel wat haken en ogen aan om dat daadwerkelijk zo voor elkaar te krijgen :=

Ik vrees ook wel een beetje dat het zo steeds lastiger zal worden om goede bestuurders voor het land te vinden, want wie bij zijn volle verstand heeft hier nou zo nog zin in...? In het bedrijfsleven kan je beter verdienen. En krijg je een stuk minder gezeik over je heen van het hele land vol beterweters die altijd wat te mekkeren hebben vanaf hun comfortabele zitplekje achter hun schermpje.

Terwijl het van die roeptoeters die graag in de belangstelling staan, wel aanspreekt :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 18:00

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

1. Die steekproef is een stuk kleiner dan het onderzoek wat ik hierboven aanhaal.
2. Jouw onderzoek heeft geen onderscheid tussen gevaccineerd en ongevaccineerd: dat kan van invloed zijn op de resultaten. Als in, de ongevaccineerden kunnen dat cijfer flink omlaag trekken als dat in lijn ligt met het onderzoek wat ik aanhaal.
3. Ongevaccineerden ervaren al maatschappelijke druk om dat zij niet vaccineren. Denk je nou echt dat zij ondanks dat minder geneigd zullen zijn sociaal wenselijke antwoorden te geven? Vergeleken met gevaccineerden die 'aldus de maatschappij' al 'het goede' doen? Natuurlijk speelt het in beide groepen mee, maar als die sociale wenselijkheid gelijk is bij beide groepen dan kan je alsnog stellen dat gevaccineerden beter regels opvolgen (wat dat precieze percentage dan ook is). Maar het lijkt me gewoon erg onwaarschijnlijk dat ongevaccineerden weinig tot geen sociaal wenselijke antwoorden geven en gevaccineerden juist heel veel.

Overigens is rekening houden met sociaal wenselijke antwoorden heel normaal. Ik heb dus wel de aanname dat zo'n groot opiniepanel daar wel rekening mee houdt. Weet niet of ze de vragen en methode ergens online of openbaar hebben staan.

1. De steekproef is kleiner, maar nog wél betrouwbaar. Het onderzoek is uitgevoerd door her RIVM en de resultaten gepubliceerd door de Rijksoverheid. Je zou er dus van uit mogen gaan dat het minstens zo betrouwbaar is als een onderzoek uitgevoerd door een nieuws- en actualiteiten programma. Als zo’n onderzoek door het RIVM al als weinig betrouwbaar wordt gezien zou je op z’n minst ook kritisch mogen zijn op de rest van hun publicaties.
Je hebt natuurlijk gradaties van betrouwbaarheid. Wie het uitvoert is een van de factoren die daar invloed op heeft, maar niet in het minst ook de grootte. Maar ook waarop wordt gecontroleerd en hoe de groepen zijn ingedeeld. Nu is deze grootte als het goed is voldoende voor een representatieve steekproef (volgens mij moet je er minimaal zo'n 2500 hebben), maar meer is over het algemeen wel beter omdat je zo toeval 'eruit' filtert. Ik zeg ook niet dat die van het RIVM per se onbetrouwbaar is hoor, zeker niet, maar ze maken geen onderscheid tussen gevaccineerden en ongevaccineerden en gezien de grote verschillen in denkwijze kan daar flink verschil in zitten, dus wordt het 'gemiddelde' flink scheefgetrokken als dat zo is.

2. Klopt. Maar het hoeft niet. Daarnaast is de groep gevaccineerden groeiende en de test bereidheid dalende. Hoe zou je dat verklaren?
Testbereidheid daalt inderdaad, maar dat zei ik zelf ook al. Mensen zijn het gewoon zat, al die maatregelen, zonder uitzicht. Maar de vraag die je éigenlijk moet stellen is: daalt de testbereidheid evenredig bij de twee groepen? Zo ja, dan blijft er verschil in zitten en blijft de conclusie overeind dat gevaccineerden het over het algemeen beter doen (ook al kán het beter). Zo nee, bij wie daalt de testbereidheid dan harder? Gevaccineerden of ongevaccineerden? Persoonlijk denk ik dat de testbereidheid evenredig daalt. Als dat niet zo is, geloof ik best dat die van gevaccineerden wellicht sneller daalt (ongevaccineerden waren immers al laag qua testbereidheid). Maar dan is vraag 2: hoe lang duurt het voordat de testbereidheid wél hetzelfde is in de beide groepen?

3. De meeste mensen die zich niet laten vaccineren doen dit volgens vele hier uit egoïstische motieven en met slechte onderbouwing. Denk je dat het zulke mensen interesseert hoe de samenleving naar hen kijkt? Een groepje complotdenkers staat sowieso compleet buiten de maatschappij. Verwachten dat die groep sociaal maatschappelijk antwoord vind ik bijna grappig. Sorry.
Oh dat denk ik zeker. Sociaal wenselijk gedrag is bij bijna ieder mens aanwezig. Bij het gros van de ongevaccineerden ook (ik denk dat slechts een klein percentage daadwerkelijk schijt heeft aan wat mensen van hun denken, dan zit je al sneller aan de Willem Engel / roeptoeterende wappie-types, wat niet de meerderheid is –in beide groepen overigens). Dus ja, de meeste interesseert het wel hoe de samenleving naar hun kijkt. Dus dan is de verwachting dat die groep sociaal wenselijk antwoord ook helemaal niet zo gek.

Relaxed schreef:
Beetje zoals het verkiezingsprogramma van Baudet :+ mooie ideeën, hoe uit te voeren dat weet ie niet en hoe het betaald moet worden al helemaal niet :')

Zo is van Haga dus inderdaad ook.

Cer schreef:
De grap is dat Caroline op haar Twitter dit heeft uitgelegd toen zij een keer tegen een motie stemde ..
maar nu dus ook zulke moties indient .. :+

_O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 19:02

bigone schreef:
Klimaatmars waren er 50.000, tegen de maatregelen zo’n 20.000. Maar dat klopt niet want Thierry deelde een foto dat er toch echt veel meer waren. Alleen plaatste hij weer een foto van iets anders, blinde kip. En wanneer je de rechts extremen, prinsessenvlag zwaaiers, fvd ers , beroepsdemonstranten eraf haalt blijven er nog zo’n 15000 gewone burgers over.

De foto waar de Brandenburger Tor op stond? :')

Ik heb me vandaag laten testen. Ik zie niet zo goed in waarom ik dat niet zou doen met klachten? Heb flink opgezette klieren in m'n hals, dus het zijn geen klachten die overduidelijk door iets anders komen (airco ofzo).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:16

IMANDRA schreef:
1. De steekproef is kleiner, maar nog wél betrouwbaar. Het onderzoek is uitgevoerd door her RIVM en de resultaten gepubliceerd door de Rijksoverheid. Je zou er dus van uit mogen gaan dat het minstens zo betrouwbaar is als een onderzoek uitgevoerd door een nieuws- en actualiteiten programma. Als zo’n onderzoek door het RIVM al als weinig betrouwbaar wordt gezien zou je op z’n minst ook kritisch mogen zijn op de rest van hun publicaties.
Je hebt natuurlijk gradaties van betrouwbaarheid. Wie het uitvoert is een van de factoren die daar invloed op heeft, maar niet in het minst ook de grootte. Maar ook waarop wordt gecontroleerd en hoe de groepen zijn ingedeeld. Nu is deze grootte als het goed is voldoende voor een representatieve steekproef (volgens mij moet je er minimaal zo'n 2500 hebben), maar meer is over het algemeen wel beter omdat je zo toeval 'eruit' filtert. Ik zeg ook niet dat die van het RIVM per se onbetrouwbaar is hoor, zeker niet, maar ze maken geen onderscheid tussen gevaccineerden en ongevaccineerden en gezien de grote verschillen in denkwijze kan daar flink verschil in zitten, dus wordt het 'gemiddelde' flink scheefgetrokken als dat zo is.

2. Klopt. Maar het hoeft niet. Daarnaast is de groep gevaccineerden groeiende en de test bereidheid dalende. Hoe zou je dat verklaren?
Testbereidheid daalt inderdaad, maar dat zei ik zelf ook al. Mensen zijn het gewoon zat, al die maatregelen, zonder uitzicht. Maar de vraag die je éigenlijk moet stellen is: daalt de testbereidheid evenredig bij de twee groepen? Zo ja, dan blijft er verschil in zitten en blijft de conclusie overeind dat gevaccineerden het over het algemeen beter doen (ook al kán het beter). Zo nee, bij wie daalt de testbereidheid dan harder? Gevaccineerden of ongevaccineerden? Persoonlijk denk ik dat de testbereidheid evenredig daalt. Als dat niet zo is, geloof ik best dat die van gevaccineerden wellicht sneller daalt (ongevaccineerden waren immers al laag qua testbereidheid). Maar dan is vraag 2: hoe lang duurt het voordat de testbereidheid wél hetzelfde is in de beide groepen?

3. De meeste mensen die zich niet laten vaccineren doen dit volgens vele hier uit egoïstische motieven en met slechte onderbouwing. Denk je dat het zulke mensen interesseert hoe de samenleving naar hen kijkt? Een groepje complotdenkers staat sowieso compleet buiten de maatschappij. Verwachten dat die groep sociaal maatschappelijk antwoord vind ik bijna grappig. Sorry.
Oh dat denk ik zeker. Sociaal wenselijk gedrag is bij bijna ieder mens aanwezig. Bij het gros van de ongevaccineerden ook (ik denk dat slechts een klein percentage daadwerkelijk schijt heeft aan wat mensen van hun denken, dan zit je al sneller aan de Willem Engel / roeptoeterende wappie-types, wat niet de meerderheid is –in beide groepen overigens). Dus ja, de meeste interesseert het wel hoe de samenleving naar hun kijkt. Dus dan is de verwachting dat die groep sociaal wenselijk antwoord ook helemaal niet zo gek.

Voor een betrouwbaarheid van 99% met een foutmarge van 2% heb je op de groep van 13 miljoen volwassen Nederlanders een steekproef grote nodig van 4159…

Het door mij aangehaalde onderzoek is dus zeer betrouwbaar en recenter dan het andere.

De rest is vooral filosoferen en speculeren

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:26

Ik zeg toch niet dat de jouwe niet betrouwbaar is? En dat het recenter is ontken ik ook niet :+ (sterker nog, ik geef toch ook aan dat de cijfers uit het onderzoek waar wél onderscheid is gemaakt tussen gevaccineerden en ongevaccineerden waarschijnlijk inmiddels iets anders liggen)?

En ja, maar dat doe jij natuurlijk zelf ook ;). Maar met de informatie die we momenteel hebben is wel te stellen dat gevaccineerden over het algemeen meer verantwoordelijkheid nemen dan ongevaccineerden ("jouw" onderzoek ontkent dit immers ook niet), dus als je het dan hebt over 'zelfstandig nadenken', wat een reden is voor de stijging in besmettingen en het daarbij vergelijken van ongevaccineerden en gevaccineerden op basis van gedrag/verantwoordelijkheid nemen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:49

IMANDRA schreef:
Ik zeg toch niet dat de jouwe niet betrouwbaar is? En dat het recenter is ontken ik ook niet :+ (sterker nog, ik geef toch ook aan dat de cijfers uit het onderzoek waar wél onderscheid is gemaakt tussen gevaccineerden en ongevaccineerden waarschijnlijk inmiddels iets anders liggen)?

En ja, maar dat doe jij natuurlijk zelf ook ;). Maar met de informatie die we momenteel hebben is wel te stellen dat gevaccineerden over het algemeen meer verantwoordelijkheid nemen dan ongevaccineerden ("jouw" onderzoek ontkent dit immers ook niet), dus als je het dan hebt over 'zelfstandig nadenken', wat een reden is voor de stijging in besmettingen en het daarbij vergelijken van ongevaccineerden en gevaccineerden op basis van gedrag/verantwoordelijkheid nemen...

IMANDRA, even heel simpel hè…. Veruit de grootste groep volwassenen is gevaccineerd. Tóch lopen de besmettingen op. En niet een beetje, maar reël. Dan zijn er een paar conclusies die je kunt trekken.

De combinatie van commentaren hier, dalende bereidheid tot testen (over de hele populatie ;) ), groeiende vaccinatiegraad en groeiende besmettingen maken dat ik daar de conclusie uit trek dat vooral gevaccineerde mensen hun verantwoordelijkheden niet meer nemen en niet meer zelf logisch nadenken. Ik zie hier nergens de vraag van ongevaccineerden die vragen of ze moeten testen bij klachten. Wel regelmatig van gevaccineerden.

Of dat de waarheid is, weet ik niet. Ik beweer ook nergens dat die redenatie juist is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:05

En ik reageer op jouw conclusie dat onderzoek juist aanduidt dat de ongevaccineerden hun verantwoordelijkheid minder nemen. En blijkbaar zijn ongevaccineerden an sich al genoeg om de zorg te belasten als we naar de ziekenhuis- en IC-cijfers kijken, wat een groter probleem is dan het oplopende aantal besmettingen (wat op zich ook een probleem is overigens). Dus ik vraag me af hoor, welke groep meer verantwoordelijkheid zou moeten nemen. In theorie zijn ongevaccineerden sowieso al besmettelijker omdat ze het virus ernstiger doormaken (tov milder bij gevaccineerden) en dus vaker met symptomen zouden rondlopen (en met symptomen verspreid je het virus meer).

Begrijp me niet verkeerd, gevaccineerden mogen hun verantwoordelijkheid meer nemen hoor. Die 30% die dat niet doet (of 40/50 wat het cijfer nu ook is) moet inderdaad gewoon testen bij klachten, bij vermoedens. Maar dat geldt net zo goed voor die ±80/70/60% ongevaccineerden die nota bene besmettelijker zijn dan gevaccineerden.

https://www.nu.nl/coronavirus/6165825/z ... komen.html

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 09-11-21 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:06

996981

Misschien ook even meenemen dat heel veel mensen in januari al zijn gevaccineerd en dat de bescherming van het vaccin afneemt na een aantal maanden. De groep waar de besmettingen nu het hoogst liggen is trouwens tussen de 10 en 14 jaar oud , vaak kinderen die nog helemaal niet gevaccineerd zijn. Die nemen het weer mee naar huis en ouders krijgen het ook. Om dan nog het verder uit te rollen , stel een familie met een 10 jarig kind gaan op bezoek bij opa en oma , kind krijg de dag erna klachten en wordt positief getest. Vervolgens zijn opa en oma ook positief en komen in het ziekenhuis te liggen want de bescherming van het vaccin is naar beneden gegaan omdat opa en oma al vroeg in het jaar zijn gevaccineerd.

Ik vindt het aantal besmettingen dat het nu zo hoog ligt meer als logisch. We hebben de 1,5 meter losgelaten en deze explosie had je echt wel aan zien komen. Ik weet nog wel dat het in Engeland ook heel erg opliep na het loslaten van alle maatregelen en met name de 1,5 meter. Tel daarbij op dat grote groepen mensen bij elkaar gevaccineerd , getest eigenlijk niet kan. Ik denk vooral dat we weer een stap terug moeten doen met grote evenementen. Helemaal nu de meeste evenementen weer naar binnen gaan vanwege de winter.

Ik verwacht wel weer dat het na een tijdje zoals alle keren weer wat naar beneden gaat zakken , maar dat dit zeker nog 2 weken gaat duren voordat de nieuwe maatregelen weer effect gaan hebben.

Weet iemand trouwens of we weer te maken hebben met een nieuwe variant? Het lijkt daar gelukkig nu wat rustiger mee... En ik heb vooral hoop om het medicijn wat Pfizer heeft ontwikkeld. Hopelijk is dat de grote doorbraak!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:07

En die kinderen gaan natuurlijk ook allemaal op bezoek bij oma en opa

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:09

Het was als voorbeeld hé , niet dat het zo is :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:19

Pfizer pil is hoopgevend echter moet het wel meteen ingezet worden wanneer er een besmetting met symptomen is en er is al aangegeven dat het zeer waarschijnlijk alleen bij risicogevallen ingezet gaat worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:24

IMANDRA schreef:
Begrijp me niet verkeerd, gevaccineerden mogen hun verantwoordelijkheid meer nemen hoor. Die 30% die dat niet doet (of 40/50 wat het cijfer nu ook is) moet inderdaad gewoon testen bij klachten, bij vermoedens. Maar dat geldt net zo goed voor die ±80/70/60% ongevaccineerden die nota bene besmettelijker zijn dan gevaccineerden.

Maar.... onder de streep is het Peltzman effect op vaccins van toepassing; de groep gevaccineerden daarmee min of meer een even groot probleem voor besmettingen als de ongevaccineerden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:25

Klopt, alleen niet op de ziekenhuisbedden.Of beter gezegd op de ic bedden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:27

IMANDRA schreef:
En ik reageer op jouw conclusie dat onderzoek juist aanduidt dat de ongevaccineerden hun verantwoordelijkheid minder nemen. En blijkbaar zijn ongevaccineerden an sich al genoeg om de zorg te belasten als we naar de ziekenhuis- en IC-cijfers kijken, wat een groter probleem is dan het oplopende aantal besmettingen (wat op zich ook een probleem is overigens). Dus ik vraag me af hoor, welke groep meer verantwoordelijkheid zou moeten nemen. In theorie zijn ongevaccineerden sowieso al besmettelijker omdat ze het virus ernstiger doormaken (tov milder bij gevaccineerden) en dus vaker met symptomen zouden rondlopen (en met symptomen verspreid je het virus meer).

https://www.nu.nl/coronavirus/6165825/z ... komen.html

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde

Je hebt gelijk :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:29

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 22:11

Zebrastreep schreef:
De groep waar de besmettingen nu het hoogst liggen is trouwens tussen de 10 en 14 jaar oud , vaak kinderen die nog helemaal niet gevaccineerd zijn.

Dit las ik hier al eerder vandaag volgens mij, stond dat ergens? Want als ik op het dashboard kijk, zie ik alles van 10-50 boven het gemiddelde en alles jonger en ouder dan dat onder het gemiddelde.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 22:15

Ik herken het beeld van de tien en veertienjarigen wel. Op dit moment toch redelijke veldslag qua zieken. Doordat niet alle ouders testen weet je ook niet of het griep is of Corona.